О. Генрі. "Вождь червоношкірих". Гумористичний сюжет твору

Про матеріал
Матеріал дасть зможу вивчити житєвий і творчий шлях О. Генрі. Ознайомитися із його твором "Вождь червоношкірих"
Перегляд файлу

Урок № 31

Тема: О. Генрі «Вождь червоношкірих». Гумористичний сюжет твору

Мета:

 навчальна: ознайомити з окремими сторінками біографії О. Генрі, сприяти сприйняттю письменника як мужньої, сильної особистості; ознайомити з історією створення оповідання «Вождь червоношкірих»;

 розвивальна: розвивати образне і творче мислення учнів, уміння висловлювати власну думку й обґрунтовувати її;

 виховна: виховувати всебічно розвинену особистість, прищеплювати інтерес до літератури й кіномистецтва, до культури інших народів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Методи і прийоми: слово вчителя, репродуктивна бесіда, робота з підручником, робота з картками, колективна робота, словникова робота, інтерактивна вправа «Мікрофон»

Теорія літератури: новела

Обладнання: підручник, картки

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя. Сьогодні на уроці працюватимемо з творчістю   О. Генрі — відомого у всьому світі американського письменника, який вважається майстром жанру короткого оповідання. Його роботам притаманний гумор і неочікувані сюжетні повороти.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів

Робота з картками. Завдання на встановлення відповідності.

Установіть відповідність між літературознавчими поняттями та їхніми визначеннями.

а) гумор

1.різновид комічного, прихована насмішка

б) антитеза

2. інакомовне зображення в художньому творі рис характеру, уявлень та взаємин людей, суспільних явищ тощо; ґрунтується на приховуванні певних явищ, осіб, предметів під іншими художніми образами

в) алегорія

3. протиставлення явищ, понять, почуттів, думок, характерів

г) художня деталь

4.різновид комічного; весела, добродушна насмішка над кимсь або чимсь

Ґ) підтекст

5. особливо виразна подробиця у творі, яка має значне змістове й емоційне навантаження

д) іронія

6. думка, не виражена явно, відмінна від тієї, що безпосередньо сприймається під час читання

 

Відповідь: а – 4, б- 3, в -2, г-5, Ґ-6, д-1

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Слово вчителя. О. Генрі (1862-1910 рр.), або Уільям Сідні Портер - відомий американський новеліст та неперевершений майстер оповідання. З провінційного аптекаря та невдалого видавця він перетворився у короля світової новели.

Народився 1862 року на півдні СІЛА, поблизу містечка Грінсборо, до якого родина Портерів переїхала, коли хлопчикові виповнилося 3 роки. Батько Уільяма був лікарем і винахідником-невдахою, який до того ж мав пристрасть до віскі. Мати була освіченою жінкою, писала вірші, малювала, але дуже рано померла. Вихованням хлопчика займалася тітка Евелін, у приватній школі якої навчався Уільям. Потім було навчання у середній школі Грінсборо, де хлопець багато читав творів класиків світової літератури (Шекспіра, Бальзака, Флобера), що у майбутньому вплинуло на формування його літературних смаків.

З 1878 року юнак став учнем свого дядька - аптекаря. В аптеці, де працював дядько, можна було не тільки замовити ліки, поговорити про свої хвороби, й почути останні плітки і новини. Дуже часто відвідувачі аптеки знаходили на столі карикатури на себе і на своїх друзів - веселі дружні шаржі, які дотепно підкреслювали ту чи іншу рису характеру. Хтось сміявся над собою, а хтось скаржився і шукав веселого художника. Ним був малий Уільям, який навчався у дядька фармацевтичного ремесла.

Змалку хлопець бачив навколо себе страждання людей через бідність, мріяв про світле майбутнє, в якому не буде поділу на бідних і багатих і житимуть лише щасливі люди. У 1881 році він отримав офіційне посвідчення, яке дало змогу працювати фармацевтом. У березні 1882 року захворів на туберкульоз. Щоб вилікуватися, поїхав до штату Техас, де прожив 2 роки на скотарському ранчо, вивчав іспанську мову, звичаї ковбоїв та інших мешканців Південно-Західної Америки. Саме там почав писати. Це були гумористичні додатки до листів.

За період 1881-1895 років Уільям змінив чимало професій: працював аптекарем, клерком з питань продажу нерухомості, креслярем в управлінні штату, бухгалтером і касиром у банку. Паралельно із роботою у банківський конторі він публікував свої перші літературні твори, які свідчили про хист гумориста.

У березні 1894 року Портер почав видавати гумористичний щоденник "Роллінг Стоун" ("Перекотиполе"), на який покладав великі сподівання. Однак у зв'язку з фінансовими труднощами газета проіснувала недовго. У 1895-1896 рр. Письменник створив низку нарисів, оповідань, фейлетонів, які з'явилися у техаських періодичних виданнях.

У березні 1895 року сталася подія, яка справила важкий вплив на його подальше життя. Портер був змушений залишити банк, бо ревізія виявила розтрату значної суми грошей (кілька тисяч $) і в усьому його звинуватили Портера.

Пізніше сюжет про те, що банківська ревізія може розкрити відсутність грошей, але це не завжди свідчило про нечесність касира, буде не раз використаний у його новелах, найвідоміша з яких «Друзі з Сан-Розаріо». Понині невідомо, чи був він винен у тому злочині. Спочатку здалося, що прозаїк зумів уникнути судової відповідальності, але 10 лютого 1896 року його було заарештовано. Після звільнення під заставу він втік до Нового Орлеана, де працював репортером під чужим ім'ям.

