Тема. О. Уайльд «Хлопчик - Зірка». Еволюція образу головного героя. Символічний зміст назви твору.
Мета: завершити аналітичне дослідження казки О. Уайльда «Хлопчик – Зірка», зробивши акцент на особливостях втілення авторського задуму твору;
розкрити специфіку фіналу авторської казки Уайльда;
простежити, як відбувається переродження головного героя;
розвивати образне та логічне мислення, творчу уяву школярів;
сприяти формуванню в учнів кращих моральних якостей;
виховувати любов і повагу до рідних та близьких, до всього живого в цілому.
Обладнання: портрети О. Уайльда, мультимедійне обладнання, фільм – вистава «Звёздныймальчик»(фрагменти), презентація, ілюстрації, епіграфи до уроку, іграшковий мікрофон.
Тип уроку: комбінований.
Епіграф І як бажаєте, щоб вам люди чинили, так само чиніть їм і ви.
Біблія. Євангеліє від Матвія. 7 – 12.
(Додаток 1)
Було і буде так у всі часи:
Любов, як сонце світу, відкриває
Безмежну велич людської краси.
В. Симоненко
(Додаток 2)
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Методичний коментар: за кожну правильну відповідь чи вірно виконане завдання вчитель дає зірочку. За кількістю зірочок учні отримують в кінці уроку бали.(Додаток 3)
Слово вчителя з елементами бесіди.
На попередньому уроці ви познайомилися з творчістю відомого англійського письменника Оскара Уайльда. Яку казку О. Уайльда ви прочитали?
(Казка «Хлопчик – Зірка».)
(Дана казка розпочинається описом такої пори року як зима.)
(Йому було шкода немовляти, оскільки воно могло вмерти від холоду.)
ІІІ. Оголошення теми, мети та епіграфу уроку.
Слово вчителя.
Сьогодні на уроці ми поговоримо про відродження душі головного героя казки О. Уайльда «Хлопчик – Зірка». (Запис теми уроку в зошиті.)
IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
Деградація – рух назад, поступове погіршення, втрата певних властивостей.
Еволюція – переоцінка життєвих явищ, своїх дій та вчинків. Зміна особистості на краще.
Підтвердіть прикладами з тексту ознаки деградації та еволюції головного героя.
Вправи на гармонізацію роботи півкуль головного мозку.
Діти, давайте ми трішки з вами відпочинемо, зробивши корисний масаж. Масаж вушок потрібно робити легко, щоб було приємно, а не боляче. Повторюйте,будь ласка, за мною.
Я гадаю, що після такого корисного відпочинку, ми можемо продовжити наш урок.
Перетворення на бридку жабу змусило Хлопчика – Зірку поглянути на себе іншими очима, відчути себе людиною, котра потрапила в біду і потребує допомоги, але натомість її звідусіль женуть і принижують.
Діти, я хочу вам розкрити один із авторських секретів: Оскар Уайльд був дуже набожною людиною. Він врив у Добро, у Бога. І ось у цьому перетворенні Хлопчика – Зірки , у відродженні його душі він використав одну із біблійних істин: «Кожному воздасться по справах його».
(Так. «…я відмовився від рідної матері і прогнав її геть, я посоромився її і вчинив жорстоко з нею».)
(Ні, він зрозумів, що нещастя є йому покаранням, і цей Хрест потрібно нести самому. Тому він відмовляється від підтримки наймолодшої доньки Лісоруба. Він повинен сам заслужити прощення у своєї матері. )
(Він змінився, його душа почала відгукуватись на чуже горе. Хлопчик – Зірка вперше починає творити Добро. Саме цей вчинок головного героя є початком еволюції, відродження його душі.)
(«Як ти вчинив зі мною, так я вчинив з тобою. … ти перший зглянувся на мене…» )
(Випробування вже відродженої душі Хлопчика – Зірки. Шлях до гармонії внутрішньої і зовнішньої краси (оскільки він ще мав потворний вигляд). Душа героя повинна зміцнитись. Хлопчик – Зірка навчився забувати про власну біду і власну небезпеку, стикаючись із стражданнями інших. Він став милосердним! (Додаток 4)
Казка почалася милосердям до немовляти
Хлопчик – Зірка став утіленням немилосердя
Через страждання і випробування
Через відродження душі
Герой стає милосердним!
(Після того, як він під загрозою смерті віддав монету з червоного золота (навчився бути не лише милосердним, а й здатним до самопожертви. ) Його душа, що була у полоні зла, не лише піднялася з колін, а й стала запорукою гармонії зовнішньої та внутрішньої краси Хлопчика – Зірки.)
Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слова «деградація» та «еволюція»?
V. Підведення підсумків уроку.
V. Домашнє завдання .
Повторити теорію літератури, підготуватися до контрольної роботи за розділом «Казки народів світу» (теми О. С. Пушкін, Г. К. Андерсен та О. Уайльд).
Додаток 1
І як бажаєте, щоб вам люди чинили, так само чиніть їм і ви.
Біблія. Євангеліє від Матвія. 7 – 12.
Додаток 2
Любов, як сонце світу, відкриває
Безмежну велич людської краси.
В. Симоненко
Додаток 3
Додаток 4
Еволюція головного героя
Казка почалася милосердям до немовляти
Хлопчик – Зірка став утіленням немилосердя
Через страждання і випробування
Через відродження душі
Герой стає милосердним!
Додаток 5