Доповідь на тему: «Оцінка ефективності реалізації проблеми формування готовності сучасного педагога до впровадження інноваційних технологій у педагогічну практику»
Підготувала:
вчитель Шандиба І.А.
Готовність вчителя до інноваційної діяльності
як педагогічна проблема
Сутність поняття „інноваційна діяльність” відбиває не лише особливості процесу оновлення, внесення нових елементів у традиційну систему освітньої практики, а й органічно включає в себе характеристику індивідуального стилю діяльності педагога-новатора. Інноваційна діяльність передбачає вищий ступінь педагогічної творчості, педагогічне винахідництво нового в педагогічній практиці, що спрямоване на формування творчої особистості, враховує соціально-економічні та політичні зміни в суспільстві й проявляється в ціле покладанні, визначенні мети, завдань, а також змісту і технологій інноваційного навчання.
Вчитель інноваційної орієнтації − це особистість, здатна брати на себе відповідальність, вчасно враховувати ситуацію соціальних змін і є найбільш перспективним соціальним типом педагога. Як учитель-дослідник, він спрямований на науково-обґрунтовану організацію навчально-виховного процесу з прогностичним спрямуванням, має адекватні ціннісні орієнтації, гнучке професійне мислення, розвинуту професійну самосвідомість, готовність до сприйняття нової інформації, високий рівень самоактуалізації, володіє мистецтвом рефлексії.
Творчість педагога-новатора проявляється в:
Теоретичне осмислення сутності інноваційної діяльності дає змогу дійти до висновку, що її реалізація потребує не лише володіння знаннями педагогічної інноватики, але й потенційної готовності фахівця до даного виду діяльності.
У психолого-педагогічних джерелах „готовність” визначається як активно-діяльнісний стан особистості, установку на певну поведінку, мобілізованість сил на виконання завдання.
Готовність особистості до діяльності виявляється перш за все в її здатності до організації, виконання і регулювання своєї діяльності. крім того, готовність до діяльності зумовлюється багатьма факторами, найважливішим з яких є система методів і цілей, наявність професійних знань і вмінь, безпосереднє включення особистості в діяльність, у процесі якої найбільш активно формується потреби, інтереси і мотиви здобуття суттєвих, значущих, найбільш сучасних знань і вмінь.
Поелементний склад готовності до професійної діяльності включає в себе:
Готовність педагога до інноваційної діяльності − це складне інтегративне новоутворення особистості, суть якого складають взаємодія мотиваційно-орієнтаційного, змістовно-операційного і оцінно-рефлексивного компонентів.
Функції цих компонентів забезпечують:
Формування готовності педагога до інноваційної діяльності − системна діяльність, яка включає в себе такі етапи:
Ефективність формування готовності педагога до інноваційної діяльності визначається такими показниками:
Вивчаючи роботу вчителя, працівники регіональної методичної служби повинні звертати увагу на наступні характеристики педагогічної діяльності в умовах інновацій:
Розрізняють п’ять категорій вчителів за ставленням до нововведень (за Роджерсом):
Дослідження свідчать, що до основних труднощів, пов’язаних із засвоєнням педагогічних нововведень, можна віднести:
Підведемо підсумки:
Отже, рід формуванням готовності педагогів до інноваційної діяльності розуміють процес цілеспрямованого розвитку в умовах післядипломної освіти всіх сторін і якостей особистості, які складають готовність до даної діяльності.
Суть процесу формування готовності педагогів до інноваційної діяльності слід трактувати як зміну станів у розвитку готовності від нижчого до максимально можливого рівня в конкретних умовах.
Рівні готовності вчителя до інноваційної діяльності
Пропонуємо використати при побудові функціональної моделі формування готовності вчителів до інноваційної діяльності три рівні сформованості такої готовності, а саме:
В додатку 1 наводимо для орієнтації та практичного використання діагностичну карту вивчення рівнів готовності педагога до інноваційної діяльності, а якій розписані компоненти, показники та ознаки прояву показників готовності до інноваційної діяльності. Їх можна використати для розробки інструментарію оцінки досягнутого рівня готовності вчителів до інноваційної діяльності та програми розвитку окремих компонентів готовності в рамках роботи тих чи інших організаційних форм методичної роботи на місцях.
З цією ж метою рекомендуємо використати також наступні характеристики рівнів готовності педагога до інноваційної діяльності (на основі дослідження Є.В. Макагон):
Високий рівень готовності педагога до інноваційної діяльності характеризується:
Середній рівень готовності педагога до інноваційної діяльності характеризується:
Низький рівень готовності педагога до інноваційної діяльності характеризується:
При вивченні роботи педагогів-практиків на діагностичному етапі рекомендуємо використати чотирьохрівневу структуру готовності вчителів до інноваційної діяльності (Н.І. Клокар):
1. Репродуктивний рівень. |
Вчитель здійснює свою педагогічну діяльність на основі традиційних, вже відомих і впроваджених методик, передового педагогічного досвіду, рекомендацій і визначає для себе ті, які найбільш доцільні для відтворення в умовах конкретного навчально-виховного закладу, а також відповідають інтелектуально-вольовим та психофізіологічним особливостям учнів, з якими він працює. Такий вчитель не підготовлений до розв’язання нових освітньо-виховних завдань. |
2. Репродуктивно-корегуючий рівень. |
Вчитель має досить усвідомлену особистісну позицію, що базується на знаннях сучасних концепцій розвитку школи та педагогіки. На основі аналізу власного досвіду, конкретних реалій педагогічної практики він вносить корективи у свою роботу, удосконалює, модернізує існуючі методики та досвід відповідно до завдань сучасної освіти та розвитку конкретного навчального закладу. Для такого вчителя характерні прояви творчої уяви, інтелектуальної активності, асоціативного мислення. |
3. Конструкторський рівень. |
Робота педагога базується на власному досвіді, характеризується високим рівнем педагогічної рефлексії, глибокою обізнаністю щодо інтелектуально-вольових та психофізіологічних особливостей учнів. Учитель використовує сучасні педагогічні технології, конструює свій варіант визначення і розв’язання педагогічних проблем. Для такого педагога характерний високий прояв педагогічної інтуїції, оригінальності мислення, креативності, прогнозування, планування та передбачення результатів власної діяльності на основі їх співвідношення з прогнозом та проектом. |
4. Новаторський рівень. |
Це − найвища ступінь прояву креативності вчителя, здатного вирішувати педагогічні проблеми на принципово нових засадах, що характеризуються новизною, оригінальністю та високою результативністю. Для такого педагога характерними є висока ступінь оволодіння пошуковими методами навчання, комунікативно-діалогічними, дискусійними вміннями, володіння мистецтвом педагогічної рефлексії, оригінальністю та асоціативністю мислення, інтелектуальною активністю, технологією проведення дослідно-експериментальної роботи. Ці професійно значущі якості в поєднанні з високим теоретико-методологічним рівнем сприяють створенню таким педагогом авторських концепцій, програм та методик освітньо-виховної діяльності. |
На практиці для оперативної діагностики, особливо на внутрішньошкільному рівні, можна використовувати дещо спрощену модель структурування рівнів прояву готовності вчителя до інноваційної діяльності:
1. Високий рівень прояву готовності: |
Педагогічний працівник володіє глибокими знаннями про інноваційні технології навчання та практичними навичками їх впровадження у практику власної педагогічної діяльності. Професійна діяльність в інноваційному режимі стала внутрішньою потребою вчителя і носить стійкий, дієвий характер. |
2. Середній рівень прояву готовності: |
Вчитель певною мірою володіє питаннями педагогічної інноватики, в основному має необхідні теоретичні і практичні знання, періодично звертається до сучасних інноваційних технологій з метою використання їх в практиці роботи. таке використання носить продуктивний характер. |
3. Низький рівень прояву готовності: |
Вчитель байдуже ставиться до проблеми, його теоретичні та практичні знання є недостатніми. В практиці роботи такого вчителя впровадження інноваційних технологій відбувається епізодично. |
Моделювання процесу формування готовності педагогів
до інноваційної діяльності
Розробка моделі підготовки вчителів до інноваційної діяльності передбачає поетапне вирішення наступних кроків:
Готовність до інноваційної діяльності обумовлюється двома необхідними чинниками: організацією оптимального інноваційного середовища та освоєнням технології самоорганізації педагогічної діяльності, пізнавальним інструментом відображення практики навчання й виховання.
Внутрішньошкільна модель підготовки вчителя
до інноваційної діяльності
Система роботи закладу освіти щодо формування в педагогів готовності до інноваційної діяльності слід розпочати із створення в закладі освіти сприятливого інноваційного середовища, що передбачає акцентування уваги вчителів на самовиховання та саморозвиток, активне навчання в школах педагогічної майстерності, передового педагогічного досвіду, психолого-педагогічних семінарах, оволодіння психолого-педагогічними діагностиками тощо.
Навчання педагогів у школі в рамках роботи тих чи інших організаційних форм спрямовуйте на оволодіння вчителями теоретичних основ:
Практична сторона навчального процесу щодо підготовки вчителів до інноваційної діяльності має орієнтуватися на формування розвиток в педагогів групи психолого-педагогічних умінь та навичок:
Враховуючи поставлені вище завдання, можемо рекомендувати керівникам закладів освіти таку модель6
Орієнтовна модель
рівнів реалізації внутрішньошкільної системи
підготовки вчителів до інноваційної діяльності
Колективний |
|
Груповий |
|
Індивідуальний |
|
Управління педагогічними нововведеннями − необхідна функція діяльності сучасного навчального закладу, яка спрямована на його постійне пристосування до змін зовнішнього середовища.
Під управлінням нововведеннями розуміють планування, організацію, регулювання і контроль процесу впровадження в педагогічну систему будь-яких нововведень.
Виділяють три етапи управління процесом впровадження педагогічного нововведення:
1. Організація попередньої підготовки (моральної, психологічної) педагогічного персоналу. Зміст першого етапу:
1.1. Уточнення змісту та сутності нововведення.
1.2. Повідомлення ідеї і сутності нововведення педпрацівникам.
1.3. Здійснення порівняльного аналізу педагогічної практики.
1.4. Оволодіння прийомами та методами роботи.
1.5. Планування, розробка методичних рекомендацій.
2. Визначення і постановка цілей завдань на основі аналізу існуючої практики та співставлення її зі стратегічними завданнями впровадження нововведення. Змістом даного стану є:
2.1. Аналіз існуючої педагогічної практики.
2.2. Виявлення існуючих суперечностей.
2.3. Визначення мети впровадження педагогічного нововведення.
2.4. Конкретизація завдань реалізації мети.
3. Планування процесу впровадження педагогічного нововведення. Зміст третього етапу включає:
3.1. Розробку проекту, схеми, алгоритму.
3.2. Конкретизацію змісту окремих станів.
3.3. Визначення термінів.
3.4. Розподіл обов’язків.
3.5. Визначення змісту заходів із впровадження нововведення.
Робота школи щодо управління процесом впровадження педагогічних інновацій концентрується навколо вирішення таких питань:
1. Мотивування вибору педагогічних інновацій, призначених для впровадження.
2. Аналіз стану попереднього впровадження педагогічних нововведень в практику діяльності навчального закладу.
3. Конкретизація змісту педагогічного нововведення.
4. Морально-психологічна підготовка колективу до реалізації нововведення.
5. Підбір літератури, розробка необхідного методичного та ресурсного забезпечення.
6. Планування заходів та визначення завдань методоб’єднань вчителів щодо впровадження
7. Конкретизація видів і форм роботи з впровадження.
8. Контроль та облік досвіду впровадження, підведення підсумків та узагальнення результатів.
9. Звіт педагогічного колективу про роботу з впровадження педагогічної інновації.
Основні причини опору персоналу нововведенням можуть бути зумовлені:
Загалом, опір педагогічних працівників нововведенням може зумовлюватись причинами:
Частково або повністю усунути наведені вище причини незадоволення співробітників нововведеннями можна за допомогою таких прийомів роботи з педагогічним персоналом:
Керівникам навчальних закладів, методичним працівникам слід пам’ятати, що успішній реалізації педагогічних нововведень сприяють такі мотиваційні фактори:
До загальних факторів, які сприяють нововведенням, слід віднести також:
Додаток 1
Діагностична карта оцінки рівнів готовності
педагогів до інноваційної діяльності
Компоненти |
Показники |
Ознаки прояву показників готовності |
||
Високий |
Середній |
Низький |
||
Мотиваційно-орієнтаційний |
1. Потреба в творчій діяльності |
|
|
|
|
2. Цільова направленість педагога |
|
|
|
Змістовно-операційний |
1. Технологічність |
|
|
|
|
2. Особистісно орієнтована взаємодія в освітньому середовищі |
|
|
|
|
3. Інформаційна культура вчителя |
|
|
|
Оцінно-рефлексивний компонент |
1. Педагогічний самоаналіз |
|
|
|
|
2. Ієрархія уявлень про інноваційну діяльність |
|
|
|