Лиштван Ольга Анатоліївна
Комунальна установа Сумська
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №6
м. Суми, Сумської області
Тема. Тематичний день.
Які циркові професії ви знаєте?
Мета:
Вправи
Матеріал та обладнання: ноутбук, телевізор, аудіозапис пісні «Цирк», звуку фанфар; зображення об’єктів, пов’язаних з цирком; клубок ниток; предметні малюнки: зображення людей різних професій, що працюють у цирку, тварин; картки зі словами; звукові схеми слів; сюжетні малюнки до оповідання «Циркова залізниця»; паперові фігурки тварин, аркуш паперу із зображенням ялинки та будинку; зображення фігури тигра в техніці оригамі.
Зміст занять протягом дня
І частина
І. Актуалізація опорних знань
Створення емоційного фону заняття.
Ранкова зустріч
Учні стають у коло. Називають свої імена і промовляють добрі побажання сусідові справа.
По завершенні привітання діти «малюють» у повітрі смайлики, що відповідають їхньому настрою.
Діти передають одне одному клубочок з нитками, утворюючи «павутинку», та називають відомі їм професії.
ІІ. Викладення матеріалу
Представлення загальної теми тижня.
Вправа «Банани»
Запис на дошці:
П О Ц Н И Е Р Д К І Л О К
- Тема нашого тижня зашифрована. Закресліть у цьому рядку букв назву сьогоднішнього дня тижня й отримаєте назву теми тижня.
ЦИРК
Час уроку вже настав,
Не лінуйтеся, будь ласка,
Гра оркестр, гримлять фанфари,
До нас в гості їде цирк!
Звучить пісня «Цирк»
ІІІ. З’ясування досвіду учнів з теми
1. Слухання вірша. Емоційне налаштування на сприйняття теми.
Цирк – це казка, це жонглер,
Лева, тигра грізний рев.
Музика та світло рамп.
Дресирувальник, що гукає: - Ап!
Це і мавпи, й павичі,
Яскраві кулі та м’ячі.
І, що гнуть підкови, силачі.
Тут і коні, що танцюють вальс,
Клоун, що так насмішив усіх нас.
І сміливі під куполом стрибки,
І жонглери, і чарівні фокусники.
Сальто, що робить акробат
Цирк – це свято дорослих та малят!
2. Вправа «Гронування»
- Які асоціації виникають у вас коли ви чуєте слово цирк?
ІV. Розширення уявлень учнів про цирк
1. Розповідь учителя про історію цирку
Цирк – в перекладі з латинської мови означає «круг». З часів Древнього Риму цирком називали довгу доріжку для змагань у швидкості. Вистави з наїзниками, дресированими звірами, акробатами та клоунами, які ми називаємо цирком, з’явились набагато пізніше.
Пересувний цирк-шапіто з'явився у 1830 році та поступово перетворився у грандіозні видовища. Коли цирк прибував до міста, він сповіщав про себе вуличним шестям зі слонами, духовим оркестром, клоунами, артистами в костюмах верхи на конях.
Попередниками цирку в Україні були скоморохи, згодом ярмаркові балагани, жонґлери й цигани з ведмедями.
В 1960 побудовано в Києві новий цирк на 2100 місць. Найстарішу циркову традицію має Харків. Чимало майстрів цирку починало свою мистецьку кар'єру на харківській арені.
2. Ознайомлення з цирковими професіями.
Бесіда з учнями.
- Клоун – це артист цирку. Його головне завдання веселити глядача, тому і вигляд у нього завжди незвичайний, кумедний, яскравий. Тому, що за допомогою кольору можна передати настрій. Клоун не тільки майстер сміху, але може бути й акробатом, фокусником, жонглером. Він постійно у русі. Професія клоуна надзвичайно благородна, адже артист отримує найвищу нагороду від глядачів – це сміх та аплодисменти.
- Яких відомих клоунів ви знаєте?(Юрій Нікулін, Юрій Куклачов, Олег Попов).
- Там, де клоуни, там завжди весело.
3. Сприймання графічного образу слова.
Списування з друкованого тексту.
- Розгляньте картки, що лежать у вас на партах. Спробуйте відшукати серед записаних на них слів слово «клоун». Обведіть його зеленим олівцем.
жонглер |
|
клоун |
|
цирк |
|
зима |
|
фокусник |
4. Слухання вірша та вивчення його напам’ять.
Жив на арені рудий клоун,
Мов би щастям намальований.
І дітворі, і всім дорослим
З ним було радісно та просто.
Він костюм кумедний має,
На арені виступає.
Розсмішить давно усіх:
І дорослих, і малих.
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки
І зроби чотири кроки.
Вище руки підніміть
І спокійно опустіть.
Розведіть їх в сторони.
Плесніть, діти, кілька раз.
За роботу! Все гаразд.
V. Аналітико – синтетичні вправи зі словами.
1. Співвіднесення слів-відгадок і звукових схем.
- Чи знаєте, ви хто ще, крім клоунів, працює в цирку?
- Відгадайте загадки і покажіть відгадки на малюнках.
Гра «Угадай професію».
Лясне батіжком - за мить
Лев на вухах вже стоїть. (Дресирувальник)
У руках гнучкі жердини,
А канат замість стежини. (Канатоходець)
Що під руку попадає
Догори усе злітає. (Жонглер)
Легко розігнуть підкову,
Щоб скрутити в бублик знову. (Силачі)
Спритно зайчика за вуха
Він дістане з капелюха. (Фокусник)
Серед звукових схем, поданих на дошці, діти обирають ті, що відповідають назвам цих професій та прикріплюють їх під зображенням
- - о - о - о - о = - о - |
- о - о - о - о - о = |
- о - - - о - |
- о - о = о |
- о - о - - о - |
ІІ частина
VІ. Розвиток уміння давати усну зв’язну відповідь на поставлене запитання, переказувати текст
Сьогодні клоун прийшов з метою запросити нас у чарівний і захоплюючий світ цирку.
Але перш ніж відправитись у мандрівку він хоче перевірити, чи пам’ятаєте ви з якою буквою познайомилися на минулому уроці.
Летів горобець,
сів на хлівець.
А як вийшов стрілець,
то утік горобець
( читання по – одному, хором, хто швидше )
2. Вправа «Мікрофон»
- Скажіть мені, будь ласка, яку букву ми вивчили на минулому уроці?
(Букву „це”).
- Якими звуками вона передається? (звуками [ц], [ц’]).
- Що ви можете сказати про звук [ц]? (цей звук приголосний).
- Коли звук [ц] стає м’яким? (коли після нього йде м’який знак, буква і, я, ю)
- Наведіть приклади коли звук [ц] стає м’яким? Коли твердим?
3. Для того, щоб гарно читати, ми повинні розчитатися.
Давайте потренуємо наш ротик для подальшого читання.
Виконаємо мовну розминку
Пригадайте, друзі, вмить:
Вітер полем швидко мчить – у – у – у
В саду листя шелестить – ш – ш – ш
Гуска у дворі сичить – с – с – с
Левеня мале ричить – р – р – р
4. А ось і Левенятко, воно почуло що ви про нього говорите і поспішило до нас на урок. Але по дорозі він розгубив своїх друзів. Допоможемо Левенятку відшукати друзів?
Гра «Склади слово»
А назви друзів Лева потрібно скласти з оцих частин слів
кроко па
мав дик
ведме ка
біл дил
5. Гра «Букви загубилися»
Стрибав зайчик по росі,
Згубив у словах букви ці.
Ви ж йому допоможіть –
Назви тварин утворіть
Встав літеру – утвори назву тварин.
Сл – н
З – йчик
С – бака
Л – сиця
Пів - нь
( слон, зайчик, собака, лисиця, півень )
- Про кого з них ми скажемо:
різноколірний, голосистий, барвистий – півень;
невеличкий, куцохвостий, прудкий – зайчик;
хитра, руда, пухнаста – лисиця.
Подивіться скільки зібралося тут у нас різних тварин. І вони з’явилися не випадково, тому що всі ці тварини дуже полюбляють цирк, полюбляють там виступати і запрошують вас до себе в гості.
А ви любити ходити в гості?
Але в гості ходять з подарунками. А нашим подарунком будуть ваші знання. Тому ми ще трішечки повторимо вивчений матеріал.
6. Продовжимо працювати.
Відгадування загадки
Котилось котильце,
котильце – барильце.
Високо стоїть, одне око має,
всюди заглядає.
( Сонце )
Чи є звук [ц] у цьому слові? Де?
Поділіть слово на склади. На який склад падає наголос?
7. Довгий час спостерігало Сонечко за нами і вирішило приєднатися до нас.
Воно пропонує зібрати і прочитати слова.
ач
Цирк ова
овий
- Яке слово ріднить утворені слова? (Цирк)
В наш час цирк це заклад, де влаштовують вистави, що включають акробатику, клоунаду, дресирування тварин.
8. Читання слів ( спочатку хлопчики, потім дівчатка)
цап каса
зайчик арена
лисиця перон
слониха станція
білочка залізниця
9. Словникова робота
Арена – круглий майданчик посередині цирку, де виступають артисти.
Цікаво! Що яким би маленьким чи великим не був цирк, арена його завжди однакова. У всіх цирках світу вона кругла, діаметром 13 метрів.
Перон – платформа, збудована вздовж колії, біля якої зупиняється поїзд на залізничній станції.
10. Робота над оповіданням «Циркова залізниця»
Отже, де працюють наші тварини?
Послухайте про них оповідання, яке має назву «Циркова залізниця».
1. Читання вчителем
- Чи сподобалось вам оповідання ? Чим ?
- А хто з тварин виступав у цирку ?
2. Самостійне напівголосне читання тексту учнями.
3. Вибіркове читання
- Де побували Сашко з Грицем?
- Хто виступав на арені цирку?
- З кого діти найбільше сміялися?
4. Читання „ланцюжком”
5. Робота в парах
Одна дитина задає питання сусідові по парті за змістом прочитаного.
- Хто підмітав перон?
- Хто продавав квитки?
- Що робили білочки ?
- Ким був старий Цап ?
6. Гра «Незнайко»
Вчитель читає текст, допускаючи помилки, учні виправляють і читають правильно.
7. Розгляд ілюстрації.
- Як художник зобразив усе те що відбувається на арені?
8. Давайте пригадаємо, хто був у цирку і що вони робили? З’єднайте у пари
слониха сміялися
лисиця стояли
білочки продавала
хлопці підмітала
- Чому назви тварин написані з великої букви? Кого можна уявити тут на місці цих тварин? ( Людей, працівників залізниці )
VІІ. Розвиток мовних умінь учнів
1. Встановити межі слів у реченні
УВІКОНЦЕЗАГЛЯНУЛОЯСНЕСОНЦЕ.
2. Фонетичні вправи
- В яких словах чуємо звук [ ц ] ?
- Назвіть звуки в цих словах.
- Поділіть їх на склади.
- Хто продавав квитки в оповіданні «Циркова залізниця»? (Лисиця)
- А хто був начальником станції? (Цап)
3. Написання великої літери Ц
VІІІ. Вправа «Уяви себе»
Педагог має підвести учнів до усвідомлення, що лисиця – дика тварина, а цап – свійська.
ІХ. Розвиток математичних умінь
Робота в парах.
На партах – картки із зображенням тварин. Діти складають приклади, озвучують їх, потім записують у зошити.
ІІІ частина
Х. Формування природничих понять.
1. Формування понять «дика тварина», «свійська тварина». Розповідь з елементами бесіди.
- Назвіть кожну тваринку.
- Об’єднайте тварин у дві групи. Які це будуть групи? (Свійські, дикі).
- За якими ознаками ви об’єднали тварин?
- Яких свійських тварин ви знаєте?
- Чим вони корисні для людини?
- Назвіть відомих вам диких тварин.
2. Формування вміння групувати тварин за певною спільною ознакою.
Гра «Тваринка заблукала»
Робота в групах
Загубили ці звірята
Свою маму, свого тата.
Де живуть вони – не знають,
І сидять тепер, ридають.
Ви тваринам поможіть,
В рідний дім їх відведіть.
- Перед вами аркуші паперу, на яких зображено ялинку та будинок. У конвертах – паперові фігурки диких і свійських тварин. Допоможіть їм знайти свої оселі. Обґрунтуйте свій вибір.
ХІ. Створення виробів у техніці оригамі
Педагог демонструє учням паперового тигра, виготовленого в техніці оригамі.
Розвиток зв’язного мовлення
Учні одягають тигрів на пальчики і по черзі від імені кожного розповідають про нього.
ХІІ. Рефлексія
Учні «малюють» у повітрі смайлик з відповідним настроєм.