«Око "Оптична система. Порушення зору. Перша допомога при пошкодженні очей" ( Урок)

Про матеріал
Інтегрований урок з фізики, біології, інформатики та основ здоров'я. В даному матеріалі представленні цікаві факти, які пов'язані з історичними та мистецькими постатями України. Звертається увага на проблеми зору та гігєну.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інтегрований урок з фізики, біології, основ здоров’я

 у 8 класі на тему:

«Око як оптична система. Порушення зору. Перша допомога при пошкодженні очей»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Око як оптична система. Порушення зору. Перша допомога при пошкодженні очей

Мета:

- показати єдність законів природи, застосовність законів фізики до живого організму, перспективний розвиток науки й техніки, а також показати, у яких сферах професійної діяльності учням потрібні будуть отримані з фізики знання;

- створити умови для формування й розвитку інтелектуальних і практичних умінь учнів, розвитку пізнавального інтересу до фізики, біології;

- розвивати інтелектуальну компетентність учнів, пізнавальну активність і самостійність, прагнення саморозвитку й самовдосконалення;

- удосконалювати навички виконання практичних робіт за допомогою ІКТ, ведення дослідницької діяльності, навички роботи з довідковою й науково-популярною літературою, сприяти вихованню основних гігієнічних навичок;

- виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я та оточуючих людей;

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.

Форма уроку Інтегрований урок.

Місце уроку в навчальній темі. Другий у темі.

Тривалість уроку дві академічні години

Методи і методичні прийоми:

1Інформаційно - рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація (макет ока, плакати – «Будова сітківки», «Схема визначення жовтої та сліпої плями», «Закони заломлення світла», «Характеристика лінзи»), мультимедія.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом, підручники, роздавальний матеріал, кросворди, технічні засоби роботи, навчальні фільми, презентації.

2. Репродуктивний.

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3.Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.

Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

4. Візуальний: складання схем.

5. Динамічні рухи

Міжпредметні зв ́язки: медицина, біологія, основи здоров’я, фізика, інформатика.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка, фільми, презентації.

Основні поняття та терміни: оптична система, око, лінзи, заломлення, сліпа пляма, жовта пляма, колбочки, палички, бінокулярний зір (стереоскопічний або обємний зір) 

 

 

знати

вміти

Особливості будови оптичної системи ока

Функції оптичної системи

Місце розташування їх в організмі

Значення

Еволюція зору.

називає: функції оптичної системи;

розпізнає: органи зорової сенсорної системи малюнках;

характеризує: будову і функції органів зору;

пояснює:  значення процесу зору для організму;

обґрунтовує необхідність правильного догляду за очима;

 

 

ХІД УРОКУ

 

Етап уроку

Зміст уроку

Дія учнів

І.

 

ІІ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VI.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VII.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VIII.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Організаційний момент

 

 Психологічний настрій.

Слайд 1.

Добрий день, діти! Подивіться на мене й один на одного, посміхніться. Адже нічого так не привертає уваги один до одного, навіть у дуже серйозних справах, як усмішка. А на нас сьогодні дійсно очікує дуже багато роботи – вивчити роботу зорової систему  людини.

Я сподіваюся, що після нашого уроку ваш настрій покращиться, а ваші знання поглибляться.

На протязі всього уроку ви будете отримувати бали за виконання різних завдань і записувати їх в лист оцінювання. Наприкінці уроку ці бали додаються –це і буде ваша оцінка за урок. (1 питання – 1 бал)

 

 

Актуалізація опорних знань учнів

Слайд 2.

1) Перевірка знань у вигляді шифрованого диктанту.

 

А) Органи, які здійснюють функцію пізнання – це…

Б) Первісне розпізнавання подразників здійснюється в ……

В) Система, що забезпечує сприйняття і переробку інформації, називається…….

Г) Спеціальні клітини, що перетворюють різні види енергії на нервовий імпульс – це…..

Д) Все сенсорні системи мають однакову структуру: рецептори, …….., нервові центри.

Е) Здатність сенсорної системи пристосовувати рівень своєї чутливості до інтенсивності подразника називається……

Слова-відповіді: аналізатори, рецептори, сенсорна система, рецептори, провідникові шляхи, адаптація.

 

2) Вправа “Знайди помилку” (вірні відповіді виділені курсивом) слайд 3

Усі відомості про навколишній світ ми одержуємо завдяки шести (п’яти) основним чуттям — зору, слуху, дотику, нюху, смаку та рівноваги (зору, слуху, дотику, нюху, смаку). Починається будь – яка сенсорна система з нервових волокон (рецепторів) – спеціальних чутливих клітин, які сприймають та перетворюють різні види енергії на нервовий імпульс.  По рецепторах (нервових волокнах) нервові імпульси надходять до нервових центрів довгастого мозку(кори великих півкуль), де й відбувається аналіз збудження.

 

3) Вправа «Пригадай»

1 група «Значення зору» (презентація)

2 група «Будова ока людини» (створення лейбука)

3 група «Будова допоміжного апарату ока» (заповнення схеми) Репрезентація робіт

4) Дослідження.

 Сядьте один проти другого і закрийте очі долонями, щоб на очі не потрапляло світло. Через хвилину подивіться на зіниці один одного. Подивіться вдалину через вікно. І через хвилину знову подивіться на зіниці один одного. Порівняйте зіниці очей, що були в темноті і на світлі. (В темноті більші).

Вчитель Здатність ока пристосовуватися до різної освітленості називається адаптацією.

Чому око має таку здатність? (При недостатньому освітленні зіниця відкривається широко, щоб більше світла потрапило, при потужному освітленні –зменшується, щоб не пошкодилась сітківка.) Тому не можна дивитись на яскраве Сонце, світло при зварюванні металів та інші потужні джерела світла.

 

 

Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

Прийом «Зацікав»

Розглядаючи виставку «Не вір очам своїм» ви ознайомились  з  фізіологічним явищем – оптичною ілюзією.

Оптична ілюзія  — помилка в зоровому сприйнятті, викликана неточністю  процесів  корекції зорового образу нашим мозком. У художніх зображеннях навмисне спотворення перспективи викликає особливі ефекти. Існує навіть стиль сучасного мистецтва - оп-арт (від англ. op art (optical art)) або оп-мистецтво, який широко використовує оптичні ілюзії.

Ілюзія об'ємності, створена за допомогою тривимірної графіки, широко використовується в архітектурі та будівництві - "живі" стіни, підлоги, дороги.

 

Чи розгледіли ви в деяких картинах два сюжети?

 

Це картини нашого земляка Олега Ілліча Шупляка, які він називає «Двовзори». Олег Ілліч Шупляк (нар. 23 вересня 1967, с. Біще Бережанського району Тернопільської області) — український художник, педагог, лауреат премії ім. Михайла Бойчука (2014), автор офіційного логотипу до 200-річчя народження Т. Шевченка.

З художньої точки зору око ми розглянули. Що ж являє собою око з біологічної та фізичної точки зору?

Учитель: Ми бачимо тільки за наявності світла. Цікавий випадок описується в книзі «Оповідання про невідомих героїв» (С.С. Смирнов). Один із солдатів дев’ять років , з 1915 по 1924 роки, залишався в темному підземеллі Брестської фортеці. Він мав достатню кількість їжі і води, але свічок йому вистачило тільки на чотири роки. Коли його нарешті вивели на світло,  він гучно закричав, закриваючи обличчя руками.  Знаходячись п’ять років у повній темряві, солдат відвикав від світла і втратив зір. 

 

Розповідь про Петра Калнишевського останнього кошового (презентація)

Соловецький в'язень

Ото вже дійсно козацький гарт, козацька сила і козацька воля!

Можна тільки дивуватись, яким був організм цього українського козарлюги, якщо за таких нелюдських умов – без світла, без спілкування, без руху, втративши зір, в холоді та вологості він прожив 25 років.

Сприйняття світла – універсальна здатність живих організмів.

 

 Вчитель: «Подивись мені в очі», просимо ми близьких.

В. Гюго писав, що «очі – дзеркало душі».

«О, глаза – значительная вещь. Вроде барометра. Все видно – у кого великая сушь в душе, кто ни за что ни про что может ткнуть носком сапога в ребра, а кто сам всякого боится.» (Михаил Афанасьевич Булгаков « Собачье сердце»).

Сьогодні на уроці ми спробуємо відкрити завісу таємниці нашого зору.

 

Вивчення нового матеріалу

 

Біолог. Як же ми бачимо? Як виникають зображення предметів на сітківці?

Фізик. Для того щоб дати відповідь на ці запитання, пригадаємо закони заломлення світла з курсу фізики 8-го класу.

Спочатку давайте пригадаємо, при якій умові світловий промінь заломлюється? (При попаданні променю на межу двох прозорих середовищ із різною оптичною густиною: повітря - вода, вода - скло).

Біолог. Промені, відбиті від предметів, на які спрямоване наше око, проходять крізь рогівку, рідину, що міститься між нею та райдужною оболонкою, кришталик і склисте тіло. У кожному з цих середовищ промені змінюють свій напрямок, тобто заломлюються, і ці заломлення пояснюються законами заломлення, які ви тільки що повторили. Основне значення для заломлення світла в оці має кришталик, який виконує роль лінзи.

Фізик. Ну а слово «лінза» вам відоме з уроків фізики. Давайте повторимо, що ми знаємо про лінзи.

Дайте означення лінзи (прозоре тіло, обмежене сферичними поверхнями).

Які бувають лінзи щодо взаємного розташування сфер? (Збиральні та розсіювальні.) Як вони зображуються схематично?

Чому лінза називається збиральною? (Паралельні промені заломлюються лінзою в одну точку.)

Пригадайте основні характеристики лінзи.

  1. Пригадаємо, як утворюється зображення предмета в лінзі. Побудуємо зображення предмета, розташованого за подвійним фокусом та утвореного збиральною лінзою.

Охарактеризуйте це зображення (зображення дійсне, перевернуте, зменшене).

 

Біолог. А тепер давайте подивимось, що відбувається при проходженні променів через око людини. У людей з нормальним зором промені, що заломились у кришталику, потрапляють на сітківку й утворюють на ній чітке зображення предметів.

Давайте розглянемо малюнок підручника з біології. Як бачите, промені, що йдуть від предмета, заломлюючись у кришталику, який виконує роль лінзи, збираються на сітківці. Зображення на сітківці буде дійсним, перевернутим, зменшеним. Те, що ми все-таки бачимо зображення таким, яким воно є насправді, заслуга нервових центрів кори великого мозку.

Фізик. (презентація) Дуже часто око людини порівнюють із фотоапаратом. Роль кришталика відіграє об'єктив. Сітківка є аналогом фотоплівки. Як і в оці, на плівці утворюється дійсне, перевернуте, зменшене зображення. Повне співпадання принципу дії фотоапарата й ока спостерігається у птахів, плазунів. Бо в них кришталик ока, як і об'єктив фотоапарата, може рухатись відносно сітківки людей і ссавців при зміні відстані предмета від кришталика змінюється кривизна сфери кришталика, що призводить до зміни його фокуса. Це дає змогу кришталику залишатись у фіксованому місці, а не змінювати свою відстань до сітківки.

Біолог. Цю здатність ока змінювати свою фокусну відстань, щоби пристосуватись до чіткого бачення предметів, які перебувають на різній відстані, називають акомодацією.

З віком кришталик утрачає свою еластичність, і акомодаційна здатність ока зменшується.

ОБЖ. Щоб око якомога довше мало здатність акомодації, треба робити зорову гімнастику. Точно так, як ви робите ранкову гімнастику для підвищення тонусу організму, робіть вправи для очей. Прокинувшись уранці, затримайтесь на дві хвилини в ліжку. «Напишіть» очима всі цифри або десять букв абетки в повітрі. Якщо цю процедуру пророблювати постійно, усі шість м'язів, чотири прямих і два косих, а також війковий м'яз будуть довше підтримувати еластичність кришталика ваших очей. Давайте протягом однієї хвилини проробимо цю вправу зараз.

Біолог. Як же око сприймає світло? Для того щоб відповісти на це запитання, пригадайте, що таке світло.

Фізик. З курсу фізики 7-го класу ви повинні пам'ятати, що світло - це дивовижне явище. З одного боку - це електромагнітні хвилі, про природу яких ми детально будемо говорити в 11-му класі, а з іншого - це потік частинок, так званих фотонів, з якими ви також зустрінетесь пізніше. А от назвати природні та штучні джерела світла ви можете зараз.

Давайте пригадаємо всі відомі вам джерела світла й занесемо їх у таку таблицю:

ПРИРОДНІ ___________ ШТУЧНІ

Сонце ________________    свічка

Зорі __________________    лампа

Блискавка _____________    екран телевізора

Полярне сяйво _________     лазер

 

Біолог. Яке б не було світло, попадає воно, заломлюючись у кришталику, на сітківку. Із чого ж складається сітківка? Розглянемо схематичний рисунок будови сітківки. Як бачимо, сітківка складається з кількох шарів клітин, різних за формою та функціями.

Якщо порівняти око з державою, то жовта пляма - її столиця, а центральна ямка - її цитадель.

Якщо колбочок більше в центрі сітківки, то палички містяться на її периферії.

Давайте проведемо дослід, який покаже, що на периферії колбочок небагато.

 

Піддослідного саджають на стілець обличчям до класу і просять дивитись тільки прямо. Після цього йому демонструють олівці, пофарбовані в різні кольори (демонструють у русі, швидко).

Який предмет ви бачили?

Якого він був кольору? (На це запитання часто немає вірної відповіді.)

Чому важко визначається колір? (Висновок.)

(Тому, що на периферії сітківки багато паличок, а не колбочок, які сприймають колір.)

У процесі перетворення енергії світла на нервовий імпульс важливу роль відіграє вітамін А. Його нестача спричинює значне погіршення сутінкового зору, тобто так звану курячу сліпоту.

 ОБЖ. Щоб не мати проблем із сутінковим зором, треба постійно слідкувати за тим, щоб ваш організм одержував вітамін А в достатній кількості. Зараз кожен з вас одержить пам'ятку з переліком продуктів, насичених цим вітаміном. Вивчіть її для себе, а потім віддайте мамі, щоб і вона знала, які продукти треба додавати у ваш раціон, щоб не було проблем із зором.

Вправа  «Кошик» Виберіть продукти з кошика, що містять вітамін А

Продукти, які містять вітамін А

Абрикос свіжий Кавун Броколі

Зелень гірчиці Кабачок Капуста

Салат-латук Молоко Морква

Печінка Помідори Спаржа

Гарбуз Шпинат Яйця

 

До речі, вітамін А, який міститься в цих продуктах, також сприяє росту кісткових тканин, зубів. Сприяє формуванню й підтримці у здоровому стані шкіри, волосся, слизових оболонок. Підвищує опір організму до респіраторних та інфекційних захворювань.

 

Біолог. При збудженні паличок виникає відчуття білого світла (безколірне відчуття), оскільки вони сприймають широкий спектр світлових променів.

Фізик. Розібратись у спектрі світлових променів допоможе фізика. Проведемо дослід з розкладання світлового променю призмою на спектри. Для цього нам потрібні дві призми, екран і ліхтар із фокусованим променем.

Як бачимо, білий промінь, заломлюючись у призмі, розкладається на багато кольорів, з яких умовно було виділено ще Ньютоном сім (це число здавна вважалось граничним: 7 нот, 7 днів тижня і т. і.). Це відомі вам кольори веселки:

Отже, білий колір - це сукупність усіх кольорів, що може сприйняти наше око. Але у природі існує світло, яке око людини не сприймає. Та частина світла, яка знаходиться за червоним спектром, називається інфрачервоним випромінюванням. А світло, яке знаходиться за фіолетовим спектром, називається ультрафіолетовим. Природу світла та цього випромінювання ми вивчимо в 11-му класі.

Біолог. Як же наше око сприймає колір? І чи всі кольори ми сприймаємо? Світ різнобарвний, і ми маємо змогу бачити його таким. Кольори ми сприймаємо за допомогою колбочок, які реагують тільки на певну довжину хвилі.

Існує три типи колбочок. Колбочки першого типу реагують переважно на червоний колір, другого - на зелений, третього - на синій. Ці три кольори називають основними. Оптичним змішуванням основних кольорів можна одержати всі кольори спектра та їхні відтінки. Якщо колбочки всіх типів збуджуються водночас та однаково, виникає відчуття білого кольору.

Випереджаюче завдання

Доповідь учня 1. М. Ломоносов був одним із перших, хто в 1757 році, розмірковуючи про природу кольорового зору, назвав число «три». Гіпотеза трикомпонентного кольорового зору майже в сучасному вигляді була сформульована на самому початку ХІХ ст. англійським ученим Т. Юнгом. Тому нормальний зір і називається триколірним або трихроматним.

Доповідь учня 2. У кожної людини є невеликі відхилення від так званого ідеального колірного зору, чим і пояснюється індивідуальне сприйняття різних кольорів та їх відтінків. Але в деяких людей ці відхилення настільки великі, що є потреба говорити про дефект колірного зору, який називають дальтонізмом. Назва хвороби походить від прізвища англійського вченого Дж. Дальтона, який 1794 року вперше описав це явище. Розрізняють природжений і набутий дальтонізм. Природженим (спадковим), власне дальтонізмом, буває, як правило, розлад сприймання червоного й зеленого кольорів

Ось подивіться на репродукції з картини Джорджоне, зроблені художником із нормальним колірним зором і художником-дальтоніком.

Сліпота на синій колір є здебільшого набутою. Розлади колірного зору пояснюють відсутністю певних колбочок у сітківці ока. Трапляється також частковий дальтонізм (неспроможність сприймати один з основних кольорів) Дальтонізм спостерігається у 0,5 % жінок і 5 % чоловіків. Цей дефект зору поки ще не лікується, і з цим треба примиритися. Треба сказати, що завдяки дивній адаптаційній властивості великого мозку ці дефекти не спричинюють багато проблем у повсякденному житті. Багато людей навіть не підозрюють, що страждають на дальтонізм. А про порушення колірного зору дізнаються зовсім випадково, наприклад, коли проходять медичне обстеження перед тим, як отримати права водія. Тому люди, які страждають на дальтонізм, не працюють на транспорті.

ОБЖ. Давайте з’ясуємо, як колір впливає на емоційну сферу людини, її працездатність.

Емоційний стан впливає на зовнішній вигляд людини, роботу серця, органи дихання, шлунково-кишковий тракт. Колір - один із факторів, що впливає на самопочуття та настрій людини. Учені виявили, що червоний утомлює; зелений - заспокоює; темно-сірий та чорний - викликають сонливість, пригніченість; оранжевий та жовтий - бадьорять, веселять; синій - викликає смуток.

Зараз у сучасній медицині дуже актуальний напрям хромотерапія - лікування кольором. Лікувальна дія кольорів відома з минулих часів, основою цієї дії є композиція кольорів (перехід одних в інші). Один із найпростіших засобів їх використання із цією метою - підбір певних кольорів одягу.

Червоний - збуджує, підвищує енергію й допомагає зберегти сили. Він лікує серце, тонкий кишечник.

Жовтий (селезінка, шлунок) - покращує апетит, захищає від запалення товстого кишечника та здуття.

Зелений (печінка, жовчний міхур) - заспокійливий.

Білий (легені, кишечник) - антисептичний.

Чорний (нирки, сечовий міхур, статеві органи) - відмова від чогось, замикання в собі.

Отже, людина повинна вибрати для себе ті кольори, які їй необхідні для психічного та фізичного здоров'я. Часто цей вибір буває інстинктивним. Щоби посилити свою творчу фантазію, потрібно одягатись у фіолетовий. Синій колір допомагає відновити психічний стан людини. Світло-синій допомагає при морській хворобі. Прикладів можна навести безліч. Усі вони підтверджують, що колір має дуже великий вплив на людину, треба лише навчитися жити у світі гармонійних кольорів, тому оточуйте себе різноманітними кольорами та використовуйте їх за призначенням. Навчіться розрізняти природну композицію гами кольорів, спостерігати за ними та використовувати їх для свого здоров'я.

Біолог. З першого дня появи дитини зір допомагає їй пізнавати навколишній світ. За допомогою очей людина бачить чудовий світ фарб і сонця, сприймає багато інформації. Око дає людині можливість читати та писати, знайомитися з мистецтвом. Але є багато захворювань, які не загрожують життю, але позбавляють людину спроможності бачити світ у всій своїй красі. Це - хвороби зору. Зараз послухаємо повідомлення учнів про деякі порушення зору й заповнимо таблицю, що висить на дошці:

Повідомлення учня 3. Короткозорість - це таке порушення зору, за якого предмети можна бачити тільки зблизька. Короткозорість може бути природженою та набутою. За природженої короткозорості очне яблуко генетично має видовжену форму, набута короткозорість розвивається через напруження очей, що призводить до збільшення кривизни кришталика, і, як наслідок до видовження очного яблука. Унаслідок цього збільшується відстань від зіниці до сітківки. Тому в короткозорих очах зображення віддалених предметів фокусуються не на сітківці, а перед нею, і людина їх бачить невиразно.

Причини короткозорості різні. Існує спадкова схильність до розвитку короткозорості. Основними причинами набутої короткозорості є підвищене зорове напруження, погане освітлення, нестача вітамінів у їжі, гіподинамія. Для виправлення короткозорості носять окуляри.

Повідомлення учня 4. Далекозорість - це таке порушення зору, за якого предмети можна добре бачити тільки здалека. У випадку природженої далекозорості очне яблуко вкорочене. У більшості випадків далекозорість виникає з віком (набута далекозорість) унаслідок зменшення еластичності кришталика, це призводить до того, що очне яблуко вкорочується в довжині, зменшується відстань від зіниці до сітківки і тому зображення фокусується за сітківкою. Близько розташовані предмети людина бачить невиразно.

 При далекозорості лікар-офтальмолог підбирає окуляри.

Фізик. Давайте з точки зору фізики з'ясуємо, як можна виправити короткозорість і далекозорість за допомогою оптичних приладів.

При короткозорості для того, щоб заломлені промені перетнулися на сітківці, треба ці промені спрямувати на кришталик під іншим кутом. Для цього можна використати розсіювальну лінзу, розташовану перед кришталиком. Такі лінзи можуть використовуватись у вигляді окулярів або контактних лінз, які надягаються на очі. Для виправлення далекозорості використовують збиральну лінзу.

Повідомлення учня 5. Астигматизм - це порушення зору, пов'язане з нерівномірним заломленням світла рогівкою чи кришталиком. Зображення при цьому нечітке й викривлене. При астигматизмі зазвичай знижується гострота зору, іноді спостерігається головний біль, хронічне запалення сполучнотканинної оболонки ока (кон'юнктивіт). Астигматизм усувається за допомогою окулярів з особливими циліндричними скельцями.

Повідомлення учня 6. Косоокість - це захворювання очей, пов'язане з відхиленням лінії зору одного ока від спільної точки фіксації з порушенням бінокулярного зору. Спричинюється порушенням іннервації м'язів ока, природженим або набутим зниженням гостроти зору на одне око. У дітей частіше спостерігають таку косоокість, за якої відсутній одночасний однаково спрямований рух очей, тобто одне око фіксується на якомусь предметі, а друге дивиться ще кудись.

Повідомлення учня 7. Запалення повік супроводжується набряком, свербінням, сльозами. У цих випадках очі треба насамперед промити міцним розчином чаю або ромашки аптечної (від внутрішнього до зовнішнього кута ока, щоб не занести інфекції до носо слізного каналу), а потім звернутись до окуліста.

Повідомлення учня 8. Пошкодження очей. Очі можна пошкодити вогнем, парою, гарячим жиром, окропом. У цих випадках слід негайно вимити обличчя із заплющеними очима, а потім промити око великою кількістю прохолодної води. Сторонні тіла, що потрапили до ока, повинен видаляти тільки лікар-окуліст!

Повідомлення учня 9. Зір і шкідливі звички. Причиною сліпоти в людей, які зловживають алкоголем, нікотином, наркотиками, може стати загибель зорового нерву (у жінок це буває раніше та частіше) або грубі порушення сітківки ока. Спочатку знижується зір, зображення предметів стає розпливчастим і невиразним. Потім погіршується кольоровий зір. Із часом з поля зору людини випадають окремі ділянки, а потім може настати сліпота.

 ОБЖ. Гігієна зору. Щоб зберегти нормальний зір, треба насамперед нормально харчуватися, частіше перебувати на свіжому повітрі, робити фізичні вправи. Денне світло повинно вільно потрапляти в кімнату через чисте віконне скло. Підвіконня не варто заставляти високими квітами. Увечері користуйтесь лампами потужністю 60-100 Вт з абажуром, що розсіює світло. Книжку або зошит тримайте на відстані 30-35 см від очей.

Лампу на столі, за яким ви готуєте уроки, розташовуйте таким чином, щоби світло падало з лівого боку на зошит чи на книжку, а очі були в тіні. Чергуйте зорову працю з відпочинком: через кожні 40-45 хв роботи 10 хв відпочивайте.

Не читайте у транспорті! Це дуже шкодить очам, оскільки поштовхи та коливання постійно змінюють відстань від книжки до очей, а кришталик свою кривизну і внаслідок цього виникають вади зору.

Не читайте лежачи! Це призводить до неправильного положення книжки щодо очей. Телевізор дивіться не більше двох годин на день.

При роботі з комп'ютером дотримуйтесь таких правил: відстань від очей до екрана дисплея повинна бути 50-55 см; зображення на дисплеї врегульовують так, щоб воно було чітким і контрастним, не дуже яскравим.

 

Рефлексія вивченого матеріалу

  1. Бесіда за запитаннями
  •  Завдяки чому на сітківці ока з’являється зображення предмета, на який дивиться людина? Яке це зображення?
  •  Як зображення передається в мозок?
  • Чому при різних відстанях до предмета його чітке зображення в здоровому оці  завжди виходить на сітківці?
  •  Яку перевагу дає зір двома очима?
  • Які два основні дефекти зору ви знаєте?
  •  Яке око називається короткозорим?
  •  Яке око називається далекозорим?
  • Якими окулярами усувається короткозорість? Далекозорість?

 

  1. Проблемне питання

 Навіщо людині два ока? Може б вистачило б і одного? Кутузов, Нельсон, Потьомкін та багато інших людей утратили одне око, а попри те бачили начебто нормально. (Гострота зору в них могла бути високою, але вони бачили світ пласким. Відстань від кожного ока до предмета дещо різна і на основі цього мозок формує об’ємне зображення) .

  1. Практичне питання

Чому вчителі дають вам зауваження, коли ви нахиляєтесь низько над партою при письмі? (М’язи ока напружуються довгий час і втомлюються. Може виникнути короткозорість).

 

Що ще погіршує зір? (перегляд телепередач, довга робота з комп’ютером, шкідлива їжа, тютюнопаління, алкоголь, наркотики).

Підведення підсумків уроку

Очі - найцінніший і найдивовижніший дар природи. У них відбиваються всі наші відчуття: радість, страждання, байдужість, любов і ненависть. Очі є не тільки дзеркалом душі, але і як би дзеркалом загального стану здоров'я. Це найважливіший орган чуття і тому вони заслуговують виняткової уваги.

Всі учні, які готували повідомлення на сьогоднішній урок отримують… 

Виставлення оцінок

 

Надання та пояснення домашнього завдання

Вивчити §

Поміркуйте!

  • Після дощу на асфальті стоять величезні калюжі. В одній з них відображення багатоповерхового будинку, перевернуте "догори ногами", точніше, догори фундаментом. Зметикуйте, чому у відображенні в калюжі вікна нижніх поверхів темні, а верхніх - світлі?
  • Перед вами симпатична людина в окулярах. Як визначити, далеко- чи короткозора вона?
  • Чому в сонячний день лікарі-офтальмологи пропонують носити темні окуляри?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Обговорення відповідей учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в групах

 

 

 

 

Проведення досліду

 

 

 

 

 

Відповіді учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перегляд виставки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По ходу пояснення учні складають опорні схеми

Відповіді учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в парах за допомогою малюнків, таблиць та запитань.

 

 

 

 

Перегляд відео

 

 

 

Розгляньте малюнок

 

 

 

 

 

Перегляд презентації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконання вправ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь учнів

 

 

 

 

 

 

 

Робота в парах

 

 

 

 

 

 

Робота з підручником «Біологія 8» ст.85

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Проведення досліду

 

Відповіді учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в групах

Обґрунтування вибору

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Проведення досліду

Розгляд спектру

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з підручником

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Доповіді учнів

 

презентації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконання вправи на сприйняття кольору

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Складання схеми

заломлення променів короткозорих

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Схема заломлення променів у далекозорих

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Складання правил гігієни зору

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в парах

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Інтегровані уроки
Додано
24 квітня 2019
Переглядів
2421
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку