Читання – це одне з джерел мислення
й розумового розвитку…
Читання має стати для дитини дуже
тонким інструментом оволодіння знаннями
Й водночас джерелом багатого духовного життя. Слайд 1
В.О.Сухомлинський
Тема. Олег Романчук «Соловейко з одним крилом»
Мета: ознайомити з авторською казкою; формувати емоційну й почуттєву сферу чнів; навчити голосом та інтонацією передавати настрій дійових осіб; розвивати в учнів образне мислення, зв’язне мовлення, уміння робити висновки з прочитаного твору; виховувати толерантне ставлення до людей з особливими потребами, бажання надавати їм посильну допомогу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, інтегрований
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
Сьогодні у нас - незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну чудову, в країну відому,
Що нас чекає й збагачує мову.
Щоб урок пройшов немарно
Треба сісти рівно, гарно.
Дарма часу не втрачати
Думати і працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
Перед вами лежить конверт з пазлами, вам потрібно зібрати картинку та назвати, кого ви там побачили? (робота в групі). (Слайд 2)
Відео «Спів соловейка» (слайд 3)Т
3.33.3.33333333
3. Виступ дослідників.
- Учні нашого класу провели власні дослідження щодо соловейка і зараз поділяться цікавими і дивовижними фактами про цього птаха.
«Цікавих і дивовижні факти про солов’їв» (Слайд 4)
3. Соловей маленька пташка. Її розміри трішки більше розмірів горобця. Колір птиці непримітний: бурувато-коричневий, буро-сірий. Досить довгий і закруглений хвіст. Солов’ї досить швидкі птиці. У середньому, їхня швидкість може досягати до 50 км/год.
4. У природі соловей влаштовує гніздо в коренях дерев або чагарників, його будують із тонких прутиків, листів, стеблинок трав, корінців. В одній кладці від 4 до 6 яєць коричневого кольору, без крапчастості. Через 14-15 днів на світ з’являються пташенята, їх вигодовують обоє батьків..
5. Всі солов’ї – перелітні птахи. Відлітають вони тихо і непомітно, починаючи з середини серпня. Зиму проводять на Півночі Африки. У рідні краї солов’ї зазвичай повертаються в перших числах травня.
4. Робота зі скоромовкою (Слайд 5)
Сумно солов’ю у лісі,
Він сидить у нас на стрісі
Так він солодко співає –
весну й сонце прославляє.
-Прочитайте скоромовку. Чи зустрілися вам незнайомі слова?
Стрі́ха — солом'яна або очеретяна покрівля. Стріхою також називають нижній край такої покрівлі, що нависає над стіною
-Прочитайте скоромовку по – різному: мовчки, хором повільно, весело, у швидкому темпі, виділяючи дієслова. На які питання відповідають дієслова? Які дієслова зустрічалися в скоромовці? Назвіть.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
Тест
Запитання 1
Яка пташка є головним героєм?
а) Cоловейко б) Лелеченя в) Совеня
Запитання 2
Де жила пара соловейків?
а)У Великому лузі б) У Великому лісі в) У саду
Запитання 3
Про що мріяли солов'ї?
а)Щоб швидше настало літо
б)Збудувати нове гніздо
в)Побачити своє пташатко і заспівати разом з ним
Запитання 4
Від зворушення соловейки - батьки втратили:
а) Дар мови б)Уміння літати в)Уміння співати
Запитання 5
Хто входив до сім’ї соловейків?
а) Соловейко – тато
б) Солов’їха – мати
в) Совенятко
г) Солов’ятко
Запитання 6
Чому солов’їна сім’я більше не співала?
а) Їм було сумно, бо в немає їжі
б) Їм було холодно
в) Їхній син народився з одним крилом
- Давайте перевіримо, чи правильно ви відповіли на запитання. (Слайд 7)
4.Словникова робота (Слайд 8)
розлогий щонайліпші сахнулися
дивовижний найщасливіші смаколики
витьохкувати шкаралупка розпрямлялося
Сахнулися – злякатися, здригнутися, різко відсторонитися.
розлогий (дуб)
дивовижний (спів, голос)
щонайліпші (крила, чоботи)
найщасливіші (діти, батьки)
Втратити дар мови – втратити здатність говорити; відібрало мову. (Слайд 9)
Я пропоную вам виконати вправу «Словесне малювання». (Слайд 10)
- Розкажіть, який малюнок виконали б и до даного епізоду тексту.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1.- Прочитайте речення в яких ужито слова зі словникової роботи (Слайд 11)
розлогий щонайліпші сахнулися
дивовижний найщасливіші смаколики
витьохкувати шкаралупка розпрямлялося
*Люба, ми будемо найщасливішими батькми…
*За хвилину шкаралупка тріснула….
Ураз батьки сахнулися; малятко мало ….
*Соловейки – батьки всі крила збили, літаючи та здобуваючи щонайліпші солов’їні смаколики.
-Доберіть до слів гніздо, соловей, птах слова з пестливими значеннями (гніздечко, соловейко, пташеня, пташенятко).
2. Робота з прислів’ями. (Слайд 12)
У народі кажуть: «Глина для гончара — що пісня для солов'я». Люди здавна придивлялися до цього птаха, було складено багато прислів’їв про солов’я. Зараз і у вас буде можливість скласти та ознайомитися з деякими з них.
• Є люди, що й солов'я не люблять.
• Ластівка весну починає, соловей кінчає.
• Людина без Вітчизни - як соловей без пісні.
• Не вчи орла літати, а солов'я співати.
• Прирівняв солов'я до зозулі!
• Соловей співа, поки дітей нема.
• Солов'я баснями не годують.
• Що одному - сова, іншому - соловей.
Серед складених прислів’їв прочитайте прислів’я про природу, Україну.
3. Вправа «Торбинка запитань». (Слайд 13)
- Зараз ви попрацюєте в парах. Вам потрібно підготувати по одному запитанню для найкращого знавця казки.
4. Прийом технології критичного мислення «Куб Блума» (робота в групі) (Слайд 14)
-Підкиньте кубик та прочитайте слово, яке ви бачите зверху на ребрі куба. Складіть запитання за змістом казки, яке починатиметься з цього слова. (кожен кидає кубик по колу)
VI. Підведення підсумків уроку.
Бесіда.
VII. Домашнє завдання.
Читати першу частину казки, створити малюнок до казки.