Тема. Олесь Гончар. «Модри Камень». Романтична ідея кохання, що перемагає смерть. Образи українського бійця і юної словачки Терези.
Мета. (формувати компетентності): предметні: літературознавчу: уміння розпізнавати й аналізувати новелістичний твір; пошуково-дослідницьку: визначення проблематики «Модри Камень»; пояснення глибокого психологізму новели, особливості образів героїв; ключові: уміння вчитися: формування образного мислення, уміння сприймати художній текст у його єдності з життям; комунікативну: визначення частин новели, що справили найбільше враження, уміння пояснювати свій вибір; інформаційну: уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; загальнокультурну: сприяти усвідомленню учнями романтичної сутності кохання людини, що перемагає смерть, вихованню в них прагнення зберегти своє єство, свої найкращі почуття.
Тип уроку: засвоєння нових знань та формування умінь та навичок.
Обладнання: портрет О.Гончара, підручник, дидактичний матеріл, презентація новели « Модри камінь», текст новели .
Епіграф уроку: Любов не залежить від нашої волі, приходить без нашої заслуги, щезає без нашої вини (І. Франко)
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Кохання – мабуть, найсильніше почуття, яке здатне відчувати людину. Воно змушує наше серце битися швидше, надихає і окриляє. А ще кохання – надзвичайно багатогранне, і все ми розуміємо та відчуваємо його по-різному
Кохання – одне з найглибших і наймагічніших людських почуттів. Воно приходить раптово і часом зовсім несподівано до людини: чи в мирний та звичайний день, чи у жорстокий та кривавий час війни, залишаючи свій слід у душі на все життя.
Ось і герой новели О. Гончара «Модри Камень» раптово зустрічає кохання свого життя, зовсім несподівано для себе. Побачивши звичайну словацьку дівчину, дуже стомлений, голодний та поранений боєць, відчув, як у серці зароджується щось нове та зовсім незрозуміле для нього. Яким може бути почуття, що зародилося під час війни? До чого це почуття привело героїв? Давайте поговоримо про це на уроці.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Вояка - партизан ти кохання зустрів.
В словацьких горах так нежданно.
Тримати в серці його ти зумів.
Про це сказав їй гарно.
Терезо, мила, ти прекрасна!
Застигла в подиві, дівча.
Не хочу, щоб ти була нещасна.
У нас є час, у нас є час...
Учитель: Яка романтична ідея кохання? Що означає це почуття?
Словникова робота
Любо́в (коха́ння) — почуття глибокої сердечної прихильності, що охоплює низку потужних і благотворних емоційних і психічних станів, від найвищої чесноти чи доброї звички, глибокої міжособової ніжності до найпростішого задоволення.
Кохання – це коли ти готовий дарувати все найпрекрасніше, не вимагаючи нічого на заміну; ти радуєшся за цю людину, коли бачиш її щасливою.
Кохання – це ніжне, сильне, світле почуття, на яке здатна кожна людина.
Кохання – самопожертва –життя – щастя – ніжність – печаль – ревнощі -…
Доберіть доречні слова, які влучно б розкрили зміст заголовку твору О. Гончара «Модри Камень». (Мудрий Камінь, міцний; відвага, звільнення, мужність, надія, визволення, спогади, марення).
«Ти стояла на стільці боса, закриваючи вікна».
«Я стидався дивитись на твої білі стрункі ноги, але, одвівши погляд, все одно бачив їх весь час».
«Ми ще зустрінемось, Терезо. Ми не можемо не зустрітися!»; «Померкло, стерлося все. Навіть те, що звуть незабутнім першим коханням. Чому ж ця випадкова зустріч, єдиний погляд, єдина ява у великій драмі війни, чому вона не меркне і, відчуваю, ніколи не померкне.»
«Ти — як жива. Бо далекі Рудні гори скрізь ідуть за мною, ближчають з кожним днем, щодалі ширше розгортаючись у своїй трагічній чарівності. Бачу вже їх не забиті снігами, а зелені, пишні, зігріті весняним сонцем, коли полонини, як сині озера, зацвітають тим першим цвітом весни, що по-вашому зветься — небовий ключ».
«Ти виходиш на дерев'яний різьблений ґанок у білій легкій сукні з чорною пов'язкою на рукаві і дивишся вниз, за Модри Камень, де колись пролягала наша оборона».
Цитатна характеристика образу українського солдата
- « − Свої, −кажу і не чую власного голосу. Третю добу замість води ми їли сніг. – Свої, − хриплю я щосили».
- «Я стидався дивитися на твої білі стрункі ноги, але, одвівши погляд, все одно бачив то весь час».
- «Тільки тепер я помітив, який подертий на мені був халат».
- «Мої руки були мокрі, червоні, незграбні, в брудних бинтах. Бинти нам правили й за рукавиці, котрі ми розгубили, митарствуючи в проклятих скелях».
- «З обережності ми за три доби ні разу не розвели вогню…».
- «Але головне завдання було виконане, і цієї ночі ми вирішили перебратися до своїх».
- «Ти пильно дивилася в вічі, і я виразно чув, як ти входиш до мого серця».
- «Померкло, стерлося все, навіть те, що звуть незабутнім першим коханням. Чому ж ця випадкова зустріч, єдиний погляд, єдина ява у великій драмі війни, чому вона не меркне і, відчуваю, ніколи не померкне?».
- Чи можливе кохання під час війни?
- Чому оповідач не зміг забути своєї Терези?
- Чому героєві так важливо «досказати все недосказане тоді, взимку»?
- Як ви вважаєте, чому кохання перемогло смерть?
- Яка з проблем твору здалась вам найбільш актуальною для нашого часу?
Учитель: Чи відповідає Тереза на почуття головного героя? Як можна це побачити?
— Ти будеш чекати?
— Хай пан бог видать, що буду.
Цитатна характеристика Терези:
- «… Біля столу злякана мати, а ти біля високого ліжка застила в подиві, закриваючи груди розпущеними косами».
- «Ти стояла на стільці боса, закриваючи вікна».
- « Була ти в білій сукні, і на рукаві чорніла пов’язка».
- «Пальці твої були вправні й повні ніжного тепла. Зовсім не боліло, як ти відривала закривавлений бинт».
- «Спіть, я стану на варті…».
- «Ти йдеш попереду, закутана шаллю, легко перестрибуючи з брили на брилу. Розповідаєш, як краще добратися до млинів, і, скинувши рукавичку, подаєш руку на прощання».
- «Тонка рука, вся зіткана з чутливих живчиків, дрібно тремтить і гріє всього мене».
- «А вона йде перед ними (поліцаями) і не плаче, тільки раз по раз оглядається».
- « Вона мовчки витирає кривавицю з обличчя та все-таки оглядається».
2. Що означає назва «Модри Камень»?(«Модри» — голубий, назва містечка в якому відбуваються події)
3. У чому особливості композиції твору «Модри Камень» ? (полягають у наявності основної частини і обрамлення).
4. Кому адресована розповідь протягом усього твору ( Терезі)
5. Зародження чистого кохання між бійцем-розвідником і словацькою дівчиною в сюжеті твору , це зав’язка?
6. Чому Терезина мати була в траурі? (Окупанти стратили її сина.)
7. Про що йдеться в уривку: «…уже був мені не такий чужий, як досі»? (Про камінь.)
8. Що розвідники називали «баяном»? (Радіо.)
9. Розмова у творі ведеться від кого? (Першої особи).
10. Яка назва квітки, образ якої з’являється в останній частині новели. (Небовий ключ.)
11. Який епізод твору є кульмінаційним? (Арешт дівчини.)
12. Символом перемоги життя над смертю є образ (Терези)
- Автор - Олесь Гончар.
- Назва твору - «Морди Камень».
- Рік видання - 1946.
- Літературний рід - епос.
- Жанр - психологічна новела-спогад.
- Тема - змалювання кохання українського солдата та словацької дівчини Терези, що розквітло всупереч війні.
- Ідея - возвеличення кохання, що перемагає смерть і продовжує жити в пам’яті та мріях закоханого.
- Композиція: твір складається з п’яти розділів і має своєрідну структуру: основна частина –розповідь українського солдата про знайомство зі словацькою дівчиною Терезою та її матір’ю, зародження кохання, загибель Терези; початок і кінець твору – видіння, марення бійця, розмова з уявним образом Терези.
Сюжет та композиція:
- Експозиція: оповідач зі сховку спостерігає за дівчиною.
- Зав’язка: прихід партизанів (оповідача і його друга Іллі) у дім Терези і її матері.
- Розвиток дії: перебування партизанів в словацькому домі, їх відхід.
- Кульмінація: розповідь матері про те, як забрали Терезу.
- Розв’язка: спогади-мрії оповідача про кохану.
- У п’ятому розділі містяться елементи п’єси – розмова героїв подана як репліки персонажів п’єси:
- Тереза. Де ви так довго були?
- Я. Уже все закiнчилось. Тепер я вже не пiду вiд тебе.
Проблематика твору:
- війна і мир;
- війна і кохання;
- життя і смерть;
- гуманізм і жорстокість;
- загальнолюдські цінності.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжіть речення.
− Від твору О. Гончара в мене залишилось враження …
− «Модри Камень» мені запам’ятається…
− Мені найбільше припало до душі …
− Я вважаю, що художня майстерність письменника у творі
полягає у ...
Домашнє завдання