Вперше в такому форматі у мене конспект. Структура уроку дотримана, але без моїх позначок. Діяльнісний підхід на уроці 100відсотковий. Мої підписники попросили вже закинути конспект сюди, бо знають, що він зроблений протягом двох осінніх вечорів.
ЯДС ДАТА _______________
ТЕМА: Практична робота. Які властивості має вода.
ОР: наводить приклади тіл і явищ природи; розрізняє і називає тіла неживої і живої природи; тіла природи і ті, що створила людина; використовує обладнання для дослідження природи; задіює органи чуття для вивчення природи, зокрема для дослідження властивостей води; проводить спостереження тіл і явищ у найближчому природному оточенні , фіксує результати; ставить запитання і відповідає на запитання щодо дослідження тіла/явища природи; формулює припущення і перевіряє їх у ході дослідження; визначає самостійно або у групі, що необхідно для проведення дослідження; виконує самостійно/у парі/у групі дослідження; формулює з допомогою вчителя висновок за результатами виконання дослідження; виявляє емоційно-ціннісне ставлення до природи та її вивчення.
Хід уроку:
На партах заздалегідь паперові стаканчики, бланки дослідження, каштани.
Діти стоять на коридорі, вчитель пробує зайти до класу і робить вигляд, що її щось не пускає.
А не пускає її пульвілізатор з антисептиком.
Я запитую, чому?
Діти відповідають.
Далі я чи асистент вчителя дизенфікують руки учням. (пару слів про профілактику ковіду)
Діти сідають за свої робочі місця.
Вчитель навмисно привертає увагу дітей до коробки, що стоїть на демонстраційному столику. Але не більше, важливо, щоб учні її просто побачили.
Створення ситуації успіху (наприклад, побажання один одному «ланцюжком»)
Перевірка робочих місць: нам сьогодні знадобляться стаканчики, вода, чайник, графін, термометр для вимірювання температури води, кава, каштани, пробірка, знання, вміння, спостережливість, швидкість, дзеркало.
На демонстраційному столику стоїть коробка з: відро, парасолька, огірок, пакетик чаю, нарукавники , шапочка для плавання, іграшки: дельфін, тюленя тощо.
Вчитель запитує чия це коробка? Звісно, відповіді учнів, що це не їхня.
Ситуація цікавості.
Дістаємо речі з коробки, називаючи їх.
Асистент питає, з чим асоціюються ці речі.
Відповіді учнів.
Вчитель каже, так, всі ці речі асоціюються з водою. А чому огірок у вас викликав асоціацію води? (Бо огірок на 90% складається з води.)
То якою буде тема нашого уроку?
Припущення дітей.
Так, тема уроку Вода. Сьогодні ми будемо досліджувати властивості води.
На партах у вас є бланки дослідження, ознайомтеся з ними, підпишіть їх.
Асисент з дітьми ще раз перераховує матеріали для дослідження. Учні записують їх в бланки.
Які у вас є питання щодо властивостей води?
Смак, колір, температура. Запишіть у бланки.
Озвучте гіпотезу, тобто припущення щодо води.
Яка вона на смак, який колір, агрегатний стан.
Запишіть у бланки.
Чи знаєте ви, що у світі найсильніше?
Так, виявляється – вода!
Усі ми звикли дивитися на воду, як на звичайну річ. Але воду називають найбільшим дивом землі (світу). Тому ми не можемо не говорити про неї.
Асистент. Уявіть собі, що було б на Землі, як би не було води?
(відповіді учнів: не зеленіла б трава, не росли б дерева, не було птахів, звірів і нас – людей)
Ось подивіться на карту світу. Скільки на ньому синього і блакитного кольорів. А якщо швидко покрутити глобус, то він увесь здається блакитним. Нашу Землю так і називають – блакитна планета.
Якщо всю Землю умовно поділити на 4 частини, то три з них – вода: океани, моря , річки, озера…
Давайте практично побачимо, яку частину займає вода.
Діти, як знайти одну четверту? Так, потрібно поділити на 4.
У вас на партах є яблука, як його поділити на 4 частини.
Асистент: будьте обережні з ножем, дотримуйтеся правил безпечної поведінки, виконавши поділ, покладіть ніж на парту.
Учні ділять яблуко на 4 частини під керівництвом дорослих!!!
Візьміть в руки 3 частини. Зробіть висновок, чи дійсно води більше, ніж суші?
Але вода є на Землі не тільки у водоймах. Усі ми бачили джерела, які б’ють із землі. Звідки ж тут береться вода? Адже вода тече багато років, та джерела не висихають, не зникають.
Так, під землею теж є вода . Колодязі, криниці-- це отвори для добування підземної води.
Вода є в повітрі, у земній атмосфері: це дощ, сніг, хмари, туман. Ось як багато води на Землі.
Висновок: Вода міститься у водоймах, суші, повітрі.
А щоб остаточно переконатися, давайте поглянемо на наш попередній дослід. Діти розглядають пакет з тілами природи, там з’явився конденсат.
Асистент. О, нове слово, КОНДЕНСАТ.
Конденсат – це відбувалися процеси, виділявся кисень, тіла природи дихають і в наслідок цих процесів виділилася вода; в повітрі газоподібний стан води, в наслідок зміни температури повітря, утворилися краплинки.
У нас нове слово у нашій словниковій коморі. КОНДЕНСАТ
Асистент прикріплює слово на двері.
А люди відносяться до природи? (Так.)
До якої? (До живої.)
А вода? (До неживої.)
Цікаво, а чи є в організмі людини вода? Перевіримо?
Візьміть дихніть на дзеркальце. Що ви помітили? Так, знову конденсат. Отже, в організмі людини теж є вода. В природі все взаємопов’язане.
Ми згадали про температуру повітря. Цікаво, а чи залежить температура води від температури повітря.
Шкала припущень: хто вважає, що так, то клейте стікери, хто вважає, що ні клейте стікери.
Ми можемо перевірити.
У мене є два слоїки з водою.
Температура води виміряється спеціальним термометром. Чи можуть діти самостійно користуватися ним? Ні, це небезпечно, бо там є хімічна отруйна речовина - ртуть.
Давайте виміряємо температуру води в обох слоїках. Вимірювання робить вчитель чи асистент.
Висновок: однакова температура.
А зараз одягніться. Одну банку ми винесемо на вулицю.
Коли учні повернуться в клас, запитати, про температуру повітря (де тепліше?).
Зосередження уваги!
Гайда далі перевіряти ваші гіпотези.
Ще раз перечитують гіпотези у бланках.
Агрегатний стан.
Ви припустили, що вода має три стани… Які? (відповіді учнів)
Рідкий (наливаємо воду у стаканчики).
Твердий (демонстрація льоду)
Газоподібний (демонстрація пари з чайника) + пробірку можна взяти
Де в природі зустрічаються стани води?
Рідкий? (Водойми, дощ.)
Твердий? (Взимку: сніг, лід)
Газоподібний? (Туман, конденсат.)
Запишіть свої спостереження. Пишіть компактно.
Смак , запах води.
Учні смакують воду й роблять висновок, що вода не має смаку й запаху.
Фіксація спостережень у бланках.
Колір і прозорість.
Подивіться на банку з кавою. Що потрібно для приготування кави? (Вода, кава.)
Отже, у каві є вода.
Кидаю туди каштан.
Вам видно каштан? (Ні.) Чому? Бо там є кава, яка розчинилася й зафарбувала воду.
А дітям можна пити каву?
Подивіться у стаканчик з водою. Якого вона кольору?
Киньте каштан у стаканчик. Ви бачите каштан? Так. чому? Бо там немає речовин, що фарбують її.
Отже, вода прозора й має здатність розчиняти речовини.
Запишіть у спостереженнях, що у чистій воді видно інше тіло.
Вода розчинник.
Об’єднання в групи.
Ой, дельфіни, плавають, бешкетують.
Але потрібно попрацювати, тому вони об’єднуються в групи, зграї по 6 .
До речі, дельфіни – це ссавці. Чому? (Бо годують своїх малят молоком.) Живуть зграями. Кількість коливається від 3 до 10.
У нашій словниковій коморі знову нове слово ЗГРАЯ.
Скільки складів у слові? Чи можемо це слово поділити для переносу? (Ні, бо одну літеру ми не можемо переносити.)
Правила роботи в групі.
Вода має дивовижну властивість розчиняти речовини. Тому ії називають розчинником.
Вчитель говорить про те, що одна група працює з марганцівкою (перманганат калію), інша – з піском.
Під керівництвом вчителя (одна група) і під керівництвом асистента (інша група) проводять досліди з марганцівкою та піском.
Демонструють результати й роблять висновки, що є речовини, які розчиняють у воді (розчинні) та речовини, які не розчиняються у воді (нерозчинні).
Діти, є ще малорозчинні, але про це ви будете детальніше знайомитися на уроках хімії в старших класах.
І що вода забарвлюється іншими речовинами.
Запишіть спостереження у бланки.
Діти, нагадайте, який дослід ми розпочали на початку нашого уроку. Так, чи залежить температура води від температури повітря.
Ходіть, перевіримо. Одягайтеся. На вулиці виміряють температуру води, поветаємося в клас і виміряємо в банці, яка знаходилася в класній кімнаті.
Висновок: температура води змінюється від температури повітря.
Поверніться до шкали припущення. Чи змінилися ваші погляди?
Діти, що вважали, що не змінюється, прикріплюють стікери на позначку «так»
Висновки уроку: отже, вода має три стани: рідкий, твердий, газоподібний; не має смаку й запаху; є розчинником; її температура може залежати від температури повітря.
Резерв:
Виявляється в українській мові є майже 50 фразеологізмів із словом «вода»
Варити воду – знущатися з кого – не будь
Вийти сухим із води – уникнути покарання, вередувати.
Вилами по воді писане – про щось малоймовірне, таке, що не може бути.
В ложці води втопити – про намагання зробити комусь прикрість.
У мене до вас питання: чому для дослідів я обрала паперові стаканчики, а не пластикові?
Так, тому що вони забруднюють нашу планету. Бережіть її, дотримуйтеся чистоти біля водойм і не тільки, економно використовуйте воду.
Д/з Допрацювати бланки дослідження, записавши висновки.