Однозначні та багатозначні слова (повторення) 5 клас

Про матеріал
на цьому уроці різні методи та прийоми роботи: пошуково- дослідницька робота, пошуково-вибіркова робота", творча робота
Перегляд файлу

Тема. Однозначні й багато­значні слова (повторення)

Мета:

  •  відновити в пам’яті п’ятикласників відомості з лексикології: поняття     про однозначні й багатозначні слова;
  • формувати навички практичного використання в мовленні однозначних і багатозначних слів;
  • збагачувати словниковий запас слів;
  • розвивати усне та писемне мовлення учнів.
  • виховувати любов до краси і багатства української мови.

Обладнання: тлумачні словники.

Тип  уроку: урок повторення з елементами поглиблення.

Форма проведення: урок-подорож.

 

Перебіг уроку

                                                                        Вчімося, друзі, слово любити.

                                                                        Слово до слова – й думка сповита.

                                                                       Люди без думки – птиці безкрилі.

                                                                      З думкою люди мудрі й щасливі.   

                                                                                                           Л. Лужицька                                                                                                                                                                                       

І. Організаційно-емоційний момент

- Усміхніться один  одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.

II. Установчо-мотиваційний етап

 Психологічна настанова щодо умовної подорожі до країни «Лекси­кологія». Ознайомлення учнів із структурою теми.

Сьогодні ми з вами будемо подорожувати країною «Лексикологія». Хоча, ця подорож тільки картою, але завдання, які зустрінуться нам на шляху, справжні. До будь-якої подорожі треба ретельно готуватися: перевірити спорядження. А мета нашої подорожі — відвідати знайомі міста країни Лексиколо­гії: місто Однозначних  Слів та місто Багатозначних Слів.

 ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Оголошення епіграфу уроку 

Робота з епіграфом

- Як ви розумієте слова нашого епіграфу?

ІУ. Актуалізація опорних знань

 Слово вчителя

Нашому кораблю необхідне пальне, а для цього ми з вами проведемо лексичну розминку.

 «Лексична  розминка»

  •     Наука, що вивчає словниковий склад мови, називається… (лексикологія)
  •     Словниковий склад мови називається ...(лексика)
  •     Те, що позначає слово, називається…(лексичне значення)
  •    Словник, по якому визначається лексичне значення слова… (тлумачний)

V. Пояснення та поглиблення вивчення  матеріалу

Пошуково-дослідницька робота

  •      Прочитайте текст. Знайдіть в тексті однозначні і багатозначні слова.

  Сонце піднялось вже височенько та обливало своїм огнистим світом широке поле. Горіла молода трава зеленим вогнем, та роса відбивала дорогим самоцвітним камінням. Картина була справді чудовна. Церкви підняли високо вгору свої круглі голови. Річка звищала та звивалася змією по жовтому пісочку (П. Мирний).

  •      З’ясуйте лексичне значення багатозначних слів.

(Сонце - центральне небесне світило сонячної «системи, що має форму гігантської розжареної кулі, яка випромінює світло й тепло; відбиття, відображення чим-небудь або у чомусь цього небесного світила; світло й тепло, що випромінюються цим світилом.

Поле – безліса  рівнина, рівний великий простір; значна площа чи ділянка землі, спеціально відведена під що-небудь; простір, у межах якого відбувається якась дія або який знаходиться у межах якоїсь дії.

Голова – частина  тіла людини або тварини, в якій міститься мозок — вищий відділ центральної нервової системи; ця частина тіла людини як орган мислення; мозок; особа, яка керує зборами, засіданням і та ін.; перші ряди, передня частина чого-небудь).

Слово вчителя

Однозначними називаються слова, які мають одне лексичне значення. Багатозначними називаються слова, які мають кілька лексичних значень. У багатозначних словах одне із значень – первинне, перше. Його називаємо прямим значенням. Інші значення – вторинні. Їх називаємо переносними.

VІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми

Наша перша зупинка – площа Лексики.

На ній чекає перше завдання.

Завдання 1.

Виходячи з лексичного значення слова, дібрати до поданих підметів присудки. Записати їх парами.

Підмети: ластівки, горобці, журавлі, солов`ї, зозулі, сороки, голуби, ворони, півні, качки, гуси.

Присудки: кують, тьохкають, цвірінчать, щебечуть, курличуть, скрекочуть, каркають, воркують, гелгочуть, кукурікають, кахкають.

Пошуково-вибіркова робота

  •      Запишіть народні прислів’я  і прикмети про природу, добираючи до них закінчення з правого стовпчика. Назвіть однозначні і багатозначні слова

Де верба

Вода - мати

Ліс і вода

 - там і вода

Хліб - батько

що людина з розумом

Криниця з водою

Брат і сестра

Валеологічна хвилинка (динамічна гра)

На столі лежать слова, їх потрібно розподілити на дошці у дві колонки однозначні і багатозначні.

 Сонце, місяць, земля, вода, дерево, квітка, сила, добрий, сіяти, косити, писати,   

  очерет, річка, коса, життя, дзвін, явір, калина.

З багатозначними словами скласти і записати кілька словосполучень.

Наша наступна зупинка – вулиця Однозначності.

На ній розташовані казкові будиночки однозначних слів.

Завдання 2.

За даними тлумаченнями записати слово. Чи є інші значення цих слів?

  •     Великий сосновий ліс. (Бір)
  •     Гурт овець, кіз. (Отара)
  •     Більший або менший рух потоку повітря в горизонтальному напрямі.(Вітер)
  •     Соковитий, невеликого розміру плід трав'яних та кущових рослин.(Ягода)
  •     Споруда, обладнана спецмашинами, призначена для розмелювання зерна. (Млин)

 Слово вчителя

Ще одне завдання виконано, тож рушаймо далі.

Ось перед нами простяглася широка вулиця Багатозначності. На ній є цілий ряд гарних будинків, де живуть багатозначні слова. А в кінці вулиці – маєток Тлумачного словника.

Завдання 3.  

Відгадати загадки

Користуючись тлумачним словником, визначити, яке значення мають подані слова.

   Відгадайте загадку  і  поясніть  значення  слова:

  •      Планета я, що в космосі літає

і між Венерою та Марсом місце має,

я також верхній шар її кори,

й речовина, яку весняної пори

орач руками пробує, щоб знати,

чи вже пора настала обробляти;

і ґрунт, який дає свої плоди,

і суша на відміну від води,

а ще країну означає теж,

державу, край, в якому ти живеш (Земля)

В кожнім місті і селі
Головний я на столі (Хліб)

 (Хліб - харчовий продукт, що випікається з борошна; зерно, з якого виготовляють борошно)

Завдання 4

Коментоване письмо

Записати речення. Пояснити в кожному реченні значення  виділеного слова та розділові знаки.

Нехай розвідниками в небо летять супутники Землі. (М.Рильський). Кругом хвилі, як ті гори, - ні землі, ні неба. (Т.Шевченко). Земля чорна копитами поорана. (Т.Шевченко). Мій рідний край, моя земля велика-превелика. Є в ній степи, ліси, поля, моря і гори, й ріки. (Н.Забіла).
(Земля – планета, ґрунт, країна).

Творче конструювання

Слова земля  ввести у прості речення, де б вони виступали у різних значеннях.

VIІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

1. З якими «мешканцями» країни Лексикології ви сьогодні зустрічалися?

2. Як розрізнити багатозначні слова від однозначних?

3. Що ж є предметом вивчення лексикології?

УІІІ. Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру «Хліб – усьому голова», використовуючи однозначні і багатозначні слова.

 

 

docx
Додано
18 вересня
Переглядів
3
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку