Дидактичні вправи з лексики та граматики. Робота з дітьми із ЗНМ
►► Відгадайте пропущені слова
Вправа на запам’ятовування незмінюваних іменників.
►► Вправа на перевірку ненаголошених голосних
Весняний — весни
вишневий — вишня
зимовий — зими
стеблинка — стебла
шепотіти — шепіт
закликати — заклик
дерев´яний — дерево
дивовижний — диво
високий — високо
блискучий — блиск
числовий — числа
глибокий — глибоко
тижневий — тиждень
стежки — стежка
►► Вправа на добір рими до слів
Швидко слово називай — йому риму добирай.
►► Вправа на запам´ятовування дітьми прислів´їв (уміння відгадувати їх за основним словом). Узгодження слів між собою
Запам’ятай прислів’я.
►► Відгадай слово
►► Який звук найчастіше повторюється?
Мета: розвивати фонематичний слух, закріплювати навички виділення першого звуку в словах; учити розрізняти голосний та приголосний звуки, указувати звук умовними позначками.
Дивиться солодкий сон. [с]
Мишко шишечки знайшов, [ш]
Важкий на жукові кожух, [ж]
Рилом весь двір перерила, [р]
►► Яке слово заховалося?
Вихователь називає склад, а діти добирають слова, де цей склад є першим у слові:
* Ма — мама, малина, машина...
* Ко — котик, корова, коза...
* Лі — літо, лікар, лінійка...
►► Четвертий зайвий
Вихователь називає чотири слова, діти визначають, у якому з них немає потрібного звука:
* риба, окунь, морква, лікар;
* шило, кошик, миска, миша.
►► Зайве слово
* Корова, свиня, заєць, вівця;
* волошка, мак, пролісок, ромашка;
* тарілка, миска, каструля, чайник, шафа;
* береза, калина, клен, граб.
►► Назви одним словом (Узагальнювальні слова)
* Шафа, диван, стілець, стіл — меблі;
* комар, метелик, жук, мураха — комахи;
* барвінок, фіалка, троянда, мак — квіти;
* горобець, перепілка, зозуля, чиж — птахи.
►► Хто це? Що це?
* І варіант. Якщо предмет живий, діти плескають у долоні, неживий — без оплесків.
* II варіант. Діти читають слова та розподіляють їх на два стовпчики.
Дівчинка, лялька, кубики, собака, артист, чоботи, стіл, кіт, машина, светр, вовк, білка, ручка, сорока, кавун, хліб, людина, півень, книга, коза, ведмідь, олівець, корова, кінь, годинник, молоко, гуска.
►► Кому що потрібно
Вихователь називає професію, а діти перелічують необхідні для роботи предмети.
* Лікар — халат, ліки, термометр...
*Вчитель — книга, зошит, ручка, олівець...
*Кухар — продукти, ніж, каструля...
*Столяр — пилка, молоток, рубанок...
Збери слова
Перед тобою є слова,
їх маєш поєднать по два:
Було десять — стане п’ять,
Отже, спробуй відгадать
Поскладай слова
До кожного складу потрібно додавати склад «ва», щоб утворилося слово:
(Трава, слова, вата, слава, слива, сова, варта, справа, кава, нива, вагон)
►► Відпрацювання техніки читання слів зі збігом приголосних
Пліт, полк, літр, торт, сорт, став, кріт, плив, парк, борт, наст, пруг, корт, брак, трап, ритм, піст, шрам, курс, стіл, трут, кран, крем.
►► Навички читання коротких слів. Техніка читання
Вус, ніс, тин, лом, сто, пар, рід, мир, лак, оса, рак, сир, мак, тон, Іра, вид, рик, лис, кок, сам, тил, пил, сік, гак, кущ, піл, сич, кат, док, рот, сон, наш, гол, суп, піт, син, кит, рис, кіт, так, рок, рік, ріг, ніч, дім.
►► Пари слів
Вихователь називає пари слів, дітям потрібно їх запам’ятати. Потім називається перше слово пари, а діти мають назвати друге.
Школа — навчання пташка — гніздо
вовк — паща пальто — ґудзик
коса — трава лікарня — лікування
людина — дім пташка — дзьоб
►► Розгадати загадки
Я сама її... (боюся).
Йванка стуком... (розбуркав).
Ти чого не миєш... (руки)?
Пісню чижик... (голосив).
Миє спинку, миє... (вушка).
Оленка плаче на весь... (світ).
Батько-їжак, їжачиха-мати,
Стежки показував їм світлячок,
Щоб не загубився синок-... (їжачок).
►► Складання нових слів із букв запропонованого слова
Гастроном:
гном, гас, трон, сом, рот, мотор, сон, ром, тон, рано, астроном, трос, сам, нота, гора, нога, нара, роса, тост, оса, монстр.
Автомагістраль:
товар, магістраль, атлас, магістр, автомат, гітара, атом, вага, трава, вата, сало, овал, мова, гість, тост, мораль, торт, тісто, агітатор, аромат, томат, вість, аврал, втома, вальс, гол, лось, гора, сіль, сом, сова, ріст, ліс, літо.
Ластівка:
лак, лавка, стіл, ліс, ласка, вік, каса, вата, кава, вістка, віл, кала, лава, тік, кіл, сік.
►► Доповни речення
►► Як? Який?
Як? |
Який? |
Весело голосно радісно сумно Красиво зелено струнко правдиво обережно |
Веселий голосний радісний сумний Красивий зелений стрункий правдивий обережний |
►► Хто де живе?
х У дуплі (білка).
х У норі (лисиця).
х У барлозі (ведмідь).
х У будці (собака).
х В акваріумі (рибки).
х У мурашнику (мурахи).
х У гнізді (ластівки).
х У вулику (бджоли).
х Під стріхою (горобці).
►► Такий самий!
Учити доречно і точно вживати слова, близькі за значенням та функціональною ознакою:
►►Великий — малий
Учити добирати пестливі слова.
►► Зміни слово так, щоб воно закінчувалося на «і»
Уживати слова в множині.
►► Міркуй добре!
Утворення орудного відмінка іменників на зразок: сіль — сіллю, піч — піччю.
►► Чи знаєте ви тварин і птахів?
Закріплення назв тварин і птахів чоловічої та жіночої статі, назв дитинчат цих тварин і птахів. Наприклад:
* коза — цап — козеня;
* кролиця — кріль — кроленя;
* корова — бик — теля;
* зайчиха — заєць — зайченя;
* кішка — кіт — кошеня;
* ведмедиця — ведмідь — ведмежа;
* кобила — кінь — лоша;
* гуска — гусак — гусеня;
* курка — півень — курча;
* індичка — індик — індича;
* вівця — баран — ягня.
►► Провідміняй по черзі
* Я читаю про квіти.
* Ти читаєш сестричці.
* Він читає газету.
* Ми читаємо в класі.
* Ви читаєте виразно.
* Вони читають по черзі.
Я бігаю... |
Я співаю |
Ти... |
Ти... |
Він... |
Він... |
Ми... |
Ми... |
Ви... |
Ви... |
Вони... |
Вони... |
►► Хто кричить, а що тріщить?
Один з гравців називає дію (дієслово) — інший добирає відповідне слово-предмет (іменник). Той, хто не може швидко назвати дію або знайти пару, віддає фант. Наприкінці гри фанти розігруються: власники фантів виконують веселі завдання, читають вірші, танцюють, співають.
Необхідно назвати якомога більше слів.
Пливе — пароплав, човен, плавець, качка, риба, колода, кит...
Летить —... |
Світить —... |
Росте —... |
Купається —... |
Співає —... |
Замерзає —... |
Спить —... |
Посміхається —... |
Шипить —... |
Працює —... |
Вмивається —... |
Кричить —... |
Повзе —... |
Зітхає —... |
Біжить —... |
Шумить —... |
Висить —... |
Хвилюється —... |
Цвіте —... |
Будує —... |
►► Один — багато
Однина та множина іменників.
►► Два — один
Утворювати складні іменники з двох слів:
►► Скажи навпаки!
Учити добирати слова-антоніми.
Наприклад:
►► Відгадай який? яка? які? яке?
Добирати до іменників означення (прикметники).
►► «Хто» або «що»?
Нявчить кіт |
Латає... |
Гавкає... |
Продає... |
Дзижчить... |
Купує... |
Шипить... |
Садить... |
Реве-Виє... |
Літає... |
Каркає... |
Грає... |
Цвірінькає... |
Мріє... |
Кує... |
Стоїть... |
Співає... |
Стрибає... |
Квакає... |
Літає... |
Крякає... |
Спить... |
Ґелґоче... |
Ліпить... |
Хрюкає... |
Бігає... |
Пищить... |
Дивиться... |
Варить... |
Сміється... |
Навчає... |
Кружляє... |
Лікує... |
Падає... |
Малює... |
Плаче... |
Будує... |
Скрипить... |
Замітає... |
В´ється... |
Креслить... |
Ховається... |
Пише... |
Вмивається... |
►► Нове слово
У слові змінити голосний звук на [у].
* Кіт — кут.
* Сам — сум.
* Так — тук.
* Сак — сук.
* Білка — булка.
* Річка — ручка.
* Лапа — лупа.
* Дати — дути.
►► Продовжуй сам!
Добирай слова, загадуй загадки.
* Марійка співала (що?) пісеньку.
* Горобчик вилетів (куди?) у вікно.
*Дівчинка поливала в саду (що?) квіти.
* Ластівка повернулася (куди?) до гнізда.
*Влітку діти відпочивали (де?) біля річки.
* У віконечко зазирнуло весняне (що?) сонечко.
* Мама подарувала Тетянці красиве (що?) плаття.
* У зоопарку малюки бачили різних (кого?) звірів.
*Котик урятував (кого?) півника.
*Прибіг до рукавички (хто?) зайчик.
*Зустрівся колобок (з ким?) з лисичкою.
*Іде журавель на обід (до кого?) до лисички.
*Пішов Котигорошко визволяти (кого?) сестру.
*Знайшов півник на землі (що?) пшеничний колосок.
*Червона Шапочка йшла (до кого?) до хворої бабусі.
►► «Так» і «ні» не говори
Вчити давати на запитання розгорнуту відповідь.
Запитання:
►► Міркуй добре
Утворення множини іменників. Вихователь говорить слово в однині, а діти повинні назвати його у множині.
►► Хто? Що?
Вправа подібна до попередньої, тільки потрібно підібрати слова відповідного роду чи в множині.
Ріс —... |
Достигав —... |
Росла —... |
Достигала —... |
Росло —... |
Достигало —... |
Росли —... |
Достигали —... |
Світив —... |
Висів —... |
Світила —... |
Висіла —... |
Світило —... |
Висіло —... |
Світили —... |
Висіли —... |
►► Я і ти
Учити називати людей різної статі за родом їхніх занять.
Наприклад:
* Вчитель — вчителька;
* плавець — плавчиха;
* кравець — кравчиня;
* кухар — кухарка;
* лікар — лікарка;
* завідувач — завідувачка.
►► Назви одне
Учити утворювати однину іменників, що переважно вживаються у множині.
* Повіки — повіка;
* щаблі — щабель;
* ласти — ласт;
* східці — східець.
►► Хто чим славиться?
►► Хто на кого схожий?
►►Зваримо
►► Що з чого зроблене?
Ручка — пластмасова |
Горщик — глиняний |
Склянка — скляна |
Сорочка — бавовняна |
Шапка — хутряна |
Шина — гумова |
Стілець — дерев´яний |
Зошит — паперовий |
Чоботи — шкіряні |
Ложка — металева |
►► Що з якого дерева?
Дуб — жолуді |
Яблуня — яблука |
Сосна — шишки |
Груша — груші |
Ліщина — горіхи |
Клен — крилатки |
Каштан — каштани |
Верба — котики |
Береза — сережки |
|
►► Птахи
Птахи, які зимують |
Перелітні |
Горобець, снігур, ворона, голуб, дятел, шишкар, сорока |
Журавель, зозуля, лебідь, ластівка, соловей, лелека, шпак |
►► Тварини |
|
Дикі |
Домашні |
Кабан, білка, вовк, лисиця, заєць, ведмідь, лось, олень, їжак |
Кіт, собака, коза, баран, свиня, корова, кролик, вівця, кінь |
1