Олімпіади націлені на пошук обдарованих, розвинених і освічених учнів.В статті розглянуто історію створення, умови проведення Міжнародного конкурсу з інформатики та комп'ютерної грамотності “Бобер ”
Олімпіади з інформатики як засіб
розвитку творчої особистості
Олімпіади займають особливе місце серед інших організаційних форм Олімпіади націлені на пошук обдарованих, розвинених і освічених учнів, оцінку рівня навчання інформатики в школі загалом, пред’явлення граничного рівня вимог, далекого орієнтира при вивченні інформатики, реалізацію зворотного зв’язку в ланці школа — вуз.
Цей масовий захід проводиться на різних рівнях — від шкільного до міжнародного Основною метою проведення олімпіад будь-якого рівня й спрямованості є виявлення талантів/ Окрім того, учні, які беруть участь в предметній олімпіаді, в процесі напруженої інтелектуальної боротьби починають краще усвідомлювати як свої переваги, так і недопрацювання, певні прогалини в знаннях і вміннях. Незважаючи на те, що кількість переможців завжди є меншою, ніж загальна кількість учасників, найбільше значення має той факт, що учасники цього заходу потрапляють у середовище, яке стимулює їхнє подальше інтелектуальне зростання, надихає на самовдосконалення й сприяє виробленню в свідомості молодої людини правильних життєвих орієнтирів, визначенню справжніх цінностей. Можна розрізняти два типи олімпіад з програмування і розв’язування задач та розв’язування різних задач без програмування, з використанням програмних засобів — користувацький підхід. Ознакою кваліфікації користувача є уникання програмування, намагання застосувати до розв’язування своєї задачі готові програмні засоби, знайти нове, оригінальне застосування інших доступних засобів
Кожна олімпіада — це не лише творче, а й спортивне змагання із своїми призерами і аутсайдерами, ідеями і помилками. Існує думка, що олімпіади з інформатики – це не шкільна інформатика, як і великий спорт — це не уроки фізкультури. Разом з тим олімпіади з інформатики, демонструють рівень, на який шкільні вчителі, можуть і повинні піднімати планку складності щоденних занять.
Форми проведення олімпіад з інформатики можуть бути різними. Останнім часом практикується проведення одного чи кількох практичних турів. Фактично олімпіада з інформатики стала олімпіадою з програмування, хоча не існує в школі такого предмета.
Під час підготовки олімпіади найважливішим є добір завдань. Потрібні не просто складні задачі, а різні завдання, які були б одночасно цікавими, навчальними і пізнавальними для більшості учнів. Робота щодо їх підготовки передбачає відпрацювання методики оцінювання очікуваних розв’язків. Однак, проведення лише практичного туру олімпіади не дозволяє виявити часткові розв’язки або цікаві ідеї таких розв’язків. Виявлення особливостей подальшого розв’язку добором спеціальних тестів дозволяє оцінити якість лише закінченого розв’язку. Крім того, якщо учень знайшов цікаву ідею, то це не означає, що він устигне чи зможе її реалізувати під час практичного туру. Саме тому доцільно розширити форми проведення олімпіад, і організовувати як класичні олімпіади, так і конференції, конкурси і чемпіонати. Завдання, що забезпечують підготовку учнів до шкільної олімпіади, доцільно висвітлювати в шкільних і класних математичних газетах або спеціальних бюлетенях.
Розвиток мережі Інтернет останнім часом надає можливість проводити дистанційні олімпіади учнів з інформатики. Так, наприклад, на освітньому сайті www.olimp.vinnica.ua можна ознайомитись з правилами організації і проведення олімпіади з інформатики з використанням Інтернету та взяти в ній участь.
У районних, обласних та Всеукраїнських олімпіадах беруть участь переможці шкільних олімпіад та олімпіад відповідною нижчого рангу. Досвід показує, що до обласних, Всеукраїнських та Міжнародних олімпіад треба спеціально готувати учнів, об’єднавши переможців шкільних олімпіад та олімпіад вищого рівня. Таку роботу в межах міста або району повинні проводити досвідчені вчителі.
Iсторiя конкурсу „Бобер”.
Ми живемо в епоху величезного впливу науково-технічного прогресу практично на всі сфери людської діяльності. Ледве встигають появитись нові технології, як вони стають застарілими, і їх замінюють ще новіші. Тому, щоб бути конкурентоздатним у своїй галузі, кожний фахівець повинен досконало володіти сучасними інформаційними та комунікативними технологіями. Значення шкільного курсу інформатики, у якому учні вивчають основні принципи та ознайомлюються з сучасними напрямками розвитку цих технологій, з кожним роком зростає.
Одним з важливих засобів зацікавлення учнів навчанням є проведення різного роду змагань. Зокрема, вибудувана струнка система учнівських олімпіад – від шкільної до міжнародної. Але такі олімпіади з інформатики проводяться лише з програмування. У них бере участь відносно невеликий процент дітей, та й величезний і цікавий пласт інформаційних технологій, які вивчаються в школі, несправедливо довгий час був поза учнівськими змаганнями. Ідея такого конкурсу виникла в 2003 році під час проведення в США Міжнародної Олімпіади з Інформатики у керівника литовської команди проф. Валентини Дагєне. Там же з’явилась і назва конкурсу. Відомий американський вислів про працьовитих і цілеспрямованих людей– «Busy as a beaver». Тому симпатичний бобер став символом цього турніру.
Перший конкурс був проведений у Литві в 2004 році. У наступному році в литовському місті Пасваліс одинадцять країн – Австрія, Данія, Естонія, Єгипет, Ізраїль, Латвія, Литва, Нідерланди, Німеччина, Польща, Фінляндія- утворили Міжнародну Спільноту «Бобер» Завдання Спільноти – розробка та узгодження завдань національних конкурсів країн-учасників з метою підвищення комп’ютерної грамотності дітей, ознайомлення і зацікавлення сучасними інформаційними технологіями, комп’ютерною технікою та літературою.
Форма проведення цього конкурсу подібна до аналогічних конкурсів з математики і фізики «Кенгуру» та «Левеня». Основна відмінність - всі завдання учні виконують на комп’ютері.
В 2007 році Україна вперше взяла участь роботі щорічного зібрання Міжнародної Спільноти «Бобер». Це сталося завдяки запрошенню одного з керівників литовських конкурсів «Кенгуру» і «Бобер» Ельмундаса Жаліса.
Від України в роботі зібрання брали участь викладачі Львівського фізико-математичного ліцею Христина Трущак та Ростислав Шпакович. В травні 2008 року, на запрошення організатора польського конкурсу Мацєя Сисло, ми знову активно співпрацювали з представниками 12 країн світу в старовинному місті Торунь – провідному освітньому та науковому центрі Польщі, яке дало світу Миколая Коперника.
Конкурсні завдання, розроблені і запропоновані нашою делегацією, включені в пакети національних конкурсів країн-членів Спільноти 2007 і 2008 років. І нарешті – в 2008 році конкурс стартував і в Україні!!! У жовтні- листопаді на сайті Львівського фізико-математичного ліцею була розміщена демоверсія українського конкурсу. Всі бажаючі мали можливість ознайомитись з середовищем та типовими завданнями конкурсу. Це середовище, розроблене випускником ЛФМЛ Тарасом Шпотом, отримало схвальні відгуки від наших закордонних друзів за його компактність та широкі можливості представлення різноманітних типів завдань. А 21 грудня відбувся перший український конкурс, в якому взяли участь 1429 учнів 5-11 класів.
Правила проведення.
Міжнародний конкурс з інформатики та комп’ютерної грамотності “Бобер ” проводиться в Україні спільно з Міжнародною Спільнотою “Бобер” (“International Beaver Community”) на базі cпеціалізованої школи-інтернату „Львівський фізико-математичний ліцей при ЛНУ імені Івана Франка з поглибленим вивченням природничо-математичних наук”
Метою конкурсу є підвищення комп’ютерної грамотності дітей, ознайомлення і зацікавлення сучасними інформаційними технологіями, комп’ютерною технікою та літературою, активізація творчої діяльності вчителів, надання статистичних даних результатів конкурсу для вдосконалення навчальних програм та підручників.
1. Оргкомiтет конкурсу
Організацію і проведення в Україні Міжнародного конкурсу з інформатики та комп’ютерної грамотності “Бобер» забезпечує організаційний комітет, зареєстрований Міжнародною Спільнотою «Бобер» у 2008 році.
Адреса оргкомітету:
Спеціалізована школа-інтернат „Львівський фізико-математичний ліцей при ЛНУ імені Івана Франка з поглибленим вивченням природничо-математичних наук” (директор – Мар’ян Добосевич), вул. Караджича, 29, м. Львів, 79054; тел.: (098)6032272, e-mail: bober@lpml.com.ua; офіційний веб-сайт: http://bober.net.ua
До повноважень оргкомітету належить:
вирішення питань щодо проведення конкурсу, обробки файлів відповідей учасників, відзначення переможців, оприлюднення результатів;
інформування Міжнародної Спільноти «Бобер» та освітян України про результати конкурсу;
формування пакету пропозицій до Міжнародної Спільноти «Бобер» для проведення конкурсу в наступному році;
делегування частини своїх повноважень регіональним координаційним центрам при підписанні відповідної двосторонньої угоди;
надання статистичних даних результатів конкурсу для вдосконалення змісту навчальних програм та підручників, підготовки навчально-методичних посібників.
Програмне забезпечення і інформаційне обслуговування офіційного веб-сайту здійснюється разом з софтверною компанією «Eleks Software» (м. Львів).
2. Участь у конкурсi
У конкурсі можуть брати участь усі бажаючі учні 5– 11 класів загальноосвітніх навчальних закладів усіх форм власності.
Конкурс у загальноосвітніх навчальних закладах проводять координатори конкурсу або вчителі цієї школи. Для участі в конкурсі учень повинен зареєструватися у координатора конкурсу у своєму загальноосвітньому навчальному закладі або в регіонального координатора в іншій установі освіти, де буде проводитися конкурс. Координатор заповнює заявку на участь у конкурсі та надсилає її на адресу оргкомітету не пізніше, ніж за три тижні до початку конкурсу.
Конкурс проводиться в трьох вікових групах: БОБРЕНЯ – для учнів 5 –7 класів; БОБРИК – для учнів 8 – 9 класів; БОБЕР – для учнів 10-11 класів загальноосвітніх шкіл
Фінансування конкурсу здійснюється за рахунок благочинних пожертв учасників та спонсорів, які здійснюються на розрахунковий рахунок благодійного фонду «Ліцей»: Філія АТ «Укрексімбанк», Р/р 260050004560 МФО 325718, код 22360064 (з поміткою “Благочинні пожертви на організацію конкурсу “Бобер””). Отримувач — Благодійний фонд “Ліцей”. Фінансовий звіт про використання коштів розміщується на офіційному сайті конкурсу після його завершення.
3. Порядок проведення конкурсу
Конкурс проводиться в листопаді одночасно в усіх регіонах України за відповідними завданнями для кожної вікової групи. Дата проведення узгоджується з Міжнародною спільнотою « Бобер».
Місцеві осередки проведення конкурсу отримують закодовані пакети завдань за три дні до його початку і встановлюють їх на учнівських комп’ютерах. Паролі відкриття пакетів повідомляються місцевим координаторам за день до проведення конкурсу. Перед початком конкурсу координатором проводиться детальний інструктаж учасників щодо правил проведення конкурсу та здачі файлів відповідей. Усі вчителі, які проводять конкурс у даному навчальному закладі, зобов’язані дотримуватись даних правил. У разі недотримання правил, роботи учнів даного навчального закладу можуть бути вилучені з перевірки. Головна вимога до координаторів та учасників конкурсу – самостійна та чесна робота над завданнями.
Кожен учасник конкурсу отримує пароль до відкриття пакету завдань в день конкурсу, файл відповідей утворюється автоматично в процесі розв’язування завдань, учасник зразу після закінчення конкурсу здає його своєму координаторові. Конкурс триває 90 хвилин – час на розв’язування завдань без урахування часу відкриття пакету та заповнення анкети.
При великій кількості учасників конкурсу в одній школі учні можуть виконувати завдання на домашніх комп’ютерах. Шкільний координатор визначає час і порядок здачі файлів відповідей для кожного такого учасника. Програма автоматично фіксує час початку і час завершення роботи над завданнями. При порушенні часових термінів проведення конкурсу результат може бути анульованим.
Після закінчення роботи над завданнями, координатор збирає файли відповідей всіх учасників, формує шкільний пакет разом з повним списком учасників та координаторів. Електронний пакет з темою “Результати конкурсу Бобер ”висилається на адресу оргкомітету в день проведення конкурсу.
Кожен учасник та координатор конкурсу може вислати свої зауваження щодо проведення конкурсу. Усі претензії щодо надісланих результатів оргкомітетом приймаються до 1 лютого. Файли відповідей учасників конкурсу зберігаються оргкомітетом до 1 червня . З будь-яких питань щодо проведення конкурсу можна звертатися на адресу організаційного комітету з проведення конкурсу в Україні.
4. Змiст i структура завдань
Завдання для учасників конкурсу запропоновані та затверджені щорічним форумом Міжнародної спільноти “Бобер”. Учасникам пропонуються завдання двох типів:
1. Текстові завдання. До них додаються чотири варіанти відповіді, з яких потрібно вибрати правильний.
2. Інтерактивні завдання. Отримати правильний результат можна лише при виконанні відповідної послідовності операцій на комп’ютері.
5. Критерii оцiнювання результатiв
Основним критерієм оцінювання результату є сумарна кількість балів, набрана учасником. Кожен учасник має початкову суму 30 балів. У кожній віковій групі пропонується по 30 завдань ( 10 – по 3 бали, 10 – по 4 бали, 10 – по 5 балів). За неправильну відповідь від загальної суми віднімається 1 бал, відсутність відповіді оцінюється в 0 балів. Максимальна кількість балів, яку може отримати учасник – 150.
6. Вiдзначення учасникiв конкурсу
Відзначення учасників конкурсу здійснюється за рахунок благодійних внесків учасників та залучених спонсорських коштів на місцях. Кожному учасникові вручається спеціальний сертифікат учасника Міжнародного конкурсу з інформатики та комп’ютерної грамотності “Бобер”, який при необхідності може бути завірений дирекцією навчального закладу, що проводив конкурс
7. Пiдсумки конкурсу
Результати конкурсу, отримані шляхом обробки файлів відповідей учасників, оприлюднюються не пізніше, ніж через вісім тижнів після його проведення. Результати разом із сертифікатами розсилаються в усі місцеві осередки проведення конкурсу. Оргкомітет на основі отриманої при перевірці бази даних робить статистичний аналіз результатів, опрацьовує всі зауваження щодо проведення конкурсу та його завдань. Аналітичний звіт про результати проведення конкурсу надсилається в інститути післядипломної педагогічної освіти.
Пiдсумки
Перший український конкурс Бобер відбувся 21 грудня 2008 року. Пакет завдань був сформований з задач, розроблених на останньому зібранні Міжнародної спільноти «Бобер». Свої задачі запропонували також викладачі Львівського фізико-математичного ліцею Лілія Костів та Ростислав Шпакович, випускники цього ж ліцею Тарас Кушнір та Тарас Шпот.
Тарас Шпот розробив середовище, в якому учні розв’язували завдання конкурсу, зберігали свої відповіді. Він же написав і програму перевірки результатів. Значну допомогу у створенні середовища надала софтверна компанія ELEKS (директор Олексій Скрипник).
В змаганнях приймали участь 1429 учнів 5-11 класів. Для початку конкурс вирішили провести лише у Львівській області, але про нього дізнались і прийняли участь також і учні однієї школи м. Києва (координатор Наровлянська М.Д.) та Новоград-Волинського Житомирської області (координатор Нюкало І. М.).
Ось такі дані по країнах
Країни Кількість учасників
Німеччина 82886
Словаччина 13942
Україна 13114
Литва 10351
Польща 10288
Голландія 6302
Чехія 4069
Естонія 3482
Латвія 828
Італія 310
Значну допомогу в розгортанні конкурсу по всіх регіонах України надала головний спеціаліст Міністерства освіти і науки України Наталія Сергіївна Прокопенко.
Особливо відзначимо області, де конкурс був проведено наймасовіше:
Львівська обл (координатор Лілія Костів) 2125
Одеська обл (координатор Ігор Мітельман) 1656
Полтавська обл(координатор Марина Кирилюк) 1645
Запорізька обл (координатор Світлана Васильченко) 1248
1