Урок "Узагальнення знань про основні класи неорганічних сполук"

Про матеріал

Урок узагальнення та систематизації знань у вигляді подорожі. Розробка містить фронтальну та групова форми роботи. Подано різноманітні ігрові методичні прийоми.

Перегляд файлу

 

Тема. Узагальнення знань про основні класи неорганічних сполук.

Мета: знаннєвий компонент: називати оксиди, основи, кислоти, солі та амфотерні сполуки за сучасною номенклатурою та наводити приклади;

діяльнісний компонент: закріпити та узагальнити знання про основні класи неорганічних сполук,  їх склад, властивості та застосування; перевірити вміння писати рівняння хімічних реакцій, розв’язувати розрахункові та експериментальні задачі та вправи;

ціннісний компонент: обґрунтовувати залежність між складом і властивостями та застосуванням речовин. 

розвивати пам'ять, логічне мислення, розвивати пізнавальну активність; виховувати творчий підхід та інтерес до навчання, колективізм.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань. (урок-подорож)

Форми та методи: фронтальна та групова роботи; гра «Так-ні», ігровий

                                методичний прийом «Слабка ланка», гра «Впізнай мене»,

                                гра «Проблемна лабораторія», гра «Розрахункова», гра

                                «Хімічна лабораторія»

Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, ряд

                        активності металів, таблиця розчинності неорганічних сполук у

                        воді, картки із завданням.

 

Хід уроку

І. Організаційний етап.

    Привітання, побажання здоров'я та успіху

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

     Тема сьогоднішнього уроку: Узагальнення знань про основні класи неорганічні сполук.

      Запитання. А яка мета уроку?

ІІІ. Мотивація діяльності.

     Сьогодні на уроці ми з вами ще раз розглянемо класи неорганічних сполук,  розв’яжемо задачі та будемо писати рівняння реакцій. Урок в нас

буде у вигляді подорожі.

ІV. Актуалізація опорних знань. (Гра «Так-ні»)

      Біля номера запитання ставте «так», якщо погоджуєтеся – «ні» коли незгодні.

  1. СО2 – карбон (ІІ) оксид.
  2. Реакція нейтралізації – це реакція між кислотою та основою.
  3. Усі кислоти у своєму складі мають два атоми Гідрогену.
  4. Розчини усіх основ забарвлюють фенолфталеїн у малиновий колір.
  5. основи – це складні сполуки, які складаються з атома металічного хімічного елемента та гідроксильних груп.
  6. Цинк гідроксид – амфотерний гідроксид.
  7. Луги – розчинні основи.
  8. Сіль бромідної кислоти називається бромідом.
  9. У кислому середовищі лакмус стає синім.
  10. Усі метали реагують із кислотами.
  11.  H2SO3 – формула сульфатної кислоти.
  12.  Ферум (ІІІ) гідроксид не взаємодіє з натрій гідроксидом.

 

V. Узагальнення та систематизація знань. (Ігровий методичний прийом «Слабка ланка», гра «Впізнай мене», гра «Проблемна лабораторія», гра «Розрахункова», гра «Хімічна лабораторія»)

     Вчитель. Отож, розпочнемо подорож. Зараз ви поділитися на групи.  Хто бажає виконувати завдання на 10-12 балів буде працювати у першій групі, на 7-9 балів – у другій групі, на 4-6 балів – у третій групі. (учні роблять свій вибір).

     1.  Ігровий методичний прийом «Слабка ланка»

      Вчитель. Пригадайте всі терміни теми «Основні класи неорганічних сполук». Перша група понад 20 термінів, друга – від 15 до 20, третя – до 12.

Перший учень називає один термін, другий попередній і свій, третій два попередні та свій і т. д. Порядок слів зберігається. Якщо учень помилився, то наступний не виправляє його, а говорить: «Слабка ланка».

(Приклад відповіді учнів: перший учень – кислота, другий – кислота, реакція обміну, третій – кислота, реакція обміну, луги….)  

(підведення підсумків у кожній групі, відзначення хто перший виконав завдання)

2. Гра «Впізнай мене» (5 хв)

    Завдання для третьої групи.

    Дайте назви речовин за їх формулою: .

    Складіть формули речовин за назвою: силікатна кислота, ферум (ІІІ) оксид, натрій оксид, алюміній гідроксид, цинк сульфат, карбон (ІV) оксид.

 

    Завдання для другої групи.

    Дайте назви речовин за їх формулою та напишіть до якого класу неорганічних речовин вони належать: .

    Складіть формули речовин за назвою та напишіть до якого класу неорганічних речовин вони належать: силікатна кислота, ферум (ІІІ) оксид, натрій оксид, алюміній гідроксид, цинк сульфат, карбон (ІV) оксид.

 

Завдання для першої  групи.

    Дайте назви речовин за їх формулою та напишіть до якого класу неорганічних речовин вони належать, прокласифікуйте їх: .

    Складіть формули речовин за назвою та напишіть до якого класу неорганічних речовин вони належать, прокласифікуйте їх: силікатна кислота, ферум (ІІІ) оксид, натрій оксид, алюміній гідроксид, цинк сульфат, карбон (ІV) оксид.

(підведення підсумків, відзначення хто перший виконав завдання)

 

3. Гра «Проблемна лабораторія» (10 хв)

    Завдання для першої групи.

    Запишіть рівняння хімічних реакцій відповідно до ланцюжка перетворень:

 

                          

                                 

  

                                  

                              

     Завдання для другої групи.

    Запишіть рівняння хімічних реакцій відповідно до ланцюжка перетворень:

   

 

    Завдання для третьої групи.

    Запишіть усі можливі рівняння реакцій між  натрій гідроксидом та запропонованими сполуками.

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(підведення підсумків, відзначення хто перший виконав завдання)

 

4. Гра «Розрахункова» (15 хв)

    Завдання для першої групи.

    Розв’яжіть задачу. Мідну монету опустили в розчин меркурій (ІІ) нітрату. Через деякий час на поверхні монети осіла ртуть масою 12,06 г. Які маси речовин прореагували? Яка маса новоутвореної солі?

 

     Завдання для другої групи.

      Розв’яжіть задачу. Який об’єм карбон (ІV) оксиду виділиться (н. у.), якщо подіяти хлоридною кислотою на натрій карбонат масою 5,3 г. Яка маса та кількість речовини натрій хлориду утворилась при цьому?

 

      Завдання для третьої групи.

      Розв’яжіть задачу. Натрій гідроксид масою 48 г повністю нейтралізували нітратною кислотою. Яка маса натрій нітрату утворилася при цьому?

(підведення підсумків, відзначення хто перший виконав завдання)

 

 5. Гра «Хімічна лабораторія» ( 10 хв)

          Завдання для першої групи.

          Цим способом можна отримати один із найпоширеніших металів.

          До розчину блакитного кольору додали розчин лугу, після чого випав блакитний осад. Його відфільтрували і прожарили. В результаті отримали чорний порошок. який при нагріванні обробили воднем. Утворився метал червоного кольору. Визначте речовини, напишіть рівняння реакцій, що при цьому відбуваються, назвіть їх.

          Завдання для другої групи.

          Яка з речовин – ортофосфатна кислота, цинк хлорид, ферум (ІІІ) хлорид – при додаванні лугу утворює осад, що розчиняється в надлишку лугу? Складіть рівняння відповідних реакцій?

 

          Завдання для третьої групи.

          У хімічній лабораторії є три склянки з розчинами без етикеток. Із документації можна дізнатися, що це розчини хлоридної кислоти, натрій гідроксиду, натрій хлориду. Як визначити кожну речовину?

(підведення підсумків, відзначення хто перший виконав завдання)

VІ. Рефлексія.

      Продовжіть речення.

      «На уроці я зрозумів….»

      «На уроці найбільші труднощі я відчув….»

      «Я не вмів, а тепер умію….»

VІІ. Підведення підсумків, оцінювання.

VІІІ. Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи.

 

    Завдання «Сам собі вчитель»

         З’єднайте стрілками ті класи неорганічних сполук, які реагують між собою. Зазначте кількість можливих реакцій. До якого класу належить продукт, який утвориться в усіх реакціях?

 

метали                                      неметали

основні оксиди                        кислотні оксиди

амфотерні оксиди                   кислоти

основи                                      солі

солі                                           метали           («4-6» балів)

 

        Візьміть, наприклад метал натрій, а неметал сірку. Напишіть формули речовин, які вони утворюють у відповідних класах неорганічних сполук і можливі реакції їх утворення та взаємодії. («7-9» балів)

 

        Наведіть не менше п’яти пар прикладів металів та неметалів, сполук, які вони утворюють та реакцій між ними. («10-12» балів)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДИДАКТИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ УРОКУ

Додаток 1.

    Гра «Впізнай мене»

    Завдання для третьої групи.

    Дайте назви речовин за їх формулою: .

    Складіть формули речовин за назвою: силікатна кислота, ферум (ІІІ) оксид, натрій оксид, алюміній гідроксид, цинк сульфат, карбон (ІV) оксид.

    Завдання для другої групи.

    Дайте назви речовин за їх формулою та напишіть до якого класу неорганічних речовин вони належать: .

    Складіть формули речовин за назвою та напишіть до якого класу неорганічних речовин вони належать: силікатна кислота, ферум (ІІІ) оксид, натрій оксид, алюміній гідроксид, цинк сульфат, карбон (ІV) оксид.

Завдання для першої  групи.

    Дайте назви речовин за їх формулою та напишіть до якого класу неорганічних речовин вони належать, прокласифікуйте їх: .

    Складіть формули речовин за назвою та напишіть до якого класу неорганічних речовин вони належать, прокласифікуйте їх: силікатна кислота, ферум (ІІІ) оксид, натрій оксид, алюміній гідроксид, цинк сульфат, карбон (ІV) оксид.

Додаток 2.

Гра «Проблемна лабораторія»

    Завдання для першої групи.

    Запишіть рівняння хімічних реакцій відповідно до ланцюжка перетворень:

                                

                                   

  

                                   

                              

     Завдання для другої групи.

    Запишіть рівняння хімічних реакцій відповідно до ланцюжка перетворень:

   

   Завдання для третьої групи.

    Запишіть усі можливі рівняння реакцій між  натрій гідроксидом та запропонованими сполуками.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Додаток 3.

Гра «Розрахункова»

    Завдання для першої групи.

    Розв’яжіть задачу. Мідну монету опустили в розчин меркурій (ІІ) нітрату. Через деякий час на поверхні монети осіла ртуть масою 12,06 г. Які маси речовин прореагували? Яка маса новоутвореної солі?

     Завдання для другої групи.

      Розв’яжіть задачу. Який об’єм карбон (ІV) оксиду виділиться (н. у.), якщо подіяти хлоридною кислотою на натрій карбонат масою 5,3 г. Яка маса та кількість речовини натрій хлориду утворилась при цьому?

      Завдання для третьої групи.

      Розв’яжіть задачу. Натрій гідроксид масою 48 г повністю нейтралізували нітратною кислотою. Яка маса натрій нітрату утворилася при цьому?

Додаток 4.

 Гра «Хімічна лабораторія»

 Завдання для першої групи.

          Цим способом можна отримати один із найпоширеніших металів.

          До розчину блакитного кольору додали розчин лугу, після чого випав блакитний осад. Його відфільтрували і прожарили. В результаті отримали чорний порошок. який при нагріванні обробили воднем. Утворився метал червоного кольору. Визначте речовини, напишіть рівняння реакцій, що при цьому відбуваються, назвіть їх.

          Завдання для другої групи.

          Яка з речовин – ортофосфатна кислота, цинк хлорид, ферум (ІІІ) хлорид – при додаванні лугу утворює осад, що розчиняється в надлишку лугу? складіть рівняння відповідних реакцій?

          Завдання для третьої групи.

          У хімічній лабораторії є три склянки з розчинами без етикеток. Із документації можна дізнатися, що це розчини хлоридної кислоти, натрій гідроксиду, натрій хлориду. Як визначити кожну речовину?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
19 березня 2018
Переглядів
1024
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку