Обґрунтування вибору заголовка тексту. Анатолій Григорук «Куди вітрець, туди й розумець»
Мета: ознайомити учнів з оповіданням Анатолія Григорука «Куди вітрець, туди й розумець». Вчити учнів формувати власну думку, пояснювати свій вибір. Розвивати критичне мислення, вміння визначати тему і головну думку тексту, добирати до нього заголовок, усне мовлення, спостережливість, уміння аналізувати, порівнювати. Сприяти виховуванню пізнавальних інтересів.
Формувати ключові компетентності:
соціальну: продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та в парі;
надавати зворотній зв’язок учням, підтримувати учнів у навчанні шляхом
формувального оцінювання;
загальнокультурну: усвідомлювати роль народних приказок, прислів’їв, прикмет у житті людини, пізнавати навколишній світ шляхом спостереження та дослідження мовних явищ, народних звичаїв та прикмет.
Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть критично ставитись до народних звичаїв та прикмет, доводити своє міркування, висловлювати свою думку. Учні розуміють, що таке прислів’я, вміють пояснювати їх значення та доречно використовувати у власному мовленні, створювати власні висловлювання з використанням прислів’їв та влучних висловів.
Тип уроку: урок вироблення і закріплення умінь і навичок
Обладнання: мультимедійна презентація, відеоматеріали, ноутбук/планшет.
Технології навчання: технології формування критичного мислення ( кероване читання), елементи інтегрованого навчання, ігрові технології.
Форми роботи: фронтальні, індивідуальні, парні, групові.
Методи роботи: діяльнісні, інтерактивні, практичні, наочні, словесні.
Карта уроку
І. Організація класу. Емоційне налаштування
МИ- СОНЕЧКА!
Погляньте у віконечко/показують на вікно/,
Чомусь сховалось сонечко?/знизують плечима/
А ми засвітимо сонечко/показують на себе/,
Таке велике сонечко!/руки в сторони/
Таке веселе сонечко!/посміхаються один одному/
Я-сонечко!/показують на себе/
Ми-сонечка!/беруться всі за руки/
Ми- світимося всі!/посміхаються/
РАЗОМ В КОЛІ
Діти стоять в колі. Кожен з учнів називає своє ім’я так, як йому подобається, щоб його називали. Учні говорять слова вітання, ввічливі слова.
Давайте привітаємось, давайте посміхнемося.
Давайте в очі глянемо і нам тепліше стане.
Раз рука, два рука. Раз плече, два плече.
Голова вліво, вправо подивилась.
Привітались і здружились.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Учні перевіряють домашнє завдання.
Самооцінювання «Сонячне»
Оцініть свою роботу (жовтим олівцем намалюйте сонечко: якщо було важко - снечко без промінців, була потрібна допомога – декілька промінців, було легко – багато промінців у сонечка)
Вправа «З’єдналочка»
(Куди вітер дме, туди й гілля хилиться. Одним вухом почує — другим випустить. Хто стане вівцею, того вовк з’їсть. Похвалити не вмію, а посварити не смію.)
Яка тема об’єднує всі прислів’я? (Про легковірних, байдужих людей, які не задумуються над своїми діями.)
Каліграфічна хвилинка
Вибіркове списування
Випишіть дієслова із прислів’їв, визначте час, число, особу.
Пригадаємо , що ми можемо розповісти про дієслово.
Самооцінювання
Оцініть свою роботу (простим або кольоровим олівцем намалюйте смайлик: якщо було важко - червоний, була потрібна допомога – жовтий, було легко - зелений)
Повідомлення теми уроку
— Сьогодні на уроці ми познайомимось із оповіданням Анатолія Григорука «Куди вітрець, туди й розумець». Вчитимемося добирати інші заголовки до тексту, обґрунтовувати свою думку.
ІІІ. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
Робота над оповіданням Анатолія Григорука «Куди вітрець, туди й розумець» (с. 53–54)
Слухання оповідання
https://www.youtube.com/watch?v=O7fMMl-qFb8
Словникова робота
Читання оповідання в особах
Вправа 106 (усно)
Чи помітили ви, що в оповіданні всі рухаються? Хто саме? Час порухатися і нам.
Руханка Ennie and Yoyky
https://www.youtube.com/watch?v=W2fHg0qGI14
ІV. Творче застосування знань, умінь та способів діяльності
Робота в групах. Дискусія «Вірю-не вірю».
Прийом «Обери позицію»
Вправа 107
Учні обирають сонечка, схожі «сонечка» об’єднуються в групи.
Обговорюють: «Я вірю чи не вірю в прикмети».
Висловлюються за зразком (т-схема)
Прийом «Т-схема»
*Цей графічний організатор має дві колонки для фіксації відповіді «так-ні», аргументів «за-проти». Ліва частина – це аргументи, що підтримують думку, судження, права – аргументи, що заперечують запропоноване твердження. Протилежні докази щодо твердження бажано писати одне навпроти одного – це дасть змогу побачити перевагу одних над іншими, чітко виявити, які спільні моменти є, а де є відмінності. Для цього графічного організатора характерні чіткі та стислі пояснення, у яких вся структура містить лише найважливішу інформацію.
Т-схема може містити зображення, які допомагають краще зорієнтуватися, бути відомими, не викликати сумнівів у дітей. Коли аргументи уже записані у таблиці, йде обговорення, робиться висновок. Аргументів повинно бути від 2 до 4.
(Автор карток Гігера Світлана Антонівна)
Завдання учителя приготувати текст для читання, сформулювати бінарне запитання(точку зору ), накреслити таблицю чи використати готовий бланк.Робота може проводитися у групах, парах тощо.
Я вважаю, що …, тому що … . Наприклад, … . Отже, … .
Колективно визначають головну думку оповідання,
що в оповіданні висвітлено тему віри у прикмети.
Вправа 108
Стислий переказ оповідання за малюнками (усно)
Розгляньте малюнки у підручнику на стор. 54. Розкажіть стисло зміст оповідання.
Обгрунтування вибору заголовка тексту
Напишіть, який інший заголовок можна дібрати до оповідання. Обґрунтуйте свій вибір. Пам’ятайте, щоб довести свою думку, варто вживати слова «я вважаю», «на мою думку» тощо.
Самоперевірка
Перевірте написане. Зверніть увагу, чи послідовно викладено думки, чи вдалося уникнути повторів слів.
Самооцінювання
Інтерактивна гра «Беретик для курчатка»
З’ясуємо разом значення влучних висловів у мовленні. Знайдіть беретик для курчатка з відповідним фразеологізмом. Поясніть, коли так говорять.
V. Підсумок уроку. Домашнє завдання
Вправа 109 на с. 54. Інструктаж щодо виконання вправи.
Рефлексія «Плюс, мінус, цікаво»
«Коло успіху»
Всі разом стають у коло. На витягнуту долоньку вчителя учні кладуть свою долоньку з побажаннями. Вчитель узагальнює: «Хай сьогодні нам щастить, хай нам завтра пощастить, хай завжди усім щастить!». Разом скажемо: «Ми – найкращі!» та привітаємо один одного оплесками, адже ми всі доклали зусиль, щоб навчитись міркувати, відстоювати свою думку та бути самостійними, розумними учнями.