Мельник Антоніна Володимирівна
Вчитель української мови та літератури
Юрковецької ЗОШ І-ІІ ст.
Чемеровецького р-ну. Хмельницької обл.,
Вчитель ІІ кваліфікаційної категорії
План-конспект уроку української літератури в 5 класі
Тема: Оксана Радушинська . «Казка про змієву дочку». Цілеспрямованість у казці
Тип уроку: урок засвоєння та усвідомлення нового матеріалу.
Хід уроку
І Організаційний етап
Добрий день! В добрий час!
Рада, діти, бачить вас!
Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався –
На перерві постарався.
Зараз сядуть всі дівчатка,
А за ними і хлоп’ятка.
ІІ Актуалізація опорних знань
Розгадування кросворда
|
1 |
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
. |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||
Бесіда за питаннями
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Існує книг багато на землі,
Вони цікаві, мудрі та повчальні,
Та кожен з нас, дорослий чи малий,
Казки читає – дуже вони гарні.
Багато ми знаємо захопливих народних казок, знайомилися ще й з літературними казками І.Франка. Сьогодні ми поговоримо про ще одну повчальну казку, яку створила наша землячка Оксана Радушинська
IV. Сприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу
(Слово вчителя) Радушинська Оксана Петрівна народилась 27 вересня 1979 р. у місті Старокостянтинові, що на Хмельниччині. Вона єдина дитина у батьків, тому вони зробили усе для того, аби донька зростала щасливою. Середню освіту вона отримала в місцевій ЗОШ №8. Улюбленими шкільними предметами майбутньої письменниці були українська мова та література. Якось з Оксаною трапилася цікава історія: вона із книжок дізналася про вчинок О. Пушкіна, як він виконав своє домашнє завдання у віршах, і їй захотілося вчинити так само. Вона створила мало не поему під назвою «Без верби і калини нема України». Учителька, засумнівавшись у таланті учениці, спершу навіть подумала, що та звідкілясь списала вірш. Але згодом правда взяла гору, адже римувати рядочки дівчинка навчилася раніше, ніж читати та писати.
Було б усе добре, якби не інвалідний візок, до якого дівчину прикувала хвороба. Ще у трирічному віці звичайне щеплення від поліомієліту за добу підірвало дівчинці здоров'я, зробило її ноги повністю нерухомими. Протягом усього дитинства батьки возили її до медичних світил, знахарів, шептунок, екстрасенсів, але ніхто не міг пояснити причину хвороби. Усі тільки знизували плечима та розводили руками. Та хвороба не вибила майбутню письменницю з колії, вона загартувала її, зробила сильнішою.
Після закінчення середньої школи Оксана здобула освіту журналіста у Київському Укртелерадіоінституті, далі навчалась в інституті соціальних технологій Відкритого Міжнародного університету розвитку людини «Україна», за фахом – видавнича справа та редагування.
З журналістикою дівчина потоваришувала досить швидко, оскільки з досвідом газетярської роботи була добре знайома з дитинства. Її батько працював фотокореспондентом у районній газеті і віддав цій справі двадцять років, а з часом і сама Оксана стала постійним дописувачем місцевих газет (з 1996 р.). З того часу й розпочалося активне творче життя письменниці, перші професійні перемоги, вихід поетичних збірок, дитячих книжок… Вона пише українською та російською мовами, на різні теми. Її творчість є світлою, прекрасною, позбавленою турбот сьогодення. Адже поетеса вірить, що краса врятує світ.
Оксана Радушинська на сьогодні досить відома журналістка та літераторка на Хмельниччині. На її рахунку державна відзнака; більше ніж півсотні перемог у різноманітних літературних, журналістських конкурсах та преміях, серед яких і найпрестижніші в країні; кілька десятків співавторських книг і чимало авторських: «На крилах мрій» (1999 р.), «Світанкові сни» (2000 р.), «Казки яблуневого снігопаду» (2001 р.), «Неспівані пісні про щастя» (2002 р.), «Сповідь дощу» (2003 р.), «Навпіл iз долею» (2004 р.), «Стукав сніг…» (2005 р.) та книг дитячих віршів: «Сонячне зайченя» (2004 р.), «Абетка для малят» (2005 р.), «Віршики для малят» (2006 р.), «Абетка дошколярика-пішоходика» (2006 р.) та «Українські свята» (2007 р.) тощо. А за активну громадську роботу її нагороджували на всеукраїнському та міжнародному рівнях. Чого тільки варті такі відзнаки, як «Українська Мадонна десятиліття», «Жінка ІІІ тисячоліття», грант Президента України для обдарованої молоді та перемога у двох номінаціях на Всеукраїнському літературному конкурсі «Коронація слова», де саме її романи, уперше надіслані на конкурс, відзначили з-поміж тисяч рукописів. Ця велика жінка з навдивовижу сильним характером є кавалером Ордена княгині Ольги, членом Національної Спілки журналістів України (з 2002 р.), членом Хмельницької літературної спілки «Поділля» (з 2003 р.), членом Міжнародної Співдружності письменницьких Спілок (з 2004р.), членом Національної Спілки письменників України (з 2006 р.).
Її творчість добре знана у багатьох куточках світу. Добірки її віршів у різний час друкувалися в журналах: «Жінка», «Днiпро», «Дзвін», «Соціальне партнерство», в Міжнародному журналі «Склянка Часу/Zeitglas» (Україна-Росія-Німеччина), в газетах: «Проскурів», «Голос громади», «Подільські вісті», «Ровесни», «Літературна громада», «Сільські вісті», «Нова епоха», «Літературна Україна», «Літературна газета», «Луганський край» та інших. Авторські твори неодноразово звучали в ефірі радіо «Голос Києва», у передачах ХОДТРК «Поділля-Центр», на національному, обласному та районному радіо, на телеканалі УТ-1. Її авторські телепередачі постійно транслюються в ефірі телеканалу УТР, добірки віршів представлено на кількох мистецьких Інтернет-сайтах, зокрема в Інтернет-бібліотеці української поезії «Поетика». Окремі вірші Оксани Петрівни перекладалися німецькою мовою. У співавторстві з композиторами нею створено ряд пісень, які виконують співаки Хмельниччини, Вінниччини, Івано-Франківщини, Чернівеччини, а пісня «Одна сльоза» увійшла до репертуару Народної артистки України Валентини Степової.
V. Робота над казкою «ПРО ЗМІЄВУ ДОНЬКУ»
1. Виразне читання казки учнями.
2. Бесіда за текстом казки
1) Як розпочинається казка? Прочитайте зачин. Чи властивий такий зачин для казок?
2) Хто є головними героями твору?
3) Куди потрапляє молодик?
4) Чому він вирішив послухати Зміїного Царя?
5) Які перешкоди на своєму шляху доводиться долати молодику? Чи зневірюється він?
6) Хто йому допомагає?
7) Чим закінчується казка??
8) Як ви гадаєте, чого навчає нас ця казка?
3. Висновок учителя за учнівськими відповідями.
Отже, нас навчає ця казка буи мужніми, цілеспрямованими, іти до своєї мети не зважаючи на перешкоди
4. Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти.
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз.
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть.
А тепер їх відпустіть.
Плигніть, діти, кілька раз.
За роботу, все гаразд.
5. Робота над розглядом особливостей будови казки. Бесіда.
1) Доведіть, що даний твір — казка. (Невеликий за розміром розповідний твір з елементами фантастичного.)
2) Які елементи фантастичного зустрічаються в казці? (паралельний світ, чарівна клюка)
3) Яка роль фантастичного елемента в даному творі? (чарівна клюка, допомагає молодику перетворитися на ластівку)
4) Яке магічне число зустрічається в даному тексті? Згадайте, в якому епізоді вони наявні?
6. Скласти інформаційне гроно юнака та Зміїного Царя
Ми помітили , що у казці є позитивний і негативний герой, тож складімо гроно Юнака та Царя
Сміливий цілеспрямований
Юнак
Наполегливий сильний
бридкий зчорнілий
підлий Зміїний Цар потворний
брехливий лякливий
7. Робота в групах.
1) Група «Художники». Опишіть усно, яким ви уявляєте: група 1 — молодика; група 2 — Зміїного Царя;
2) Група «Лінгвісти». Висловити власні міркування на тему «Чого нас навчає дана казка».
VІ. Узагальнення й систематизація знань
1. Складання плану казки
1.Парубок потрапляє в інший світ
2.Зустріч зі Зміїним царем.
3. Обіцянка царя та його завдання.
4. Наполегливість та цілеспрямованість хлопця.
5. Допомога бабусі.
6. Викрадення нареченої.
2. Тестування за змістом казки
А) Царство все із срібла;
Б) Такий самий світ, як і на горі;
В) Тридесяте царство.
2. Хто був на троні у одній із кімнат розкішного палацу?
А) старий поморщений дядько;
Б) Цар Сокол;
В) Царівна підземного царства
3. З чим порівнюється донька Царя?
А) із жабою;
Б) із ясним сонцем;
В) із зіркою небесною.
4. Що звелів Цар юнакові, щоб той мав змогу побратися із царівною?
А) принести три камені;
Б) Принести ніким не видане;
В) викрасти золоту птицю.
5. Хто підказав юнакові, де знаходяться криниці?
А) два сичі;
Б) старенька бабця;
В) дідок.
6. У кого перетворився хлопець, щоб дістати з криниці камені?
А) у тигра;
Б) у жабу;
В) у ластівку
7. За кого хотів віддати заміж Цар свою дочку?
А) за Царевича Вужа;
Б) За свого друга;
В) За багатого старого.
8.Що вчинив хлопець із зміїним царем?
А) вигнав із царство;
Б) Перекинув його з троном вверх ногами;
В) посадив у в’язницю.
9. Що сталося з Царевичем Вужем?
А) перетворився на красивого парубка;
Б) чкурнув подалі з очей;
В) одружився на змієвій дочці.
10. Що з’явилося дивним чином біля чоловікової хати?
А) три криниці;
Б) високий мур;
В) Старий дуб
11. Якою стала вода у криниці із золотим каменем?
А) помічною при злиднях і болячках;
Б) золотою;
В) цілющою.
12. Яку функцію виконувала вода із олов’яним камінцем?
А) розповідала казки;
Б) Відганяла ворогів;
В) повертала до життя.
VІІ. Підсумок, оцінювання
VІІІ. Домашнє завдання
Навчитися переказувати казку; аналізувати образ головного героя.
Список використаної літератури
Мережа інтернет