ОБ’ЄКТ ВИВЧЕННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ ГЕОГРАФІЇ. ВЗАЄМОДІЯ ГОСПОДАРСТВА І ПРИРОДИ В ГЕОГРАФІЧНОМУ СЕРЕДОВИЩІ. ЕКОНОМІЧНА ГЕОГРАФІЯ В СИСТЕМІ ГЕОГРАФІЧНИХ НАУК. ЗНАЧЕННЯ ЗНАНЬ З ЕКОНОМІЧНОЇ Г

Про матеріал
ОБ’ЄКТ ВИВЧЕННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ ГЕОГРАФІЇ. ВЗАЄМОДІЯ ГОСПОДАРСТВА І ПРИРОДИ В ГЕОГРАФІЧНОМУ СЕРЕДОВИЩІ. ЕКОНОМІЧНА ГЕОГРАФІЯ В СИСТЕМІ ГЕОГРАФІЧНИХ НАУК. ЗНАЧЕННЯ ЗНАНЬ З ЕКОНОМІЧНОЇ ГЕОГРАФІЇ
Перегляд файлу

 

УРОК 1

ОБ’ЄКТ ВИВЧЕННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ ГЕОГРАФІЇ.

ВЗАЄМОДІЯ ГОСПОДАРСТВА І ПРИРОДИ

В ГЕОГРАФІЧНОМУ СЕРЕДОВИЩІ. ЕКОНОМІЧНА

ГЕОГРАФІЯ В СИСТЕМІ ГЕОГРАФІЧНИХ НАУК.

ЗНАЧЕННЯ ЗНАНЬ З ЕКОНОМІЧНОЇ ГЕОГРАФІЇ

Навчальна мета: ознайомити учнів з особливостями нового курсу, організаційними моментами; сформувати поняття «об’єкт вивчення економічної географії», «географічне середовище»; зазначити особливості впливу господарської діяльності на географічне середовище; визначити місце економічної географії в системі географічних наук, її взаємозв’язки з іншими науками; мотивувати на вивчення економічної географії як основи для розуміння аспектів повсякденного життя, свого професійного, соціального та громадянського майбутнього;

розвивальна мета: розвивати наукове мислення, зацікавленість у здобутті

нових знань, допитливість;

виховна мета: виховувати відповідальність, взаємоповагу та взаєморозуміння, акуратність.

Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.

Обладнання: підручник, атлас, контурні карти, економічна карта України, політична карта світу, додаткові джерела інформації з курсу.

Опорні та базові поняття: об’єкт вивчення, географічне середовище, економічна географія, наука, господарство.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Ознайомлення учнів з організацією навчального процесу протягом вивчення нового курсу, обов’язковими джерелами інформації (підручником, атласом, контурними картами), приладдям, з методичним апаратом підручника. Спрямування учнів на необхідність засвоєння додаткової інформації в позаурочний час із джерел масової інформації.

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Ми починаємо вивчати новий курс, що стане завершальним обов’язковим географічним курсом. Попередні курси вчили нас розуміти географічну оболонку, ознайомили з природою материків та океанів, України, пояснювали особливості організації суспільства на планеті. Тепер ми почнемо вивчати діяльність людства в найрізноманітніших проявах. Ми навчимося розуміти, де і як господарюють люди, чому вони так живуть, як розвивається Україна порівняно з іншими країнами. Навчимося бачити закономірності в «хаосі» країн та мільярдів їхніх мешканців, прогнозувати подальший розвиток, планувати майбутнє нашої України. Будемо вчитися оцінювати факти, а не беззаперечно сприймати вигідне комусь бачення. Розумну людину важче обдурити та використати, тож набираймося розуму!

ІІI. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

Складіть схему географічних наук, що відомі вам з попередніх курсів. Зазначте, що є об’єктом їхнього вивчення.

  •       Прийом «Бесіда»

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Об’єкт вивчення економічної географії

Знайдіть визначення поняття «економічна географія» та «об’єкт вивчення економічної географії». Зверніть увагу, яким чином у підручнику виділені поняття. Зазначте основні складові понять. Що для вас є незрозумілим?

  • Які слова акцентують увагу на тому, що це географічне поняття?
  • Які складові понять ви замінили б на синонімічні, зрозуміліші для вас?
  • Чи виникли в когось заперечення щодо тотожності запропонованих замін?
  •       Пояснення вчителя з елементами бесіди

Ми не даремно так детально вчимося аналізувати поняття. Поперше, визначень одного й того самого поняття існує декілька. Головне — розуміти суть, принципову відмінність понять, а не їхніх формулювань. По-друге, аналізування стане чи не найголовнішим нашим методом під час вивчення курсу. Зміни в природі, порівняно з тривалістю життя людини, тривають довго, а наша діяльність — це тривалість нашого життя, тому зміни щоденні. Маємо не зазубрити факти, а навчитися знаходити їх. У сучасний інформаційний вік це зовсім не складно. Та будь-які факти потрібно уміти правильно оцінювати. Попри їхню різноманітність та змінність, вони мають певні закономірності.

2. Взаємодія господарства і природи в географічному середовищі

Свою господарську діяльність людина здійснює в географічному середовищі. Сформулюйте поняття «географічне середовище» (беріть до уваги, що розуміють під поняттям «середовище» в біології, фізиці, хімії). Порівняйте своє визначення з визначенням у підручнику.

  • Що ви додали б до свого поняття? З чим не згодні?
  • Чим географічне середовище відрізняється від географічної оболонки?
  •       Пояснення вчителя з елементами бесіди

Різноманітність географічного середовища вже на початку розвитку людини обумовлювала різноманітність її діяльності.

З часом люди об’єдналися за певними ознаками, утворили систему поділу території Землі на окремі країни. Кожна група отримала частину географічного середовища з певним, характерним тільки для цієї країни комплектом природних умов та ресурсів. Це сприяло формуванню господарства залежно від середовища в межах усієї країни (люди навчилися обмінюватися результатами праці).

  •       Назвіть дві будь-які країни. Як природне середовище вплинуло на господарську діяльність її громадян?
  •       Чи продовжуємо ми господарювати тільки в межах своєї країни?

Ми часто говоримо, що людина підкорює природу. Чи насправді це так? Ми дуже змінюємо її заради своїх потреб, але ж не в змозі скасувати її закономірності. Людина впливає на природу технікою, виробництвом, на певний час присвоює собі частинки природи. Вона ускладнює природні колообіги речовин, енергії, але не в змозі скасувати їх, синтезує речовини, що не наявні в природі, унаслідок чого природа змінює, але не скасовує своїх закономірностей розвитку. Звести господарську діяльність до економічних процесів — це чекати на незворотні згубні наслідки для людства. Тільки географія може комплексно вивчати діяльність людини, зазначати перспективи розвитку, спрямовувати в безпечному напряму.

3 Економічна географія в системі географічних наук

Доповніть складену схему географічних наук економічною географією. Яке сусідство для неї найбільш актуальне?

Зверніться до змісту підручника, переліку карт атласу. З якими іншими науками економічна географія має тісні зв’язки? Зазначте ці науки на схемі.

4. Значення знань з економічної географії

  •       Прийом «Практичність теорії»

Господарська діяльність людини створює нам певні матеріальні блага та послуги. Для нас суттєві їхні якість та можливості, ціна, наслідки використання та інші чинники.

Маєте альтернативні товари, знаєте їхні характеристики, виробника (ціна не має значення). Ви не будете використовувати їх у професійній діяльності. Як обиратимете товар?

Товари:

1) викрутка українського виробника з пластиковою ручкою; викрутка японського виробника з пластиковою ручкою; викрутка невідомого виробника з поліпропілену;

2) сукня з натурального матеріалу китайського виробництва; сукня з шовку китайського виробництва; сукня з матеріалу тваринного походження китайського виробництва;

3) колумбійська кава сорту арабіка; ефіопська кава сорту робуста; узбецька кава сорту мокко.

Критерії вибору різні. В одних випадках ви щось чули про виробника, в інших — розумієте якість матеріалу, а інколи взагалі сумніваєтеся — чи можливо таке. Вивчення економічної географії надасть вам основи знань про те де, з чого, як, навіщо виробляють те, що ми споживаємо.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  •       Прийом «Ти мені — я тобі»

Сусіди по парті одне одному дають визначення понять, засвоєних на уроці, пояснюють, як вони їх розуміють. Зокрема: «економічна географія», «об’єкт вивчення економічної географії», «географічне середовище».

VI. ПІДСУМКИ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

  •       Прийом «Власна думка»
  • Чого ви очікуєте від вивчення курсу?

VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

 

docx
Додано
16 жовтня
Переглядів
134
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку