Оксиди неметалічних елементів

Про матеріал
У розробці викладено матеріали про оксиди неметалічних елементів (рівень стандарту)
Перегляд файлу

10 клас

Тема. Оксиди неметалічних елементів. Кислотний характер оксидів та    гідратів оксидів неметалічних елементів.

 

Мета уроку: поглибити знання учнів про оксиди, їх класифікацію,   удосконалити навички складання рівнянь хімічних реакцій з участю оксидів неметалів;

розвивати  в учнів розуміння причинно-наслідкових зв’язків між складом, будовою, властивостями та застосуванням речовин, логічне мислення, вміння порівнювати та спостерігати;

формувати пізнавальний інтерес та інтерес до вивчення предмета.

Обладнання: колба , сірка, вода, лакмус, розчин натрій гідроксиду, ложка для спалювання .

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Методи і форми роботи: інтерактивна вправа «Мозковий штурм»,  гра,  розповідь,  досліди.

 

                                      Девіз уроку:    Працюючи від душі, ви зробите все і   для близьких,          і        для     себе ,

           а якщо      при цьому  успіху не буде,

                                                                  спробуйте ще раз.

 (Д. І. Менделєєв.)

 

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Створення емоційного настрою.

Учитель. Добрий день,учні. Доброго вам здоров’я, настрою! На початку уроку хочу прочитати вам слова відомого російського ученого Д.І.Менделєєва: «Головний секрет життя: одна людина – нуль, разом тільки – люди», «Праця, праця, не будь – яка, а свідома, осмислена, потрібна людям. Працюючи самі, ви зробите все і для своїх близьких і для себе, а якщо при цьому успіху не буде, а буде невдача – не біда, спробуйте ще раз».

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Хімічний диктант( відповідь  «так» або «ні»)

  1. У сполуках неметалічних елементів з Гідрогеном  зв`язок йонний (-)
  2. Тривіальна назва хлоридної кислоти – соляна (+)
  3. Якісним реактивом на хлориди є сіль арґентуму  (+)
  4. Метан добре розчиняється у воді (-)
  5. Побутова назва розчину амоніаку – нашатирний спирт  (+)
  6. Розчин амоніаку не взаємодіє з кислотами  (-)
  7. Водний розчин амоніаку виявляє основні властивості  (+)
  8. Хлоридна кислота входить до складу  шлункового соку  (+)
  9. Концентрована хлоридна кислота переважно 90%  (-)
  10. Лакмус у водному розчині амоніаку червоніє  (-)
  11. Якісним реактивом на солі амонію є розчин лугу  (+)
  12. Амоніак  застосовують як холодоагент  (+)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Учитель.

Завдання. Записати на дошці формули даних оксидів за їх назвами.

Мозковий штурм «Поговоримо про оксиди»

1.Які речовини називають оксидами?

2.Які за характером бувають оксиди?

3.Які речовини утворюються в результаті взаємодії їх з водою?

4. Наведіть приклад  хімічної реакції взаємодії  оксиду активного металу з водою. Дайте назву утвореній речовині.

5. Наведіть приклад  хімічної реакції взаємодії  оксиду неметалу з водою. Дайте назву утвореній речовині.

6. Наведіть приклади оксидів,  які мають практичне значення для людини.

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Гра «Третій зайвий»

( Пояснити, чому зайвий)

Na2O  SO3  BaO

MgO  SO2  FeO

K2O   P2O5  CaO

Отже, в кожному рядку ви виділили оксид неметалу. Вам відомо, що оксиди неметалів становлять цілу групу речовин з характерними для них властивостями. Сьогодні нам потрібно узагальнити знання про дані оксиди, показати їх зв’язок з іншими речовинами, зокрема з гідратами даних оксидів.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.     Оксиди неметалічних елементів.

Учитель. Розглянемо склад та властивості оксидів елементів ІІІ періоду:

Na2O   MgO   Al2O3   SiO2   P2O5   SO3   Cl2O7

У періоді зліва направо властивості елементів змінюються від металічних до неметалічних, а в складних речовин, оксидів – від основних до кислотних. Кислотні оксиди знаходяться в кінці періоду.

2.Кислотний характер оксидів неметалічних елементів.

Демонстрація №1.

Спалювання сірки і доведення кислотного характеру утвореного оксиду.

  1. Сірку помістити у залізну ложечку і внести у полум’я пальника. Сірка спочатку розплавиться, далі почне горіти. Внести сірку у посудину з киснем, горіння посилиться, синювате полум’я стане яскравим. При цьому утвориться газ з різким запахом – сульфур (IV) оксид  SO2:

       S + O2  =  SO2

  1. У  посудину з сульфур (IV) оксидом доливаємо невелику кількість води.
  2. Через деякий час до утвореної речовини  доливаємо невелику кількість індикатора – лакмусу.
  3. Спостерігаємо появу червоного забарвлення, робимо висновки.

Висновок: поява червоного забарвлення лакмусу свідчить про кисле середовище, отже утворилася кислота – сульфітна.

SO2 + Н2O = Н2 SO3

Отже, оксиди неметалів при взаємодії з водою утворюють кислоти.

Формула

оксиду

Ступінь окиснення

неметалічного елемента

Гідрати оксидів

Формула

Назва кислоти

SO2

+ 4

H2SO3

Сульфітна

SO3

+6

H2SO4

Сульфатна

CO2

+4

H2CO3

Карбонатна

SіO2

+4

H2SіO3

Силікатна

P2O5

+5

H3PO4

Ортофосфатна

N 2O5

+5

HNO3

Нітратна

 

 

 

 

Завдання:  Скласти таблицю «Властивості оксидів»

Молекулярна формула

CO2

SiO2

NO2

N2O5

P2O5

SO2

SO3

Структурна формула, вид зв’язку

 

 

 

 

 

 

 

Технічна назва

 

 

 

 

 

 

 

Фізичні властивості:

 

 

 

 

 

 

 

Агрегатний стан

 

 

 

 

 

 

 

Запах

 

 

 

 

 

 

 

Розчинність у воді

 

 

 

 

 

 

 

Токсичність

 

 

 

 

 

 

 

Хімічні властивості:

  +Н2О

 

 

 

 

 

 

 

  +NaOH

 

 

 

 

 

 

 

  +CaO

 

 

 

 

 

 

 

Способи одержання

 

 

 

 

 

 

 

Застосування

 

 

 

 

 

 

 

Завдання.

 

Напишіть рівняння реакцій взаємодії фосфор (V) оксиду та сульфур (VІ) оксидів з водою. Дайте назви утвореним речовинам.

Після виконання завдання учні формулюють загальний висновок:

Оксиди та гідрати  оксидів неметалів проявляють кислотний характер.

 

 

3.Значення оксидів. Поняття про кислотні дощі, парниковий ефект (повідомлення учнів)

 

ІV. Закріплення нового матеріалу, рефлексія.

Завдання.

З якими із нижче вказаних речовин взаємодіє карбон (ІV) оксид: фосфор (V) оксид, магній, натрій оксид, хлоридна кислота, кальцій оксид, калій гідроксид, розчин натрій карбонату, кальцій гідроксид. Напишіть рівняння реакцій, вкажіть назви продуктів реакцій.

Завдання.

З якими із нижче вказаних речовин взаємодіє сульфатна кислота: натрій оксид, хлороводневі кислота,магній гідроксид, розчин натрій карбонату. Напишіть рівняння реакцій, вкажіть назви продуктів реакцій.

V. Домашнє завдання.

З якими із перерахованих речовин реагуватиме:

А) ортофосфатна кислота;  Б) сульфур (VІ) оксид?  MgO, KOН, P2O5 , CaO, SO2,   Fe(OН)2.

Напишіть рівняння відповідних реакцій, назвіть отримані речовини.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема уроку: Оксиди неметалічних елементів. Кислотний характер оксидів та гідроксидів неметалічних елементів.

Номер слайду 2

- Порівняти склад оксидів Сульфуру, Нітрогену, Фосфору, Карбону і Силіцію, їх фізичні та хімічні властивості. - Узагальнити знання про кислоти як гідроксиди неметалічних елементів. - Пояснити суть парникового ефекту, причини кислотних дощів. - Ознайомити з екологічними проблемами, викликаними наявністю цих сполук в навколишньому середовищі Мета уроку:

Номер слайду 3

Девіз уроку:  Працюючи від душі, ви зробите все і для близьких, і для  себе , а якщо при цьому  успіху не буде, спробуйте ще раз. Д. І. Менделєєв

Номер слайду 4

Гра “Третій зайвий”

Номер слайду 5

НЕМЕТАЛ КИСЛОТНИЙ ОКСИД КИСЛОТА СІЛЬ S SO2 H2SO3 Na2SO3 О2 Н2О

Номер слайду 6

Молекулярна формула CO2 SiO2 NO2 N2O5 P2O5 SO2 SO3 Структурна формула, вид зв’язку Технічна назва Токсичність Агрегатний стан Запах Розчинність у воді Хімічні властивості: +Н2О +NaOH +CaO Способи одержання Застосування

Номер слайду 7

СУЛЬФУР утворює два кислотні оксиди: сульфур (ІV) оксид S02 і сульфур (VI) оксид S03

Номер слайду 8

Усі оксиди нітрогену дуже отруйні, за винятком N20. Нітроген (I) оксид -N20 Нітроген (II) оксид -NO Нітроген (III) оксид- N203 Нітроген (IV) оксид- N02 Нітроген (V) оксид- N2O5

Номер слайду 9

З оксидів фосфору Р205 і Р203 найбільше значення має фосфор(V) оксид Р205.

Номер слайду 10

КАРБОН З ОКСИГЕНОМ утворює два оксиди — С02 і СО. С02 —карбон (IV) оксид, діоксид карбону, вуглекислий газ; СО —карбон (II) оксид, монооксид карбону, чадний газ.

Номер слайду 11

Для елемента Силіцію характерним є SiO2 —силіцій(IV) оксид, діоксид силіцію, кремнезем. Це тверда речовина, кристалічна, безбарвна, тугоплавка (t пл. 1728 °С), у воді не розчиняється

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Формула оксиду Ступінь окиснення елемента Гідрати оксидів Формула Назва кислоти SO2 + 4 H2SO3 Сульфітна SO3 +6 H2SO4 Сульфатна CO2 +4 H2CO3 Карбонатна SіO2 +4 H2SіO3 Силікатна P2O5 +5 H3PO4 Ортофосфатна N 2O5 +5 HNO3 Нітратна

Номер слайду 14

Кислотні властивості вищих оксидів неметалічних елементів у кожному періоді посилюються зліва направо У такому самому напрямку збільшується і сила відповідних кислот

Номер слайду 15

S02 є у вулканічних газах і серед газоподібних продуктів горіння палива, у якому завжди містяться домішки сірки та сполук Сульфуру. Найбільше забруднюють атмосферу сірчистим газо-, теплові- електростанції, металургійні та хімічні заводи. За підрахунками вчених, його річні викиди в атмосферу становлять майже 150 млн т.

Номер слайду 16

Найбільше забруднення повітря нітроген(ІV) оксидом спричиняють автомобілі — під час згорання пального в циліндрах двигунів утворюється NO, а з нього — NO2. «Лисячий хвіст» - жаргонна назва викидів в атмосферу нітроген (IV) оксиду на хімічних приємствах (іноді - з вихлопних труб старих автомобілів).

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Наслідки парникового ефекту

Номер слайду 20

Допишіть схеми реакцій і складіть хімічні рівняння: SO2 + O2→ CO2 + MgO → CO2 + LiOH → SO3 + H2O → BaCO3 + SiO2→ CaCO3 + P2O5→

Номер слайду 21

Домашнє завдання Прочитати параграф 8 підручника Виконати вправу 71, 72 Творче завдання: підготувати повідомлення про вплив оксидів Сульфуру та Оксигену на організм людини

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Вітюк Оксана Петрівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Додано
28 липня 2019
Переглядів
15662
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку