О.Романчук "Соловейко з одним крилом"

Про матеріал
Розробка уроку для учнів 3 класу О.Романчук "Соловейко з одним крилом" з метою ознайомлення з авторською казкою
Перегляд файлу

Читання – це одне з джерел мислення

 й розумового розвитку…

Читання має стати для дитини дуже

 тонким інструментом оволодіння знаннями

Й водночас джерелом багатого духовного життя. Слайд 1

                                          В.О.Сухомлинський

Тема. Олег Романчук «Соловейко з одним крилом»

Мета: ознайомити з авторською казкою; формувати емоційну й почуттєву сферу чнів; навчити голосом та інтонацією передавати настрій дійових осіб; розвивати в учнів образне мислення, зв’язне  мовлення, уміння робити висновки з прочитаного твору; виховувати толерантне ставлення до людей з особливими потребами, бажання надавати їм посильну допомогу.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, інтегрований

 

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку

Сьогодні у нас  - незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну чудову, в країну відому,

Що нас чекає й збагачує мову.

Щоб урок пройшов немарно

Треба сісти рівно, гарно.

Дарма часу не втрачати

Думати і працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

  1. Пропоную розпочати урок з гри «Пазли».

Перед вами лежить конверт з пазлами, вам потрібно зібрати картинку та назвати, кого ви там побачили? (робота в групі).  (Слайд 2)

  • Як ця пташка називається?
  • На яких уроках ми говорили про птахів?
  • Що ви про цього птаха? (перелітний, голосно красиво співає тощо)
  • Якими мовами ви можете сказати слово птах? (українською –птах, російською – птица, англійською – берд, польською – птак.)
  1. Розповідь вчителя про соловейка
  • Дзвінко й красиво співають солов’ї. Вони починають співати, повернувшись в рідні краї. Співають лише самці, бо вони повертаються першими. Спочатку спів солов’я можна почути тільки вранці та ввечері, а потім якийсь ас він співає безперервно, приваблюючи самку. Окрім того, пісня слугує сигналом для інших птахів, що територія зайнята. Спів солов’я відрізняється від співу інших птахів. Неможливо знайти солов’їв, які б співали однаково.

Відео  «Спів соловейка» (слайд 3)Т

3.33.3.33333333

3. Виступ дослідників.

- Учні нашого класу провели власні дослідження щодо соловейка і зараз поділяться цікавими і дивовижними фактами про цього птаха.

«Цікавих і дивовижні факти про солов’їв» (Слайд 4)

  1. Мабуть, найбільша знаменитість серед співочих птахів – це соловей, невеликий птах з сімейства мухоловкові загону горобцеподібні. Незважаючи на чудовий голос, зовнішньою красою солов’ї не відрізняються.

 

  1.  Існує кілька видів солов’їв, які розрізняються за зовнішніми даними і співочим здібностям: звичайний або соловей східний, північний або південний соловей, соловей-червоношийка, червоногрудий соловей, синій соловей, білобровий соловей.

3. Соловей маленька пташка. Її розміри трішки більше розмірів горобця. Колір птиці непримітний: бурувато-коричневий, буро-сірий. Досить довгий і закруглений хвіст. Солов’ї досить швидкі птиці. У середньому, їхня швидкість може досягати до 50 км/год.

4. У природі соловей влаштовує гніздо в коренях дерев або чагарників, його будують із тонких прутиків, листів, стеблинок трав, корінців. В одній кладці від 4 до 6 яєць коричневого кольору, без крапчастості. Через 14-15 днів на світ з’являються пташенята, їх вигодовують обоє батьків..

5. Всі солов’ї – перелітні птахи. Відлітають вони тихо і непомітно, починаючи з середини серпня. Зиму проводять на Півночі Африки. У рідні краї солов’ї зазвичай повертаються в перших числах травня.

4. Робота зі скоромовкою (Слайд 5)

Сумно солов’ю у лісі,

Він сидить у нас на стрісі

Так він солодко співає –

весну й сонце прославляє.

-Прочитайте скоромовку. Чи зустрілися вам незнайомі слова?

Стрі́ха — солом'яна або очеретяна покрівля. Стріхою також називають нижній край такої покрівлі, що нависає над стіною

-Прочитайте скоромовку по – різному: мовчки, хором повільно, весело, у швидкому темпі, виділяючи дієслова. На які питання відповідають дієслова? Які дієслова зустрічалися в скоромовці? Назвіть.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.

  • Ви вже зрозуміли, що героєм твору Олега Романчука, який ми сьогодні прочитаємо буде соловейко. (Слайд 6)

ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

  1. Передбачення за назвою твору.
  • Що вас дивує в назві казки?
  • Що могло трапитися з героєм?
  1. Читання тексту казки учнями.
  • Прочитайте І частину казки разом з другом – кожен по абзацу. Один читає, інший уважно слухає і аналізує почуте, потім навпаки. (до запитань) с.75-76. Перевірте свої передбачення.

 

  1. ТЕСТУВАННЯ
  • А зараз и перевіримо, як уважно ви прочитали текст та запам’ятали про що в ньому велася мова.

Тест

Запитання 1

Яка пташка є головним героєм?

а) Cоловейко     б) Лелеченя     в) Совеня

Запитання 2

Де жила пара соловейків?

 а)У Великому лузі    б) У Великому лісі    в) У саду

 

Запитання 3

Про що мріяли солов'ї?

а)Щоб швидше настало літо

 

б)Збудувати нове гніздо

 

в)Побачити своє пташатко і заспівати разом з ним

 

Запитання 4

Від зворушення соловейки - батьки втратили:

а) Дар мови     б)Уміння літати     в)Уміння співати

 

Запитання 5

Хто входив до сім’ї соловейків?

а) Соловейко – тато

б) Солов’їха – мати

в) Совенятко

г) Солов’ятко

Запитання 6

Чому солов’їна сім’я більше не співала?

а) Їм було сумно, бо в немає їжі

б) Їм було холодно

в) Їхній син народився з одним крилом

- Давайте перевіримо, чи правильно ви відповіли на запитання. (Слайд 7)

 

4.Словникова робота (Слайд 8)

розлогий                 щонайліпші                 сахнулися

дивовижний           найщасливіші              смаколики

витьохкувати         шкаралупка                  розпрямлялося

Сахнулися – злякатися, здригнутися, різко відсторонитися.

  • Прочитайте слова. Подумайте, що вони означають.
  • Яке зі слів означає «звук?»
  • Поясніть значення слова смаколики. Що для вас є смаколиком? А що може бути смаколиком для солов’їв?
  • Серед прочитаних слів виберіть і назвіть прикметники. Доберіть до них іменники.

розлогий (дуб)

дивовижний (спів, голос)

щонайліпші (крила, чоботи)

найщасливіші (діти, батьки)

  1. Читання тексту учнями часинами. Аналіз тексту з елементами вибіркового читання.
  • Назвіть героїв твору.
  • Де відбуваються події описані в казці? (у Великому ліс).
  • Доведіть словами з тексту, що сім’я соловейків була дуже дружньою та люблячою.
  • Чому засумували батьки? Прочитайте про це в тексті.
  • Яким росло пташеня? Знайдіть у тексті.
  • Чому дівчата співали сумні пісні? Що впливало на їхній настрій? Прочитайте.
  • Прочитайте виділені в тексті слова. Поясніть, як ви їх розумієте.

Втратити дар мови – втратити здатність говорити; відібрало мову. (Слайд 9)

  1. Робота з ілюстрацією.
  • Розгляньте малюнок у підручнику (с.76). Опишіть його.
  • Чи правильно художник зобразив соловейка? Поясніть свою думку.

Я пропоную вам виконати вправу «Словесне малювання». (Слайд 10)

- Розкажіть, який малюнок виконали б и до даного епізоду тексту.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1.- Прочитайте речення в яких ужито слова зі словникової роботи (Слайд 11)

розлогий                 щонайліпші                 сахнулися

дивовижний           найщасливіші              смаколики

витьохкувати         шкаралупка                  розпрямлялося

 

*Люба, ми будемо найщасливішими батькми…

*За хвилину шкаралупка тріснула….

Ураз батьки сахнулися; малятко мало ….

*Соловейки – батьки всі крила збили, літаючи та здобуваючи щонайліпші солов’їні смаколики.

-Доберіть до слів гніздо, соловей, птах слова з пестливими значеннями (гніздечко, соловейко, пташеня, пташенятко).

2. Робота з прислів’ями. (Слайд 12)

У народі кажуть: «Глина для гончара — що пісня для солов'я». Люди здавна придивлялися до цього птаха, було складено багато прислів’їв про солов’я. Зараз і у вас буде можливість скласти та ознайомитися з деякими з них.

 Є люди, що й солов'я не люблять.
 Ластівка весну починає, соловей кінчає.
 Людина без Вітчизни - як соловей без пісні.
 Не вчи орла літати, а солов'я співати.
 Прирівняв солов'я до зозулі!
 Соловей співа, поки дітей нема. 
 Солов'я баснями не годують.
 Що одному - сова, іншому - соловей.

Серед складених прислів’їв прочитайте прислів’я про природу, Україну.

 

3. Вправа «Торбинка запитань». (Слайд 13)

- Зараз ви попрацюєте в парах. Вам потрібно підготувати по одному запитанню для найкращого знавця казки.

4. Прийом технології критичного мислення «Куб Блума» (робота в групі) (Слайд 14)

-Підкиньте кубик та прочитайте слово, яке ви бачите зверху на ребрі куба. Складіть запитання за змістом казки, яке починатиметься з цього слова. (кожен кидає кубик по колу)

VI. Підведення підсумків уроку.

Бесіда.

  • Який твір прочитали сьогодні на уроці? До якого жанру він належить?
  • Назвіть героїв казки. Чого навчає казка? Де отримані на уроці знання ви можете використати?

VII. Домашнє завдання.

Читати першу частину казки, створити малюнок до казки.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Юхимчук Тетяна Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Дуравіна Олена
Додано
14 лютого 2022
Переглядів
1709
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку