Практичне заняття. Оцінка токсичності водних джерел та ґрунтів за допомогою ростового тесту
Мета роботи: навчитися оцінювати токсичні властивості об’єктів довкілля за допомогою «Ростового тесту».
Завдання: оцінити найближче водне джерело (річку, ставок) чи ґрунт антропогенно-зміненої (або техногенної) ділянки за допомогою ростовий тест із застосуванням індикаторних культур. Схарактеризувати особливості їхнього росту у порівнянні із контрольною водою або ґрунтом.
Пророщування тест-культур у чашках Петрі
Хід роботи
1. При оцінці токсичності водних зразків (стічних та природних вод, питної води тощо) в чашку Петрі кладуть аркуш фільтрувального паперу, зволожують його 5−7 мл водної проби і висаджують по 30−50 насінин. Через кожні шість годин проводять провітрювання чашок шляхом відкривання на декілька хвилин. Дослід триває 72−96 годин. Контрольним субстратом є кип’ячена відстояна питна вода.
Спостереження впродовж 96 годин
24 години
48 годин
72 години
96 годин
2. Після закінчення експерименту рослини обережно виймають з чашок Петрі (при необхідності змивають з них ґрунт) та вимірюють довжину кореневої і стеблової системи паростків.
№ досл. |
Min довжина стебла, мм |
Max довжина стебла, мм |
Сер. довжина стебла, мм |
Min довжина кореня, мм |
Max довжина кореня, мм |
Сер. довжина кореня, мм |
№1 |
21,7 |
33,3 |
28,6 |
35,7 |
44,3 |
40,4 |
№2 |
21,5 |
32,5 |
27,5 |
35,2 |
42,9 |
39,9 |
№3 |
22,6 |
33,8 |
28,8 |
35,5 |
43,8 |
40,2 |
Висновок: рослини – це найбільш зручні індикатори забруднення навколишнього середовища, тому що вони є первинними ланками трофічних ланцюгів і відіграють головну роль у поглинанні різного роду забруднювачів. Унаслідок цього, за допомогою рослин можна достатньо точно оцінити екологічну ситуацію на досліджуваній території. Виходячи з результатів практичного заняття №2 «Вимірювання рН, Еh води, атмосферних опадів, донних осадків» зразків води представлені мною у роботі, за 96 годин зерна пшениці добре проросли. Тому можна зробити висновок, що відібрані зразки води не забруднені та не токсичні.