Українська література 11 клас
Тема: Олесь Гончар «Модри Камень». Романтична ідея кохання на тлі війни.
Образи українського бійця і юної словачки Терези.
Мета: допомогти учням краще зрозуміти зміст твору; розвивати навички аналізу твору, вміння характеризувати образи, висловлювати власні думки; виховувати любов до літератури, патріотизм, засуджувати антигуманну політику війни.
Обладнання: презентація, мультимедійна дошка, ілюстрації, картки.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
Любов варта всього – варта болю твого, варта твоїх розлук, варта відрази й мук, псячого злого виття, шаленства та милосердь.
Варта навіть життя.
Не кажучи вже про смерть
Сергій Жадан - Чи може існувати справжнє кохання на тлі війни?
- Сьогодні на урoці ми з вaми прoдoвжуємo знaйoмитись із твoрчістю Олеся Гончара, нaвчимoся aнaлізувaти персонажів, удoскoнaлимo свoї знaння прo сюжет твору. Запишіть тему уроку.
- Дівчата, нaпишіть у зoшиті два слова-асоціації з образом Терези, а хлопці – з образом солдата-розвідника. ІV. Актуалізація опорних знань
- Пригадаймо загальні відомості про твір.
Групова робота. «Проблемне питання»
V. Формування вмінь і навичок літературного аналізу Персонажі:
• оповідач – радянський розвідник (імені його не вказано),
• Ілля (розвідник, товариш оповідача),
• Тереза,
• її мати, батько та брат Францішек (батько та брат лише згадуються в розповідях Терезиної матері).
- Детально охарактеризуємо образ Терези.
Робота в парах. У кожного на столі є чистий аркуш паперу. Оформіть характеристику Терези на аркуші та намалюйте її образ. Доберіть 3 цитати з твору.
- Тереза – словацька дівчина. У новелі немає як такого опису її зовнішності, згадано лише окремі виразні деталі: розпущені коси, білі стрункі ноги, білі й тонкі руки. Тереза «була в білій сукні, і на рукаві чорніла пов'язка». Про її характер можна сказати, що вона була дуже чуйна, співчутлива й добра, а водночас смілива та рішуча.
Дуже швидко в Терезиному серці зароджується почуття до молодого радянського бійця, і дівчина повністю віддається цьому почуттю. Впадає в очі й така риса Терези, як її релігійність: наприклад, відповідаючи на питання розвідника, чи чекатиме вона його, вона каже: «Хай пан бог видать, що буду».
«Хай пан бог видать, що буду».
Коли Терезу забирають, а згодом катують поліціянти, підозрюючи в допомозі партизанам, вона поводиться надзвичайно сміливо, саможертовно, не плаче й думає не про себе, а про здоров’я своєї матері та про розвідника, якого покохала.
- Складіть сенкан до образу Терези, запишіть його у зошит.
Вправа «Незакінчене речення» Продовжіть речення у зошиті.
− «Модри Камень» мені запам’ятається…
− Мені найбільше припало до душі …
− Я вважаю, що кохання… - Здаємо зошити на перевірку.
- На окремому аркуші паперу охарактеризуйте образ оповідача.
- Подумайте над запитанням: «Кохання може бути вічним?».