"Дидактичні вправи з лексики та граматики"

Про матеріал
Дидактичні вправи з лексики та граматики. Робота з дітьми із ЗНМ ►► Відгадайте пропущені слова Вправа на запам’ятовування незмінюваних іменників. • Ці маленькі коні носять назву... (поні). • Що за звір сидить в «мішку»? Це ж маленький... (кенгуру). • У ліс поїхали усі на великому... (таксі). • Нам сподобався над усе цей розумний... (шимпанзе).
Перегляд файлу

Дидактичні вправи з лексики та граматики. Робота з дітьми із ЗНМ

►► Відгадайте пропущені слова

Вправа на запам’ятовування незмінюваних іменників.

  • Ці маленькі коні носять назву... (поні).
  • Що за звір сидить в «мішку»?
    Це ж маленький... (кенгуру).
  • У ліс поїхали усі на великому... (таксі).
  • Нам сподобався над усе цей розумний... (шимпанзе).

►► Вправа на перевірку ненаголошених голосних

Весняний — весни

вишневий — вишня

зимовий — зими

стеблинка — стебла

шепотіти — шепіт

закликати — заклик

дерев´яний — дерево

дивовижний — диво

високий — високо

блискучий — блиск

числовий — числа

глибокий — глибоко

тижневий — тиждень

стежки — стежка

►► Вправа на добір рими до слів

Швидко слово називай — йому риму добирай.

  • Листок — молоток — колобок — пеньок...
  • Гілка — бджілка — сопілка...
  • Коса — роса...

►► Вправа на запам´ятовування дітьми прислів´їв (уміння відгадувати їх за основним словом). Узгодження слів між собою

Запам’ятай прислів’я.

  • Калачі — на печі.
    Хочеш їсти калачі — не сиди на печі.
  • Вчення — багатство.
    Вчення — найбільше багатство;
  • Гоп — перескочиш.
    Не кажи гоп, поки не перескочиш.
  • Роботи — тікає.
    Погано той живе, хто від робіт тікає.
  • Вчишся — пізно.
    Вчитися ніколи не пізно.
  • Воду — броду.
    Не спитавши броду, не лізь у воду.
  • Хворіє — здоровіє.
    Людина від ліні хворіє, а від роботи здоровіє.
  • Знати — вивчати.
    Не сором не знати, а сором не вивчати.
  • Пір’я — розум.
    Птицю пір’я прикрашає, а людину — розум.
  • Вчений — невчений.
    Вчений їздить, а невчений слідом ходить.

►► Відгадай слово

  • Червоне, солодке, соковите... (яблуко),
  • Весняний, сонячний, теплий... (день),
  • Жовті, багряні, осінні... (листочки),
  • Прозора, джерельна, холодна... (вода),
  • Кольоровий, дерев’яний, зламаний... (олівець),
  • Футбольний, круглий, шкіряний... (м’яч),
  • Цікавий, двосерійний, пригодницький... (фільм).
  • фруктовий, квітучий, зелений... (сад),
  • Зелена, висока, новорічна... (ялинка),
  • Блакитне, чисте, безхмарне... (небо),
  • Білий, пухнастий, холодний... (сніг).

►► Який звук найчастіше повторюється?

Мета: розвивати фонематичний слух, закріплювати навички виділення першого звуку в словах; учити розрізняти голосний та приголосний звуки, указувати звук умовними позначками.

  • х Спить спокійно ситий сом,

Дивиться солодкий сон. [с]

  • Мишко по лісі пішов,

Мишко шишечки знайшов, [ш]

  • Дзижчить над силу старий жук,

Важкий на жукові кожух, [ж]

  • Підвівся на горбик Герой наш Єгорчик. [г]
  • Рила свиня тупорила,

Рилом весь двір перерила, [р]

►► Яке слово заховалося?

Вихователь називає склад, а діти добирають слова, де цей склад є першим у слові:

* Ма — мама, малина, машина...

* Ко — котик, корова, коза...

* Лі — літо, лікар, лінійка...

►► Четвертий зайвий

Вихователь називає чотири слова, діти визначають, у якому з них немає потрібного звука:

* риба, окунь, морква, лікар;

* шило, кошик, миска, миша.

►► Зайве слово

* Корова, свиня, заєць, вівця;

* волошка, мак, пролісок, ромашка;

* тарілка, миска, каструля, чайник, шафа;

* береза, калина, клен, граб.

►► Назви одним словом (Узагальнювальні слова)

* Шафа, диван, стілець, стіл — меблі;

* комар, метелик, жук, мураха — комахи;

* барвінок, фіалка, троянда, мак — квіти;

* горобець, перепілка, зозуля, чиж — птахи.

►► Хто це? Що це?

* І варіант. Якщо предмет живий, діти плескають у долоні, неживий — без оплесків.

* II варіант. Діти читають слова та розподіляють їх на два стовпчики.

Дівчинка, лялька, кубики, собака, артист, чоботи, стіл, кіт, машина, светр, вовк, білка, ручка, сорока, кавун, хліб, людина, півень, книга, коза, ведмідь, олівець, корова, кінь, годинник, молоко, гуска.

►► Кому що потрібно

Вихователь називає професію, а діти перелічують необхідні для роботи предмети.

* Лікар — халат, ліки, термометр...

*Вчитель — книга, зошит, ручка, олівець...

*Кухар — продукти, ніж, каструля...

*Столяр — пилка, молоток, рубанок...

Збери слова

збери слова

Перед тобою є слова,

їх маєш поєднать по два:

Було десять — стане п’ять,

Отже, спробуй відгадать

поєднай слова

Поскладай слова

До кожного складу потрібно додавати склад «ва», щоб утворилося слово:

поскладай слова

(Трава, слова, вата, слава, слива, сова, варта, справа, кава, нива, вагон)

►► Відпрацювання техніки читання слів зі збігом приголосних

Пліт, полк, літр, торт, сорт, став, кріт, плив, парк, борт, наст, пруг, корт, брак, трап, ритм, піст, шрам, курс, стіл, трут, кран, крем.

►► Навички читання коротких слів. Техніка читання

Вус, ніс, тин, лом, сто, пар, рід, мир, лак, оса, рак, сир, мак, тон, Іра, вид, рик, лис, кок, сам, тил, пил, сік, гак, кущ, піл, сич, кат, док, рот, сон, наш, гол, суп, піт, син, кит, рис, кіт, так, рок, рік, ріг, ніч, дім.

►► Пари слів

Вихователь називає пари слів, дітям потрібно їх запам’ятати. Потім називається перше слово пари, а діти мають назвати друге.

Школа — навчання пташка — гніздо

вовк — паща пальто — ґудзик

коса — трава лікарня — лікування

людина — дім пташка — дзьоб

►► Розгадати загадки

  • Х Ти не бійся, це ж бо гуска,

Я сама її... (боюся).

  • Дятел дерево довбав.

Йванка стуком... (розбуркав).

  • Вранці дід пита в онука:

Ти чого не миєш... (руки)?

  • Чижик в кліточці сидів,

Пісню чижик... (голосив).

  • Слоник хоботом, як душем,

Миє спинку, миє... (вушка).

  • На лавочці біля воріт

Оленка плаче на весь... (світ).

  • Раз проти ночі вийшли гуляти

Батько-їжак, їжачиха-мати,

Стежки показував їм світлячок,

Щоб не загубився синок-... (їжачок).

►► Складання нових слів із букв запропонованого слова

Гастроном:

гном, гас, трон, сом, рот, мотор, сон, ром, тон, рано, астроном, трос, сам, нота, гора, нога, нара, роса, тост, оса, монстр.

Автомагістраль:

товар, магістраль, атлас, магістр, автомат, гітара, атом, вага, трава, вата, сало, овал, мова, гість, тост, мораль, торт, тісто, агітатор, аромат, томат, вість, аврал, втома, вальс, гол, лось, гора, сіль, сом, сова, ріст, ліс, літо.

Ластівка:

лак, лавка, стіл, ліс, ласка, вік, каса, вата, кава, вістка, віл, кала, лава, тік, кіл, сік.

►► Доповни речення

  • Ніна читає... (книжку).
  • Пташка співає... (пісню),
  • Дівчинка грається... (лялькою),
  • Ми відчинили... (двері),
  • Катя малює... (фарбами)
  • Їжачок знайшов... (яблуко),
  • Діти допомагали... (бабусі).
  • Сонечко вийшло... (з-за хмар),
  • Пішов дощ... (за вікном),
  • Батько привіз... (подарунки).

►► Як? Який?

Як?

Який?

Весело

голосно

радісно

сумно

Красиво

зелено

струнко

правдиво

обережно

Веселий

голосний

радісний

сумний

Красивий

зелений

стрункий

правдивий

обережний











►► Хто де живе?

х У дуплі (білка).

х У норі (лисиця).

х У барлозі (ведмідь).

х У будці (собака).

х В акваріумі (рибки).

х У мурашнику (мурахи).

х У гнізді (ластівки).

х У вулику (бджоли).

х Під стріхою (горобці).

►► Такий самий!

Учити доречно і точно вживати слова, близькі за значенням та функціональною ознакою:

  • штани — шорти — брюки — рейтузи — джинси — лосини...
  • дім — хата — будинок — намет...

►►Великий — малий

Учити добирати пестливі слова.

  • Мама — мамочка;
  • олівець — олівчик;
  • ваза — вазочка;
  • кіт — котик.

►► Зміни слово так, щоб воно закінчувалося на «і»

Уживати слова в множині.

  • Зоря — зорі;
  • палець — пальці;
  • ранець — ранці;
  • синець — синці;
  • олівець — олівці;
  • день — дні.

►► Міркуй добре!

Утворення орудного відмінка іменників на зразок: сіль — сіллю, піч — піччю.

  1. Чим ми солимо їжу? (Сіллю)
  2. Чим ми користуємося під час вживання їжі? (Виделкою, ножом, ложкою)
  3. Чим ми користуємося, щоб пити молоко, чай? (Чашкою, склянкою, піалою)
  4. Чим накриваємо стіл? (Скатертиною)
  5. Чим витираємо обличчя? (Рушником)
  6. Чим вкриваємо підлогу? (Килимом)
  7. Чим миємо голову? (Шампунем, милом)
  8. Якими фарбами користуємось під час малювання? (Аквареллю, гуашшю)

►► Чи знаєте ви тварин і птахів?

Закріплення назв тварин і птахів чоловічої та жіночої статі, назв дитинчат цих тварин і птахів. Наприклад:

* коза — цап — козеня;

* кролиця — кріль — кроленя;

* корова — бик — теля;

* зайчиха — заєць — зайченя;

* кішка — кіт — кошеня;

* ведмедиця — ведмідь — ведмежа;

* кобила — кінь — лоша;

* гуска — гусак — гусеня;

* курка — півень — курча;

* індичка — індик — індича;

* вівця — баран — ягня.

►► Провідміняй по черзі

* Я читаю про квіти.

* Ти читаєш сестричці.

* Він читає газету.

* Ми читаємо в класі.

* Ви читаєте виразно.

* Вони читають по черзі.

Я бігаю...

Я співаю

Ти...

Ти...

Він...

Він...

Ми...

Ми...

Ви...

Ви...

Вони...

Вони...





 



►► Хто кричить, а що тріщить?

Один з гравців називає дію (дієслово) — інший добирає відповідне слово-предмет (іменник). Той, хто не може швидко назвати дію або знайти пару, віддає фант. Наприкінці гри фанти розігруються: власники фантів виконують веселі завдання, читають вірші, танцюють, співають.

Необхідно назвати якомога більше слів.

Пливе — пароплав, човен, плавець, качка, риба, колода, кит...

Летить —...

Світить —...

Росте —...

Купається —...

Співає —...

Замерзає —...

Спить —...

Посміхається —...

Шипить —...

Працює —...

Вмивається —...

Кричить —...

Повзе —...

Зітхає —...

Біжить —...

Шумить —...

Висить —...

Хвилюється —...

Цвіте —...

Будує —...











 

►► Один — багато

Однина та множина іменників.

  • Зошит — зошити;
  • ручка — ручки;
  • олівець — олівці;
  • книга — книги.

►► Два — один

Утворювати складні іменники з двох слів:

  • небо і схил — небосхил;
  • ліс і смуга — лісосмуга;
  • ліс і степ — лісостеп;
  • птахи і ферма — птахоферма.

►► Скажи навпаки!

Учити добирати слова-антоніми.

Наприклад:

  • великий — малий;
  • холодний — теплий;
  • широкий — вузький;
  • товстий — тонкий.

►► Відгадай який? яка? які? яке?

Добирати до іменників означення (прикметники).

  • Мама (яка?) — добра, лагідна, ніжна, щаслива, заклопотана.
  • Діти (які?) — веселі, галасливі, здорові, мрійливі.
  • Біль (який?) — страшний, гострий.
  • Магістраль (яка?) — широка, вузька, довга.
  • Степ (який?) — широкий, зелений, квітучий, безмежний.
  • Поле (яке?) — зоране, безкрає, пшеничне, широке.
  • Рояль (який?) — новий, старий, чорний.
  • Туш (яка?) — чорна, червона, якісна.
  • Собака (який?) — злий, великий, кумедний, старий, розумний.
  • Небо (яке?) — безхмарне, блакитне, світле.
  • Дні (які?) — погожі, сонячні, похмурі, дощові.
  • Ніч (яка?) — темна, довга, зимова, літня, романтична, страшна.
  • Обличчя (яке?) — засмагле, рум’яне, щасливе, замріяне, сумне.

►► «Хто» або «що»?

Нявчить кіт

Латає...

Гавкає...

Продає...

Дзижчить...

Купує...

Шипить...

Садить...

Реве-Виє...

Літає...

Каркає...

Грає...

Цвірінькає...

Мріє...

Кує...

Стоїть...

Співає...

Стрибає...

Квакає...

Літає...

Крякає...

Спить...

Ґелґоче...

Ліпить...

Хрюкає...

Бігає...

Пищить...

Дивиться...

Варить...

Сміється...

 

Навчає...

Кружляє...

Лікує...

Падає...

Малює...

Плаче...

Будує...

Скрипить...

Замітає...

В´ється...

Креслить...

Ховається...

Пише...

Вмивається...

















►► Нове слово

У слові змінити голосний звук на [у].

* Кіт — кут.

* Сам — сум.

* Так — тук.

* Сак — сук.

* Білка — булка.

* Річка — ручка.

* Лапа — лупа.

* Дати — дути.

►► Продовжуй сам!

Добирай слова, загадуй загадки.

* Марійка співала (що?) пісеньку.

* Горобчик вилетів (куди?) у вікно.

*Дівчинка поливала в саду (що?) квіти.

* Ластівка повернулася (куди?) до гнізда.

*Влітку діти відпочивали (де?) біля річки.

* У віконечко зазирнуло весняне (що?) сонечко.

* Мама подарувала Тетянці красиве (що?) плаття.

* У зоопарку малюки бачили різних (кого?) звірів.

*Котик урятував (кого?) півника.

*Прибіг до рукавички (хто?) зайчик.

*Зустрівся колобок (з ким?) з лисичкою.

*Іде журавель на обід (до кого?) до лисички.

*Пішов Котигорошко визволяти (кого?) сестру.

*Знайшов півник на землі (що?) пшеничний колосок.

*Червона Шапочка йшла (до кого?) до хворої бабусі.

►► «Так» і «ні» не говори

Вчити давати на запитання розгорнуту відповідь.

Запитання:

  • Чи любиш ти читати?
  • Ти прочитав книжку?
  • Ти читаєш казки?
  • Ви пишите в зошитах?
  • Ви граєте в ігри?
  • Ти розмовляєш українською мовою?
  • Ти знаєш ввічливі слова?

►► Міркуй добре

Утворення множини іменників. Вихователь говорить слово в однині, а діти повинні назвати його у множині.

  • Поле — поля;
  • вікно — вікна;
  • гора — гори;
  • людина — люди;
  • рука — руки;
  • курка — кури;
  • ім’я — імена;
  • прізвище — прізвища;
  • дитина — діти;
  • промінь — проміння;
  • насінина — насіння;
  • картоплина — картопля;
  • ділянка — ділянки;
  • соломина — солома;
  • листок — листя;
  • лист — листи;
  • день — дні;
  • простирадло — простирадла;
  • місяць — місяці;
  • рік — роки.

►► Хто? Що?

Вправа подібна до попередньої, тільки потрібно підібрати слова відповідного роду чи в множині.

Ріс —...

Достигав —...

Росла —...

Достигала —...

Росло —...

Достигало —...

Росли —...

Достигали —...

Світив —...

Висів —...

Світила —...

Висіла —...

Світило —...

Висіло —...

Світили —...

Висіли —...










►► Я і ти

Учити називати людей різної статі за родом їхніх занять.

Наприклад:

* Вчитель — вчителька;

* плавець — плавчиха;

* кравець — кравчиня;

* кухар — кухарка;

* лікар — лікарка;

* завідувач — завідувачка.

►► Назви одне

Учити утворювати однину іменників, що переважно вживаються у множині.

* Повіки — повіка;

* щаблі — щабель;

* ласти — ласт;

* східці — східець.

►► Хто чим славиться?

  • Соловейко — піснею;
  • людина — добрими справами;
  • джерельце — водою;
  • зима — снігом;
  • колосок — зерном;
  • осінь — багатим урожаєм;
  • сонечко — теплом;
  • ліс — ягодами та грибами;
  • квітка — ароматом;
  • калина — цвітом та ягодами.

►► Хто на кого схожий?

  • Швидкий, як... (кінь),
  • Впертий, як... (осел),
  • Хитрий, як... (лисиця),
  • Вірний, як... (собака),
  • Мовчазний, як... (риба),
  • Боязкий, як... (заєць),
  • Неповороткий, як... (ведмідь),
  • Писклявий, як... (комар),
  • Працьовитий, як... (бджола),
  • Голосистий, як... (соловей).

►►Зваримо

  • Борщ: картопля, буряк, капуста, квасоля, м’ясо, помідори, морква, перець, сіль, цибуля.
  • Компот: яблука, груші, сливи, абрикоси, вишні, алича, персики, малина, смородина, цукор.

►► Що з чого зроблене?

Ручка — пластмасова

Горщик — глиняний

Склянка — скляна

Сорочка — бавовняна

Шапка — хутряна

Шина — гумова

Стілець — дерев´яний

Зошит — паперовий

Чоботи — шкіряні

Ложка — металева







►► Що з якого дерева?

Дуб — жолуді

Яблуня — яблука

Сосна — шишки

Груша — груші

Ліщина — горіхи

Клен — крилатки

Каштан — каштани

Верба — котики

Береза — сережки

 









►► Птахи

Птахи, які зимують

Перелітні

Горобець, снігур, ворона, голуб, дятел, шишкар, сорока

Журавель, зозуля, лебідь, ластівка, соловей, лелека, шпак

►► Тварини

Дикі

Домашні

Кабан, білка, вовк, лисиця, заєць, ведмідь, лось, олень, їжак

Кіт, собака, коза, баран, свиня, корова, кролик, вівця, кінь









 

1

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Матеріали до уроків
Інкл
Додано
14 лютого
Переглядів
160
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку