Виховна година «Обереги рідного дому» 5 клас
Мета .Створити умови для формування в учнів активної життєвої позиції в умовах особистісно – зорієнтованого навчання. Сприяти поглибленню знань з історії нашої Батьківщини, акцентуючи увагу на потребі зберегти як святиню усе те, що пов'язує людину з рідною землею на прикладі оберегів, які виготовляли наші предки. Виховувати в дітях любов і повагу до національних традицій, народної мудрості, до краси і гармонії навколишнього світу.
Організаційний момент
В цьому класі друзі всі,
Я і ти, і ми, і ви.
Посміхнись тому, хто зліва.
Посміхнись тому, хто справа.
Ми одна сім'я.
В цій світлиці друзі всі,
Я і ти, і ми, і ви.
Любі гості, вчителі
Вас вітаєм щиро ми.
Презентація теми, мотивація
Вчитель: діти, хто піклується про вас з самого народження ?
Діти: мама.
Вчитель: Як лагідно ви називаєте своїх мам?
Діти: матінка, матуся, неня…
Вчитель: сьогодні до нас теж завітали мами ( представлення мам учнів),привітаємо їх віршем.
Учень декламує вірш:
Мама – найкраща людина у світі
Знають це всі – і дорослі, і діти.
Морок не ляже на рідний поріг
Мама не пустить, вона – оберіг.
Вчитель: оберіг, можливо хтось з вас знає, що це таке?
Діти відповідають.
Вчитель: отже, оберіг – це чарівний предмет, що призначений захищати свого власника від біди та хвороб і приносити щастя, вдачу. А от оберегом чого є мати, як ви думаєте?
Діти відповідають( дому, хати…)
Вчитель: Так, головним оберегом на Україні є мати, яка нас оберігає, не пускаючи «морок» на поріг рідного дому. Послухаємо
Вірш «Хатинка»
Наша хатка невеличка,
Лиш комірка і світличка.
Та вона нам веселенька,
Бо в ній господарить ненька.
Наша ненька – господиня,
Чиста хата, повна скриня,
Повна скриня,
Добре прибрана комора,
Бо до праці неня скора.
Вчитель: діти, у вірші прозвучало слово скриня, хто знає, що це таке?
Діти відповідають.
Вчитель: послухаємо, що (ім'я учня) знає про скриню.
Учень розказує вірш
Дерев'яна синя скриня
В хаті справжня господиня.
Синя скриня всіх взуває,
Синя скриня й зодягає.
Вчитель: скриня дійсно була справжньою господинею. Вона займала почесне місце в хаті. В ній бабусі та прабабусі зберігали одяг, предмети побуту. З давніх часів український народ вірив у чарівну силу деяких з них і використовував їх як обереги. Які саме це були предмети ми дізнаємося сьогодні, визначивши тему нашого заняття. Для цього вам необхідно розташувати слова ( рідного 2 дому 3 обереги 1) по – порядку .
Діти виконують завдання, а потім відповідають.
Вчитель: отже, тема нашого заняття «Обереги рідного дому».
А хотіли б ви мати оберіг ?
Діти відповідають.
Вчитель: пропоную кожному з вас виготовити оберіг для вашого дому.
Основна частина
Вчитель пропонує дітям об'єднатися в команди. Діти витягують з глиняної мисочки фішки зеленого, жовтого, червоного і блакитного кольорів. Вчитель розставляє таблички відповідних кольорів на столи, за якими будуть сидіти команди. Діти сідають за стіл відповідно до кольору своєї фішки і таким чином утворюється чотири команди:
Команди обирають і представляють командирів.
Вчитель: діти, давайте подивимося на кольори ваших команд. Кожен з них щось символізує: блакитний – благородство, вірність;
червоний – краса, любов; зелений – природа, молодість; жовтий –
тепло, повага. А зараз дізнаємося які обереги ви будете виготовляти. В цьому нам допоможе чарівна скриня ( скриня виготовлена власноруч, в ній знаходяться зразки оберегів і конверти різного кольору для кожної команди з завданнями), яка зайняла почесне місце в нашій світлиці. Командири, підійдіть, будь – ласка. Давайте заглянемо в нашу скриню.
Командири заглядають в скриню і знаходять конверти.
В цих конвертах ви знайдете завдання, виконавши їх, дізнаєтеся який оберіг будете виготовляти. Сигналом до початку і закінчення буде музика. Будьте уважні.
Звучить музика, команди виконують завдання.
Завдання для команди блакитного кольору:
розташуйте букви в порядку зростання
У К Р Ш Н И ( Рушник )
2 5 6 1 3 4
Завдання для команди червоного кольору:
зберіть слово
м и н с о а т ( Намисто )
Завдання для команди зеленого кольору:
Дайте відповідь на питання:
Чим прикрашають голову українські дівчата? ( Віночок )
Завдання для команди жовтого кольору:
Відгадайте загадку:
Залізна,завита
На копито прибита.
Не зноситься копито
Поки вона прибита. ( Підкова )
Командири доповідають, а вчитель дістає зі скрині рушник, намисто, віночок, підкову. Таким чином перевіряємо чи справилися команди з завданнями.
Вчитель: молодці, всі справилися з завданнями. Погляньте, у кожної команди на парті є заготовки і зразки оберегів, які ви будете виготовляти ( вчитель готує зразки і матеріал заздалегідь). Повторимо правила роботи з клеєм:
Сигналом до початку і закінчення буде музика.
Виготовляти вироби допомагають мами які присутні в командах.
Коли роботу закінчено команди по – черзі презентують свої обереги, а мами розповідають про їх історію.
Рушник - оберіг української родини.Він передавався із роду в рід. Батьки, які отримали рушники від своїх батьків, берегли їх як реліквію не тільки для дівчат, а й для хлопців, і не віддавали їх нізащо з рідної хати.
Намисто - "іменний амулет, який батьки готували з першого ж дня як тільки народжувалася дівчинка. Він передавався в спадок від матерів і бабусь, і що давнішим був, то магічнішим, а відтак і ціннішим..
За українським звичаєм, кожна дівчина й жінка постійно носили намисто, особливо коли виходили на люди. Згадаймо Т. Шевченка:
Ой надіну я сережки
І добре намисто,
Та піду я на ярмарок
В неділю на місто
В народі говорили: "Без намиста і Душа нечиста".
Український віночок - оберігав від зла, дарував здоров'я бо в ньому є така чаклунська сила, що болі знімає, волосся береже.
Віночок, як головний убір, дівчата плели із 12 живих квітів, кожна з яких була символом і оберегом: безсмертник - символ здоров'я, деревій - нескореності, барвінок - життя й безсмертя людської душі, цвіт вишні та яблуні - символ материнської відданості, калина - символ краси та дівочої вроди, любисток і волошка - відданості та вірності, ромашка - символ дівочої чистоти, ружа, мальва та півонія - віри, надії та любові, хміль (вусики) - символ гнучкості та розуму. Мак - символ печалі і смутку.
Підкову люди здавна вважають оберегом ,який приносить удачу. Існує легенда про святого та диявола. Як ідеться в давній оповіді, перший мав ковальський хист, і якось до нього з’явився сам нечистий та попросив підкувати копита. Святий погодився і, прикувавши нечестивого до стіни, трусонув його так міцно, що диявол почав просити пощади. Перед тим як відпустити його, святий змусив рогатого заприсягнутися, що той ніколи не ввійде туди, де буде висіти підкова. Нібито відтоді люди й вішають цей оберіг на двері своїх будинків, на ворота.
Вчитель: але це не всі обереги, які використовував наш народ. Давайте заглянемо в нашу скриню і подивимося, можливо ми ще щось знайдемо. Вчитель дістає зі скрині ляльку – мотанку .
Діти, хто знає, що це таке? ( діти відповідають ).
Вчитель:
Лялька – мотанка найдавніший оберіг – жіноче божество, берегиня-ляля (тобто, "земля", "богиня землі", "охоронниця"). Берегиня – мати всього живого, захисниця людини, природи та добра, охоронниця дому. Віддавна ляльку матері робили для дітей, бабусі – для онуків, а нареченим – дарували, щоб у них народжувалися діти. Ляльок зберігали. Дівчатка виростали, ставали мамами, а ляльок передавали своїм дочкам.
Вчитель дістає зі скрині «Кобзар».
Що за книга у мене в руках?
Діти: «Кобзар», збірник віршів.
Вчитель: а хто автор цих віршів?
Діти: Т. Г. Шевченко.
Вчитель:
Кобзар - став найзнаменитішою книгою Шевченка. Вірші з цієї збірки перекладені більш ніж на 100 мов світу. У місті Черкаси у 1989 році відкрився єдиний у світі музей, присвячений одній книзі. І цією книгою став «Кобзар».Сьогодні Кобзар став оберегом для нашого народу.
Підсумки
Актуалізація знань.
Вчитель: діти, про що ви сьогодні дізналися?
Словесне оцінювання
Вчитель: молодці, всі сьогодні були активні, організовані, зібрані, уважні.