Речі ,можливо , приносять задоволення, але ніщо не порівняється з душевним спокоєм та внутрішньою втіхою..... Ніколи не треба марити матеріальними цінностями, адже в них не полягає людський сенс життя...
Тема: “Образ Башмачкіна в повісті М.В.Гоголя “Шинель” .
Мета: охарактеризувати з учнями образ головного героя Башмачкіна , його гарні
риси та погані,визначити сюжет повісті ; розвивати навички
компаративного мислення,вміння аналізувати характери героїв та
визначати головне ; виховувати найкращі людські якості , повагу до
людей різного матеріального становища , доброту , здатність співчувати
одне одному.
Обладнання : текст повісті “Шинель” .
Тип уроку: застосування вмінь та навичок.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слово вчителя:
Якою б слабкою не була людина, яке б мізерне місце не займала в суспільстві,
вона не заслуговую ні в якому разі на знущання й презирство . Зверхність принижує того , хто дає їй волю ... Саме про це ми й поговоримо сьогодні на уроці.
ІІІ.РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1.Розповідь учня про історію написання повісті “ Шинель”:
“Якось Гоголь почув історію про бідного чиновника, який дуже любив полювання. Ціною жорстокої економії і виснажливої праці він зібрав гроші і купив собі дорогу рушницю. Але першого ж дня,коли він на човні вирушив
Фінською затокою, рушниця упала в воду. Утрата так засмутила чиновника,
що він захворів і був на межі життя і смерті. Товариші дізнались про цю пригоду, зібрали гроші й купили йому таку саму рушницю. Із цієї історії виник задум написати повість, у якій би розповідалось про бідного чиновника, що виплекав свою мрію, а потім утратив бажане . Цією повість Гоголь увів у літературу образ “маленької людини”, яка живе безпросвітним життям і позбавлена поваги до себе...Написав М.В.Гоголь повість “Шинель” у 1841 році.
2..Бесіда про прочитаний твір:
“Чому , на вашу думку , М.В.Гоголь назвав цю повість “Шинель” ?
“Яке склалося враження від образу Башмачкіна “ ?
“Чим постійно марив Акакій Акакійович “?
“Чому зміни у його житті не наступали”?
3.Словесний портрет Башмачкіна ( учні складають за поданим планом характеристику героя)
План
1.Зовнішність.
2.Внутрішній світ.
3.Позиція життя.
4.Стосунки героя з навколишнім оточенням
5.Ставлення навколишнього оточення до героя.
“Головний герой повісті Миколи Гоголя “Шинель”- типовий образ “маленької людини” в літературі . Його життя буденне , схоже на існування,він не може відстояти себе і тому до нього таке ставлення.
Акакій перекладається як “незлобний”. Прізвище говорить про те, що він простий за походженням.
Сфера інтересів Башмачкіна дуже обмежена. Робота і тільки робота....
Більше нічого його не цікавить. Герой не прагне до чогось прекрасного.
Його не цікавить ні читання, ні природа. Та нарешті в нього з'являються заповітна мрія, шинель... Вона стає для нього чимось глобальним у його житті. Він відмовляє собі у всьому , аби тільки придбати цю річ, яка потім стала для нього ідолом.
ІV.УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
1. Презентація складеної характеристики за планом.
2.Обговорення сюжету повісті “Шинель”.
2.1 Експозиція- розповідь про посаду та характер А.А.Башмачкіна
2.2 Зав'язка- виникнення ідеї залатати стару або пошити нову шинель
2.3 Розвиток дії -аскетичне існування і мрії про майбутню шинель , пошиття нової шинелі , відвідини іменин.
2.4 Кульмінація- крадіжка нової шинелі.
2.5 Розв'язка- невдалі спроби А.А. Башмачкіна повернути свою шинель , втрата себе як особистості та смерть героя , блукання привида Башмачкіна , який шукає свого друга ( шинель)
V.ПІДСУМОК УРОКУ
Інтерактивна вправа “Мікрофон”
“Башмачкін — це людина, яка ........ “
VІ.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Написати міні-твір на тему : “ Коштовна річ чи гармонія душі “.