Значення дихання. Система органів дихання.

Про матеріал
Дихання– це сукупність процесів (зовнішнього дихання, транспорту газів кровю і внутрішнього дихання), спрямованого на забезпечення всіх клітин організму киснем і видалення вуглекислого газу
Перегляд файлу

Урок № 14

Значення дихання. Система органів дихання.

4.Засвоєння нового матеріалу

1.Значення дихання

Розповідь вчителя:

Життєдіяльність організму зв’язана з постійним витрачанням енергії, яка йде на роботу різних органів і на зігрівання тіла. Енергія звільняється при розпаді білків, жирів і вуглеводів. Цей розпад супроводиться окисленням, при якому складні молекули органічних речовин приєднують кисень і розщеплюються.

Без енергії і кисню, який бере участь у її звільненні, не відбувається ні одного життєвого процесу. Отже, від діяльності органів дихання залежить робота всіх органів тіла.

Запитання вчителя:

  • Які процеси характерні для  дихання?

Вчитель узагальнює і коригує відповіді учнів

Складання опорного конспекту:

Дихання характеризують такі процеси:

1. вентиляція легенів (обмін повітря між зовнішнім середовищем і альвеолами легень)

2.дифузія газів у легенях (обмін газів між кровю та альвеолярним повітрям)

3.транспортування газів кровю

4. дифузія газів у тканинах (обмін газів між кровю і тканинами)

5.використання  кисню клітинами і виділення ними вуглекислого газу

Розповідь вчителя:

Цілісний процес дихання умовно поділяють на зовнішнє дихання і внутрішнє дихання.

  • Як ви гадаєте, які з процесів, що характеризують дихання відносяться до зовнішнього дихання, а які – до внутрішнього?

Вчитель узагальнює і коригує відповіді учнів, проектування опрної схеми на екран:

 

 

 

 

 

 

 

 

Проблемнепитання:

Римський лікар Клавдій Гален (129-201 н.е) вважав, що дихання виконує три функції:

  • Підтримує вогонь, який виникає у серці;
  • Забезпечує надходження повітря у кров;
  • Виділяє продукти горіння від полум’я в серці

Ви згодні з Галеном?    (обговорення питання)

Запитання до учнів:

  • Які функції виконує дихальна система?

Очікувані відповіді учнів:

Функції дихальної системи:

  • Здійснює газообмін між організмом і зовнішнім середовищем;
  • Є важливим чинником теплорегуляції;
  • Виконує функцію виділення (наприклад, вода, вуглекислий газ, бактерії )
  • Елементи системи зумовлюють нюх і утворюють голосовий апарат

Формулювання висновку:

Дихання, як і кровообіг, надзвичайно важливе для забезпечення гомеостазу організму. Порушення дихання призводить не тільки до зміни газового складу внутрішнього середовища організму, а й до глибо змін у всіх реакціях обміну, в усіх процесах життєдіяльності.

2. Будова і функції органів верхніх дихальних шляхів

Пригадайте:

  • Які органи входили до дихальної системи ссавців? (обговорення відповіді)

Розповідь вчителя з демонстрацією та  поетапним складанням опорної схеми:

Дихальна система людини, як і ссавців, складається  з повітроносних шляхів та легенів.

Проектування зображення на екран:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідь вчителя:

Повітря при вдиху заходить до носової порожнини. Носова порожнина ділиться хрящовою перегородкою на дві половини – праву і ліву. На перегородці розташовуються три носові раковини, які утворюють носові ходи: верхній, середній і нижній. Стінки порожнини носа вкриті слизовою оболонкою з миготливим епітелієм.У носові порожнині воно: зігрівається, очищується, зволожується, знезаражується.

Пошукова робота в групах

Завдання групам:

1 група - Які особливості будови носової порожнини сприяють зігріванню повітря?

2 група - Які особливості будови носової порожнини сприяють очищуванню повітря?

3 група - Які особливості будови носової порожнини сприяють зволоженню повітря?

4 група - Які особливості будови носової порожнини сприяють знезараженню повітря?

Очікувані відповіді учнів:

Війки миготливого  епітелію, рухаючись різко і швидко в напрямку ніздрів і повільно й плавно в напрямку легень, затримують і виводять назовні пил та мікроорганізми, які осідають на слиз оболонки. Залози слизової оболонки виділяють слиз, який зволожує стінки порожнини і знижує життєздатність бактерій які потрапляють з повітря.

Слизова оболонка має густу сітку кровоносних судин і капілярів. Кров, що тече по цих судинах, зігріває або охолоджує повітря, яке людина вдихає.

Формулювання висновку:

Таким чином, повітря, яке надходить в легені через носову порожнину, очищується, зігрівається і знезаражується. Це не відбувається при диханні через ротову порожнину.

 

Розповідь вчителя:

В слизовій оболонці верхньої носової раковини і верхнього відділу перегородки носа знаходяться спеціальні нюхові клітини (рецептори), які утворюють периферичну частину нюхового аналізатора (органа нюху).

Поруч з нюховою порожниною розташовані чотири повітроносні придаткові пазухи носа. Найбільші з них є гайморові (містяться у верхніх щелепах) та лобна (в центрі лоба). Пазухи з’єднуються каналами з порожниною носа.

З порожнини носа повітря надходить вносоглотку. У ній містяться скупчення лімфатичних мигдаликів, які у разі запалення можуть збільшуватись і перетворюватися на аденоїди – розростання білястого кольору.

Повідомлення учня на тему «Аденоїди»

Розповідь вчителя:

З носоглотки повітря потрапляє в глотку, в якій перехрещуються дихальні й травні шляхи. Від глотки починаються дві трубки: дихальна – гортань, та травна – стравохід, розміщений позаду гортані.

3.Будова і функції нижніх дихальних шляхів

Розповідь вчителя:

    Пройшовши глотку повітря потрапляє в гортань.  Гортань має лійкоподібну форму і  складається з девяти напіврухомо зєднаних хрящів, які оточені ззовні і зсередини м'язами. Внутрішня поверхня гортані вистелена слизовою оболонкою  і має рецептори. Найбільший хрящ гортані – щитовидний – визначає розміри гортані. Цей хрящ легко прощупується на передній поверхні шиї. Над ним розташовується надгортанник.

Чоловіча гортань більша, ніж жіноча. Для чоловіка  характерна гострокутна витягнута вперед гортань, яка проступає на передній поверхні шиї у вигляді кадика («адамове яблуко»). Верхній отвір гортані називається входом в гортань, має овальну форму.

Проведіть самоспостереження:

Знайдіть щитоподібний хрящ на своїй шиї і зробіть ковтальний рух (учні переконуються, що під час ковтання хрящ рухається вгору, а потім повертається на своє місце )

  • Чому під час ковтання щитоподібний хрящ рухається вгору?

(Під час руху надгортанник закриває вхід у трахею в по ньому як по мосту, слина або грудочка їжі рухається у стравохід)

  • Чому під час ковтання припиняються дихальні рухи?

(мяке піднебення (язичок) зариває вхід до носової порожнини. Унаслідок цього повітря в момент ковтання потрапити в легені не може)

Учні формулюють висновок:

При диханні вхід в гортань відкритий, при ковтанні гортань закривається рухливим хрящем – надгортанником.

Розповідь вчителя:

   Кожен із вас знайомий з таким явищем як кашель. Ви з ним стикаєтесь під час хвороби, чи коли поперхнулись шматочком їжі чи ковтком води. І дуже часто ставимо  таке питання: чому ми кашляємо?

Запитання для опрацювання:

  • Що таке кашель?
  • Яке значення має кашель для організму?

Очікувана відповідь учнів:

    Кашель — це захисна реакція організму, захисний дихальний  рефлекс, який допомагає очищенню дихальних  шляхів  від скупчення слизу або очищенню від чужорідних тіл. Кашель виникає в результаті подразнення рецепторів, які знаходяться в слизовій оболонці гортані, трахеї і бронхів. Як правило, організм реагує таким чином на порушення прохідності дихальних шляхів або на здавлення бронхів (наприклад, збільшеним лімфатичним вузлом). Завдяки кашлю порожнина гортані очищається, що дає змогу очистити інші органи дихання.

Розповідь вчителя:

Гортань не тільки повітроносний орган, а й орган утворення голосу. Поперек гортані натягнуті дві голосові зв'язки, що складаються з еластичних пружних волокон, паралельних одне одному. Між голосовими зв'язками є голосова щілина. Натяг голосових зв'язок змінюється завдяки скороченню або розслабленню прикріплених до них м'язів. При цьому голосова щілина може звужуватися або розширюватися.

Голосові зв'язки відіграють головну роль в утворенні голосу. Голос утворюється тільки тоді, коли повітря, яке видихається, проходить через голосову щілину і натягнуті зв'язки починають коливатися. Голос тим вищий, чим більша частота коливань голосових зв'язок.

Пошукова робота з підручником:

 

  • Де відбувається остаточне формування звуку?
  • Які органи крім гортані, беруть участь в утворенні голосу?

 

Очікувані відповіді учнів:

Остаточне формування звуку відбувається у порожнинах глотки, рота і носа. В утворенні голосу беруть участь також язик, губи та нижня щелепа. Завдяки цьому ми вимовляємо ті чи інші голосні й приголосні звуки.

Учні формулюють висновок:

Усі органи, які беруть участь у голосоутворенні утворюють голосовий апарат

Складання опорного конспекту:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Проблемне питання:

  • У ссавців і багатьох птахів є голосові зв’язки. У мавп вони подібні до людських. Але жодна з тварин не здатна до свідомої членороздільної мови. Як ви це поясните?

Вчитель узагальнює і коригує відповіді учнів

      У інших ссавців і багатьох птахів теж є голосові зв'язки, та тільки людині притаманна членороздільна мова. Ця особливість пов'язана з розвитком вищої нервової діяльності. У мозку є спеціальні центри мови. Вони узгоджують роботу м'язів усього мовного апарату і пов'язані з процесами свідомості й мислення.

Розповідь вчителя:

   У період статевого дозрівання у хлопчиків відбувається «мутація голосу», коли швидко росте гортань, а нервова регуляція м'язів і зв'язок перебудовується повільніше. Тому підліток розмовляє то басом, то високим голосом. У цей період не можна перенапружувати голосові зв'язки, голосно розмовляти, слід оберігати гортань від застуди.

Запитання до учнів:

  • Які  існують причини порушення голосу?

Очікувані відповіді учнів:

Причини порушення голосу: невмілий спів, крик, паління тощо.

Розповідь вчителя:

Кажуть, що колись до Сократа привели людину, про яку він повинен був сказати свою думку. Мудрець довго дивився на нього, а потім вигукнув: «Говори ж, нарешті, щоб я міг тебе бачити!». Як багато суті, крім слів, криється в голосі!

    Що можна взнати по голосу?

    Як зрозуміти фразу: «Говори ж, нарешті, щоб я міг тебе бачити»?

(Обговорення питання)

Робота в творчих групах

Запитання для опрацювання:

1 група – Чому людина не може говорити без язика?

2 група – Чому у людини змінюється голос від нежиті?

3 група – Чому в людини змінюється голос від втрати зубів, а також коли в роті їжа?

4 група – Що таке шепіт?

(Обговорення відповідей учнів)

Це цікаво:

  • Довжина голосових складок у чоловіків дорівнює 20—22 мм, у жінок — 18—20 мм.
  • Голосова щілина під час вдиху відкрита до 8 мм.
  • Діапазон частот голосу чоловіка: бас — 80—340 Гц, баритон — 96—426 Гц, тенор — 128—512 Гц. Діапазон частот жіночого голосу: контральто — 170—680 Гц, меццо-сопрано — 216—864 Гц, сопрано — 5256—1024 Гц.
  • Довжина голосових складок у тенора — 15—17 мм, ширина — 2,5—3 мм, у баритона — 17-20 мм, ширина — 3—3,5 мм, у басів — 19—22 мм, ширина — 3,4—4,5 мм.

Розповідь вчителя:

Гортань безпосередньо переходить у трахею. Трахея розташована у грудній клітці спереду від стравоходу і складається з 16-20 хрящових півкілець, з'єднаних між собою зв'язками.Задня стінка трахеї (де немає хрящових півкілець) і утворена сполучною тканиною, в якій містяться непосмуговані м'язові волокна.

Запитання учням:

  • Чому трахея складається з хрящових півкілець ?

(Така будова трахеї не заважає проходженню їжі по стравоходу)

Слизова оболонка трахеї вистелена залозистим та війчастим епітелієм.

  • Яке це має значення?

(залозистий епітелій виділяє слиз, який зволожує стінки трахеї і виконує захисну функцію, а війчастий епітелій виштовхує слиз назовні)

Розповідь вчителя:

На рівні п'ятого грудного хребця трахея поділяється на два головних бронхи: лівий і правий. Бронхи, як і трахея, складаються з хрящових півкілець (6-12), які запобігають закриттю їхнього просвіту. Бронхи входять у праву і ліву легені. Бронх, що входить у праву легеню, поділяється на три гілки відповідно до кількості часток легені. Бронх, який входить у ліву легеню, поділяється на дві гілки. У кожній легені гілки багаторазово поділяються, утворюючи так зване бронхіальне дерево легені. Найтонші бронхи називають бронхіолами. Бронхіоли закінчуються альвеолярними ходами, на стінках яких розміщені легеневі пухирці. Кожний пухирець, заповнений зсередини повітрям, складається з найдрібніших комірок. Вони густо обплетені капілярами малого кола кровообігу, де відбувається газообмін. Загальна поверхня всіх легеневих пухирців перевищує 100 м2, тобто приблизно в 50 разів більша за поверхню шкіри людини. Тому кров швидко вбирає через їхні стінки кисень і віддає вуглекислий газ.

Проектування зображення на екран:

(1 – бронхіоли, 2 – альвеоли, 3 – капіляри)

5.Узагальнення і закріплення знань

1. Тестові завдання на встановлення однієї вірної відповіді:

1. Укажіть який процес називається внутрішнім диханням:

а) вентиляція легенів           б)дифузія газів у легенях

в)дифузія газів у тканинах  г)окиснювальні процеси в клітинах

2.Зазначте при подразненні якої ділянки дихальних шляхів виникає чхання:

а) носової порожнини       б)глотки

в) ротової порожнини      г)гортані

3. Укажіть який процес називається зовнішнім диханням:

а) вентиляція легенів           б)дифузія газів у легенях

в)дифузія газів у тканинах  г)окиснювальні процеси і клітинах

4.Укажіть якою тканиною утворена задня стінка трахеї:

а)посмугованої м’язової  б) непосмугованої мязової

в) сполучної                      г)епітеліальної

 

5.Бронх, що входить в ліву легеню поділяється на :

а)дві гілки                            б)три гілки

в)чотири гілки                     г) не поділяється

 

6. Пройшовши гортань, повітря потрапляє до:

а)легень                    б)трахеї

в)бронхів                  г)глотки

 

 

 

 

doc
Додано
3 квітня 2020
Переглядів
1785
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку