БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ
Заняття в середній групі на тему:
«Небезпека вдома й на вулиці. Основні правила поведінки під час пожежі у квартирі, під час грози та урагану»
Програмовий зміст:
формувати у дітей уявлення про небезпечні предмети, явища та про шкоду, яку вони можуть завдати; збагачувати знання дітей про особливості стихійних явищ природи та правила поводження під час їх виникнення; покращувати здатність логічно мислити.
збагачувати словниковий запас дітей; покращувати навички пояснювального мовлення; продовжувати вчити вихованців уважно слухати та відгадувати загадки.
розвивати фізичні якості дошкільників; формувати вміння дбати про власне здоров’я.
вчити дітей правил безпечного поводження вдома з електроприладами; формувати навички безпечної поведінки під час небезпечних ситуацій.
учити дітей віддавати перевагу безпечним видам діяльності, підтримувати свідоме, відповідальне ставлення до особистої безпеки; зацікавити загадками про явища природи.
дати поняття про те, що цікаві та привабливі зовні предмети можуть бути небезпечними; формувати навички доцільної поведінки під час небезпеки; виховувати цікавість до художнього слова.
розвивати вміння розмірковувати, прогнозувати наслідки необачної поведінки; формувати поняття про причинно – наслідкові зв’язки між природними явищами та життям людини.
Обладнання:
підсвічник, свічка, сірники, іграшковий телефон, ілюстрації урагану та грози, фішки червоного та зеленого кольору на кожну дитину, дитяча пісні у запису, фонограма пісні «Дощик».
Література:
1. Левченко Т. Г. Валеологія щодня. Основи здоров’я для дітей 5 – 6 років. – Х.: Вид. група «Основа», 2013. – с. 80 – 82.
2. Планування роботи за сферами життєдіяльності. 4 – 5 років: Весна / Упоряд. В. Л. Сухар. – Х.: Вид – во «Ранок», 2011. – с. 150 – 154, 162 – 165.
3. Розвиток мовлення. Конспекти комплексних занять. Середня група / Упоряд. В. Л. Сухар. – Х.: Вид – во «Ранок», 2012. – 191 – 193.
4. http://kindergarten175.at.ua/
5. http://abetka.ukrlife.org/
6. http://dzvinochok.pp.ua/
7. http://krasotkina.com/content/
Хід заняття
Ι. (Діти заходять в групу та сідають на килимочку півколом)
- Ми діти хоч маленькі
Та дуже всі розумненькі.
Заняття у нас надзвичайне -
Про небезпеку нас повчає.
ΙΙ. Сьогодні ми з вами поговоримо про небезпеку вдома та на вулиці. Визначимо основні правила поведінки під час пожежі, грози та урагану.
Вихователь загадує дітям загадки:
1. Палочка – черкалочка,
Головою черкне –
Вогонь спалахне! (Сірник)
2. Лишає він страшні сліди,
Усе він пожирає,
А як дали йому води –
Відразу помирає.
- Як ви думаєте, про що ця загадка? (Про вогонь).
Запитання до дітей:
- Коли вогонь добрий - друг людини?
- Коли він стає ворогом?
Вихователь: Вогонь — друг і ворог людини. Від нас залежить, яким він буде: добрим чи злим. Коли з вогнем поводитись необережно, може статися пожежа. Під час пожежі небезпеку для життя людей становить вогонь і дим. Вогонь спричиняє опіки тіла, а від диму можна учадіти. Щоб запобігти пожежам, треба знати, від чого вони виникають.
Дослід зі свічкою.
(Вихователь ставить у центр кола безпечний свічник і запалює свічку).
Давайте піднесемо руку до свічки, що ви відчуваєте? (Відповіді дітей)
Але давайте подивимося, що може статися, якщо дуже близько підійти до вогню.
Дослід: показати дітям, що є невидиме полум'я і воно теж небезпечно. Піднести папір до полум'я свічки на відстані кількох сантиметрів, не торкаючись видимої частини полум'я. Через кілька секунд лист задимиться, з'явиться коричнева пляма, потім полум'я.
Висновок: не можна близько підходити до вогню, можна обпектися. Не можна близько підносить до вогню предмети, вони можуть запалитися і нанести шкоду людині або стати причиною пожежі.
Запитання: Що може стати причиною пожежі?
Причинами пожеж можуть бути:
— необережність у поводженні з вогнем (кинутий запалений сірник, непогашене багаття);
— пустощі дітей з сірниками, з вогнем, ігри з запаленими предметами;
— порушення правил користування електроприладами;
— недотримання правил користування газовими плитами, витік газу;
— полум'я свічки;
— спеціальні підпали;
— удари блискавки.
Вихователь: Щоб не сталося пожежі дітям треба пам’ятати такі правила:
- не можна гратися із сірниками, запальничкою, запалювати папір, траву, переносити вогонь;
- не можна без догляду дорослих розпалювати багаття;
- не можна гратися іграшками біля гарячої плити;
- не можна без дорослих вмикати електроприлади;
- виходячи з дому необхідно вимкнути електроосвітлення, електроприлади.
Правила поведінки під час пожежі:
- не можна залишатися в приміщенні, де почалася пожежа, а потрібно швидко вийти й кликати людей на допомогу, сказати сусідам та зателефонувати батькам;
- якщо відсутні дорослі, слід зателефонувати за номером "101", повідомити адресу та своє прізвище;
- під час пожежі не можна ховатися під ліжка, за шафи;
- якщо в кімнаті багато диму, то необхідно рухатись до дверей, низько пригнувшись, прикрити рот і ніс мокрою хусткою чи рушником;
- якщо виникла пожежа на маленькій ділянці, необхідно залити водою, засипати піском;
- якщо в приміщенні є діти, які не можуть самі його покинути, необхідно негайно вивести їх на вулицю до небезпечного місця;
- не можна жартувати з викликом пожежної команди.
Коли пожежа виникла на вулиці та загорівся одяг, полум’я можна швидко погасити, притулившись одягом до стіни, дерева або просто впасти на землю. Не можна бігти, якщо загорівся одяг, бо полум’я від повітря буде посилюватись.
Ігрова ситуація «Викликаємо пожежників»
(Діти набирають на іграшковому телефоні номер 101 та повідомляють про пожежу, називають своє прізвище та адресу)
Фізхвилинка
Ми в пожежників пограємо,
Швидко шланги розмотаємо,
Ось так, ось так, швидко шланги розмотаємо.
(Колові рухи руками перед грудьми.)
Ось вогонь у нас горить, будемо його гасить.
(Нахил тулуба вперед з витягнутими руками. )
А тепер ми присідаємо, під дивани заглядаємо,
Чи ніхто там не лежить, дим розходиться умить.
(Присідання.)
Ось вогонь ми загасили, на стільці тихенько сіли.
(Діти сідають на свої місця)
Вихователь: Відгадайте, про що далі наше заняття.
Загадки:
Біг із хмарки весняної,
Капотів на нас з тобою,
На траву, лужок і ліс.
Вимив місто і село,
Щоб скоріше все росло. (Дощ)
Вихователь: А якщо сильний дощ – відгадайте, хто його небезпечні друзі. А хто про них добре знає, той загадки відгадає.
Рукавом махнув – дерево зігнув. (Вітер)
Угорі, на небі хмари стукнулись лобами –
Страшний гуркіт пролунав.
Аж здригнувся кожний дім,
Як почувся з неба… (Грім)
Із неба стріла летіла,
Всю землю на мить освітила. (Блискавка)
Вихователь: Як ми називаємо такий дощ, який супроводжується громом та блискавкою? (Гроза). Чи доводилося вам спостерігати грозу?
Вихователь: Спочатку може виникнути ураган. Його спричиняє повітря, яке рухається досить швидко. Від урагану гинуть люди, тварини, він може зруйнувати будинки.
Як поводитися під час урагану:
- діти при такій погоді мають бути вдома, виходити на вулиці лише з дорослими;
- якщо ураган застав вас на вулиці триматися треба подалі від дерев, лінії електропередач.
- не можна ховатися у пошкоджених або напівзруйнованих будівлях.
Дидактична гра «Дощик»
Починається вітер (діти потирають долонями),
Падають перші краплі (клацають пальчиками),
Почався сильний дощ (постукують долонями по колінах),
Дощ стихає (клацають пальчиками),
Стихає вітер (уповільнене потирання долонь).
Гра повторюється у пришвидшеному темпі.
Вихователь: Під час сильного вітру хмари швидко пересуваються, наштовхуються одна на одну - тоді виникає грім та блискавка. Найбільшу небезпеку під час грози становить блискавка. Блискавка зазвичай ударяє у найвищі споруди, одинокі дерева, у воду, у все, що рухається. Звичайно, найкраще перечекати грозу вдома. Але й у цьому випадку треба знати певні правила, щоб залишатися у безпеці.
Запам’ятай!
.
Вихователь: Коли людину застає гроза в полі чи в лісі — це дуже небезпечно. Але треба знати, що і тут є свої правила.
Запам’ятай!
А щоб гроза не застала тебе ні в полі, ні в лісі, то треба любити природу і придивлятися до неї. Вона тобі завжди підкаже, коли буде гроза.
ΙΙΙ. Підведення підсумків.
Дидактична гра: «Що можна, а що ні?»
(Дітям роздаються фішки зеленого та червоного кольору. Якщо названо правильну ситуацію – зелена фішка, якщо неправильна – червона)
- можна гратися сірниками, самим запалювати їх, гратися з вогнем.
- негайно сповістити пожежну охорону за телефоном «101»; назвати адресу та прізвище.
- ховатись від пожежі під ліжка та за шафи.
- якщо загорівся одяг, треба впасти на землю.
- під час урагану не можна ходити під деревами.
- гратися на вулиці, коли починається гроза.
- треба боятися і ховатися під ліжко.
- не можна бігти під час блискавки.
- можна купатися під час грози.
- під час грози не можна ставати під дерево.
Звучить музика, діти співають пісню про дощик.
Вихователь: Молодці, дітки! Я сподіваюсь, що тепер ви будете пам’ятати, як поводитися під час пожежі та не будете боятися ні урагану, ну грози. Якщо виникне така небезпека, то будете знати як правильно вчинити!
1