Скубенко Тетяна Миколаївна,
учитель зарубіжної літератури та російської мови, учитель-методист
Смілянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 Смілянської міської ради Черкаської області
Тема. Олександр Сергійович Пушкін (1799–1837). Вступ по поеми «Руслан і Людмила».
Мета:
- розкрити поняття «літературна казка», її особливості та відмінності від казки народної; познайомити учнів з творчістю О.С.Пушкіна, зацікавити творчістю письменника, ознайомити зі змістом вступу до поеми «Руслан і Людмила»;
- розвивати навички правильного, вдумливого читання та розуміння прочитаного; пам’ять, логічне мислення, творчу уяву, усне й писемне мовлення, збагачувати словниковий запас;
- виховувати кращі духовні якості, кмітливість, наполегливість у навчанні, пізнавальний інтерес, любов до художнього слова
Предметні компетентності, що формуються на уроці: учні повинні виразно читати текст; визначати головну думку прочитаного; переказувати (окремі фрагменти й цілісно);
висловлювати враження та власне ставлення до подій творів; давати характеристику казкових персонажів, оцінює їхні вчинки, моральні якості; називати основні ознаки фольклорної і літературної казки, наводить приклади з прочитаних творів; розуміють поняття «автор літературного твору» (на початковому рівні); розкривають національний колорит народних і літературних казок, окремі засоби його створення (деталі побуту, національні образи, мовні засоби та ін.).
Ключові компетентності, що формуються на уроці: учень/учениця набуває досвіду спілкування з природою; навчається цінувати власну свободу, ініціативність, обстоює власні позиції; використовує народну мудрість у повсякденному житті для уникнення конфліктних ситуацій; навчається кмітливості й винахідливості.
Вид уроку. Урок – гра з використанням комп’ютерних технологій.
Обладнання: портрети О.С. Пушкіна, ілюстрації до казок письменника, таблиця «Країна казок», картки, аудіо записи, презентація, роздатковий матеріал.
Епіграф.
Сказка - ложь, да в ней намек…
О.C. Пушкін
Хід уроку.
І. Організація класу.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми проведемо незвичайну гру, яка називається «У світі казок».
До класу завітав Кіт Учений,
він і допоможе командам пройти усі етапи гри, щоб потрапити до Країни Казок. За кожну правильну відповідь учасник гри отримуватиме зірочку, а в кінці уроку ви зможете обміняти свої зірочки на казкові подарунки Кота. Тож будьте уважними, наполегливими, активними, але дуже дисциплінованими, щоб не втрачати зароблені зірочки.
Фрагмент відео (пісня «Маленькая страна» Н.Корольової)
IV. Актуалізація опорних знань
Крок І. «Відчиняє двері казка»
Вікторина
Крок ІІ. «З якої казки цей предмет?»
Учитель дістає з чарівної торбинки речі, учні впізнають, у якій казці ці речі зустрічаються.
V. Сприймання навчального матеріалу
Бесіда.
- Фольклорні твори відрізняються від літературних: …
- Літературна казка – це …
- На сьогоднішньому уроці познайомимося з творчістю одного з найвидатніших поетів Росії - Олександра Сергійовича Пушкіна.
Робота з підручником.
Читання статті підручника про О.Пушкіна.
- Що ви дізналися про його життя та творчість?
Гронування
письменник
казка Пушкін Росія
няня Лукомор’я
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА «Зарядка у казковому лісі»
Робота з епіграфом.
Сказка - ложь, да в ней намек…
О.C. Пушкін
- На що натякають казки? Чому нас вчать?
Крок ІІІ.
- Давайте пригадаємо, які ж саме казки написав О.С. Пушкін?
«Згадай казку»
І, всміхаючись, сказала:
«Здрастуй, дзеркальце! скажи
Та всю правду покажи:
Чи ж на світі я миліша,
Всіх рум’яніша й біліша?»
Околоту сніп.
Пішов піп по ринку,
Чи не купить яку дешевинку.
Назустріч йому Балда
Іде, навкруги погляда.
Став, торбину розв'язав,
Золотого півня дав.
«Посади оцю ти птицю, —
Проказав мудрець, — на шпицю;
Золот-півник всі краї
Пильнуватиме твої…»
Біля самого синього моря.
Жили вони в ветхій землянці
Рівно тридцять літ і три роки.
Дід ловив неводом рибу,
А баба куделила пряжу.
Пряли пізньої пори.
«Якби я була цариця, —
Каже так одна дівиця, —
То сама на цілий світ
Наварила б я обід».
-------------
Вітер весело шумить,
Корабель собі летить
Мимо острова Буяна
В царство славного Салтана.
Робота у зошитах.
• Поема «Руслан і Людмила»
Словникова робота
Поема – великий віршований твір.
Лукомор’я – народна, а також поетична назва морської затоки, бухти.
Перегляд уривка з фільму «Казка про рибака та рибку», де актор читає вступ до поеми «Руслан і Людмила».
Словникова робота
Оригінал – твір, який ми читаємо тією мовою, якою його було написано.
Переклад – художній текст, відтворений іншою мовою.
Крок ІV. Робота з підручником.
Учні виразно читають переклад вірша українською мовою.
VІ. Закріплення вивченого.
Давайте пригадаємо, які казкові істоти згадує О.Пушкін у вірші.
Крок V.
Про кого йдеться?
1) «Транспортний засіб» Баби Яги.
2) Де тужить царівна?
3) Кількість вояків, які вийшли з морських хвиль.
4) Повелителька бурого вовка.
5) Де знаходиться дуб?
6) Країна, запахом якої просякнуті казки Пушкіна.
7) Той, хто полонив грізного царя.
8) Те, що втримує вченого кота біля дуба.
9) Цар, який чахне над златом.
10) Бліда казкова істота, що полюбляє спати у гіллі.
Крок VІ. «Плутанина»
Дуб бурий
Ланцюг грізний
Кіт руський
Доріжки смарагдові
Берег зелений
Вовк учений
Хвилі невідомі
Дух дикий
Цар золотий
морський
VІІ. Підсумок уроку.
(Діти записують відповіді на стікерах, які потім прикріплюють до малюнка чарівного дуба)
Нагородження учасників гри.
VІІ. Домашнє завдання.
1. Вивчити напам’ять вступ до поеми О.С.Пушкіна «Руслан і Людмила».
2. Підготувати ілюстрації до казок О.С. Пушкіна.
3. Зробити презентацію на одну з тем: «Герої казок О. Пушкіна», «Казковий світ О.Пушкіна» (за бажанням).
Використана література
http://asyan.org/potr/Вільшанка+2010+Зміст+І.+Загальні+відомості+про+вчителяa/part-5.html