1
Тема. ОЛЕСЬ ГОНЧАР «МОДРИ КАМЕНЬ». РОМАНТИЧНА ІДЕЯ КОХАННЯ, ЩО ПЕРЕМАГАЄ СМЕРТЬ. ОБРАЗИ УКРАЇНСЬКОГО БІЙЦЯ І ЮНОЇ СЛОВАЧКИ ТЕРЕЗИ
Мета: допомогти учням краще засвоїти ідейно-художній зміст твору; розвивати навички аналізу прозового твору, вміння характеризувати образи, висловлювати власні думки про них; аналізувати порушені автором проблеми; виховувати любов до літератури, засуджувати антигуманну політику війни.
ПРЕБІГ УРОКУ
І. Емоційне налаштування на урок
1.Учні слухають куплет пісні «Вона» (гурт «Біла вежа»)
Випадково ми зустрілись,
Ти сподобалась мені.
Твої очі залишили в серці відчуття весни.
Відчуваю: я в полоні,
Ти не йдеш із голови,
Твої губи заважають вільно дихати мені.
2. Бесіда
- Чи вірити ви в кохання з першого погляду? (відповіді учнів) До речі, 10 вересня – День кохання з першого погляду.
Учитель:
Цим питанням споконвіку задаються не тільки прості люди, а й багато філософів, психологів і вчених: нейрофізіологів, антропологів. Що ж може розповісти нам наука про любов з першого погляду?
Про кохання з першого погляду зі слів Платона.
Ця легенда із платонівського «Бенкету» відома всім: боги покарали людей за норовистість, розділивши їх на дві половинки. І відтоді ходять вони, неприкаяні, по всьому світу з надією знову стати одним цілим. А зустрівшись, уже не розходяться. Оце і є те кохання з першого погляду, перед яким встояти неможливо: рідкісний дар для деяких щасливчиків.
Фізіологи люблять пояснювати це явище дією феромонів - особливих речовин, що виділяються людиною для залучення протилежної статі. Запахом вони майже не володіють, але, впливаючи на певні рецептори, здатні викликати глибокі емоції. Незрозуміло тільки, чому від феромонів однієї людини у вас паморочиться голова, а повз іншу ви байдуже проходите, не помітивши.
Антропологи вважають, що кохання з першого погляду має буквальне значення. Уся справа - у контакті очей. Кажуть, що це інстинкт, який залишився нам у спадок від тварин. У них пильний погляд приводить у бойову готовність ту частину мозку, яка відповідає за рішення - наблизитися або віддалитися. Люди такий стрес сприймають як відчуття закоханості.
Люди, схильні до містики, вважають, що персони, які не розірвали "кармічний вузол" у попередньому житті, обов'язково зустрінуться в новому і впізнають одне одного. Це можуть бути, наприклад, закохані, розлучені колись.
Інтернет свого часу розірвали світлини подружньої пари, які закохалися з першого погляду, побралися на третій день знайомства та прожили в любові на той момент 68 років.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель:
Кохання – одне з найглибших і найчарівніших людських почуттів. І приходить воно тоді, коли ми його навіть не очікуємо: чи в мирний світлий день, чи у грізну годину воєнного лихоліття, і залишає свій слід у душі на все життя. Так і герой новели Олеся Гончара «Модри Камень» зустрів своє кохання тоді, коли найменше на нього чекав.
Дев’ятнадцяте лютого
Класна робота
Олесь Гончар «Модри Камень». Романтична ідея кохання,
що перемагає смерть
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
Основою для сюжету твору «Модри Камень» стала історія кохання самого Олеся Гончара до словацької дівчини Юліани, яка розгорнулася під час Другої світової війни. Саме ті щирі почуття та реальність подій, які пережив автор, допомогли йому чуттєво, з нотами особистого болю змалювати трагізм доль молодих людей, зламаних жорстокістю війни.
Олесь Гончар був сміливим автором: незважаючи на радянський режим, коли було необхідно дуже обережно вибирати теми своїх творів чи характер змалювання персонажів, він не боявся відверто розкривати ввесь трагізм війни. «Модри Камень», окрім інших творів митця, став причиною жорстоких репресій проти нього. Як пише М. Селецький, «автори публікації «За високу ідейність радянської літератури» (1946р.) звинуватили редколегію місячника «Україна», що надала сторінки журналу шкідливому оповіданню «Модри Камень». Відразу знайшлося чимало охочих розправитися з молодим письменником». «... наді мною несподівано гримнула гроза. Та ще й яка! Оповідання «Модри Камень» було надруковане, і оскільки в ньому йшлося про почуття кохання, що спалахнуло у радянського солдата до дівчини-словачки (тобто іноземки!), то авторові оповідання одна з республіканських газет одразу ж висунула тяжке звинувачення... від автора одвернулися навіть деякі вчорашні друзі... Серед тих, хто не зрікся, була також одна дівчина, котра згодом стала моєю дружиною» .
Але, на щастя, деякі колеги молодого митця не злякалися гніву радянського режиму та підтримали Гончара, а вже починаючи з 1948 року, після опублікування роману-трилогії «Прапороносці», невдоволення окремих представників дніпропетровської інтелігенції, які відкрито критикували новелу «Модри Камень», змінюється на глибоку приязнь та повагу.
О. Гончар часто вдавався до вибору тематики, яка сягала далеко за «залізну завісу», за кордон між капіталістичним та комуністичним світом. Для нього не мала значення національність героїв або місце розгортання подій сюжету, які він представляв світові, – свою увагу митець зосереджував передусім на внутрішньому світові персонажів.
- У якій країні відбуваються події? (Словаччина)
Повідомлення про Словаччину
Словаччина (словац. Slovensko) — невелика держава в Центральній Європі, що не має виходу до моря. Офіційна назва — Словацька Республіка.
Після Першої світової війни Словаччина, Чехія та Підкарпатська Русь утворили єдину державу — Чехо-Словаччину, яка існувала до 1938 року. Потім Словаччина стала окремою державою під контролем нацистської Німеччини. У 1945 році Чехо-Словаччина була відновлена і перебувала під контролем СРСР. У 1989 році Оксамитова революція привела до утворення двох держав — Чехії та Словаччини. 1 січня 1993 року є датою утворення незалежної Словацької Республіки. У 2004 році країна стала частиною Євросоюзу.
Учитель:
Отже, новела «Модри Камень» переносить читача на схід Словаччини, де в містечку Модри Камень проживає юна Тереза зі своєю матір’ю.
- Як перекладається назва міста? (блакитний камінь)
ВІДЕО «Модри Камень»
Учитель:
Твір читачам сподобався, а критики сприйняли агресивно. За що критикували:
- У чому полягає своєрідність композиції твору? Зі скількох розділів
складається? (5)(Експозиція, зав’язка, розвиток подій, кульмінація, розв’язка)
3.Учень визначає тематику розділів
4. Визначте тему твору
Тема: трагічно обірване кохання солдата та дівчини
Назвіть героїв твору
Оповідач, Тереза, мати, Ілля, брат, батько, поліцаї
5.Бесіда
-З якою метою солдат-розвідник постукав у вікно хатини? (перепочити, зігрітися)
- Скільки днів не їли солдати й не могли зігрітися? (три доби)
- Хто жив у хатині? (мати й донька).
- Мати каже, що траур вони носять по їхньому Францішеку, а дочка — по…(Чесько-Словенській республіці).
- Передаючи відомості про те, що робиться у ворожому тилу, змінюючи в горах стоянки, солдати завдали собі найприкрішого — пошкодили… (рацію).
- Як розвідники називають рацію? (баян, «Симфонія»)
- Чому мати злякалася радіо? (бо воно «забрало» Францішека)
- Де був батько дівчини?
- Як зароджувалося кохання між дівчиною та розвідником?
- Чим мати пригостила розвідників ? (гарячою кавою)
- Шістдесят годин воїни не змикали очей, але їм треба було йти. Тереза проводжає розвідників. Зачитайте, будь ласка, речення, що дає нам зрозуміти: молоді люди закохалися. (Тонка рука, вся зіткана з чутливих живчиків, дрібно тремтить і гріє всього мене)
- Що обіцяє Тереза?
ЗВУЧИТЬ МУЗИКА
-Коли оповідач повернувся в уже наш Модри Камень, то побачив, що на подвір'ї було тільки… (чорне згарище)
- Що дізнався про долю Терези герой?
- Коли поліцаї, що прийшли вранці, знайшли закривавлені бинти і гнали Терезу, вона весь час… (оглядалася на Руське).
Учитель:
Сюжетна кульмінація в п’ятому розділі вперше представляє емоційний діалог головних героїв: він сповнений гарячих зізнань розвідника і Терези, вони відкрито зізнаються в коханні один одному. Автор обрав композицію, притаманну драматичним творам, наводячи їхню пряму мову в окремих рядках. У своїй останній, посмертній, промові Тереза говорить українською, що стало символом єднання двох національностей. Тут вони вже не розмовляють обережно, з’ясовуючи, чи розуміють мову один одного. Тут емоції героїв вириваються на світ повною мірою.
ВІДЕО
Учитель:
Зрозумівши, що втратив свою кохану «Террі», розвідник ніби захлинається мереживом споминів образу коханої. Образ коханої живий у серці солдата.
Навіть природа промовляє про це: «…полонини, як синi озера, зацвiтають тим першим цвiтом весни, що по-вашому зветься – небовий ключ» .
- Чому саме такий образ обрав автор для кульмінації твору?
Ботанічна назва «небовий ключ» (лат. Scilla) є відповідником до номена «пролісок». Перша квітка весни дуже тендітна та чутлива, але, як зазначає у своєму щоденнику О. Гончар, вона – символ трагедії. Водночас, продираючись через льодяний сніг, вона символізує непереборну жагу до життя. У цьому творі це передусім життя після смерті.
Запис від 4.04.1945 р. у щоденнику письменника все пояснює: «Сегодня видел первый европейский цветок. – Як то се вола? (Як зветься?) – Небовий ключ. Синий, нежный, с тонким запахом. Повторилась ещё раз краткая весна моей жизни. Яркая, горячая, незабываемая. Может это – перед большим горем – этот небовый ключ, эта светлая, чистая комната с разукрашенными в виноград стенами, этот виноградник, который мы ходили „кукать” (смотреть), этот дождь и солнце через пять минут, слепой дождь – слепит глаза, и цветущие яблони, когда у нас, там ещё, наверное, снег. И синие горы впереди, и край, породивший бессмертные вальсы Штрауса. Звучат тут они во всём – в дрожании синих гор, в белом цветении яблонь, высыхающих после дождя на солнце, в певучей славянской речи и женской грации, и сказочных ласках... «Не хочу никуда я спешить, Буду медленно, медленно жить...»
− Чому оповідач не зміг забути своєї Терези?
− Чому героєві так важливо «досказати все недосказане тоді, взимку»?
− Як ви вважаєте, чому кохання перемогло смерть?
7. Визначте ідею твору
Ідея: Сила кохання може здолати будь-які бар'єри, навіть смерть
ЗВУЧИТЬ ПІСНЯ «Я відчуваю тебе»
7.Теорія літератури
- Доведіть, що «Модри Камень» -новела.
Новела (іт. novella, від лат. novellas — новітній) — невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією.
Гончар проявив себе блискучим новелістом, який поєднував у своїх новелах глибокий психологізм Коцюбинського, стислість та емоційність Стефаника і Чехова, ліризм Васильченка та афористичність Короленка.
Визначальні риси неоромантизму:
— неоромантики змальовували переважно не масу, а яскраву, неповторну індивідуальність.;
— герої неоромантиків переймаються тугою за високою досконалістю у всьому, характеризуються внутрішнім аристократизмом, бажанням жити за критеріями ідеалу, а не буднів;
— головна увага зосереджувалася на дослідженні внутрішнього світу людини, через який неоромантики намагалися зазирнути у світ духовний;
— відмова від типізації, натомість застосування символізму.
Зверніть увагу, Олесь Гончар у новелі «Модри Камень» сконцентровує свою увагу не на події, а на конкретній людині, її внутрішньому світу, наповненому почуттями та емоціями. Причому ми бачимо людину в непростих обставинах, а часто екстремальних, які ніби випробовують внутрішню силу. Вміло автор використовує кольорову гаму, яка допомагає зрозуміти, що наперекір усьому, навіть смерті, кохання живе!
Білий колір – невинність, чистота і радість, душевна гармонія («білі стрункі ноги…, білі руки…., біла легка сукня)
Чорний – темрява, смерть, зло (чорне згарище, чорна пов’язка на рукавах, чорніють німецькі машини)
Червоний – кров і вогонь, любов і страждання
Голубий – благородство, ніжність і вірність, спокій (Модри Камень, небо весняне, голубе, блакитний дзвін, небовий ключ)
Зелений – молодість, надія на злагоду, мир і спокій.
ІV. ПІДСУМОК УРОКУ
✵ Рефлексія
✵ Що уособлюють образи твору? (Чисті почуття, глибокі переконання)
✵ Чим є несміливе і нерозквітле кохання? (Як засудження війни, бо немає нічого страшнішого за вбите прекрасне людське почуття)
✵ Що допомогли вам зрозуміти Олесь Гончар і його герої? («Саме в людяності людини, в її мужності, здатності полягає вища духовність, що становить істинний смисл життя людей на планеті», — роздумує Олесь Гончар у статті «Жити за законами правди»)
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготуватися до контрольної роботи за творчістю Є. Маланюка, Івана Багряного, О. Довженка, Олеся Гончар