Окислювально-відновлювальні реакції.

Про матеріал

Семінар -практикум. Робота в групах дозволяє кожному учню стати активним учасником учбового процесу в залежності від своїх вмінь та навичок. Розвиває вміння працювати над проектами. Закріплює навички з проведення лабораторних дослідів. В процесі виконання завдань, учні вирішують проблемне питання, всатовлючюючи фактори, що впливають на ОВР.

Перегляд файлу

Тема: Окислювально-відновлювальні реакції.

Цілі:

  1. Сформувати в учнів уявлення про те, як різні фактори впливають на процеси ОВР.
  2. Продовжити розвиток вмінь працювати в групах.
  3. Розвивати вміння створювати проекти.
  4. Відпрацювання практичних навичок учнів при проведені дослідів.
  5. Виховання уважності, охайності та толерантного ставлення до своїх однокласників.

Тип уроку: урок закріплення нового матеріалу.

Вид уроку: семінар – практикум

Вид діяльності учнів: створення монопредметного учбового проекту та його захист.

Хід уроку.

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бліц опитування

  1. Які реакції називаються окислювально-відновними?
  2. Що таке окислення?
  3. Який процес називається відновленням?
  4. Як називаються речовини, що віддають електрони?
  5. Як називаються речовини, що приймають  електрони?
  6. Що відбувається зі ступеню окислення елемента в процесі його відновлення?
  7. Що відбувається зі ступеню окислення елемента в процесі його окислення?
  8. Як класифікують ОВР?

Робота малими групами ( запрошуються 6 учнів, що утворюють 3 команди). Робота виконується біля дошки на швидкість. ( практичне використання отриманих знань)

Завдання 1 групі: З переліку рівнянь реакцій  вибрати ті, що відносяться до ОВР.

Завдання 2 групі: З переліку рівнянь реакцій  вибрати ті, в яких речовини виступили як окисники.

Завдання 3 групі: З переліку рівнянь реакцій  вибрати ті, в яких речовини виступили в ролі відновника.

Вчитель: Оголошення проблемного питання: Які у вас виникли питання, які протиріччя ви угледіли? Чому одні й ті ж самі речовини діють як відновники та окисники, і в результаті утворюються різні речовини?

Саме цю проблему ми й повинні вирішити на сьогоднішньому уроці.

Ви повинні створити проекти з цієї проблеми, для чого згадаємо, що входить у вступну частину проекту?( вирішується в процесі бесіди)

Оголошення теми: Окислювально-відновлювальні реакції.

Проблема: чому одна й таж речовина в процесі ОВР утворює різні продукти реакції. Чому?

Гіпотеза: різні продукти в процесі ОВР утворюються тому, що на це впливають різні фактори.

Об’єкт: окислювально-відновлювальні реакції.

Предмет: фактори, що впливають на ОВР.

Цілі: 1. Встановити, які фактори впливають на ОВР.

2. Встановити області використання ОВР в практиці та їх значення в розумінні загальних питань природознавства.

Завдання: провести експеримент, встановити залежність ОВР від різних факторів.

Методи: експериментальні.

  • Перед початком роботи учні згадують правила безпеки при проведенні дослідів.

ІІІ. Формування  груп, вибір координатора групи.

ІУ. Робота над проектами.

У. Захист проектів.

УІ. Підведення підсумків уроку.

УІІ. Домашнє завдання. Підготувати повідомлення про використання ОВР в промисловості.

 

 

 

 

Додатки до уроку.

Завдання для групи №1

Мета: встановити залежність протікання ОВР від активності та концентрації реагентів.

Задачі 1. Експериментально встановити залежність ОВР:

  • Від активності реагентів;
  • Концентрації реагентів.

2. Привести приклади використання відновників в практиці.

3. З переліку ОВР вибрати ті, що підтверджують гіпотезу.

Алгоритм експерименту:

  1. В чотири пробірки налити по 2-3 мл  розчину  хлоридної кислоти. В 1 пробірку занурити залізний дріт, в 2 – шматочок цинку, в 3 – алюміній, в 4 – мідь. Які метали реагують з кислотою? Зробити висновок, написати можливі рівняння реакцій, використовуючи метод електронного балансу.
  2. В 2 пробірки налити 2-3 мл концентрованої сірчаної кислоти . В одну занурити залізний, в 2 – мідні дроти. Злегка підігріти. Обережно визначити наявність запаху у газу, що виділився. Зробити висновок, написати рівняння реакцій ОВР.
  3. Покласти в дві пробірки по шматочку міді. В одну додати 2-3 мл розбавленої ніратної кислоти, в іншу – концентровану. При необхідності – підігріти. Спостерігати виділення газу, звертаючи увагу на колір. Зробити висновки. Написати рівняння реакцій.

Зробити загальний висновок про залежність ОВР від активності реагентів та їх концентрації.

Завдання для групи №2

Мета: встановити залежність процесів окиснення та відновлення від ступенів окиснення реагентів. від активності та концентрації реагентів.

Задачі 1. Експериментально встановити залежність процесів окиснення та відновлення від ступенів окиснення реагентів.

2. Привести приклади використання окиснювачів в практиці.

3. З переліку ОВР вибрати приклади, що доводять, що ступінь окислення впливає на те. Чи є реагент – окиснювачем чи відновником.

Алгоритм експерименту:

  1. В пробірку налити 2-3 мл розчину сульфату заліза (ІІ) та додати хлорної води. Звернути увагу на зміну кольору розчину. Написати рівняння реакції ОВР

FeSO4 + Cl2 + H2O  >  FeCl3 + HClО  + H2SO4

  1. В пробірку налити 2-3 мл розчину заліза хлорид (ІІІ) та добавити декілька крапель розчину  КІ та клейстеру.  Що спостерігаєте? Як змінилося забарвлення клейстеру? На що це вказує? Написати рівняння реакції ОВР методом електронного балансу.

FeCl3 + КІ > FeCl2 + І2 + КCl

  1. В пробірку налити 2-3 мл розчину солі Cr+3 та додати розчин NaOH до розчинення осаду. До отриманого розчину додати хлорної води. Як змінився колір  розчину? Записати рівняння реакції ОВР методом напіврекції, враховуючи, що реакція відбувається в лужному середовищі.

NaCrО2 + Cl2 + NaOH > Na2CrO4 +  NaCl + …

  1.  В пробірку налити 2-3 мл розчину біхромату калію, додати сірчану кислоту, та 2-3 мл натрій сульфіту. Спостерігати появи зеленого забарвлення , характерного для Cr+3 . Записати реакцію методом електронного балансу.

K2Cr2O7 + Na2SO3 + H2SO4 > Na2SO4 +  Cr2(SO4)3 + K2SO4 + H2O

Зробити загальний висновок про залежність процесів окиснення та відновлення в залежності від ступенів окиснення реагентів

Завдання для групи №3

Група експертів.

Мета: уважно стежити за виконанням перших двох груп дослідів. Виявити помилки та порушення при проведені експериментів. Проаналізувати відповіді учнів та виправити помилки, якщо вони є. Зробити аналіз проведеної групами роботи та дати їм оцінку.

 

Задача: Зробити загальний висновок про вплив факторів на протікання ОВР.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
17 березня 2018
Переглядів
965
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку