"О слово рідне!" Вікторина, присвячена Міжнародному дню рідної мови.

Про матеріал

Мова - духовний скарб нації. Це не просто засіб людського спілкування, це те, що живе в наших серцях. Змалечку виховуючи в собі справжню людину, кожен із нас повинен в першу чергу створити в своїй душі світлицю, у якій зберігається найцінніший скарб - МОВА. Недарма говориться, що без усякої іншої науки ще можна обійтися, а без знання рідної мови обійтися не можна. І це справді так. Людина, яка не хоче знати рідної мови, руйнує те, що повинно стати фундаментом її особистості. А тому знати, берегти та примножувати рідну мову - це обов'язок кожної людини.

Перегляд файлу

 

Комунальний заклад

«Нікопольська середня загальноосвітня школа I-II ступенів №17»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                           Розробка позакласного заходу,

                                                       присвяченого Міжнародному

                                  дню рідної мови.

                                       Підготувала вчитель

                                                        української мови та літератури

                                          Лаврова  Ніна Іванівна

 

 

 

 

 

 

ХІД ЗАХОДУ

               І. Вступна частина.

(Звучить запис пісні «Рідна мова»).

     Добрий день, дорогі друзі.

   Я рада вітати вас на вікторині, що присвячена Дню рідної мови.

   Однією із найчисленніших мов слов'янського походження є українська мова,

   мова України, українського народу, наша рідна мова!

 

О слово рідне!

Пращура молитво,

Громи Перуна, Велеса поля,

Софія Київська — творіння Ярослава —

Слов'яномовна, праведна земля!

O слово рідне!

Подарунок мами,

I пісня ніжна, і розрада нам.

Я всім на світі з вами поділюся,

Та слова рідного нікому не віддам.

         Отже, пропонуємо сформувати дві команди.

         Є пропозиція обрати журі.

        ІІ. Основна частина.

       Команди готові? Почнемо перший конкурс — «Розминка».

1. Розминка

       З букв одного слова складіть і запишіть інші слова.

І команда:  ЛИСТОНОША

ІІ команда:  КАЛЕНДАР

 

 

 

     Ведуча: До неоціненних  коштовностей українського фольклору належать прислів’я

і приказки – короткі влучні вислови, що в художній формі типізують різні явища

життя. Вони є узагальненою пам’яттю народу, висновками з життєвого досвіду,

який дає право формулювати погляди на етику, мораль, історію й політику. У

своїй сумі прислів’я та приказки становлять начебто звід правил, якими людина

має керуватися у повсякденному житті.

Пропонуємо нашим учасникам продовжити відомі приказки та прислів’я.:

 

2. Продовжіть прислівя

           Слово — не горобець, вилетить — не спіймаєш.

           Більше слухай, а менше говори.

          Умій сказати, умій і змовчати.

          Шабля ранить тіло, а слово — душу.

         Хто людей питає, ….

         Учення - світло, а …

         Хто рано встає, …

         Слово до слова - …

         Гостре словечко …

         Що посієш - ….

         Козацькому роду ….

         Не кажи гоп, …                   

 

3. Бліц

         1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)

         2. Скільки голосних в українській мові? (6)

         3. Який знак в українській мові не є розділовим? (Дефіс, апостроф)

         4. Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)

         5. Поставте займенник «себе» в Н.в. (Немає Н.в.)

         6. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин?

                                                                                                                      (Вигук)

         7. Скільки звуків у слові «кущ»?(4)

         8. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)

        9. Рід іменника «сирота».(Спільний)

       10. Слово, що вживається лише в певній місцевості. (Діалектизм)

       11. Вигадане ім'я, під яким автор друкує свій твір. (Псевдонім)

       13. Віршований твір, який призначений для співу.(Пісня)

       19. Головні члени речення. (Підмет і присудок)

       14. Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих

             відмінків.                       (Додаток)

       15. Яка частина мови вказує на предмет, але не називає його? (Займенник)

       16. Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)

       17.  Дослівно наведений уривок з якогось тексту. (Цитата)

       18. Поставте у кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!)

       19. Назвіть знак, що позначає тверду, роздільну вимову на межі приголосного і

             голосного.  (Апостроф)   

        20. Що вивчає розділ про мову «Морфологія»? (Частини мови)

        21. Розділ науки, який вивчає звуки. (Фонетика)

        22. Поставте дієслово «вигукувати» у наказовий спосіб. (Вигукуй)

        23. Поставте іменник «мати» у З.в. (Матір)

        24. Назвіть слова з префіксом прі -. (Прізвисько, прірва, прізвище)

        25. Всі види невіршованої мови художніх творів. (Проза)

        26. Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)

        27. Частина слова без закінчення. (Основа слова)  

Ведуча: Мова – це не просто спосіб спілкування, а щось більш значуще. Мова – це в

глибинні пласти духовного життя народу, його історична пам'ять, найцінніші

надбання віків, мова – це ще й музика, мелодика, фарби буття, сучасна художня,

інтелектуальна і мисленнєва діяльність народу.

Надаємо слово журі – оголосити результати попередніх  конкурсів.

Продовжуючи розмову про значущість української мови, оголошуємо наступний

конкурс.

4.  «Творчий».

Учасникам команд треба скласти з вигуком «ОЙ»  5 речень:

1.Дорікання

2.Страх

3.Переляк

4.Горе

5.Здивування

5. «Поєдинок капітанів»

Складіть і запишіть з поданих слів прислів’я про мову.

І команда:  Лине, серця, до, а, не, слово, стріла (Не стріла, а до серця лине)                  

ІІ команда:  Хліб, а, слово, на ,обід, бережи, на, відповідь (Хліб бережи на

 обід, а слово – на відповідь)

 

6. «Скоромовка язика не ламає, а вимови навчає»

Вимовити скоромовку.

І команда:                Карл украв у Клари корали,

                                 а Клара украла у Карла кларнет.

ІІ команда:                 Наш полковник полковникував,

                                    поки не виполковникувався.

 

 

7. «Хто  швидше?»

Із поданих літер скласти слово.

І команда:    Н, А, Р, У, А, К, Ї, К (Українка)

ІІ команда:  С, О, Л, О, В, Ї, Н, А (Соловїна)

 

8. Проставте наголос у словах:

Дрова, вимова, завдання, ім’я, дочка, кілометр.

 

 

 

 

                       9. Де потрібно, вставте пропущені літери або знаки

Прої_зний, шіс_надцять, уман_ський, здоров_я, св_ято, жовто_гарячий,

кіс_лявий, кін_чик, маркв_яний, жмен_ці, черв_як, тиж_невий, балас_ний,

збіж_я, знан_я, сміє_я, таріл_ці, студен_ський, пір_я, моли_я, сіл_ський.

 

10. Конкурс «Показуха»

Учасник має показати за допомогою жестів зміст даних фразеологізмів.

Команда відгадує фразеологізми і пояснює

Водити за носа

Гладити по голівці

Зуб на зуб не попадає

Надувати губи

Ламати голову

Води в рот набрати

Дивитись крізь пальці

Втерти носа

На лобі написано

Гребти гроші лопатою

Лазити рачки

Розкидатися грошима

11. Загадки

для першої команди

 1. Біле поле, чорне насіння, хто його сіє, той розуміє. (Книга).

 2. Чорний Іванчик, дерев'яна сорочка, де носом поведе, замітку кладе. (Олівець).

 3. Книжки читаю, а грамоти не знаю. (Окуляри).

 4. Два пани наділи одні штани. (Ножиці).

 5. Малий коник із чорного озерця воду бере та біле поле поливає. (Перо і чорнило).

 6. Що іде, не рухаючись із місця? (Час).

для другої команди

  1. Мовчить, а сто дурнів навчить (Книга).

 

 

2. Розумний сівач по білому полю бігає (Олівець).

3. Своїх очей не маю, а іншим бачити допомагаю (Окуляри).

4. Лежу — одна нога, іду — вже дві, а на ногах стою, то дві голови (Ножиці).

5. Не вмію читати, а весь вік пишу (Перо і чорнило).

6. Біжить, біжить, не оглядається (Час).

       Конкурс.  «Відгадай  загадки».  За  кожну  правильну   відповідь  1бал.


 

                          1.Я  така  частина  мови,

                                      Що  належить  до  службових.

               Я  буваю  лиш  одним:

                  Похідним – непохідним.

             Задля,  посеред,  із-за,

                   І  для  мене  це  знаменно,

             Що  всі  звуть  мене…

                                                              прийменник.

                                                          2.Всі  на  світі  добре  знають,

Що  предмет  я  означаю.

---Хто  чи  що,---  ви  запитайте

І  про  мене  все  дізнайтесь.

Парта,   зайчик,  дошка,  котик…

Маю  рід,  число,  відмінок

І   чотири  аж   відміни.

Хто  я?  Знайте   достеменно:

Називаюсь  я….        іменник.

        3.Я   розрядів   вдосталь   маю

І  предмет  я   означаю,

Його  ознаку  чи  кількість,

Ви  вчіть  про  мене   тільки.

Особовий  я   й  зворотний,

І  питальний,  і  відносний,

Заперечний  і  вказівний,

Означальним  можу  бути,

Варто   все  це  не  забути.

Частіш   згадуйте  про   мене,

Дуже  я  люблю   всі   дії,

Називаюсь  я…. займенник.

 

4.  Я  емоцій   стільки  маю.

              Почуття  я  виражаю:

   Ой,  ай,  о,  ого,  іч,  ух,

   Аж  захоплює  вмить   дух!

                                             вигук.

5. Я,  відомо,   дуже   знатний,

Кількість   можу  називати,

І  порядок  при  лічбі

Підкажу   мерщій   тобі.

Чи   який,  чи  котрий,  скільки ---

Запитай  мене  лиш   тільки.

Щоб  не   буть   багатослівним,

Називаюсь  я…

числівник.

         6.  І  що   хочеш,  я  умію.

    Є  у  мене  вид  і  час,

    Спосіб  маю   повсякчас.

    Лиш  учіть  мене  сумлінно,

    Озвусь  я  неодмінно.

     Вмію   діяти   чудово,

    Отже,  звусь  я…. дієслово.

                                                      7. Я  веселий  і  звабливий,

Гарний,   милий  і  красивий,

Несказаний,  незрівнянний;

Маю  ступінь  порівняння.

Я  відносний  чи  присвійний,

А  чи  якісний  незмінно.

Відповім  я   залюбки

На  питаннячко   який?

Маю  ознаку  предмета,

  Називаюсь… прикметник.

8. Я   важливий,  що  й  сказати,

Можу  вміло   пов’язати

Однорідні  члени   чинно

Й  складних  речень  теж  частини.

А,  але, і ---я  сурядний,

Що,  немов,  як,  щоб --- підрядний.

Скрізь  впишусь  я   досить  влучно,

Називаюсь  я…. сполучник.

 

 

 


          12. Загадки-запитання, загадки-жарти для болільників.

        1. Що тепліше одного кожуха? (Два кожухи).

        2. На небі одно, на землі нема, у баби двоє, у дівки нема. (Літера „Б").

        3. Коли дурень розумний? (Коли мовчить).

        4. Що в хаті щодня цілують? (Чашку).

        5. Що це за гість, що сам себе їсть? (Свічка).

        6. Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг? (Дві).

       7. У якому місяці люди найменше хліба їдять? (У лютому).

       8. Що в людині найбистріше? (Думка).

       9. Що за трава, що й сліпий знає? (Кропива.)

     10. На що борошно в млині падає? (На купку).

     11. Що посеред землі стоїть? (Літера „М").

     12. Сидять три коти, проти кожного кота сидять два коти, скільки всього котів?

         (Три).

 

ІІІ. Заключна частина.

Ведуча: Мабуть, прийшов час висловити свої думки журі і підвести підсумок

 українського        гравіккону — назвати прізвище переможця.

 (Журі визначає і нагороджує переможців вікторини).

Дякуємо. Сподіваємося, що наша зустріч допомогла вам оцінити скарби

рідної мови.

 Ведуча:

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, власна,

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов’їна, барвінкова,

Українська моя мова.

Любіть і вивчайте й надалі українську мову. Успіхів вам у її вивченні! А нашим

гостям бажаємо щастя рясного, здоров’я міцного, неба безхмарного й настрою гарного.


 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Сагун Тетяна Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Челнакова Ольга
    Дякую за вікторину!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. центральна Нижньосірогозька
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
16 лютого 2018
Переглядів
20687
Оцінка розробки
4.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку