Урок № 9
Огляд будови травної системи. Процес травлення.
2.Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1.Вправа «Установи послідовність»
Установіть вірну послідовність органів травної системи:
А.шлунок
Б.стравохід
В.глотка
Г. ротова порожнина
Д. товстий кишечник
Е.тонкий кишечник
Є.пряма кишка
Вірна відповідь:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Г |
В |
Б |
А |
Е |
Д |
Є |
2.2. Вправа «Установи відповідність»
Установіть відповідність між основними оболонками стінки травного каналу та їх характеристиками:
1. зовнішня 2. середня 3. внутрішня |
А. утворена двома шарами не посмугованих (гладеньких) мязів Б. утворена епітеліальною тканиною, яка містить багато залоз, що виділяють у порожнину каналу травні соки й слиз В. утворена війчастим епітелієм, який виконує захисну функцію Г. сполучнотканинна оболонка у ній містяться судини і нервові волокна; |
Вірна відповідь:
1 –Б, 2 –А, 3 - Г
4.Засвоєння нового матеріалу
1. Будова і функції ротової порожнини
Бесіда:
Очікувана відповідь учнів:
Травний канал починається з ротової порожнини.
«Мікрофон»
Вчитель записує на дошці всі відповіді учнів, а потім разом з учнями узагальнює їх.
У порожнині рота відбувається подрібнення їжі, змочування її слиною, часткове розщеплення вуглеводів і формування харчової грудки.
Розповідь вчителя:
Ротова порожнина утворена спереду губами, збоку - щоками, зверху - піднебінням, знизу - язиком і дном рота, ззаду вона переходить в глотку.
Проекція зображення на екран:
На щелепах розміщуються зуби, щелепи вкриті яснами. Ряди зубів поділяють ротову порожнину на передротову і власне ротову. У нижній частині ротової порожнини є м'язовий орган – язик.
Робота в групах
Завдання:
1 група - Будова і функція язика
2 група -Будова і функція зубів
3 група -Захворювання зубів, профілактика захворювання
4 група -Слина: її склад і значення
Презентація результатів роботи:
1 група - Будова і функція язика
Язик - м'язовий орган, вкритий слизовою оболонкою з розташованими в ній рецепторами, які здійснюють контроль за процесами наповнення рота їжею, ковтання, сприйняття смаку їжі. Язик бере участь у процесах пережовування їжі, ковтанні, а також у артикуляції різних звуків, тобто у членороздільній мові.В ньому розрізняють: кінчик, тіло і корінь. Язик має спинку, нижню поверхню та два краї. На спинці, на межі між тілом і коренем видно пограничну борозну язика, що має обриси кута, відкритого вперед. Слизова оболонка спинки язика на всьому її протязі товста, груба, непрозора, міцно зрощена з м'язами і спереду від пограничної борозни вкрита різної форми сосочками, які зумовлюють нерівномірність рельєфу язика.Тіло язика формує харчову грудочку, корінь бере участь в ковтальних рухах, які здійснюються рефлекторно.
2 група – Будова і функція зубів
Зуб є складовою частиною організму людини, одним з його органів. Головною його функцією є механічне подрібнення їжі, проте зуби також беруть участь у вимові людиною мови і звуків, а також є обов’язковим компонентом посмішки.
Зуби розташовані в комірках верхньої та нижньої щелеп ротової порожнини.
Кожен зуб має коронку, що вкрита емаллю і виступає в порожнину рота, та корінь зуба, що заглиблюється у товщу альвеолярних відростків верхньої або нижньої щелепи. На межі коронки і кореня виділяють шийку зуба.
|
|
Основна тканина зубів це дентин, який на 70-80 % складений з неорганічних солей: кальцій фосфату та кальцій фториду. У складі емалі зубів вміст неорганічних речовин сягає 96-98 % тому вона дуже тверда. Центральна частина зубів заповнена пухкою сполучною тканиною, що пронизана нервами, кровоносними сосудами та лімфатичними протоками і називається пульпою зуба. Через пульпу здійснюється обмін речовин утканинах зубів.
У дорослої людини 32 зуба. За формою і функціями зуби поділяють на:різці, ікла, малі кутні, великі кутні. На кожній щелепі знаходяться по 2 ікла, 4 різці, 4 малих кутні, 6 великих кутніх зуба. Різці та ікла мають по 1 кореню (ними відкушують їжу), кутні зуби – 2-3 корені (вони подрібнюють їжу).Остання пара зубів (зубів мудрості) у людини зявляються до 25 років.
а) різці; б) ікла; в) малі кутні; г) великі кутні
Доповнення вчителя:
Молочні зуби мають таку ж будову та хімічний склад, як і постійні, але вміст неорганічних речовин у складі їх тканин у 1,5-2 рази менший тому вони крихкі та ніжні, що слід враховувати при організації харчування дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Треба також пильно стежити за здоров'ям молочних зубів, так як постійні зуби закладаються і виростають під молочними зубами і тому хвороби молочних зубів (особливо карієс — інфіковане пошкодження емалі та тіла зубів) можуть передаватись на молоді постійні зуби.
Лабораторне дослідження
Зовнішня будова зубів
Мета: ознайомитись із зовнішньою будовою зубів, їхніми групами та виконуваними функціями; навчитись розрізняти різці, ікла, кутні зуби
Обладнання: таблиці «Будова ротової порожнини», «Будова зуба. Групи зубів»; набір муляжів зубів
Хід дослідження
1.Розгляньте зовнішню будову зуба. Знайдіть на ньому коронку, шийку та корінь.
2. Розгляньте групи зубів та знайдіть серед них різці, ікла, малі та великі кутні зуби. Якими цифрами вони позначені на малюнку?
3. Встановіть взаємозв’язок між будовою зубів різних груп та функціями які вони виконують.
4. За результатами дослідження сформулюйте висновок
Розповідь вчителя:
«У всьому Об'єднаному Королівстві не знайдетьсястільки жителів, скільки живих тваринокє в моєму власному роті.А скільки ж їх буде, якщо зуби не чистити?»
А. Левенгук
3 група – Захворювання зубів, профілактика захворювання
Якщо не доглядати за зубами,то виникають різні їхні захворювання. Найбільш вразливий негативний вплив на стан емалі завдає молочна кислота, яка є продуктом розпаду вуглеводів в ротовій порожнині під дією ферментів слини. Негативний вплив на стан емалі завдає також різке коливання температури, нестача у складі їжі вітамінів В і Д, солей кальцію, фосфору, фтору.Найпоширеніші хвороба зубів - карієс
Ознаками карієсу є:
Стоматологи стверджують, що запорукою здорових зубів є неухильне дотримання правил гігієни і постійний догляд за зубами.
До вашої уваги декілька правил:
Правило №1 «Гігієна»
Щоденна гігієна порожнини рота включає в себе:
Правило №2 «Харчування»
Раціональне харчування має велике значення в профілактиці карієсу. При цьому потрібно враховувати повноцінний набір харчових продуктів та помірну частоту прийому вуглеводів.
Основним будівельним матеріалом для зубів є кальцій. Кальцій міститься в горіхах, зелених овочах, молоці та молочних продуктах.
Правило№3 «Температура їжі»
Дуже холодна або гаряча їжа дуже шкідлива для емалі зубів. Ще шкідливіший – перепад температур.
Правило №4 «Догляд за зубами та яснами»
Зубна щітка – головний гігієнічний пристрій для догляду за зубами. Чистити зуби бажано не менше однієї хвилини, а рухи зубної щітки повинні бути вздовж коронок, тобто від шийки зуба до його жувальної поверхні.
Запалення і кров оточення ясен – одна з причин появи неприємного запаху з рота та випадіння зубів. У свою чергу до захворювань ясен можуть призвести:
Правило №5 «Флуор»
Флуор також є необхідним елементом для наших зубів. Не завжди у воді, яку ми споживаємо. У достатній кількості міститься Флуор. Тому зараз з’явилось багато препаратів, які містять Флуор: зубні пасти, полівітамінні комплекси, еліксири, жувальні гумки.
Правило №6 «Відвідування стоматолога»
Систематичне відвідування стоматолога – запорука здорових зубів. Чому?
Тому що, по – перше, професійне очищення зубного нальоту більш ефективне, ніж зубною щіткою.
По – друге, тільки лікар може виявити карієс та попередити його розвиток.
А також порадить у виборі зубної пасти та інших засобів гігієни, які підходять саме для вас.
Це цікаво:
Розповідь вчителя:
Слина дуже важлива в людському організмі. Ще в Давній Індії застосовували «випробовування рисом». На суді для вирішення питання про вину чи невинність, підсудному пропонували з'їсти сухий рис. Якщо підсудний міг його з'їсти, його визнавали невинним, якщо ні — то винним. Це випробування обгрунтовано тим, що в стані страху припиняється слиновиділення, рот пересихає і сухий рис з'їсти неможливо. Отже, без слини людина не може харчуватися повноцінно. Слина є важливою складовою нашого організму
4 група – Слина: її склад і значення
У порожнину рота відкриваються і виділяють секрет слинні залози. Вони діляться на дві групи: дрібні залози, які закладені в товщі слизової оболонки порожнини рота і по своєму розташуванню називаються піднебінними, щічних, губними, мовний та зубними; великі залози, які розташовані за межами слизової оболонки.
Слина представляє собою в'язку, безбарвну рідину. Вона на 98,5% складається з води і на 1-1,5% - з органічних і неорганічних речовин. Реакція слини - слаболужна. У слині містяться два травні ферменти, амілаза і мальтаза, які викликають розщеплення вуглеводів до глюкози; фермент лізоцим – знезаражує мікроорганізми, сприяє загоєнню ран слизової оболонки рота; муцин (слиз) – зволожує та обволікає їжу. У людини в добу відокремлюється близько 1000-1500 мл слини, але її кількість і склад коливаються в залежності від роду їжі.
За допомогою слини харчова грудка зволожується, стає слизьким і легко проходить по ковтку і стравоходу. А також завдяки ферментам слини в ротовій порожнині починається розщеплення вуглеводів.
Складання опорної схеми:
Повідомлення учня
Слина у народній медицині
Використання землі, слини було відомим засобом народної медицини. У народній медицині були відомі і дезінфекційні властивості слини. Так, шматок гадючої сухої шкіри рекомендувалося добре зволожити «слиною человечою» і прикладати «на всякіє рани, которіє рихло гоіть», а також при укусах змії або скаженої собаки; слину мішали із попілом і застосовували для лікування лишаю.
2. Регуляція слиновиділення
Розповідь вчителя:
Секреція слинних залоз настає через кілька секунд після потрапляння їжі в рот. Встановлено, що слиновиділення є рефлекторним актом. Їжа при попаданні в ротову порожнину збуджує її рецептори, імпульси поширюються по чутливих нервових волокнах до центру слиновиділення в довгастому мозку, а потім по парасимпатичних нервах, доходять до клітин слинних залоз і збуджують їх секреторну діяльність. Цей процес являє собою безумовно – рефлекторний механізм відділення слини.
Обговорення питання:
(відбувається рясне виділення слини)
Відбувається це тому, що при тривалому поєднанні дії дані роздратування викликають умовно-рефлекторне відділення слини.
5.Узагальнення і закріплення знань
Тестові завдання на встановлення однієї вірної відповіді:
1.М’язовий орган, слизова оболонка якого містить смакові рецептори:
а)губи б)мигдалини
в) ясна г)язик
2.Остання пара зубів улюдини з’являється:
а)до 15 років б)до 25 років
в) до 10-12 років г)до 30 років
3.Фермент слини:
а) пепсин б)ліпаза
в) мальтаза г)трипсин
4.Бактерицидна речовина, що міститься у слині:
а)лізоцимб)пепсин
в)амілаза г)каталаза
5.Компонент слини, що зволожує та обволікає їжу:
а) вода б)муцин
в) жовчг)солі
6.Завдяки ферментам слини в ротовій порожнині починається розщеплення:
а) вуглеводів б)білків
в) ліпідів г)солей