О. Генрі. Новела «Останній листок».

Про матеріал
Ознайомити учнів із життям і творчістю американського автора – новеліста О. Генрі; домогтися засвоєння дітьми поняття «новела»; розкрити своєрідність сюжету та композиції твору «Останній листок»; розвивати критичне мислення учнів; формування уміння працювати в команді і самостійно; виховувати почуття взаємодопомоги, співчуття у ставленні до інших; прагнення перемагати всі перешкоди на життєвому шляху.
Перегляд файлу

Тема: О. Генрі. Новела «Останній листок». Взаєморозуміння та прагнення зробити  добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів.

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю американського автора – новеліста О. Генрі;  домогтися засвоєння дітьми  поняття «новела»; розкрити своєрідність сюжету та композиції твору «Останній листок»; розвивати критичне мислення учнів; формування уміння працювати в команді і самостійно; виховувати почуття взаємодопомоги, співчуття у ставленні до інших; прагнення перемагати всі перешкоди на життєвому шляху.

Обладнання: портрет письменника, виставка його творів, ілюстрації до новел «Останній листок» , репродукція скульптури Мікеланджело «Мойсей», афоризми О. Генрі.

Епіграф:  Да, милая, это и есть шедевр Бермана- он написал его в ту ночь. Когда слетел последний лист.

                                                                      

                                            Хід уроку

М-М І (ЗП)

І. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.

Презентація портрета О. Генрі.

Вступне слово  вчителя:

  О. Генрі був не  тільки письменником, що прожив нелегке життя сам. Герої  його  творів  також не обранці долі, яким все в житті дається легко. Але він був людиною, яка помічала негаразди в існуючому житті простих людей, і по – справжньому їм співчувала. Над його творами уже не одне століття людство і сміється, і плаче. А письменник любив повторювати, що життя, на жал, є таким, що в ньому поєднується  і комічне, і трагічне. А чи так це в його творах?  На це питання ми сьогодні і спробуємо  з вами відповісти.

ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

Слово вчителя:

Митець … Який він як людина  і як майстер своєї справи? Чи помічає він тих, хто поряд? Чи розуміє їх? Чи переймається їх тривогами? Ці мотиви  звучать  у новелі  О. Генрі   «Останній листок».

 Важливо було не просто прочитати зміст новели, а й задуматись над тим, як же живуть їх герої, у чому їх сила чи  слабкість. Зрозуміти це,зробити для  себе  висновки , а також отримати естетичну насолоду від  прочитаного – це завдання нашого з вами уроку.

ІІІ. Сприйняття  й засвоєння навчального матеріалу.

Робота з біографією письменника.

Виступи біографів:

1.О. Генрі – це псевдонім. Справжнє ім’я письменника – Вільям Сідні Портер. Він народився 11 вересня 1862 року в містечку Грінсборо, що у штаті Північна Кароліна (США).

2.  Батько  Вільяма Портера був лікарем, але більше любив механіку, заради якої й покинув медицину. Малого Вільяма та його брата  виховувала тітка.

  3. У 15 років юнак Вільям Портер залишив школу. Він вступив на службу в аптеку свого дядька. Хлопець продавав ліки й потайки малював карикатури на відвідувачів, чим веселив

клієнтів, що заходили до  аптеки.

4. У 20 років Вільям поїхав до Техасу. На ранчо свого друга,

доктора Халла, Вільям навчився їздити верхи, купив собі

ковбойського капелюха. Він  уявляв себе героєм – ковбоєм, у якого мають закохуватися красуні.

5. Версій щодо того, чому Портер обрав псевдонім О. Генрі існує декілька. Найпопулярніша з них та. Що псевдонім О. Генрі письменник обрав тому, що шкільний учитель Портера не переставав захоплюватися досягненнями  Джозефа Генрі, американського фізика, і часто вигукував на уроках: «О, Генрі, ти відкрив те- то і те-то!»

6.  А можливо, що  псевдонім О. Генрі запозичено з відомої ковбойської пісеньки «Скажи мені, О. Генрі, який там вердикт.»

          7.Ще одна гіпотеза: О. Генрі – тому, що Портер використав перше- ліпше прізвище, яке йому спало на думку.

Слово вчителя:

А які версії щодо псевдоніму письменника вміщено у підручнику? Хто нам розповість?(Підручник О.М.Ніколенко, с.206, рубрика «Зауважте»).

8. Перша дружина Портера, Атол Естес Роуч, померла від сухот, коли донечці, Маргарет, виповнилося 6 років.

9.  Саллі Коломен, з якою Портер дружив в юності, стала другою дружиною письменника.

10. Його  нова дружина дружила з донькою від першого шлюбу, і в цілому все склалося дуже добре. Нарешті письменник мав повноцінну родину.

11. На жаль  стан здоров’я О. Генрі погіршився. Хвороби- діабет, цироз печінки завдавали письменнику величезних мук.

12. Поховано О. Генрі у місті Ешвіль, у якому письменник жив перед смертю, і яке нагадувало йому його рідне містечко Гінсборо.

13.  Біографи письменника О. Генрі дотепер сперечаються, чи був він винний у розтраті грошей, яку виявила ревізія у банку.

З одного боку, він мав потребу в грошах для лікування дружини, у якої були сухоти ( туберкульоз).

14. З іншого боку, касир Портер звільнився з банку у грудні 1894 року, а розтрата була виявлена тільки в 1895 році, причому власники банку були на руку нечисті.

15. Портера було заарештовано. Після звільнення під заставу Портер втікає до Нового Орлеана, де працює репортером під чужим ім’ям.

16. Звідти він прямує ще далі – до Гондурасу, країни, що була притулком усім, хто мав проблеми з американським законом.

17. Але згодом, повернувшись на похорон дружини, був заарештований і засуджений на 5 років в’язниці.

18. 39 місяців в’язниці були найтяжчими в житті Портера. Звільнено його було достроково за зразкову поведінку й хорошу роботу в  аптеці в’язниці Каламбусу, штату Огайо.

19. Оповідання О. Генрі збагатили газетярів і видавців, але не самого письменника – непрактичного, який звик до напівбогемного життя.

Виступ літературознавців:

  1. О. Генрі є автором понад двохсот вісімдесяти оповідань, 

скетчів, гуморесок. Є серед його творів і нариси, і фейлетони, і навіть один роман.

2. За своїм характером цей роман( «Королі і капуста»,1894 р.) сатиричного змісту. А особливість цього роману у тому, що роман складається з новел.

3. Далі О. Генрі випускає збірки новел:

«Чотири мільйони»,1906;

«Серце Заходу», «Запалений світильник», 1907;

«Голос великого міста», «Любий пройдисвіт»,1908;

«На вибір», «Шляхи долі», 1909;

«Ділові люди», «Кружляння»,1910.

4. Ще три збірки новел було видано після смерті О. Генрі:

«Усього потроху»,1911;

«Під лежачий камінь»,1912;

«Залишки»,1917.

Повторення відомостей про О. Генрі за підручником.            

 Літературна вправа «Знайди пару» (письмово)

Серед запропонованих  у дужках відповідей учні обирають правильну.

  1. Вільям Портер – О. Генрі один з найвідоміших у (США, Італії, Австралії) письменників.                                                                             
  2. Портер працював ( аптекарем, касиром, журналістом), коли розпочав свою літературну діяльність.
  3. Коли банк, у якому за рік  до цього працював Портер, у 1895 році збанкрутів, його звинуватили у (вбивстві, недостачі, присвоєнні коштів клієнтів).
  4.  У час , коли майбутній письменник В. Портер жив у Грінсборо, він видавав   (сатиричний, медичний, гумористичний) журнал.
  5. У стані арештанта в’язниці Каламбуса В. Портер працював ( лікарем, аптекарем, писарем).
  6. Перший твір В. Портера вийшов ( без імені автора, під своїм ім’ям, під псевдонімом О. Генрі).
  7. Після смерті матері, вихованням Вільяма займався (дідусь, батько, тітка).
  8. Із Атол Роуч, своєю майбутньою дружиною, Вільям познайомився, коли жив у місті ( Вашингтоні, Остіні, Грінсборо).
  9. Вільям навчався  (  у школі при церкві, у школі для дівчаток, у військовому коледжі).
  10.  Перше оповідання О. Генрі мало назву («Різдвяний  подарунок», «Різдвяний подарунок для донечки», «Різдвяний подарунок Діка – свистуна»).
  11.  Слава прийшла до О. Генрі у 1902 р., коли він працював у журналі (м. Нью – Йорку, м. Каламбусу, м. Грінсборо ).
  12. Перші гумористичні оповідання В. Портер написав, коли ( жив  на ранчо в Техасі,  після одруження з Атол, втік до Нового Орлеана).

 

 М/М ІІ ( ЗП)

Робота над поняттям новела.

Виступ теоретиків:

          1.    Оповідання О. Генрі визначаються як новели.

Новела – невеликий за обсягом твір, головною ознакою якого є стислість, зростаюча напруга, несподіваний фінал.

2. Новела є взірцем майстерної композиції та вирізняється динамічним        сюжетом.

3. У новелі автор використовує такий прийом, як несподівана кінцівка.

 4. До речі, й про це твердить більшість знавців  творчості О. Генрі, несподівана кінцівка  є улюбленим прийомом письменника у побудові сюжету.

 5.  Е. По, Б. Гарт, М. Твен – ті автори, з літературної традиції яких у Америці виросла новела О. Генрі.

Запис поняття  новели  у зошити.

Словник:

Новела ( італ. Novellaновина) -  невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію із несподіваним фіналом.

Слово вчителя:

Відомі майстри новели: Дж. Боккаччо, Е. По, В. Ірвінг, П. Меріме, Н. Готорн,

І. Бунін, Гі де Мопассан, В. Стефаник та інші.

Ознаки новели: ( Про це ви можете прочитати у вашому підручнику на с.203- 204.) / Усно або  письмово виконують – знаходять за підручником, або

розміщується ця інформація на інтерактивній дошці ./

- лаконізм;

- яскравість і влучність художніх засобів;

- напружений сюжет;

- наявність чіткої композиції;

- зведення до мінімуму персонажів;                                                                                                      - несподівана розв’язка.

Робота над текстом новели «Останній листок» О. Генрі:

Словникова робота: (слова записані на дошці)

Пневмонія – гостре запалення легенів.

Плющ – ліаноподібна рослина (дикий виноград); в античній міфології – символ безсмертя і буяння життя.

Шедевр – винятково майстерний, досконалий твір мистецтва.

Гуманізм – ставлення до людини як до найвищої цінності.

Літературна гра «Ланцюжок»(«Встановіть послідовність») на матеріалі сюжету новели. ( Учням роздані  листки з  записаними на них реченнями. Необхідно вставити пропущені слова  і прочитати  речення  за ходом подій у творі).

Картка № 4

Сью  і Джонсі приїхали до Нью – Йорка з провінції.                                     | 1)

 Картка № 6

 У листопаді  одна з дівчат – художниць, Джонсі, тяжко захворіла на         |  2) пневмонію.

Картка № 2

Годинами хвора дівчина дивилася у вікно, лежачи в ліжку, на плющ,        |  3) який ріс у дворі і плівся на стіну будинку.

Картка № 8

Джонсі лічила листки, що опадали з плюща: їй здавалося, що. Коли          |  4)  опаде останній листок, вона помре.

Картка № 10

Усі зусилля Сью збити Джонсі з цієї думки зазнавали поразки.                    | 5)

Картка № 6

І ось на плющі залишився останній листок.                                                     | 6)

Картка № 9

Життя дівчини врятував старий художник на ім’я  Берман.                           | 7)

Картка № 10

Берман – бідний художник, невдаха. Який жив на першому поверсі,          | 8)

під студією Сью і Джонсі.

Картка № 11

Берман  під холодним дощем уночі намалював на стіні листок плюща       | 9)

Замість того, який зірвав вітер.

Картка № 12

А вранці Джонсі побачила, що один жовтий листок плюща «хоробро        | 10)   тримався на гілці».Маленький листочок не здавався.

Картка № 1

Дівчині стало соромно за себе. Вона зрозуміла, що гріх бажати собі          | 11)

смерті.

Картка № 7

Джонсі вирішила боротися за життя, адже не варто втрачати надію.          | 12)

Робота над композицією новели

Слово вчителя: О. Генрі посідає особливе місце у світовій літературі. Бо його твори надзвичайно світлі  і добрі, і навіть не зовсім привабливі персонажі  набувають незвичайної чарівності.

Запитання: Що таке композиція художнього твору?

Композиція – побудова  художнього твору, розміщення у певній послідовності та взаємозв’язку всіх його частин.

( Зображення на інтерактивній дошці):

Експозиція – опис кварталу, де поселились герої.

Зав’язка -  хвороба  Джонсі.

Розвиток дії – догляд Сью за хворою Джонсі.

Кульмінація – картина холодної осінньої негоди уночі.

Розв’язка – одужання Джонсі та смерть художника. 

Бесіда за змістом твору:

  1. Яка хвороба була у Нью – Йорку, де жили подруги –художниці?

(Пневмонія).

  1. Як описано цю хворобу, цього персонажа , у новелі?

( Зображення на інтерактивній дошці):

Пневмонія: «холодний невидимий пришелець»;

                     «крижані пальці»;

                     «червоні кулацюги»;

                     «підтоптаний задишкуватий бовдур»;

                     « такий собі чолов’яга, який звалив з ніг тендітну

                      Джонсі».

  1. Чому «містер Пневмонія» почав перемагати Джонсі?

Поведінка героїні:

                     дівчина вирішила , що ніколи не одужає;

                     ніщо вже не цікавило у житті;

                     «почала рахувати карети у своїй похоронній процесії»;

                     «діяла в інтересах гробаря»;

                     відмовлялася від їжі;

                     не прислухалася до вмовлянь подруги;

                     занепала духом;

                     втратила надію.

  1. Що врятувало Джонсі від смерті?

( Листок плюща, який не міг зірвати вітер,)

  1. Чому листок не падав?

( Листок був намальований на стіні.)

Слово вчителя:

      Цим листком Берман зробив неймовірне, заставив Джонсі не коритися

 долі, а боротися з життєвими негараздами, О. Генрі ніби хотів сказати: як 

 плющ в’ється вгору, так і людина має чіплятися за життя, коли хоче

 вижити. Письменник не випадково порівнює Бермана з Мойсеєм,

 біблійним пророком.

      Ризикуючи життям обидава герої виконали свою місію. Мойсей привів

 свій народ у землю обітовану і передав людям 10 заповідей Божих, які

  допоможуть людині врятуватися від гріха. А Берман намалював свій

  шедевр – останній листок плюща на стіні сусіднього будинку. Тим самим

  врятував Джонсі від смерті. Цьому малюнкові судилося стати шедевром,

  в нього художник вклав своє велике серце, що билося в його грудях.

      Старий художник виконав своє призначення на землі –творити прекрасне,

  добро.

     Значить жив недаремно. Берман постає взірцем тієї дієвої любові, що без                                          

  жодного слова кидається на допомогу іншим.

     Мистецтво відтворює життя. Та художник своїм вчинком довів, що

  найвищим мистецтвом є мистецтво бути Людиною. Берман –дивак,

  неспроможний намалювати шедевр, виявився здатним на високий

  моральний вчинок- на шедевр людяності.                                                                                                                                                                                            

 

      Робота над образом Бермана:

Учні  мали виконати випереджальне завдання по групах:

1 група – записати  факти про Бермана;

2 група – записати цитати про Бермана.

(Ця робота  на  половинках листочків А-4 кожен факт чи цитата, діти мали написати їх фломастерами або набрати. Кожна група прикріплює свої листочки з написами на плакатах  із  словом Берман).

Слово вчителя: У творах О. Генрі гостро відчувається самотність людини,

А також жорстокість і байдужість сучасного світу. Як бачимо, письменник

не сміється над фізичними недоліками людей, над Їх справжніми нещастями.

О. Генрі сам ніколи не піддавався відчаю і не хотів, щоб відчай оволодів його

читачами. Схильність автора до щасливих фіналів в гуманістичній спрямованості його творчості. Він завжди щиро вірив у можливість щасливого життя тих пересічних американців, яких із такою любов’ю і симпатією зображував на сторінках своїх книг.

     Саме тому нерідко на допомогу своїм героям О. Генрі викликає його

величність ДОБРИЙ ВИПАДОК, і все завершується добре, ідеали милосердя,

вірності, дружби, любові перемагають. Так і в нашому творі. Але, на жаль, щасливо новела закінчилась не для старого художника Бермана.

Познайомимось з цитатною характеристикою, визначимо риси  притаманні Берману.

 

 

«Із червоними                                                                                                                 

 очима,                       «Колись я намалюю

які помітно         шедевр. І ми всі

сльозилися.» виберемось звідси.»

(чуйність)                                                           (бажання допомогти)

 

«Ах, маленька                                                            «З острахом

бідолашна  міс                                                           подивилися на плющ.»

Джонсі.»                                                                        (небайдужість, доброта)

(співчуття)

 

«Борода у нього,                                                           «Голова сатира,

як у скульптури                                                              а тіло карлика»

Мікеланджело  Мойсей»                                              (зовнішньо

(схожий на пророка Мойсея                                       непривабливий)

зовнішньо)

 

 

Бесіда за образом Бермана:

  1. Що можемо сказати про самооцінку героя?

(Вона у Бермана занижена. Він зневірився у собі, у своєму таланті, опустився, відмовився від своєї мрії).

  1. Яка мова героя?

( Не любить говорити про почуття, вихвалятися, знущається з сентиментальності інших людей. Грубуватий, докоряє Сью – сварливий.)

  1. Як ставляться до Бермана оточуючі?

(Дівчата – художниці йому довіряють, дружать з ним, звертаються

за порадами. Сью розповіла Берману про химери подруги.

  Сторож знайшов Бермана хворим, викликав лікаря.

  Лікар співчуває Берману, говорить, що йому не видужати.)

 

 

Слово вчителя:А тепер зробіть висновок про внутрішній світ Бермана. (Колективна  усна або письмова робота - на інтерактивній дошці, учні тезами записують риси характеру художника.)

 

Внутрішній світ Бермана:

  • небайдужий (вболіває за дівчат);
  • милосердний, гуманний;
  • добрий ;
  • одинокий (самотній);
  • приходить на допомогу (самовідданий);
  • здатний на самопожертву;
  • щирий;
  •  скритний (не виставляє свої почуття напоказ);
  • правдивий;
  • нещасливий.

      Слово вчителя: Письменник змальовує художника не прикрашаючи його.

 О. Генрі зображує Бермана з іронією, він не є   ідеальним героєм. Але  його смерть викликає в нас такий саме біль, ніби з життя пішла близька для нас людина.

Завдання : Дайте оцінку вчинку Бермана за технологією «Обери

позицію»:

 

Берман - герой

 

Берман – звичайна людина

 

Берману нічого втрачати

 

М/М ІІІ КР

ІV Підсумок уроку:

Слово вчителя:

На цій частинці уроку ми з вами маємо попрацювати творчо і перевірити ваші знання за змістом новели «Останній листок». Історія героїв

цього твору уже друге століття бентежить серця людей. Прочитавши яку стає дійсно і сумно , і радісно.

  Чи всі герої запам’ятались?

Перевіримо це у літературній грі «Вгадайте героя» (за новелою О. Генрі

«Останній листок»), яку ви діти бачите перед вами на інтерактивній дошці).

          1  Гра «Вгадайте героя» :

  1. Цей персонаж новели «Останній листок» перевіряв свою могутність намешканцях міста і виявився дуже ( інколи навіть смертельно)  небезпечним для них.
  2. Ця  героїня новели із штату Мен.
  3.  Цей персонаж – вредна дівчинка, бо не хотіла їсти бульйону, який

            готувала для неї подруга.

  1. В очах цього персонажа стояли сльози, коли він слухав розповідь

       дівчини- художниці про фантазії своєї хворої подруги.

  1. Цей герой новели змусив Сью покинути кімнату Джонсі і заставив її довго плакати у студії, бо його вердикт був невтішним.
  2.  Цей персонаж чомусь вирішив, що не одужає і не реагував на вмовляння подруги подумати про неї.
  3. Ця героїня новели малює ілюстрації до оповідань, а на виручені гроші утримує свою хвору подругу – художницю (Оплачує візити лікаря, купує вино, їжу).
  4. Цей персонаж чимось схожий на вітвір ( скульптуру) Мікеланджело Мойсей.
  5. Цей персонаж засудив би Джонсі за те, що вона узялася за нього вирішувати коли їй помирати, а це - великий гріх.
  6.   Ця героїня «Останнього листка» мріяла намалювати Неаполітанську

       затоку.

  1.  Цей персонаж мріяв створити шедевр багато років, а намалював його

за одну ніч, заради Джонсі.

  1.  Цей герой новели знайшов Бермана вранці після холодної ночі тяжко

хворим, у гарячці. і викликав лікаря.

 Час на виконання до 8 -10 хв. ( Самоперевірка і самооцінювання). Відповіді

 до гри також розміщено на інтерактивній дошці.

Ключ:

  1. Містер Пневмонія.
  2. Сью.
  3. Джонсі.
  4. Берман.
  5. Лікар.
  6. Джонсі
  7. Сью.
  8. Берман.
  9. Бог.
  10.  Джонсі.
  11.  Берман.
  12.  Сторож.

    2  Дати відповіді на питання (письмово з наступним зачитуванням). –Прийом «Мікрофон»:

1) Про що свідчить вчинок Бермана?

2) Що уславлює О. Генрі своїм твором «Останній листок»?

3) Що є найціннішим в світі, на думку автора?

   3  Творча робота: Скласти сенкан з одним із запропонованих слів:

О. Генрі, листок, Сью, Джонсі, Берман.

V Домашнє завдання:

  1. Прочитати на позакласне читання «Дари волхвів» О. Генрі.
  2. Скласти цитатний план новели «Дари волхвів»
  3.  Скласти гру «Навпаки» за новелою «Дари волхвів».

VІ Оголошення результатів роботи учнів.

Додаткова робота: запис одного з афоризмів О. Генрі, який сподобався,

з тих, що розміщено на інтерактивній дошці, перекласти його українською, пояснити свій вибір.

 

                                     Афоризми О. Генрі:

  1. Правота и искренность являются лучшими украшениями как мужчины, так и женщины.
  2. Дело не в дороге, которую мы выбираем; то, что внутри нас, заставляет нас выбирать дорогу.
  3. Самое приятное- это иметь друзей, которые говорят вам всегда чистую

 правду.

  1. У каждого есть свое представление о счастье- совершенно также, как у вас или у меня.
  2. Когда мы любим сами слово «любовь»- синоним самопожертвования и

 отречения, когда любят соседи, живущие за стеной, это слово означает

 самомнение и нахальство.

Заключне слово вчителя: Дорогі діти, сьогодні ви були успішними на

уроці, бажаю вам успіхів і в ваших майбутніх досягненнях, доброго вам

здоров’я і довгого життя. І пам’ятайте заповіт О. Генрі, який  звучить у

його творі «Останній листок»: цінуйте життя, боріться з усіма його прикрощами і залишайтеся гідними, морально високими – справжніми ЛЮДЬМИ.

 

                                                                              Учитель зарубіжної літератури

                                                                               І категорії

                                                                               Великоновосілківської гімназії

                                                                               з загальноосвітньою школою

                                                                               І ступеня

                                                                               Егембердієва Валентина     

                                                                               Віталіївна

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гладкая Виктория
    Дякую. Гарна розробка, але таку кількість матеріалу можна опрацювати протягом трьох уроків.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 березня 2020
Переглядів
6717
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку