Природознавство. 3 клас.
Тема. Охорона рослинного і тваринного світу
Мета: розширити знання учнів про охорону рослин і тварин, заходи держави щодо їхнього збереження;
розвивати вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки; розвивати внутрішню мотивацію поведінки;
виховувати дбайливе ставлення до рослинного і тваринного світу, допомагати їм, захищати від знищення; виховувати екологічну грамотність учнів.
Обладнання: енциклопедії про рослинний і тваринний світ, таблиці, Книга «Червона книга України», ілюстрації, малюнки дітей.
Х і д у р о к у
І. Організація класу
В ч и т е л ь. Сядьте, діти, всі рівненько,
Усміхніться всі гарненько,
Настрій на урок взяли,
Працювати почали.
ІІ. Хвилинка спостережень
В ч и т е л ь. – Який сьогодні день тижня?
– Яке число?
ІІІ. Актуалізація опорних знань
– Які особливі ознаки у тварин, яких не мають інші живі організми?
(Тварини переміщуються).
В и с н о в о к. За цими ознаками тварини відрізняються від рослин.
Цікаво знати, що: на Землі відомо близько двох мільйонів видів тварин, а в Україні живе більше п’ятдесяти тисяч видів.
– На які групи розподіляються тварини?
Т в а р и н и
2. Мандрівка в царство рослин і тварин. Робота в групах.
І група «Що ми знаємо про рослин».
Цікаво знати, що: Кожна шишка містить близько сотні насінин.
Звичайна ялина живе три-чотири сотні років.
Хвоя багатьох дерев багата на вітамін С.
У хвойних лісах завжди тепліше, ніж за їх межами – густі щільні крони дерев утримують тепло і вологу.
ІІ група «Що ми знаємо про комах і риб, земноводних?»
– Яка найчисельніша група тварин?
– Яка істотна ознака комах?
Ц і к а в о: найбільшою рибою, яка живе в прісних водоймах України, вважається сом. У 2 роки сом досягає довжини 59-60см, а у 25 років його вага досягає до 110кг і має довжину тіла понад 3м. Шкіру сома колись використовували замість скла.
Ц і к а в о: на території України живуть такі земноводні: ропуха, жаба озерна, жаба трав’яна, жаба ставкова, тритон. Прудка жаба може стрибати до 2м у довжину і близько метра у висоту.
ІІІ група «Що ми знаємо про тварин, які живуть на суші?»
Ц і к а в о: чи відомо вам, що найвищий птах в Україні – сірий журавель. Зріст його сягає 1м 20см.
Т в а р и н и
Рослиноїдні Хижі Всеїдні
В ч и т е л ь.
Як ви думаєте, моє твердження хибне чи правильне?
І група
Миша, гадюка, пшениця, орел (пшениця -› миша -› гадюка -› орел).
ІІ група
Попелиця, калина, сонечко (калина -› попелиця -› сонечко).
ІІІ група
Вовк, верба, козуля (верба -› козуля -› вовк).
В ч и т е л ь. То правильним чи хибним було моє твердження? Ланцюжки живлення не повинні перериватися.
ІV. Створення проблемної ситуації
В ч и т е л ь. Діти, поміркуйте, чому зникають рослини і тварини?
Який згубний вплив на природу чинить людина?
Як ви думаєте, навіщо треба охороняти природу?
VІ. Оголошення нового матеріалу
В ч и т е л ь. Сьогодні на уроці ми з вами будемо обговорювати питання навіщо потрібно оберігати, захищати рослинний і тваринний світ і як це робити.
V. Опрацювання нового матеріалу
В ч и т е л ь. З давніх часів, коли людина почала займатися сільським господарством, мисливством, рибальством, вона постійно впливає на тваринний та рослинний світ: вирубує ліси, полюванням знищує тварин, виловлює рибу. Там, де колись були хащі лісу, з′явилися міста, села. Там, де водилася різноманітна риба, заводи скидають отруйні води.
Багато видів рослин і тварин зникають назавжди. Тому нашим головним завданням сьогодні, завтра і завжди – є охорона рослинного і тваринного світу.
2. Створення проблемної ситуації.
– Як ви думаєте, як самі рослини і тварини пристосовуються, щоб захистити себе і вижити?
– Що допомагає лосю, оленю врятуватися від хижаків? (Швидкий біг, міцні копита).
Людина, держава, піклуються про збереження рослинного і тваринного світу. Для цього було створено Червону книгу України, Закон України про охорону і використання тваринного світу, обмежене або заборонене полювання, створення заповідників.
Червона книга України — основний документ, в якому узагальнено матеріали про сучасний стан рідкісних і таких, що знаходяться під загрозою зникнення, видів тварин і рослин, на підставі якого розробляються наукові і практичні заходи, спрямовані на їх охорону.
Ц і к а в о: Перше видання Червоної книги України (1980 р.) містило опис 85 видів тварин і 151 вид вищих рослин. Після набуття Україною незалежності було випущене друге видання Червоної книги України: в 1994 році — том «Тваринний світ» , в 1996 році — том «Рослинний світ».У 2009 році вийшло нове видання Червоної книги, до якої увійшло826 видів рослин і грибів і 542 вида тварин. Ці дані говорять про те, що чисельність видів рослин і тварин постіно зменшується.
Яких правил поведінки повинен дотримуватися кожен з вас, щоб оберігати тварин?
Ф і з к у л ь т х в и л и н к а.
Зупиняємо урок – робимо зарядку.
Руки – вгору, руки – вниз,
Все у нас в порядку.
Руки в боки – нахиляйся,
Наче маятник, хитайся.
За хвилинку відпочили
І за парти тихо сіли.
VІ. Робота з підручником
І група. Прочитати перші три абзаци тексту і скласти «Правила поведінки в природі».
ІІ група. Прочитати 4 – 6 абзаци і скласти лист-застереження «Планета людей у небезпеці».
ІІІ група. Прочитати два останніх абзаци і поміркувати як ви можете захищати рослини і тварини.
VІІ. Робота в зошитах
VІІІ. Підсумок уроку
В ч и т е л ь.
– Якої шкоди завдають люди рослинам і тваринам?
–Що означає Червона книга України? Що треба людині робити, щоб вона не поповнювалася?
– Яке значення мають рослини і тварини для людини?
Рослини і Тварини |
Окраса природи |
Продукти харчування |
|
Господарча діяльність |
|
Л і к и |
|
Тварини |
Пір’я, нитки |
Хутро, шкіра |
– Які висновки для себе ви зробили з сьогоднішнього уроку?
IX. Домашнє завдання
1. Опрацювати текст у підручнику «Охорона тварин».
2. Вміти дати відповіді на запитання, усно описати улюблену тварину.