Урок № 10
Огляд будови травної системи. Процес травлення.
2.Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
1. Скласти сенкани на теми: «язик», «зуби», «слина»
Наприклад:
Слина
В’язка, прозора
Розщеплює, знешкоджує, формує
Містить травні ферменти, лізоцим
Мальтаза
Зуби
Кутні, різці
Подрібнюють, відкушують, перетирають
Складаються: коронка, шийка, корінь
Ікла
2. «Четвертий зайвий»
Визначте «зайвий» термін з переліку та вкажіть за якими ознаками був зроблений вибір.
4.Засвоєння нового матеріалу
1.Будова шлунка
Розповідь вчителя:
Шлунок - найрозширеніша частина травного каналу. Він має вигляд вигнутого мішка. Його ємність у дорослої людини в нормі становить 2-3 літри. Але, якщо людина звикла споживати велику кількість їжі та рідини, об'єм шлунка може збільшуватися до 5 літрів.
Запитання до учнів:
(Це явище є небажаним, оскільки негативно впливає на діяльність інших органів, наприклад заважає диханню).
У шлунку виділяють верхню і нижню частини. У верхній частині слизова оболонка має залози трьох типів: 1-й тип виділяє ферменти шлункового соку; 2-й тип - соляну кислоту; 3-й тип - слиз. У нижній частині шлунка відбувається розщеплення і всмоктування деяких речовин. Між шлунком і наступним відділом травного каналу (дванадцятипалою кишкою) містяться кільцеподібні м'язи, що утворюють затискач - пілоричний сфінктер.
Проектування зображення на екран:
Будова шлунка
1. Стравохід. 2. Вхід. 3. Мала кривизна. 4. Пілоричний відділ. 5. Велика кривизна. 6. Дно шлунка.
Самостійна робота з підручником:
Очікувані відповіді учнів:
Стінки шлунка складаються із трьох оболонок: внутрішньої – слизової, середньої – м’язової, зовнішньої – сполучнотканинної. Слизова оболонка шлунка завтовшки 1-2 мм, утворена одношаровим епітелієм, який має численні складки в різних напрямах. На слизовій оболонці відкривається велика кількість проток залоз, які виділяють шлунковий сік. Мязова оболонка утворена трьома шарами непосмугованих мязів – зовнішній – поздовжній, середній – коловий або циркуляторний, внутрішній – косий. Мязова оболонка виконує рухову функцію: перемішування та пересування їжі. У сполучнотканинній оболонці містяться кровоносні судини, нервові волокна, завдяки чому орган живиться і реагує на зміни внутрішнього середовища.
2.Особливості травлення у шлунку
Розповідь вчителя:
У шлунку продовжується дія ферментів слини, і їжа зазнає подальшої хімічної та механічної обробки. Хімічна обробка їжі відбувається внаслідок дії на неї шлункового соку.
Шлунковий сік - прозора рідина, що має кислу реакцію, містить ферменти (ліпаза, пепсин), слиз (муцин) і хлоридну кислоту (концентрація хлоридної кислоти – 0,5%). За добу у людини виділяється від 1,5 до 2 літрів шлункового соку. Фермент шлункового соку пепсин розщеплює молекули складних білків на простіші. Фермент ліпаза розщеплює емульговані жири (наприклад, жири молока).
Вправа «Мікрофон»
Вчитель вислуховує відповіді учнів, а потім рекомендує звернутись до тексту підручника і визначити вірну відповідь
Слиз захищає стінки шлунка від дії хлоридної кислоти та від самоперетравлювання власними білковими ферментами.
Пошукова робота з підручником:
Узагальнення відповідей учнів та складання опорного конспекту:
Значення хлоридної кислоти:
Розповідь вчителя:
Але як висока, так і низька кислотність порушують травлення в шлунку, призводять до низки хвороб. Тривалість перебування їжі в шлунку залежить від її складу. Жирна їжа затримується до 6-8 годин, вуглеводна-до 4 годин. Травлення в шлунку може відбуватися лише при температурі тіла 36-37°С і за наявності хлоридної кислоти.
У шлунку всмоктується в кров:
Це цікаво:
Повідомлення учнів:
Захисні рефлекси травної системи
Блювання — мимовільні товчкоподібні викиди вмісту шлунка через рот. Цей акт регулюється спеціальним блювотним центром, який координує злагоджене скорочення мускулатури шлунка, а також рухи дихальних м'язів та черевного преса.Блювання може бути захисним фізіологічним актом (якщо шлунок переповнений або в нього потрапили шкідливі речовини).Блювання спостерігається при деяких інфекційних захворюваннях, хворобах, що перебігають з ураженням очеревини, при гастриті, виразковій хворобі, тощо.
Іноді буває чисто психогенне блювання — при сильному хвилюванні, негативних емоціях. Блювота легко виникає у дітей, а також хворих неврастенією у зв'язку із підвищеною збудливістю блювотного центра.
Нудота— обтяжливе відчуття в підложечній області та глотці, нерідко передує блювоті. Виникає при дієтичних погрішності, отруєннях, захворюваннях органів черевної порожнини, центральної нервової системи, при вагітності, заколисуванні і т. д. При деяких захворюваннях, що супроводжуються втратою ваги (рак, СНІД), нудота може бути постійною і, таким чином, загрожувати життю хворого.При позивах до блювоти під час вдиху при закритому роті зазначається судорожне скорочення дихальних м'язів і діафрагми, а під час видиху - передньої черевної стінки.
5.Узагальнення і закріплення знань
5.1.Тестові завдання на встановлення однієї вірної відповіді:
1.Найширша частина травного каналу, що має вигляд вигнутого мішка, - це:
а) стравохід б)глотка
в) шлунок г)товстий кишечник
2.Речовина, що активізує ферменти шлункового соку:
а) ліпаза б)пепсин
в)амілаза г)хлоридна кислота
3.За добу у людини виділяється шлункового соку:
а)0,5 – 1 л б)1 – 1,5 л
в) 1,5 – 2 л г)2 – 2, 5 л
4.У шлунку всмоктується в кров:
а)білки б)алкоголь
в) жири г)вітаміни
5.Травлення у шлунку може відбуватись лише за температури тіла:
а) 35, 6 – 36,60 С б)36, 6 – 37, 60 С
в)36, 6 – 370 С г)35, 6 – 37, 60 С
6.Яка речовина входить до складу слини і шлункового соку:
а) мальтаза б)хлоридна кислота
в)муцин г)пепсин
7.Жирна їжа затримується у шлунку на протязі:
а) 2- 4 годин б)6-8 годин
в) 4- 6 годин г)8- 10 годин
8.Вуглеводна їжа затримується у шлунку близько:
а)2 годин б)3 годин
в)4 годин г)5 годин
5.2. «Ти – мені, я – тобі»
Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити його будь-кому зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання