Обстеження фонематичних процесів у дітей молодшого шкільного віку
Мовлення дітей із фонетико – фонематичним недорозвиненням характеризується:
Кількість порушених звуків у дитини із ФФНМ може доходити до 16. Таке порушення звуковимови в дітей безпосередньо зумовлене несформованістю у них фонематичного слуху.
Під час обстеження дітей з ФФНМ потрібно вивчити рівень розвитку фонематичних процесів:
І. Обстеження рівня фонематичного уявлення
Назвіть зображення;
Знайдіть малюнок, у назві якого є звук [з], а потім [ц],[с],[ш], [ж], [р],[л],[т], [д], [п], [б], [в] (додаток 2).
Підніміть картинку, в назві якої є звук [ж] (додаток 4).
ІІ. Обстеження фонематичного слуху
Прослухайте слова і підніміть відповідну картинку, назвіть звуки, якими відрізняються одне значення слова від іншого (додаток 5).
Назвіть перші звуки у цих словах.
Учитель – логопед роздає дитині кружечки і пропонує послухати слова.
- Якщо почуєте звук [с] у слові, то покладіть кружечок на стіл.
Слова: сани, сукня, серветка, шия, шпак, колеса, гусак, лоша, ручка, груша, піч, мішок, собака, підручник, печиво.
Учитель – логопед дає дитині два трикутники червоного і жовтого кольору.
- Якщо почуєте у слові м’який приголосний звук, то підніміть червоний кружечок, а якщо твердий приголосний – жовтий трикутник.
Слова: літак, ліжко, віл, сокіл, лось, лимон, лижі, тюльпан, учитель, автомобіль.
Обстеження рівня фонематичного сприймання
[С] |
[С’] |
|
|
[Ш] |
[Ж] |
|
|
[Дз] |
[Дж] |
Ми співаєм, дзвоном зустрічаєм день. |
Бджоли – бджілкам, Джмелі – джмеликам. |
[ц’] |
[ч] |
Білий, теплий з пінкою – вмилась киця слинкою. Що ж то сниться милій киці? Тут не можна помилиться? |
– Я хотів би почитати, та не знав, з чого почати.
чорний кіт стрибнув у чорний димохід. |
[Р] |
[Р’] |
|
|
[Л] |
[Л’] |
|
|
[ДЗ – ДЖ] |
[Ц – Ч] |
дзиґа – джміль дзвоник – джерело дзеркало – джем ґудзик – народження кукурудза – бджола дзвін – джинси |
цап – чайка цифра – читанка цемент – черемха віконце – учень сцена – каченя матрац – калач |
[С – Ш] |
[З – Ж ] |
соловей – шуліка шишкар – сова велосипед – вишня айстра – ромашка сумка – шуба клас – аркуш сопілка – шолом сосна – шомпол колос - душ |
замок – жакет зоопарк – жолудь зупинка – журавель зефір – жердина береза – ведмежа ковзани – кажани в’яз – йорж віз – вуж хмиз – морж |
[Ч – Ж] |
[Л – Р] |
чорногуз – жолоб чоботи – жовтень чоловік – жоржина ячмінь – їжак гречка – пружина річка – абажур бочка – кожух м’яч – корж ключ – гараж
|
ластівка – ракета лебідь – редька липа – рибалка палатка – карась поле – черепаха молоток – корова телефон – гребінець дятел – мухомор вокзал - комар
|
- Підніміть синій квадратик, якщо почуєте звук [ц].
Зі зміненим голосним звуком:
Са – со – су – си;
Ша – шу – ши – ше;
За – зи – зе – зо;
Жа – жо – жу – же;
Ца – ци – цо – цу;
Ча – чо – че – чи;
Дза – дзо – дзу – дзи;
Джа – джу – дже – джи.
Са – ша – за – жа;
Жо – цо – шо – зо;
Цу – чу – дзу – су;
Чи – джи – ши – зи;
Ше – зе – це – че.
Си – зе – ша – жу;
За – джо – чи – се;
Ше – ци – жа – дзо;
Ше – ци – жа – дзо;
Жо – шу – зе – ча.
[Л] – ласт, олень, лото, лев, стіл, лопата (додаток 6);
[Р] – смородина, ранець, огірок, рука, порося, редиска, (додаток 7);
[Ч] – черешня, дівчина, вудочка, чай, хлопчик, човен, (додаток 8);
[Ц] – цегла, кільце, цуценя, циркуль, цистерна, полуниці (додаток 9).
ІV. Визначення стану фонематичного аналізу
Зазеленіло листя на деревах.
З’явилася молоденька трава.
Зацвіли весняні квіти.
Всюди дзвенять радісні голоси дітей.
Дятел усе життя проводить у лісі.
На деревах він знаходить собі їжу.
У дуплах дерев влаштовує своє гніздо.
Основна їжа дятла – комахи.
Односкладові слова: син, рис, жир, рік, серп;
Двоскладові слова з двох відкритих складів: сито, шило, мило, каша, лапа;
Двоскладові слова зі збігом приголосних: труба, плита, трава, клоун, клубок;
Трискладові і багатоскладові слова з різною складовою структурою: трикутник, кропива, хризантеми, прикраси, сковорода.
V. Визначення стану фонематичного синтезу
1) До поданих звуків додайте звук [р] і назвіть слово, яке утворилося: снігу – р, хо – р, каси – р, каси – р, куха – р, буква – р, мухомо – р.
2) До поданого сполучення звуків додайте на початку звук [ж] і назвіть утворене слово: ж – асмин, ж – овток, ж – ук, ж – уйка, ж – урнал, ж – упан, ж – ито.
3) Додайте до слова такий звук, щоб утворилося нове слово: буря – буряк;
рано – ранок; коло – колос; лото – лоток; сила – силач; лист – листи; луг – плуг.
4) Утворіть слово із звуків, переставивши, якщо потрібно, їх місцями:
[і, р, г] – ріг;
[к, і, р, п] – кріп;
[в, о, е, с] – овес;
[и, с, л] – лис;
[л, е, к, н] – клен.
Отже, під час обстеження фонематичних процесів, діти не розрізняють опозиційних звуків у слові, не диференціюють їх, змішують у використанні, плутають значення слів з цими опозиційними звуками. Такі діти слабо й недостатньо сформували навички звуко – буквеного аналізу. На подальшому етапі навчання грамоти це призводить до дисграфії і дислексії.
Література
1