Обставини. Види обставин за значенням.

Про матеріал
Поглибити знання учнів про обставини; виробляти вміння визначати їх за видами; виховувати повагу до слова.
Перегляд файлу

Тема. Обставини. Види обставин за значенням.

Мета. Поглибити знання учнів про обставини;

           виробляти вміння визначати їх за видами;

           виховувати повагу до слова.

Тип уроку. Урок – подорож.

Обладнання. Таблиця «Види обставин за значенням», ключі для оцінювання знань, грамзаписи, таблички «Настрій», картки, сонце, хмари (із завданням), макет брами,схема областей.

 

                           Хід уроку

I.Організаційний момент.

 Сьогодні у нас урок незвичайний. Ми продовжуємо подорожувати по країні Граматиці. А подорож- це завжди цікаво.

То ж у цікавій формі і розпочнемо свій урок.

-Діти , які люди вам більше до вподоби- усміхнені чи похмурі? А чому?

-Яким людям ви надаєте перевагу-  привітним чи байдужим?

-Покажіть, який у вас настрій у даний час.

-Давайте до кінця уроку створимо обличчя  щасливої людини. Я надіюсь, що на уроці ми зможемо створити атмосферу доброзичливості, взаєморозуміння і подарувати один одному хороший настрій.

 То ж часу не гаймо. В подорож по країні Граматиці вирушаймо.

 

II. Оголошення теми і мети уроку.

 Мандруючи по володіннях Граматики, по країні Другорядні члени речення, ми нарешті наблизилися до останнього королівства нашої подорожі- Обставина, яке простяглося на кордоні двох королівств-Додатка і Означення.

 Наше завдання- потрапити до цієї країни. Для цього потрібно одержати дозвіл відчинити браму, а потім відвідати 8 її областей і витримати різні випробування, які запропонують нам господарі кожної області.

 І насамкінець, виборовши «ключі» від головної фортеці Знамоукр (Знавців мови української) , здобути нагороди, тобто оцінки.

 Що ж,мені залишається лише побажати вам щасливої  подорожі.

 Ми зупинилися перед брамою, яка веде нас у королівство. А в яке королівство? Ми дізнаємося, коли підберемо ключ, яким охоронці відчинять браму. А щоб охоронці відчинили її, їх треба примирити між собою, вишикувавши у два ряди. Охоронцями є Узгоджене і Неузгоджене означення, які ми вивчали на минулому уроці.

 

                 Розподільний диктант.

У ліву колонку записуємо узгоджені означення, у праву поміщаємо неузгоджені означення, підкреслюючи другу букву від початку.

Слова для диктанту: шоколадна цукерка, квартира з балконом, читання книги, збіднілий селянин, ясне сонце,книжка брата, намагатися перемогти, статечна поведінка, залізний ключ.

 

      Узгоджені                                                    Неузгоджені

шоколадна цукерка                            квартира з балконом

збіднілий селянин                               читання книги

ясне сонце                                           книжка брата

статечна поведінка                             намагатися перемогти

залізний ключ

 

Молодці відповідаючі, отримують ключ від замка фортеці Знамоукр, тобто Знавців мови української.

 Отже, в яке королівство ми з вами потрапили? ( Обставина).

 Брама відчиняється і перед нами постає у всій красі королівство Обставина.

 Сьогодні на уроці ми повинні розглянути, що таке обставина, на які види за значенням вона поділяється, навчитися чітко визначати її в реченні. Обставина, як і всі члени речення, надзвичайно важлива. Ось послухайте:

               Член цей хоч і другорядний,

                Його знати не завадить.

                Він, мов нитка Аріадни,

                Нас у реченні проводить.

                Дозволя розкритись слову

                Й виража його не всує,-

                Дію характеризує,

                Стан, ознаку, чи умову.

                Нам без нього неможливо-

                Це відомо здавна.

                 Знать його усім важливо,

                 Зветься він обставина.

 Тепер ми маємо одержати візу, тобто право на перебування у цьому королівстві.

 Перед нами карта і на ній назви 8 областей, тобто на які види за значенням поділяються обставини.

Обставини: міри і ступеня ознаки, місця, часу, способу дії, мети, причини, умови, допустові.

 Завітаємо у кожну область королівства Обставина.

 

III. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

1.Актуалізація опорних знань учнів.

   -Пригадайте частину мови, яка в реченні найчастіше виступає обставиною і відповідає на такі питання, що і обставина. (Прислівник).

  -Що ж називається прислівником?

  -Які є розряди прислівників за значенням?

 В основному обставини виражаються прислівниками і іменниками з прийменником. Найчастіше обставини залежать від присудків, виражених дієсловами.

 

2. Так як ми з вами подорожуємо, зробимо екскурсію за таблицею «Види обставин за значенням».

Іду( як? яким способом?) пішки- способу дії.

Іду (у якій мірі? наскільки?) збентежений вкрай- міри і ступеня ознаки.

Іду (де? куди? звідки?) у королівство – місця.

Іду (коли? відколи? як довго?)сьогодні – часу.

Іду ( з якої причини? чому?) з любові-причини.

Іду (для чого? з якою метою?) навчатися-  мети.

Іду (всупереч чому? незважаючи на що?) незважаючи на перешкоди- допустові.

Іду (за якої умови?) при допомозі друзів- умови.

 

3. Обставини умови найчастіше зустрічаються у прислів’ях. (Не зоравши, не посієш).

-Що це таке? (Прислів’я).

-Запам’ятайте, обставини умови найчастіше зустрічаються у прислів’ях.

-Може, ви назвете подібні прислів’я, де була б обставина умови.

Так,  вивчаючи новий матеріал, ми оремо ниву, щоб засівати її всім новим, потім пожати знання, які нам згодяться в майбутньому і допоможуть відвідати всі 8 областей королівства Обставина.

 

4. Робота з підручником.

 Прочитайте  параграф 18, с.132-133.

 

5.Робота з малими таблицями «Поділ обставин за значенням».

Зверніть увагу, якими частинами мови виступають обставини різних за значенням видів.

-То на які види за значенням поділяються обставини?

 

6.-Діти, тепер я хочу звернути вашу увагу на такі слова: краса, натхнення, радість, таємниця. Давайте подивимося навколо себе. Нас оточує краса у всьому: у людській душі, у людській зовнішності, у оточуючому середовищі. І вся краса посилає на тебе натхнення працювати, жити, творити. Від цього ти отримуєш насолоду. Світ-це радість. Жити- це радість. Долати перешкоди- це теж радість. Відкривати таємниці, які зустрічаються на шляху нашої подорожі-це також радість.

 І я думаю, що у кожного з вас на серці стає веселіше від того, що ви дізнаєтеся на цьому уроці щось нове і не у звичайній формі, як ми робили завжди, а у казковій формі.

 

IV.Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Вашій увазі особлива вправа. Слухайте уважно.

Жителі країни Обставина попросили нас про допомогу. У країні посуха. Усі хмари скупчилися в одному місці. Красу, радість своїм скупченням вони затулили, загрожують королівству поганою погодою. Допоможемо жителям кожної області повернути свою хмаринку.

 Вони - добрі люди і за нашу допомогу віддячать добром: допоможуть до кінця уроку створити хороший настрій.

 Перед вами речення-загадки. Ваше завдання- сказати відгадку, знайти обставину і назвати її вид зазначенням. Отже,перша хмаринка…, друга…Хмаринку віднести до відповідної області.

  1. По-новому збагачує тих, кому вона призначена. (Способу дії).
  2. Ніхто не багатий настільки. (Міри  і ступеня).
  3. У різні часи її не можна було купити, випросити, позичити, вкрасти. (Часу).
  4. Створює щастя в домі. (Місця).
  5. Лікує людей від неприємностей. (Причини).
  6. Друзям на допомогу приходить вона. (Мети).
  7. Незважаючи на погану погоду, створює відпочинок  для втомлених. (Допустові).
  8. При такому виразі обличчя вона була найкращими природними ліками для спраглих. (Умови).

 Віднісши кожну хмаринку до своєї області, ми з вами відгадали загадку.

-Про що йшла мова в даних реченнях? (Про посмішку).

Подолавши першу перешкоду, жителі країни дарують нам посмішку.(Ліплю до сонечка рот).

 

  1. На нас чекають жителі  всіх областей. Щоб нікого не образити, ми із вами поділимося на 8 груп і надішлемо представника до кожної області.

(Роздаю таблички із назвами областей).

Не поспішайте у дорогу. Щоб у вас була весела подорож по даній області, ви візьмете  із собою жителів тієї області, у яку ви мандруєте, виписавши  їх із диктованого мною тексту.

Кожному із вас треба буде виписати двоє словосполучень, згідно завдання на картці.

 

                        Гра «Візьми без затримки».

Лежав на березі; читає вправно; повернувся надвечір; приїхав провідати; не заб’єш цвяха, не вдаривши молотком; стукав тричі; занімів від здивування;незважаючи на маленький вітерець; згадував з самого ранку до пізнього вечора; ішов з лісу до села; пише грамотно; з’явились на екзамени; не оглядався, незважаючи на страх; приходив двічі; не співає з голоду та холоду; вижили спекам і вітрам наперекір.

 -Перевіряємо. (Діти читають виписані за видами словосполучення). Правильно ви виписали. Отримуєте від президента королівства подарунок. (Око).

 

  1. Жителі області  Часу просять нас про допомого. Павуки обснували їх павутинням. Наше завдання: розплутати павутину, допомогти кожному повернутися у свою родину. (Усно).

  Поїхав             (коли?)         зранку

прийти                                     ввечері

розмовляти                             вдень

сповіщає                                 щогодини

перевіряти                               щомісячно

втішатися                                 щодня

повернутися                            поночі

відпочивати                             влітку

їдемо                                        післязавтра

облітає                                     восени

кататися                                   взимку

Ми отримуємо в знак подяки від жителів країни Часу подарунок.(Око).

 

  1. Подорож наша продовжується. Ми підійшли до якої області (куди? яким шляхом? де? звідки?)? Отже, до області обставини Місця. Нас зустрів досвідчений редактор місцевої газети і запропонував нам допомогти письменникові-початківцю.

Для цього у розданому тексті на місці трьох крапок підставте слова з довідки, дайте йому заголовок. (Роздаю текст вірша).

              Всі річки стоять в обнові,-

              Біле скло…

              Ходить  Грудень…

                Застеляє світ сніжком.

 

Довідка: над бережком, по діброві.

- Прочитайте відредагований текст.

- Якими членами речення виступають підставлені слова?

- Визначте вид кожної обставини.

 

Редактор газети віддячив нам. (Ніс).

 

  1. Ось ще диктор місцевого радіо просить нас про допомогу. Хтось хотів із нього покепкувати і замінив йому текст. До початку виходу в ефір ці  сумнівні питання треба з’ясувати. У запропонованому тексті вставити обставини. (Роздаю текст дітям).

 

Людина може володіти кількома мовами, але…, найдосконаліше людина володіє своєю рідною мовою. І це не тільки тому, що цією мовою,…, вона користується…, а й тому, що рідна мова – це невід’ємна частка батьківщини.

 

Довідка: найкраще, найдосконаліше, повсякденно, засвоївши її змалку.

  • Ви, як уже досвідчений диктор,виступіть з промовою уже відредагованого тексту.
  •  Молодець. Сюрприз від диктора.(Брови).

Як бачите, на шляху подорожі ми зустріли хороших людей.

 

        Люди прекрасні. Земля-мов казка.

        Кращого сонця ніде нема.

        Загрузла по серце у землю в’язко.

        Вона мене цупко трима.

        І хочеться бути дужим.

 

        Щоб навіть каміння байдуже

        Захотіло ожити  і  жить.

        Воскресайте, камінні душі,

        Розчиняйте серця, чоло,

        Щоб не сказали про вас грядущі:

        - Їх на землі не було.

V. Домашнє завдання.

І ви також залишите слід, тільки у своїх зошитах, виконавши вправу 217 на с.134, підібравши ключ до неї: закінчити вислів В.Сухомлинського: «Треба тонко відчувати три речі…», прочитаєте  параграф 18, запишете до словників види обставин за значенням.

-Я дозволю собі теж зробити вам подарунок.(Щока).

 

  1. Але ще не кінець нашої подорожі.

Увага! Увага! Аукціон знань!

Отримуєте ключі від замку Знамоукр.

-По якому королівству ми із вами мандрували?(Обставина).

-Якою ж частиною мови здебільшого виступає обставина?

-Що ж називається обставиною?

-Скільки областей має це королівство? Назвіть їх.

 

Королева Граматика дарує вам останній подарунок.(Щока 2).

-Діти, чи вдалося нам створити до кінця уроку обличчя  щасливої людини?

-Покажіть, який у вас настрій під кінець уроку (показ таблички «Настрій»).

 

           (Показую на сонце).

       Найпрекрасніші очі щасливі,

       Найсолодші кохані уста,

       Найчистіша душа незрадлива,

       Найскладніша людина проста.

       Але правди в брехні не розмішуй,

       Не ганьби все підряд без пуття,

       Бо на світі той наймудріший,

       Хто найдужче любить людей і життя.

Діти, весь урок я прагнула посіяти у ваших душах зерна доброти. Хай вони зійдуть повнозерним колосом. Я б хотіла, щоб ви у подальшому житті мали репутацію симпатичної людини, щоб вас любили, розуміли, поважали і щоб ви охоче приходили всім на допомогу. І тоді ви будете щасливими людьми. А щасливі люди завжди посміхаються. І хай від вас завжди випромінюється невичерпне тепло доброти.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
6 травня
Переглядів
101
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку