План уроку 1. Порядок ведення касових операцій та їх документальне оформлення. 2. Порядок ведення касової книги, перевірка та прийняття касового звіту. 3. Інвентаризація каси.
Номер слайду 3
Література Закон України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” від 16.07.1999 р. № 996-ХІV; Положення про ведення касових операцій в національній валюті України: Постанова Національного банку України від 15.02.2004 № 637 (зі змінами та доповненнями). // Базаданих інформаційно-правової системи «ЛІГА». [Електрон. ресурс]. Спосіб доступу: http//www.liga.net. Бутинець Ф.Ф. “Бухгалтерський фінансовий облік” – Житомир, ПП “Рута”, 2015.
Номер слайду 4
Порядок ведення касових операцій та їх документальне оформлення. Каса підприємства – це приміщення або місце, призначене для приймання, видачі та збереження готівки, інших цінностей і касових документів, де, як правило, ведеться касова книга.
Номер слайду 5
Надходження грошей в касу і видача їх з каси оформляються прибутковими і видатковими касовими ордерами, які виписуються і реєструються бухгалтером в журналі реєстрації прибуткових і видаткових касових документів. Нумерація прибуткових і видаткових касових ордерів ведеться по порядку, починаючи з першого січня і до кінця року.
Номер слайду 6
Видаткові касові ордери, виписані на підставі платіжних відомостей на оплату праці та інших подібних виплат, реєструються після видачі грошових коштів з каси. В прибутковому касовому ордері вказується, від кого, за що або на що одержано в касу грошові кошти. В підтвердження одержаних коштів видається квитанція, підписана касиром і головним бухгалтером.
Номер слайду 7
У видатковому касовому ордері вказується, кому і на які заходи видано грошові кошти, а також на підставі якого розпорядчого документу. Документи на видачу грошових коштів з каси підприємства підписуються керівником і головним бухгалтером. Якщо на доданих до видаткового касового ордера документах є підпис керівника на дозвіл на видачу коштів, то підпис його на видатковому касовому ордері не обов’язковий. Ніякі підчистки або виправлення у касових ордерах не допускаються.
Номер слайду 8
Порядок ведення касової книги, перевірка та прийняття касового звіту Приймання грошей у касу, їх зберігання та видачу здійснює спеціальна посадова особа – касир, який несе повну матеріальну відповідальність за збереження прийнятих ним грошових коштів та інших цінностей. При прийманні касира на роботу з ним укладається договір про повну матеріальну відповідальність за збереження грошей та інших цінностей у касі.
Номер слайду 9
У видатковому касовому ордері вказується, кому і на які заходи видано грошові кошти, а також на підставі якого розпорядчого документу. Документи на видачу грошових коштів з каси підприємства підписуються керівником і головним бухгалтером. Якщо на доданих до видаткового касового ордера документах є підпис керівника на дозвіл на видачу коштів, то підпис його на видатковому касовому ордері не обов’язковий. Ніякі підчистки або виправлення у касових ордерах не допускаються.
Номер слайду 10
Облік касових операцій ведеться в Касовій книзі. Листки Касової книги повинні бути завчасно пронумеровані, прошнуровані і скріплені печаткою підприємства – юридичної особи. Кількість листків у Касовій книзі засвідчується підписами керівника підприємства і головного бухгалтера.
Номер слайду 11
Записи в Касовій книзі ведуться у двох примірниках (через копіювальний папір). Другий (відривний) листок Касової книги служить звітом касира, який в кінці дня разом з доданими документами надається бухгалтеру (під розписку в Касовій книзі) для перевірки правильності записів і виведених залишків грошових коштів у касі на кінець дня.
Номер слайду 12
Підчищення і виправлення у Касовій книзі забороняються. Зроблені у Касовій книзі виправлення (коректурним способом) засвідчуються підписом касира і головного бухгалтера. Касова книга є регістром аналітичного обліку касових операцій. Касові документи після складання звіту касира і його обробки в бухгалтерії комплектуються в хронологічному порядку, нумеруються, переплітаються в окремі папки і зберігаються протягом 36 місяців після закінчення календарного року в окремому сейфі або в спеціальному приміщенні.
Номер слайду 13
Інвентаризація каси У строки, встановлені керівником підприємства, але не рідше одного разу на квартал, на кожному підприємстві проводиться інвентаризація каси з покупюрним ерерахуванням усіх грошей і перевіркою інших цінностей, що знаходяться в касі. Залишок готівки в касі звіряється з даними обліку по касовій книзі
Номер слайду 14
Для проведення інвентаризації каси наказом керівника підприємства призначається комісія, яка складає акт. У разі виявлення в процесі інвентаризації нестачі або лишку цінностей в касі в акті вказується сума нестачі або лишку і обставини їх виникнення.
Номер слайду 15
На зворотній стороні акта у випадку лишків або нестач робиться пояснення даної розбіжності і завіряється підписом матеріально відповідальної особи. Нижче зазначається рішення керівництва щодо висновків проведеної інвентаризації. Акт складається у двох примірниках і підписується членами інвентаризаційної комісії і матеріально відповідальною особою. Один примірник акта передається до бухгалтерії підприємства (організації), другий - залишається у матеріально відповідальної особи. У разі зміни матеріально відповідальних осіб акт складається у трьох примірниках (для матеріально відповідальної особи, яка здала цінності, матеріально відповідальної особи, яка прийняла цінності, і бухгалтерії).
Номер слайду 16
Виявлені при інвентаризації розходження між фактичними залишками грошових коштів і інших цінностей, що знаходься у касі, з даними бухгалтерського обліку регулюються в наступному порядку: грошові кошти та інші цінності, які виявлені в надлишку, підлягають оприбутковуванню та зарахуванню відповідно на збільшення доходу підприємства з подальшим встановленням причин виникнення надлишків і винних у цьому осіб; нестачі грошових коштів і інших цінностей, які виявлені при інвентаризації каси, стягуються з матеріально-відповідальних осіб, а за умов, коли винні не встановлені або у стягнені винних осіб відмовлено судом, зараховуються до витрат підприємства.