Тема уроку : Узагальнення й систематизація знань з теми «Народні казки. «Мудра дівчина» , «Ох» ,«Летючий корабель» , «Про Правду і кривду»
Тип уроку: урок-казка, урок- конференція, урок- візуалізація
Обладнання: мультимедійна дошка, малюнки- плакати, казкові предмети, виготовлені руками школярів (Летючий корабель, лялька- Мудра дівчина, зелена хата Оха) , костюми.
І сцена
На сцені дідусь Ох , Пан та три чорти.
І-й чорт:
- Вітаю, друзі. Рад зустрітися з тими, хто Кривдою живе, а не Правдою. Вигадали ще…правда. Та яка ж це правда, коли той юнак, що підслухав нашу розмову, на королівні одружився?
Дідусь Ох:
- Так-так. Яка це правда, коли хлопець - наймит від мене втекти зміг?А я ж його наділив вродою, роботящим виховав. Аж цілий рік навчав його! Невдячний!
Пан:
-А та мудра дівчина мене зовсім розлютила!Чому це я мусив її відпустити?Я -найрозумніший. А мене так перед тими селянами спаплюжили, дурнем виставили. Як же я жадаю помсти!
ІІ-й чорт:
А й справді, треба нам помститися цим нікчемам за збитки, яких ми зазнали. Вимагаю помсти! Тільки як провчити їх усіх одночасно?(Всі герої на мить замовкають задумавшись)
Пан :
А! Я знаю!Колись я навчався три класи у сільській церковній школі! Так нам пан учитель розповідав , що є якась Література, яка знає все про казки. У неї всі події і герої правильно розміщені. А якщо всіх героїв і події поміняти в казках місцями? Тоді вони розгубляться і ніколи не зроблять тих добрих справ, які вони вчинили. І ми нічого не втратимо, а , навпаки, матимемо зиск. Ти, Ох, за допомогою магії можеш це зробити?
Ох:
-Аякже!Ось тільки трохи поворожу.( Лунає музика. Ох дістає чарівну паличку , другою рукою пускає дим, обкручується навколо себе тричі, тихо бурмоче : «Кручу- верчу, всіх переверчу, перекручу»)
Чорти разом:
Чудово!
Ох:
-Ну то по руках?(Б’ють всі разом по руках і розходяться. Лунає музика )
ІІ сцена
До трибуни виходить гарна пані :
- Доброго дня, шановні гості!
-Вітаємо,шановна пані Літературо!
-Зібрала я вас тут , мешканці Країни Казок, бо біда постукала в наш радісний і добрий дім. Декілька останніх днів стаються якісь дивні і страшні події: мудра дівчина плаче, бо не знає, як врятувати юну королівну, ти, юначе (показує на юнака),вчора перекинувся не на хорта, а на вовка і мало не з’їв зайця. А ти, хлопче, не летючий корабель вирішив йти будувати, а почав копати кущ малини, щоб воду людям дати. Що з вами, любі мої?
Встає Мудра дівчина:
- Пані Літературо, якась дивна сила штовхає нас робити зовсім не ті справи, які ми повинні робити. Ми всі це відчуваємо, але нічого не можемо вдіяти.(Повертається до всіх і емоційно продовжує) Але ж якщо ми не повернемось у свої казки, то діти України втратять чотири найкращі казки, які створив народ!А в наших казках скільки корисних порад, мудрості, добра!Що ж нам робити?
Література:
- Любі друзі, тільки ви самі можете врятувати свої казки від загибелі. Ваш розум, кмітливість, безстрашність і наполегливість - ваші найперші помічники. Щоб зупинити зле чаклунство, треба виконати декілька завдань і відновити сюжети казок і вашу пам’ять. На початку нашого засідання я пропоную вам згадати, що таке казка, які види казок існують та їх особливості. Будь ласка, слухаймо. /Демонстрація скрайбінга./ А на допомогу я запросила декількох школярів з ХХІ століття, щоб вони за необхідності вам, шановні герої казок, допомагали.
Юнак з казки «Ох»:
-Я почув якесь дивовижне слово.. А що таке сюжет?
Пані література демонструє 2-й слайд, І-а школярка:
-Сюжет - (фр. sujet — тема, предмет від лат. subjectum — підмет, суб'єкт) —це подiя чи система подій у літературному творі, через які автор розкриває характери персонажів і весь зміст твору.
Література:
- Перше завдання, яке я вам дам, називається « Назви героя» (колективна робота) Слайд3
(Пані Література зачитує цитати з текстів, всі разом повинні відповісти на питання)
1. Хто сказав: «Ви лоша прив.яжіть. а матерів повипрягайте та й пустіть -котра побіжить до лошати. То та й привела.» Мудра дівчина
2. Хто з героїв « прокинувся, коли гляне- аж стоїть корабель: сам золотий, щогли срібні, а вітрила шовкові так і понадимались- тільки летіти» Дурень
3. Про кого це: Чи рубав, чи не рубав, ліг на дрівця й заснув . Наймит.
4. Кому сказали: «На тобі оцей десяток варених яєць та понеси їх своїй дочці: нехай вона посадить на них квочку, та щоб та квочка за одну ніч вилупила курчата, вигодувала, і щоб твоя дочка зарізала трьох, спекла на снідання, а ти, поки я встану, щоб приніс, бо я дожидатиму». Мудра дівчина
5. Хто думав: «Піду до пана, може, й справді угачу греблю». Небіж
6. Про кого сказано: «Прокинувся від того, що хтось його будить: «Вставай, уже твоє щастя поспіло!»Дурень
7. «А той став такий, що й не впізнати: шапочка золота, сам гарний. Що й не сказати. Попереду війська на воронім коні гарцює» Небіж
8. «Сам перекинувсь конем- такий кінь, як змій,і приступить страшно» Наймит.
9. «Король одразу пізнав свого дядька, але не показав йому й виду: побалакав та й одпустив його торгувати.» Що це за король такий? Небіж
10. «От узяла зайця під руку, горобця в руку, одну ногу поставила в санчата, а другою по шляху ступає». Мудра дівчина
Пані Література:
- О, я бачу, що ви починаєте згадувати, хто є хто. Ви чудово справились із завданням, тому я пропоную вам друге завдання, воно називається «Краще один раз побачити, ніж сто разів почути». Я продемонструю вам відеоуривки з казок, а ви повинні сказати, який елемент сюжету представлено в уривку.
Мудра дівчина піднімає руку :
- А які елементи є у сюжеті?
ІІ-га школярка відповідає : Слайд 3
- Пані Література:
- А зараз ви повинні самі показати мені уривок зі своєї казки, щоб довести, наскільки добре ви пам’ятає її події. Є бажаючі? / Діти демонструють два або один уривок з казок з музичним супроводом. Уривок вчитель вибирає довільно/ ….Які ви молодці. Я бачу, що ви вже повністю згадали своє призначення у казках. Я рада, що ми нарешті наведемо лад у нашій великій сім’ї. А тепер погляньте, які гарні малюнки намалювали вам школярі. Зараз вони розкажуть, що зобразили на них, адже це їхні улюблені казки. /Діти описують малюнки/
ІІІ сцена
Раптом на сцену до пані Літератури вриваються Чорти, Ох і Пан і починають обурюватися і поводитися агресивно / кричать одночасно/:
- Та ви ніколи не потрапите до своїх казок! Ми вам перешкодимо! Ви зрадники!
Пані Література звертається до них:
- Почекайте, не лементуйте, давайте спробуємо порозумітися. Як добре, що ви прийшли, особисто я дуже вас чекала. Наші казки не зможуть без вас обійтися! /Всі схвально кивають і говорять «так-так». Чорти, Ох і Пан дивуються/
Чорт:
- Як же це так? Адже ми погані герої!
Пані Література:
- Шановні, хоч ви й не дуже прихильні до людей , але ж без вас світ втратить рівновагу і діти ніколи не навчаться добру й любові. Добро повинно перемагати зло, такий уже цей світ. Зробіть нарешті добру справу, приєднайтеся до нас і хай казки відновляться у повному обсязі. Хай вони зазвучать з новою силою і красою. Хай продовжують вражати ще не одне майбутнє покоління своєю всеперемагаючою силою мудрості! Ну то згодні?
- Згодні. /Присоромлені Чорти, Ох і Пан сідають під бурхливі оплески інших дітей за парти./
- Зараз я пропоную вам подивитися буктрейлер літературної казки «Фарбований лис», автором якої є І. Франко. Впевнена, що після цього вам обов’язково захочеться її прочитати і поділитися своїми враженнями від неї. .. Ваше домашнє завдання: прочитати казку, визначити сюжетні елементи. А зараз я поставлю вам оцінки за участь у цій чудовій конференції. Шановні, я вдячна вам за вашу нелегку працю сьогодні.
- Дорогі герої , діти, казок у нашого народу безліч. Кожна казка- це шедевр. У ній - мудрість, розум, досвід нашого народу. Тому чим більше казок ми знатимемо, тим розумнішими будемо. Ми ставатимемо духовно багатшими. Будемо добрішими і щедрішими душею.. Закінчується конференція піснею «Свято казки» або «Маленька країна», яку співають всі герої, виходячи до пані Літератури і беручись за руки.