Звідти поїхав до Гондурасу - країни, що стала притулком усім, хто мав проблеми з американським законом. Уільям планував прожити в Гондурасі три роки (саме таким був термін відповідальності за такі злочини, як розтрата), але був змушений повернутися до США після того, як отримав звістку про смертельну хворобу дружини Атол. Цей період перебування Портера у Центральній Америці пізніше знайшов відображення у його новелах та романі "Королі і капуста". На Батьківщині новеліст добровільно віддав себе в руки правосуддю, але ще раз його звільнили під заставу. Похоронивши дружину, став перед судом, де не визнав себе винним. Однак присяжні засудили до п'яти років ув'язнення.

Тридцять місяців перебування у в'язниці - найтяжчий період у житті Портера. Його врятувало знання аптекарської справи - з 25 квітня 1898 року - аптекар у в'язниці Каламбуса. Одним із обов'язків стало нічне чергування у в'язничній лікарні. Тоді у цього з'явився вільний час і чоловік активно почав писати. У Каламбусі написав чотирнадцять оповідань, із яких було опубліковано три. Саме тоді і вирішив стати професійним письменником. Протягом цих років, що минули за ґратами, сформувалось його художнє світобачення. Прозаїк не хотів, щоб його донька Маргарет, яка виховувалась у родичів, відчувала його відсутність. Наближалося Різдво, коли всі діти отримували подарунки від батьків. Але де взяти гроші на подарунок доньці бідному арештанту? Ув'язнений № 34 627 згадав, що незадовго до втечі видавав гумористичну газету, в якій друкував власні оповідання і гуморески. І ось в 1899 році в одному з журналів з'явилося оповідання "Різдвяний подарунок Свистуна Діка" підписали О'Генрі. Так донька отримала свій подарунок від батька. Псевдонім взято від імені автора фармацевтичного довідника Стенса Оссіна Генрі.

24 липня 1901 року митець звільнився з в'язниці. Замість 5 років він провів 3 роки 3 місяці, термін ув'язнення було зменшено "за зразкову поведінку". Поїхав до Нью-Йорка, де поринув у літературу.

Період 1902-1903 років став часом напруженої праці та матеріальних труднощів, а з кінця 1903 року розпочався період популярності.

У 1904 році він опублікував 66 оповідань, протягом наступних років темп роботи дещо знизився, бо виснажлива праця перевищувала фізичні сили.

Вийшов роман у новелах «Королі і капуста», збірки: «Запалений світильник» (1907); «Чотири мільйони» (1906); «Серце Заходу» (1907); «Шляхи долі» (1909); «На вибір» (1909); «Ділові люди» (1910); «Кружляння» (1910). Три збірки видано після смерті автора: «Усього потроху» (1911), «Під лежачий камінь» (1912), «Залишки» (1917).

Останні місяці життя О'Генрі минули на самоті в номері готелю, в глибокій депресії. Він відмовився вживати їжу, майже не пив води. Це було повільне самогубство. Помер 5 червня 1910 р. в нью-йоркській лікарні у віці 47 років. Його останніми словами були: «Запаліть вогонь, я не хочу вмирати в темряві».

За бажанням другої дружини, тіло було поховане у містечку Ешвілль, в якому він жив перед смертю і яке нагадувало місто дитинства Грінсборо.

2.  Робота в зошитах. Установити хронологічну послідовність подій у біографії О.Генрі.

Установіть хронологічну послідовність подій у біографії О.Генрі.

А) роман «Королі і капуста»

Б) працює в аптеці свого дядька, де здобуває професію фармацевта

В) засуджений до п’ятирічного ув’язнення

Г) смерть дружини

Д) видає невелику гумористичну газету

Е) збірка новел «Чотири мільйони»

      Відповідь. 1 – Б, 2 – Д, 3 – Г, 4 – В, 5 – А, 6 – Е.

3. Словникова робота

Новела – невеликий за обсягом епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом.

Види новел: психологічна, філософська, фантастична, гумористична, сатирична.

Ознаки новели:

        Невеликий обсяг;

        Невелика кількість персонажів;

        Як правило, одна сюжетна лінія;

        Відрізняється гостротою і напруженістю сюжету;

        Несподіваний фінал;

        Наявність яскравих і влучних художніх засобів.

4. Робота  з підручником. Виразне читання твору «Вождь червоношкірих»

5. Репродуктивна бесіда

1.     Імена викрадачів. (Білл і Сем)

2.     В якому штаті відбуваються події? (Алабама)

3.     Назва містечка, куди приїхали герої. (Вершина)

4.     Що найбільше любив Ебенезер Дорсет? (Гроші)

5.     Скільки років було Джонні? (Десять)

6.     Що збирався зняти з Білла Вождь Червоношкірих? (Скальп)

IV. Закріплення одержаних знань, умінь та навичок

1.  Колективна робота. https://learningapps.org/view23905235. Виконання вправи «Загадковий тайнопис»

Завдання: Де знаходиться скарб? Здавалося, що це був просто чистий аркуш паперу, який індіанці відібрали у ковбоя. Але вождь індіанців здогадався, що там щось написано лимонним соком. Він потримав папір над полум*ям свічки - і тайнопис справді проявився.

Щоб тайнопис проявився і для вас розгадайте кросворд.

V. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

 Сьогодні на уроці я дізнався (дізналася)…

 Сьогоднішній урок для мене був корисним…

VI. Оцінювання

VII. Домашнє завдання.

1. Читати твір «Вождь червоношкірих»

2. Допрацювати вправу в програмі https://learningapps.org/view23905235.

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Журавльова Анна Дмитрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
8 січня 2023
Переглядів
5859
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку