Мета: продовжувати ознайомлювати дітей з осінніми квітами та їх особливостями; формувати різноманітність обстежувальних дій ( бачу, чую, відчуваю) та основи екологічно – доцільної поведінки в природі; учити дітей розуміти красу природи; навчати колективно обговорювати проблему, виробляти судження; розвивати самостійне, нестандартне, образне мислення, діалогічне та монологічне мовлення дітей; розвивати пізнавальну діяльність, увагу, мислення; сприяти позитивно – емоційному розвитку дітей використовуючи твори В. Сухомлинського; виховувати бережне ставлення до природи, бачити красу рідної землі.
Хід заняття
Вправа «Привітання»
Встаньте, дітки, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться всі до мене,
Посміхніться і до себе.
Привітайтесь: Добрий день!
Хай гарно розпочнеться новий день!
Вихователь: діти, до нас від тітоньки Сови прийшов лист, давайте зачитаємо його. (Вихователь читає лист).
«Добрий день, любі діти, я – Мудра Сова. Я пропоную вам фантастичну мандрівку, а допоможе вам в цьому незвичайна книга».
Вихователь: дякуємо тобі Мудра Сова. Малята, вирушаємо в мандрівку? (Відповіді дітей). Так. Діти подивіться, яка вона велика, гарна і повчальна, а називається вона «Осінні квіти й весняні квіти». Цікаво, які цікавинки є в цій книзі?
Сьогодні гарний сонячний день і ми раді запрошенню, тому хутенько збираємось та до клумби ми підемо, щоб познайомитися із осіннім дивом – квітами.
(Вихователь відкриває «Лепбук» і розглядає разом з дітьми)
Вихователь: ось подивіться які незвичайні кишеньки в цій книзі! Що в них може бути? (Вихователь відкриває кишеньку, ілюстрація з осінніми квітами, читання вірша)
Вихователь:
- Ох і гарна клумба в дитсадку!
Де іще ви бачили таку?
Стільки квітів, барв яскравих ряд:
Чорнобривці ясно майорять,
А величні сонячні жоржини
Підвели голівки, мов царівни.
Айстри – побратими струнко стали –
Діточок привітно зустрічали.
(Впродовж кількох хвилин діти самостійно роздивляються квіти на ній.)
Вихователь: мені дуже подобається наша клумба. А вам? (Відповіді
дітей)
– Розкажіть яка вона? Відповіді дітей. (Велика, квітуча, різнокольорова)
– Чому наша клумба барвиста та різнокольорова? (Тому що на ній цвітуть
квіти)
Так це – осінні квіти, вони останніми радують нас своєю красою.
Інтерактивна вправа «Бачу, чую, відчуваю»
Адаптаційні картинки підказки
Вдихніть чудовий, пахучий аромат. Я гадаю, що ви всі встигли роздивитися нашу осінню
клумбу уважно.
Чи знаєте ви назви всіх квітів, що цвітуть у нас на клумбі? Давайте відкриємо наступний конверт і ми дізнаємося багато цікавого про квіти.
Вихователь: малята, яка зараз пора року? (Осінь)
– А чи знаєте ви якими квітами пишається осінь? (Осінніми)
– А де ростуть квіти? (У полі, лузі клумбі)
– Для чого людям потрібні квіти?
– Які квіти вам подобаються?
–А як називається місце, де садять
квіти біля оселі? (квітник, клумба )
Дидактична гра: «Послухай і скажи, знайди і покажи»
(Діти відповідають на питання і, показавши відповідну квітку (або її
частину), обґрунтовують свої відповіді)
– У якої квітки, квіточки найменшого розміру, червоно – жовтого кольору?
(У чорнобривців)
– У якої квіткової рослини квіти найбільші? (У жоржини)
– У яких квітів квітки круглі, мов сонечка ? ( У жоржини та айстри)
– У яких квітів дрібненькі , різьблені листочки ? (У чорнобривців)
– На яких квітках дуже багато пелюсток? ( на квітах жоржини та айстри)
– У яких квітів велике листя? (У жоржини)
Вихователь; діти, я пропоную послухати
Оповідання В. Сухомлинського «Осіння квітка й весняна квітка»
У нашій шкільній теплиці зустрілися осіння й весняна квітки. Ось як це сталося.
Перенесли ми в теплицю осінні квіти — хризантеми. Зацвіли вони — білі, фіолетові, рожеві.
А біля них зеленів паросток бузку. Наближався Новий рік. Надворі йшов сніг, шумів зимовий вітер, а в теплиці було затишно й тепло. Одного сонячного ранку зацвів бузок. Відкрила Бузкова квітка блакитні оченята, побачила білу Хризантему й питає здивовано: — Ти ж осіння квітка. Чом ти цвітеш? Надворі ж лютий мороз. Глянула Бузкова квітка — справді надворі зима. — Це все Оля зробила, — каже Хризантема. — Це вона посадила нас тут. Якби не Оля, ми б і не зустрілися. Не зустрілася б весна з осінню.
Бесіда за твором використовуючи схеми - моделі
Де зустрілися квіти?
В яку пору зустрілися квіти?
Якого кольору хризонтеми?
Що запитав Бузок у Хризонтеми?
Як дівчинка допомогла квітам?
Пальчикова гра «Чуєш сонечко встає»
Чуєш, сонечко встає (приставити долоньки до вушок)
Нам тепло своє дає (торкаємось до щічок)
Тут-тут-тут-тут (вказуємо пальчиком донизу)
Дощик-дощику, іди (махаємо руками від себе)
Там-там-там-там
Тепле сонечко прийди ("запрошуємо", роблячи рухи долоньками до себе)
Так-так-так-так (хлопаємо в долоні)
Вихователь: наступну кишеньку відкриваємо і картинку розглядаємо. На нашій Землі багато рослин. Без рослин життя на планеті Земля не існувало б. Рослини не тільки допомагають всім живим істотам дихати, але також допомагають їм лікуватися від хвороби.
Дидактична гра « Що потрібно рослинам?»
Мета: формувати знання дітей про умови які потрібні для життя рослин.
Вихователь: діти, всі свої скарби природа щедро віддає людині і за все просить тільки одного: бережімо її.
Вихователь: як ви вважаєте, діти, чи було б на нашому подвір′ї
нашого дитячого садка так само гарно, якби не було клумби? (Ні).
- А, щоб ще і в наступному році наша клумба була така ми повинні
заздалегідь попіклуватись про це. Адже навесні потрібно буде висівати насіння
квітів. А де ж ми візьмемо його? (Потрібно зібрати насіння із квітів, щоб
потім посіяти навесні). На посохлих суцвіттях насіннячко вже дозріле,
воно годиться для посіву. – Ви знаєте, як потрібно збирати насіння садових квітів?
( Обережно та акуратно, щоб не пошкодити рослини, які ростуть поруч). Діти беруть паперові пакетики, на одному зображено чорнобривець, а на іншому – айстра. Діти розглядають і кладуть збиране насіння відповідно малюнка.
– Що потрібно квіточці хрезонтемі, щоб гарно квітувала була
пишною, і добре себе почувала? Її потрібно пересадити в риночку і віднести до нас в групу.
Вихователь. Зверніть увагу на те, як необхідно пересаджувати хризонтему. За допомогою лопатки я роблю заглиблення, беру рослину у ліву руку, розташовую його у заглиблення таким чином, щоб місце звідки росте останній листок, було у грунті, правою рукою щільно і обережно пригортаю рослину землею. За необхідності можна досипати чи відсипати землю, полити.
Розповідь – роздум за моделю «Квітка» (ТРВЗ – прийом)
Мета: розвиток уяви, фантазії сприяє розвитку пам’яті, мислення.
Вправа « Що було б якби…?» (ТРВЗ прийом)
(Цей прийом допомагає підвести дітей до висновку, що в природі немає нічого непотрібного, що кожна найменша рослинка потрібна людині, тваринці, пташечці, комашці)
А зараз пригадаймо, чим наша мандрівка була цікава? (Висловлювання дітей). Настав час повертатися з мандрівки до садочка.