"Обстеження фонематичних процесів у дітей молодшого шкільного віку "

Про матеріал
Мовлення дітей із фонетико – фонематичним недорозвиненням характеризується: • Неправильною вимовою звуків (спотворенням); • Пропусками звуків; • Замінами звуків. Кількість порушених звуків у дитини із ФФНМ може доходити до 16. Таке порушення звуковимови в дітей безпосередньо зумовлене несформованістю у них фонематичного слуху. Під час обстеження дітей з ФФНМ потрібно вивчити рівень розвитку фонематичних процесів: 1) Рівень фонематичного уявлення; 2) Фонематичний слух; 3) Рівень фонематичного сприймання; 4) Визначити стан фонематичного аналізу; 5) Визначити стан фонематичного синтезу.
Перегляд файлу

Обстеження фонематичних процесів у дітей молодшого шкільного віку

 Мовлення дітей із фонетико – фонематичним недорозвиненням характеризується:

  • Неправильною вимовою звуків (спотворенням);
  • Пропусками звуків;
  • Замінами звуків.

Кількість порушених звуків у дитини із ФФНМ може доходити до 16. Таке порушення звуковимови в дітей безпосередньо зумовлене несформованістю у них фонематичного слуху.

 Під час обстеження дітей з ФФНМ потрібно вивчити рівень розвитку фонематичних процесів:

  1.     Рівень фонематичного уявлення;
  2.     Фонематичний  слух;
  3.     Рівень фонематичного сприймання;
  4.     Визначити стан фонематичного аналізу;
  5.     Визначити стан фонематичного синтезу.

І. Обстеження рівня фонематичного уявлення

  1.     Складіть і назвіть слова зі звуком [с] [ш, з, ж, ц, ч, л, р] ]
  2.     Подивитися на малюнки (баклажан, яблуко, гарбуз, морква, фрукти, зебра, скрипка, прапор, дрова, відро, трамвай, персик, шкарпетки, шафа, калина, посуд, цукерка, серце, книжка, сонце);

     Назвіть зображення;

     Знайдіть малюнок, у назві якого є звук [з], а потім [ц],[с],[ш], [ж], [р],[л],[т], [д], [п], [б], [в]  (додаток 2).

  1.     Виберіть іграшки зі звуком [ш] або [с], [р], [л] (додаток 3).
  2.     У дитини картинки, у назвах яких є два парних приголосних звуки (глухі - дзвінкі): коза – коса; осел – козел; жабка – шапка.

Підніміть картинку, в назві якої є звук [ж] (додаток 4).

 

 

ІІ. Обстеження фонематичного слуху

  1.     У дитини є такі парні картинки: лоша – лоза; миска  - мишка; казка – каска.

Прослухайте слова і підніміть відповідну картинку, назвіть звуки, якими відрізняються одне значення слова від іншого (додаток 5).

  1.     Учитель – логопед вимовляє слова парами: кава – гава; слива – злива.

Назвіть перші звуки у цих словах.

  1.     Розпізнайте на слух пари приголосних [с] – [ш]; [с] – [ц]; [с] – [ч].

Учитель – логопед роздає дитині кружечки і пропонує послухати слова.

- Якщо почуєте звук [с] у слові, то покладіть кружечок на стіл.

Слова: сани, сукня, серветка, шия, шпак, колеса, гусак, лоша, ручка, груша, піч, мішок, собака, підручник, печиво.

  1.     Розрізнення на слух твердих і м’яких приголосних звуків: [л] – [л’]

Учитель – логопед дає дитині два трикутники червоного і жовтого кольору.

- Якщо почуєте у слові м’який приголосний звук, то підніміть червоний кружечок, а якщо твердий приголосний – жовтий трикутник.

Слова: літак, ліжко, віл, сокіл, лось, лимон, лижі, тюльпан, учитель, автомобіль.

 

Обстеження рівня фонематичного сприймання

  1.     Розрізнення, впізнавання, відтворення речень зі словами, що містять опозиційні звуки (з добором відповідних предметних, сюжетних малюнків, віршів, скоромовок, чистомовок, приказок).

[С]

[С’]

  • У саду працює садівник.
  • У ямі не спиться вусатому сому. Сому вусатому сумно самому.
  • Сергійко несе сумку з ананасами.
  • У лісі лось та рись.
  • Івась піймав карася.
  • Сівалкою засівають ниви.

 

 

[Ш]

[Ж]

  • Мишко поклав кішку у кошик.
  • На шафі шапка, у шафі шарф.
  • Миша шаруділа у шухляді.
  • Шах, шах, шах – я вийшов на шлях.
  • У жовтні зірвали жовті жоржини.
  • Жатка жваво жито жне.
  • Жатку жнець не дожене.

 

[Дз]

[Дж]

  • Дзвоник задзвонив на урок.
  • Ми дзвіночки, лісові дзвіночки, славим день.

Ми співаєм, дзвоном зустрічаєм день.

  • Я сиджу на ліжку.
  • Джмелі і бджоли збирали мед у полі, носили додому:

Бджоли – бджілкам,

Джмелі – джмеликам.

 

[ц’]

[ч]

  • Глянь: без мила і водиці умиваються дві киці. Язичком вмиваються, лапками втираються.
  • Киці не спиться і не спиться, білий сон приснився.

Білий, теплий з пінкою – вмилась киця слинкою.

Що ж то сниться милій киці?

Тут не можна помилиться?

  • Чи ти читанку читав? – качур чижика спитав.

 – Я хотів би почитати, та не знав, з чого почати.

  • У чорну ніч

чорний кіт стрибнув

у чорний димохід.

 

 

 

[Р]

[Р’]

  • Роман змайстрував красиву раму.
  • Рожевий ранок розбудив ромашку, рибку і Русланку. А навкруги багато див! Вставайте! Доброго ранку!
  • На дерево дивись, як родить, а на людину – як робить.
  • Я зустрів Андрійка та марійку.
  • Буряки посіяли рівними рядочками.
  • Ріски, ріски, ріски – тріски без берізки.
  • Ріт, ріт, ріт – у норі кріт.

[Л]

[Л’]

  • Оленка показала великий палець.
  • Вийшли ми з лопатами, почали копати ми, в ямку воду лили, вишеньки садили.
  • Жолуді пожовтіли і стали золотими.
  • Оля малювала олівцями зозулю.
  • Біля футбольного поля стояли вболівальники.
  • Дівчинка Люба всім дітям люба, тому що Любі всі люди любі.

 

  1.     Розрізнення та відтворення слів простої та складної складової структури зі звуками:

 

[ДЗ – ДЖ]

[Ц – Ч]

дзиґа – джміль

дзвоник – джерело

дзеркало – джем

ґудзик – народження

кукурудза – бджола

дзвін – джинси

цап – чайка

цифра – читанка

цемент – черемха

віконце – учень

сцена – каченя

матрац – калач

 

[С – Ш]

[З – Ж ]

соловей – шуліка

шишкар – сова

велосипед – вишня

айстра – ромашка

сумка – шуба

клас – аркуш

сопілка – шолом

сосна – шомпол

колос - душ

замок – жакет

зоопарк – жолудь

зупинка – журавель

зефір – жердина

береза – ведмежа

ковзани – кажани

в’яз – йорж

віз – вуж

хмиз – морж

 

[Ч – Ж]

[Л – Р]

чорногуз – жолоб

чоботи – жовтень

чоловік – жоржина

ячмінь – їжак

гречка – пружина

річка – абажур

бочка – кожух

м’яч – корж

ключ – гараж

 

ластівка – ракета

лебідь – редька

липа – рибалка

палатка – карась

поле – черепаха

молоток – корова

телефон – гребінець

дятел – мухомор

вокзал - комар

 

 

  1.     Впізнавання окремих звуків серед ряду звуків, складів, слів (подібних і відмінних за звуковим складом).

- Підніміть синій квадратик, якщо почуєте звук [ц].

  • [ж], [ц], [ш], [ч], [дж], [ц], [дз], [ч], [ж], [с], [ц], [ч], [ш];
  • Ца, чо, ац, чу, жа, за, аж, джи, цу, ец, ше, дзе, ци, джо;
  • Азбука, маслюки, цукор, розетка, гачок;
  • Терези, яйце, катер, школа, глечик;
  • Голуб, скриня, цапеня, жайворонок, жонглер.
  1.     Запам’ятовування та відтворення складового ряду.

     Зі зміненим голосним звуком:

     Са – со – су – си;

     Ша – шу – ши – ше;

     За – зи – зе – зо;

     Жа – жо – жу – же;

     Ца – ци – цо – цу;

     Ча – чо – че – чи;

     Дза – дзо – дзу – дзи;

     Джа – джу – дже – джи.

  • Зі зміненим приголосним звуком:

     Са – ша – за – жа;

     Жо – цо – шо – зо;

     Цу – чу – дзу – су;

     Чи – джи – ши – зи;

     Ше – зе – це – че.

  • Зі зміненим приголосним і голосним звуком:

     Си – зе – ша – жу;

     За – джо – чи – се;

     Ше – ци – жа – дзо;

     Ше – ци – жа – дзо;

     Жо – шу – зе – ча.

  1.     Відбір малюнків, назви яких починаються поданим звуком.

     [Л]ласт, олень, лото, лев, стіл, лопата (додаток 6);

     [Р] – смородина, ранець, огірок, рука, порося, редиска, (додаток 7);

     [Ч] – черешня, дівчина, вудочка, чай, хлопчик, човен, (додаток 8);

     [Ц] – цегла, кільце, цуценя, циркуль, цистерна, полуниці (додаток 9).

  1.     Добирання слів на задані звуки [с], [ш], [з], [ж]. Cкладання з цими словами речень.

ІV. Визначення стану фонематичного аналізу

  1.     Назвіть перший, а потім останній звук у словах: акула, чорниця, зірки, борсук, зяблик, оси, севрюга, черевики, рушник, цвіркун, риба.
  2.     Полічіть звуки у словах: сад, завод, орел, зал, лікар, зубр, крило, шофер, гриб.
  3.     Порівняйте слова за звуковим складом: мак – рак; тир – сир; білка – гілка; кит – кіт; качка – тачка; дим - дім; дуб – зуб; сом – лом; суниця – синиця.
  4.     Назвіть, скільки слів у реченні. Визначте місце слова в реченні.

Зазеленіло листя на деревах.

З’явилася молоденька трава.

Зацвіли весняні квіти.

Всюди дзвенять радісні голоси дітей.

  1.     Знайдіть звук (склад), на який падає наголос у словах цих речень:

Дятел усе життя проводить у лісі.

На деревах він знаходить собі їжу.

У дуплах дерев влаштовує своє гніздо.

Основна їжа дятла – комахи.

  1.     Встановіть послідовність вимовлюваних слів: легкої звуко – складової структури:

     Односкладові слова: син, рис, жир, рік, серп;

     Двоскладові слова з двох відкритих складів: сито, шило, мило, каша, лапа;

     Двоскладові слова зі збігом приголосних: труба, плита, трава, клоун, клубок;

     Трискладові і багатоскладові слова з різною складовою структурою: трикутник, кропива, хризантеми, прикраси, сковорода.

V. Визначення стану фонематичного синтезу

1) До поданих звуків додайте звук [р] і назвіть слово, яке утворилося: снігу – р, хо – р, каси – р, каси – р, куха – р, буква – р, мухомо – р.

2) До поданого сполучення звуків додайте на початку звук [ж] і назвіть утворене слово: ж – асмин, ж – овток, ж – ук, ж – уйка, ж – урнал, ж – упан, ж – ито.

3) Додайте до слова такий звук, щоб утворилося нове слово: буря – буряк;

рано – ранок; коло – колос; лото – лоток; сила – силач; лист – листи; луг – плуг.

4) Утворіть слово із звуків, переставивши, якщо потрібно, їх місцями:

     [і, р, г] – ріг;

     [к, і, р, п] – кріп;

     [в, о, е, с] – овес;

     [и, с, л] – лис;

     [л, е, к, н] – клен.

  1.     До поданого складу додайте інший, щоб утворилося слово: ко – шик; баш – тан; сім’ – я; я – зик; лі – то; за – яєць; пе – нал; фут – бол.

 Отже, під час обстеження фонематичних процесів, діти не розрізняють опозиційних звуків у слові, не диференціюють їх, змішують у використанні, плутають значення слів з цими опозиційними звуками. Такі діти слабо й недостатньо сформували навички звуко – буквеного аналізу. На подальшому етапі навчання грамоти це призводить до дисграфії і дислексії.

 

 

 

Література

  1. «Від А до Я.». загадки, скоромовки, чистомовки. – Тернопіль: МП Мальва – ОСО, 1997.
  2. Бела віна Н. М. Логопедичні картки для обстеження фонематичного сприймання та уявлення у дітей. – Х.: Вид – во «Ранок», 2008.
  3. Володіна В. С. Альбом з розвитку мовлення: Говоримо правильно. – К.: ТОВ «Перо», 2009.
  4. Дидактичний матеріал для логопедичних занять з дітьми дошкільного і молодшого шкільного віку / упоряд. Л. Д Плющова. – Х.: ВГ «Основа», 2007.
  5. Каніщенко А. П. Розвиток фонематичного слуху, активного словника та зв’язного мовлення молодших школярів: Методика опрацювання віршів, чистомовок, скоромовок, текстів, загадок, словникової абетки. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2009.
  6. Колупаєва А. П. Методика обстеження фонематичного сприймання у першокласників з мовленнєвими вадами / Логопедія / за ред.. М. К. Шеремет. – К.: Видавничий Дім «Слово», 2010.
  7. Малярчук А. Я. Дидактичний матеріал для виправлення мовленнєвих недоліків. Ч. 1. – К.: Літера ЛТД, 2005.
  8. Малярчук А. Я. Дидактичний матеріал для виправлення мовленнєвих недоліків. Ч. 2. – К.: Літера ЛТД, 2005.
  9. Малярчук А. Я. Обстеження мовлення дітей: дидактичний матеріал. – К.: Літера ЛТД, 2003.
  10.  Савченко М. А. Методика виправлення вад вимови фонем у дітей. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2007.
  11.  Цікавий алфавіт / упоряд. Н. О. Будна, З. Л. Головко. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2006.

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Майстер-класи
Інкл
Додано
14 лютого
Переглядів
406
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку