Семінар -практикум. Робота в групах дозволяє кожному учню стати активним учасником учбового процесу в залежності від своїх вмінь та навичок. Розвиває вміння працювати над проектами. Закріплює навички з проведення лабораторних дослідів. В процесі виконання завдань, учні вирішують проблемне питання, всатовлючюючи фактори, що впливають на ОВР.
Тема: Окислювально-відновлювальні реакції.
Цілі:
Тип уроку: урок закріплення нового матеріалу.
Вид уроку: семінар – практикум
Вид діяльності учнів: створення монопредметного учбового проекту та його захист.
Хід уроку.
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бліц опитування
Робота малими групами ( запрошуються 6 учнів, що утворюють 3 команди). Робота виконується біля дошки на швидкість. ( практичне використання отриманих знань)
Завдання 1 групі: З переліку рівнянь реакцій вибрати ті, що відносяться до ОВР.
Завдання 2 групі: З переліку рівнянь реакцій вибрати ті, в яких речовини виступили як окисники.
Завдання 3 групі: З переліку рівнянь реакцій вибрати ті, в яких речовини виступили в ролі відновника.
Вчитель: Оголошення проблемного питання: Які у вас виникли питання, які протиріччя ви угледіли? Чому одні й ті ж самі речовини діють як відновники та окисники, і в результаті утворюються різні речовини?
Саме цю проблему ми й повинні вирішити на сьогоднішньому уроці.
Ви повинні створити проекти з цієї проблеми, для чого згадаємо, що входить у вступну частину проекту?( вирішується в процесі бесіди)
Оголошення теми: Окислювально-відновлювальні реакції.
Проблема: чому одна й таж речовина в процесі ОВР утворює різні продукти реакції. Чому?
Гіпотеза: різні продукти в процесі ОВР утворюються тому, що на це впливають різні фактори.
Об’єкт: окислювально-відновлювальні реакції.
Предмет: фактори, що впливають на ОВР.
Цілі: 1. Встановити, які фактори впливають на ОВР.
2. Встановити області використання ОВР в практиці та їх значення в розумінні загальних питань природознавства.
Завдання: провести експеримент, встановити залежність ОВР від різних факторів.
Методи: експериментальні.
ІІІ. Формування груп, вибір координатора групи.
ІУ. Робота над проектами.
У. Захист проектів.
УІ. Підведення підсумків уроку.
УІІ. Домашнє завдання. Підготувати повідомлення про використання ОВР в промисловості.
Додатки до уроку.
Завдання для групи №1
Мета: встановити залежність протікання ОВР від активності та концентрації реагентів.
Задачі 1. Експериментально встановити залежність ОВР:
2. Привести приклади використання відновників в практиці.
3. З переліку ОВР вибрати ті, що підтверджують гіпотезу.
Алгоритм експерименту:
Зробити загальний висновок про залежність ОВР від активності реагентів та їх концентрації.
Завдання для групи №2
Мета: встановити залежність процесів окиснення та відновлення від ступенів окиснення реагентів. від активності та концентрації реагентів.
Задачі 1. Експериментально встановити залежність процесів окиснення та відновлення від ступенів окиснення реагентів.
2. Привести приклади використання окиснювачів в практиці.
3. З переліку ОВР вибрати приклади, що доводять, що ступінь окислення впливає на те. Чи є реагент – окиснювачем чи відновником.
Алгоритм експерименту:
FeSO4 + Cl2 + H2O > FeCl3 + HClО + H2SO4
FeCl3 + КІ > FeCl2 + І2 + КCl
NaCrО2 + Cl2 + NaOH > Na2CrO4 + NaCl + …
K2Cr2O7 + Na2SO3 + H2SO4 > Na2SO4 + Cr2(SO4)3 + K2SO4 + H2O
Зробити загальний висновок про залежність процесів окиснення та відновлення в залежності від ступенів окиснення реагентів
Завдання для групи №3
Група експертів.
Мета: уважно стежити за виконанням перших двох груп дослідів. Виявити помилки та порушення при проведені експериментів. Проаналізувати відповіді учнів та виправити помилки, якщо вони є. Зробити аналіз проведеної групами роботи та дати їм оцінку.
Задача: Зробити загальний висновок про вплив факторів на протікання ОВР.