Обмін досвідом з теми "ФОРМУВАННЯ ПОЗИТИВНОЇ МОТИВАЦІЇ ТА АКТИВІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ"

Про матеріал
Матеріал створено на допомогу вчителям початкових класів щодо мотивації та активізації навчальної та пізнавальної діяльності учнів. ділюся своїм позитивним досвідом з колегами.
Перегляд файлу

ФОРМУВАННЯ ПОЗИТИВНОЇ МОТИВАЦІЇ

ТА АКТИВІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

 

Нова українська школа розглядає кожну дитину як особистість, яка в процесі освітньої діяльності інтенсивно розвивається. Щоб учень займав активну позицію, він повинен мати потужні джерела мотивації до навчання. Тому основним у педагогічному мистецтві вчителя є вміння спонукати, а не примушувати, глибше проникати у внутрішній світ дитини, пробуджувати і розвивати в ній здібності й нахили.

Мотивація – це інтереси, потреби, прагнення, емоції, переконання, ідеали, установки, які спонукають учня до діяльності. Мотивація сприяє появі в учня навчальної ініціативи й любові до навчання, спонукає його діяти з максимальною енергією в різних навчальних ситуаціях.

Позитивна мотивація - мотивація, яка ґрунтується на позитивних стимулах або позитиві, міститься в самій справі.

Мотивація - один з основних механізмів подолання освітніх втрат та підвищення ефективності навчальної діяльності. Тому створюю можливості для самореалізації кожного учня в освітньому процесі. Моделюю освітнє середовище з урахуванням необхідності рівного доступу і участі в ньому, формую атмосферу в класі, що базується на взаємопідтримці між учнями. Тобто перелаштовую освітній процес так, щоб було цікаво вчитися. Таким чином, додається пізнавальний інтерес дитини, що слугує мотиватором: цікаво – шукаю відповіді.

Технології формування мотивації та творчої особистості є особливо близькими в моїй освітній діяльності. Їх можливості дозволяють учням глибше осмислити свої знання, потреби, сприяють розвитку критичного мислення, творчих нахилів; розвивають такі здібності як уміння аналізувати інформацію, здатність до висування оригінальних ідей, міжособистісного спілкування та самостійної пошукової діяльності.

Кожен урок проходить у казковому пошуку, діалозі і співробітництві. Формую спільноту учнів, у якій кожен відчуває себе її частиною, заохочую кожного виражати свою думку та брати участь у прийнятті рішень.

Учень, упевнений у своїх знаннях, має кращі результати. Досягнення ситуації успіху на уроці вбачаю у використанні різноманітних джерел знань, в умінні запалити учнів ініціативою, бажанням працювати, досліджувати, спостерігати, читати, дізнаватись нове.

Для того, щоб кожна дитина зрозуміла себе, свої цінності і потреби, відчула свій успіх, задоволення від діяльності, використовую технологію «Створення ситуації успіху». Демонструю важливість відповіді кожної дитини, навіть, якщо вона не зовсім правильна.

Учням цікаво, як і коли щось з’явилося, з чого зроблене, хто автор, винахідник. Щоб задовольнити потребу в цьому, з метою формування ціннісні ставлення до суспільства і держави, застосовую метод історичного дослідження (історичних відкриттів).

Як дієвий метод мотивації, використовую діяльнісний підхід, метою якого є побудова ефективного уроку для дитини, з активною дією дитини на уроці.

З метою самостійної пошукової діяльності впроваджую метод міні-проєктів, дослідницьку  діяльність, які також впливають на мотивацію. Використовую елементи STEM-освіти, щоб продемонструвати, максимально просто пояснити зв’язки між процесами, сприяти самостійній дослідницькій діяльності учнів. Вони задовольняють потребу дитини досліджувати: виконати завдання - це ціль, а отримати результат – це і є чинник мотивації.

Застосовую кейс-технології: даються питання (історії, тексти, ситуації для спільного аналізу, обговорення), на які треба знайти відповідь. А ось діяти - вироблення рішень, моделювання життєвої ситуації - чинник мотивації.

Основна діяльність молодшого школяра - ігрова діяльність. Тому найчастіше використовую LEGO, ігрові та інтерактивні технології, яка є ефективним методом мотивації, сприяють зацікавленню учнів. На етапах узагальнення та систематизації знань учнів, застосовую пізнавальні ігри, вікторини, ігри-подорожі, тестування, «блискавки», завдання на відповідність. Використовуючи такі інтерактивні прийоми, як «Вірю - не вірю»,  «Так - ні», «Дивуй», «Фантазування», «Чомучка», «Мікрофон», «Незавершені речення»; вправи «Відстрочена увага», «Своя опора», «Дружня порада» тощо, підвищую пізнавальну активність учнів та загальний інтерес до навчання.

Одним із методів підвищення пізнавального інтересу є створення ситуацій зацікавленості шляхом використання тематичних кросвордів, загадок, ребусів, ігрових моментів, здійснення самостійних досліджень та перегляду відео-матеріалів або ж мультимедійних презентацій. Активізацію пізнавальної діяльності додатково підвищую шляхом створення проблемних ситуацій зі здивуванням, із подоланням труднощів.

З метою розвитку критичного мислення, однією з технологій мотивації учнів,  використовую вправи: «ЗХД», «Асоціація», «Кошик ідей», «Товсті та тонкі питання», «Істинно – хибно», «Шість капелюхів», «Кластер», «Кубування», «Дерево припущень».

Учу дітей, слухати й чути, бути вдумливими читачами. Ефективними прийомами роботи з текстом є оволодіння прийомами активного слухання, творчі завдання на перечитування, читання з позначками, перефразування, кероване читання, сенкан.

Щоб замотивувати учнів, завдання створюю зрозумілими, посильними та актуальними, зв'язанними з досвідом дітей. Тому диференціація є ще одним з прийомів – врахування вікових та індивідуальних особливостей учнів, надання вибору, того, що близьке, цікаве. А цікаві завдання завжди стимулюють до пошуку.

Інтегрую в освітній процес здоров’язбережувальні технології з метою формування культури здорового та безпечного життя, життєвих навичок для збереження фізичного, психічного  (оптимальна фізична активність, режим навчання без перевантажень тощо) та ментального здоров’я учнів. Це істворення емоційних ситуацій, руханки, динамічні паузи, самомасаж, пальчикова гімнастика, гімнастика для очей, музикотерапія, вправи на релаксацію.

Для усвідомлення учнями особистих відчуттів, почуттів та емоцій, потреб, умінням керувати власними емоційними станами,  дуже важливі вправи для розвитку емоційного інтелекту: вправа «Обери настрій», гумористичні моменти, сюрпризні моменти, яскрава незвичайна ситуація, інтрига уроку. Вони допомагають визначити емоційний стан дитини. Коли учень/учениця в гарному настрої, емоційно спокійні, вони більш вмотивовані до навчання, їм цікаво.

З метою розвитку та виявлення творчих нахилів учнів, створюю і застосовую завдання на самопізнання – дізнатися про себе і розказати іншим – інфографіка «Моє хобі».

Використовую стратегії, які сприяють розвитку позитивної самооцінки учнів, їхньої я- ідентичності. Ефективними прийомами є само-, взаємоперевірка, вправа «Виправ помилку». Мотивує те, що дитина, виконуючи вправу, розуміє, що вона знає це краще, ніж хтось інший. Вправи на вибір: мотивація - зроби так, як ти сьогодні можеш.

Розробляю і застосовую формувальне оцінювання як візуалізацію результатів, що також сприяє мотивації молодших школярів. Я сфокусовуюсь на успіху дитини. Якщо вона відчуває і бачить свій успіх, то в неї є потреба навчатися, показувати, розвиватися, орієнтуватися на успіху. Кожній дитині важливо знати, як вона працювала, де досягла успіху – це піднімає мотивацію, допомагає долати труднощі.

Щоб мати індивідуальний зв’язок з кожним учнем застосовую вправи з покроковим оцінюванням та рефлексією.

Засобом підвищення мотивації та активізації навчально-дослідницької діяльності учнів є використання ІКТ, особливо під час дистанційного навчання. Завдання створюю і комбіную на сервісах: Classtime, LearningApps, Liveworksheets, TiniTap, Getloupe, Jagsaw Planet, Rebus1, НаУрок. Для организації групової роботи застосовую дошку Padlet, об’єдную учнів в залах ZOOM-конференції.

Віртуальні екскурсії цікаві дітям, допомагають пізнавати щось нове у форматі онлайн.

В умовах дистанційного навчання завжди нагадую учням щодо безпечної поведінки та захисту власних персональних даних в мережі Інтернет. Особливу увагу приділяю дотриманню академічної доброчесності під час онлайн-навчання.

У виховній та позаурочній діяльності використовую майже всі перелічені технології, методи та прийоми мотивації та активізації пізнавальної діяльності учнів.

Завжди намагаюся виконувати роль наставника, ментора, порадника – надаю можливість кожному учневі, кожній учениці діяти, за потребою, допомагаю, направляю, раджу.

 Мої педагогічні правила щодо позитивної мотивації та активізації навчальної діяльності учнів:

1. На уроках надаю дитині можливість почувати себе особистістю, піднімаю самооцінку, самовпевненість. Називаю дитину на ім’я, створюю ситуації успіху і довіри.

2. Спостерігаючи хоча б мінімальний успіх учня, високо оцінюю його досягнення. Я розумію, що не відчувши, що таке «Відмінно!», «Супер!», учень не буде до нього прагнути.

         3. Створюю якомога більше ситуацій, в яких учень/учениця може брати участь, завдяки цьому у нього/неї з’являються можливості пізнати, знайти себе та визначитися.

Постійно підвищую свою професійну кваліфікацію різними видами освіти впродовж життя: формальна, неформальна, інформальна освіта

Розповсюджую власний позитивний досвід серед вчителів початкових класів школи та міста, надаю рекомендації іншим вчителям щодо застосування результативних методів і прийомів формування позитивної мотивації та активізації пізнавальної та навчальної діяльності учнів, систематично розміщую матеріали на онлайн-сервісах, співпрацюю з батьками.

Мотивація допомагає дітям навчитися вчитися. Таким чином, освітній процес будую так, щоб учні на уроці були налаштовані на ефективний процес пізнання, мали в ньому особисту зацікавленість, розуміли, що й навіщо вони виконуватимуть. Без виникнення цих мотивів навчання, без мотивації навчальної діяльності, пізнання не може принести позитивний результат.

 

docx
Додано
28 січня
Переглядів
314
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку