Проблеми аналізу художнього твору на уроках зарубіжної літератури в школі

Про матеріал

Вчитель зарубіжної літератури має залучити учнів до найкращих здобутків світового письменства. Але залучати можна по-різному. Можна спиратися на емоційні враження учнів, або зацікавлювати захоплюючим перебігом подій твору, або привертати увагу до художніх образів, або звертатися до інших видів мистецтва. Слід визнати, що кожний учитель залучає школярів до скарбниці світової літератури як може, виходячи зі свого власного досвіду.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Проблеми аналізу художнього твору на уроках зарубіжної літератури в школ

Номер слайду 2

Вчитель зарубіжної літератури має залучити учнів до найкращих здобутків світового письменства. Але залучати можна по-різному. Можна спиратися на емоційні враження учнів, або зацікавлювати захоплюючим перебігом подій твору, або привертати увагу до художніх образів, або звертатися до інших видів мистецтва. Слід визнати, що кожний учитель залучає школярів до скарбниці світової літератури як може, виходячи зі свого власного досвіду. Якщо ми хочемо сформувати по-справжньому культурних читачів, варто визначити шляхи, якими відбувається залучення учнів до скарбів світової літератури. А всі ці шляхи починаються з однієї відправної точки - аналізу тексту.

Номер слайду 3

Аналіз твору має стати основою літературної освіти учнів, яку вони набувають у процесі вивчення курсу зарубіжної літератури. Навчитися аналізувати літературний твір означає:сприймати його не пасивно, а осмислено, активізуючи всі якості культурного читача;глибоко проникати в тканину художнього твору;розуміти його не на побутовому рівні, а в контексті розвитку світової культури, філософської думки, з позиції духовних прагнень свого часу;і, врешті-решт, уміти оцінити й отримати справжню естетичну насолоду від твору як мистецтва слова.

Номер слайду 4

Шлях аналізу художнього твору - це той ключ, яким учитель "відкриває" твір для учнів, вводить їх у неповторний світ художнього твору. І такі заповітні ключі в кожного вчителя - свої, і чим більше їх, тим талановитішим є словесник. Щоб учитель міг спрямувати аналітичну роботу з текстом у потрібному руслі, пропоную деякі пам'ятки, з якими він може ознайомити своїх учнів, а також користуватись при складанні алгоритмів та схем.

Номер слайду 5

План аналізу ліричного твору1. Тема.2. Ідея.3. Образ автора або ліричного героя (його думки, почуття, переживання).4. Композиція (розвиток почуттів, ідеї або образів).5. Жанр.6. Особливості ритмомелодики, темпоритму (система віршування, віршовий розмір, рими тощо).7. Мова художнього твору (тропи, фігури та ін.).8. Зв'язок з певним напрямом, течією.

Номер слайду 6

План аналізу епічного твору1. Тематика і проблематика.2. Жанр.3. Форма оповіді (від імені автора, оповідача тощо).4. Сюжетно-композиційні особливості ( в тому числі й позасюжетні елементи).5. Простір і час.6. Система образів і засоби їх розкриття.7. Мова художнього твору.8. Ідея. Задум письменника і його втілення.9. Місце в історико-літературному процесі.

Номер слайду 7

План аналізу драматичного твору1. Жанрова природа твору.2. Конфлікт.3. Особливості розвитку сценічної дії.4. Характери героїв і художні засоби їх розкриття.5. Сюжетні та позасюжетні елементи (монологи, діалоги, ремарки тощо).6. Тема та ідея.7. Різні наукові чи читацькі інтерпретації.8. Місце в історико-літературному процесі.

Номер слайду 8

Характеристика художнього образу1. Еволюція героя.2. Портрет.3. Як характеризують героя предмети, що його оточують.4. Поведінка, вчинки героя.5. Зображення душевних переживань.6. Ставлення героя до інших персонажів, природи тощо.7. Світогляд.8. Мова героя.9. Роль деталей у розкритті характеру.10. Авторська характеристика.11. Характеристика героя іншими персонажами.12. Читацьке сприйняття та оцінка образу в науково-критичній літературі.

pptx
Додано
24 квітня 2018
Переглядів
3676
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку