Основи здоров’я
Урок 18.
Тема: ОХОРОНА ЗДОРОВ'Я ДІТЕЙ. ГУМАННЕ СТАВЛЕННЯ ДО ЛЮДЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ
Мета: розширити знання учнів про медичні й оздоровчі заклади, що опікуються охороною здоров'я дітей; виховувати бажання піклуватися про власне здоров'я і вчити за потреби звертатися по допомогу до медичних закладів; ознайомити зі способами надання допомоги людям з особливими потребами; виховувати гуманне ставлення до людей з особливими потребами.
Обладнання: малюнки до теми.
Попередня робота.
Ключові поняття: охорона здоров'я, медичні й оздоровчі заклади, люди з особливими потребами, гуманізм, гуманне ставлення.
Хід уроку
І. Повторення вивченого.
1. Гра «Так чи ні?».
- Якщо ви згодні з твердженням, скажіть «Так» - і плесніть у долоні.
10) Якщо сидіти за однією партою з ВІЛ-інфікованим учнем, то
можна заразитися від нього. (Ні).
2. Обговорення ситуацій.
1) Дмитро сказав батькам, що не буде ходити до спортивної школи, тому що дізнався, що там тренується ВІЛ-інфікована дитина.
- Чи правильно вчинив Дмитро? Відповідь обґрунтуйте.
2) Іринка, хвора на туберкульоз легень, прийшла гратися надвір разом з іншими дівчатками.
- Чи правильно вона вчинила? Відповідь обґрунтуйте.
II. Повідомлення теми уроку.
- Сьогодні на уроці ми будемо говорити про охорону здоров'я дітей і про гуманне ставлення до людей з особливими потребами.
III. Актуалізація опорних знань.
Учитель проводить бесіду про охорону здоров’я дітей і про гуманне ставлення до людей з особливими потребами.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя про медичні й оздоровчі заклади України з проведенням словникової роботи і демонстрацією малюнків.
Учитель розповідає, демонструючи малюнки.
- Наша держава і суспільство вживають різноманітних заходів, що забезпечують профілактику захворювань і сприяють нормальному розвитку дітей. В Україні діють дитячі поліклініки, лікарні, санаторії, диспансери, табори відпочинку.
У цих закладах діти проходять медичні обстеження, лікуються і відпочивають.
Поліклініка (з грецької polis - місто та klinikе - мистецтво лікувати) - лікувально-профілактичний заклад, призначений для надання населенню спеціалізованої медичної допомоги.
Лікарня - лікувально-профілактична установа, що надає населенню стаціонарну кваліфіковану і спеціалізовану медичну допомогу.
Санаторій - лікувально-профілактичний заклад для лі-кування та оздоровлення з допомогою природних факторів (клімат, мінеральні води, лікувальні грязі, морські купання, сонцелікування тощо) у поєднанні з іншими заходами (дієтотерапія, фізіотерапія, медикаментозне лікування тощо). Існують санаторії загального типу і спеціалізовані - відповідно до певних груп захворювань. Наявні дитячі санаторії, призначені для доліковування в них дітей після тяжких захворювань і операцій.
Диспансер - спеціальний лікувально-профілактичний медичний заклад, що надає медичну допомогу певним групам населення і здійснює систематичний нагляд за станом їхнього здоров’я. Наприклад, туберкульозний диспансер.
Дитячий табір - заклад дитячого дозвілля (оздоровлення і відпочинку), що надає комплекс освітніх, оздоровчих та інших послуг. Дитячі табори призначені для оздоровлення, відпочинку і розвитку дітей.
2. Бесіда про лікарів різних спеціальностей із проведенням словникової роботи.
Терапевт (з грецької therapeutеs - той, хто доглядає хворого) - лікар, який має відповідну освіту з питань діагностики, профілактики та лікування хвороб внутрішніх органів.
Окуліст (офтальмолог) - лікар, який займається діагностикою та лікуванням захворювань очей і допоміжних органів - повік, слізних залоз.
Стоматолог - лікар, який лікує зуби.
ЛОР, отоларинголог - лікар, який займається діагностуванням, лікуванням і профілактикою хвороб носа, горла і вух.
Ортопед - лікар, який займається профілактикою, діа- "' гностикою та лікуванням кістково-м’язової системи. Метою ортопедії дитячого віку є профілактика, усунення деформацій і порушень функції опорно-рухового апарату.
Хірург - лікар, який лікує хвороби за допомогою оперативного (хірургічного) методу.
V. Закріплення матеріалу.
1. Робота за підручником на с. 94.
Розігрування ситуацій допомоги людям з особливими потребами.
Учитель обирає декількох учнів, які повинні розіграти такі ситуації:
1) Ви граєтеся з друзями в сніжки. З під’їзду виїхала людина на
візку й застрягла в снігу.
- Як ви будете діяти?
2) До вашого класу прийшов новий учень, який кульгає.
- Як ви будете поводитися з ним?
2. Робота в зошиті на с. 35, 36.
3. Опрацювання загадок.
1) Якого лікаря ми додому викликаємо,
Коли від застуди страждаємо? (Педіатра, терапевта).
2) Цей лікар лікує очі,
А якщо бачиш погано -
Пропише він тобі окуляри. (Окуліст).
3) Він для кожної людини
Ліки має й вітаміни,
Прочита рецепт уважно,
Що і як робити скаже. (Аптекар).
4. Робота з віршем.
- Прочитайте вірш, вставте пропущені слова.
На дошці записано вірш. Учні читають, вставляючи слова. (Можна використати слова для довідок).
З понеділка по суботу ходить ... (лікар) на роботу.
Якщо раптом захворію, може вийти і в ... (неділю).
Він мені призначить ... (ліки), перевірить ... (горло, ніс).
Скаже ... (їсти) борщ і кашу, щоб ... (одужав) я й підріс.
Слова для довідок: неділю, лікар, їсти, одужав, горло, ніс, ліки.
5. Гра «Відвідування лікаря».
Обирають учнів, які будуть розігрувати сценки про відвідування лікарів у поліклініці (педіатра, окуліста, ЛОРа, тощо).
6. Вправа «Хвости».
- До яких лікарів ви звернетеся? Закінчіть речення.
VI. Підсумок уроку.
Завдання:
1