Олімпійський урок - змагання з елементами спортивних ігор

Про матеріал
Урок -змагання для учнів 5их класів, мета якого - ознайомити учнів з історією Олімпійських ігор, історією спортивних ігор: баскетболу, хокею, тенісу, волейболу; сприяти розповсюдженню гуманістичних ідеалів олімпізму . Пропагувати корисність занять фізичною культурою і спортом. Виховувати бережливе ставлення до здоров’я, командний дух, естетичні смаки. Тип уроку: урок засвоєння нових знань, урок-змагання
Перегляд файлу

1

 

 

 

 

  ОЛІМПІЙСЬКИЙ  УРОК 

  ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ З ЕЛЕМЕНТАМИ СПОРТИВНИХ ІГОР

 

 

Розробка

вчителя фізичної культури

Білоцерківської гімназії №2

Білоцерківської міської ради

Київської області

Дубовик О.В.

 

C:\Users\PC\Desktop\29508.jpg
 

                                         

 


 

 

 

 

 

 

 “ Зміцнити здоров’я людини в дитинстві,

 не допустити, щоб дитина вступала в юність кволою і млявою –

це означає дати їй усю повноту життєвих радощів “

О.В.Сухомлинський

 

Клас: 5 клас   Час  45 хв

Тема:  Олімпійська освіта.  Історія стародавніх Олімпійських ігор.   Історія сучасних спортивних ігор

Мета: мотивувати учнів до збереження та зміцнення здоров’я шляхом формування здоров’язбережувальної, загальнокультурної,  інформаційно-комунікаційної , міжпредметної  компетентностей.

Завдання уроку: ознайомити учнів з історією Олімпійських ігор, історією спортивних ігор: баскетболу, хокею, тенісу, волейболу; сприяти розповсюдженню гуманістичних ідеалів олімпізму .

Пропагувати корисність занять фізичною культурою і спортом.

Виховувати бережливе ставлення до здоров’я, командний дух, естетичні смаки.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, урок-змагання

Місце проведення: актова зала

Інвентар та обладнання : відеообладнання, грамоти та медалі спортсменів гімназії, плакати з олімпійською символікою,  «куточок бібліотекаря» - виставка книжок по теорії спорту та Олімпійських ігор. М’яч футбольний, гімнастична палиця; фітнесм’яч; тенісна ракетка з м’ячиком, фішки 5 шт., секундомір, різнокольорові папірці для поділу на команди, 3 медалі(золота, срібна, бронзова), 3 дипломи; фонограма для музичного супроводу естафет.

Хід уроку

 

1 слайд

Вступна частина (10хв)

Учні заходять до актової зали, розбираючи різнокольорові папірці, таким чином поділяються на команди: червоні, зелені, сині. У залі місця теж розподілені для команд. Кожна сідає окремо. 

Слово учителя. Доброго дня, шановні учні. Сьогодні ми зібрались з вами на незвичайному уроці фізкультури. Цей урок можна назвати «Знайомство», адже ви тільки нещодавно стали класним колективом і знайомитесь один з одним, з новими вчителями і новим навчальним закладом. А де ж , як не  на фізкультурі можна дізнатись про спортивні здобутки однокласників?   Моєю   метою  на цьому уроці є – познайомити вас з історією наймасовіших і найголовніших спортивних змагань у світі. Хто може відповісти, які це змагання? (Олімпійські ігри)

Протягом уроку ми будемо уважно слухати інформацію, запам’ятовувати, а на наступному уроці фізичної культури, я проведу коротке письмове опитування (Додаток №1). Закликаю до уваги.

          Але, який же урок фізичної культури без змагань, а вони у нас сьогодні також будуть. Хочу   наголосити, що всі естафети будуть присвячені різним   спортивним іграм. Спробуємо здогадатись – яким! Допомагати мені у суддівстві змагань будуть кадети 2(6)А класу : секундометрист,   секретар  і суддя в полі.

Головний суддя – голова міського методичного об’єднання учителів фізичної культури   Дударєва Оксана Володимирівна 

C:\Users\PC\Desktop\IMG_8862.jpgC:\Users\PC\Desktop\IMG_8730.jpg

Змагатись кожна команда буде окремо на час. Таким чином буде дотримана дистанція і безпека. На першому уроці ви прослухали бесіду з техніки безпеки і навіть розписались у спеціальному журналі!

Перед тим, як розпочати, необхідно зробити зарядку. Фізорг 2(6)А класу проведе з вам «розминку баскетболіста», поки ви будете розминатись,  я познайомлю вас з історією цієї гри.

Баскетбол. Історична довідка.

Баскетбол - спортивна командна гра з м'ячем, який закидають руками в кільце із сіткою (кошик) закріплене на щиті на висоті 3 м  05 с   над майданчиком. Грають дві команди по 5 осіб. Баскетбол народився в 1891 році. Доктор Джеймс Нейсміт - викладач фізичної культури в коледжі США винайшов гру для своїх студентів, щоб пожвавити урок. Студенти з азартом носилися по майданчику. Намагаючись заволодіти м'ячем і кинути його в один  з двох кошиків. Гру назвали «кошик-м'яч», в перекладі на англійську баскетбол. З цього часу пройшло більше 100 років. Дітище скромного викладача фізкультури знають у всьому світі.

 

 

 

 

Комплекс загальнорозвиваючих вправ  стоячи

Зміст вправи

Дозуван

ня, хронометраж

Організаційно –методичні вказівки

1

«Півмісяць» В. п. – стоячи, руки внизу, сполучені (замок). Руки підняти вгору, піднятися   на пів пальці (рахунок 1,2,3,4), стати на всю стопу; нахил тулуба вправо (рахунок1-10); в. п. – руки опустити через сторони. Те ж, в інший бік.

1 раз

Розтягування м’язів хребта

2

«Бочечки» В. п. – стоячи, руки зігнуті до плечей. На рахунок 1- 8 виконати колові оберти рук вперед, також назад, почергово вперед, почергово назад.

1 раз

Слідкувати за дистанцією. Тулуб тримати рівно

3

«Стрілочки» В.п. – стоячи, права рука вгорі, ліва рука донизу. На рахунок 1,2 – пружне відведення рук назад, 3,4 – зміна рук.

4 рази

Виконання активне, ритмічне

4

«Пружинка» В.п. – стоячи, руки перед грудьми зібрані в «замок», лікті в сторони. На рахунок 1,2 – поворот верхньої частини тулуба праворуч, 3,4 – ліворуч. (Скручування)

4 рази

Виконання активне, ритмічне.  Слідкувати за дистанцією

5

«Хвилі» В. п. – стоячи, кисті перед грудьми з’єднати між пальцями, долоні випрямлені. На рахунок 1-8 виконати хвилеподібні рухи передпліччям і з’єднаними долонями.

2 рази в різному напрямку

Тулуб тримати рівно. Кисті не роз’єднувати

ОСНОВНА ЧАСТИНА (25 хв)

 

2 слайд                                   

 Слово учителя. Міфи. Існують різні міфи про виникнення Олімпійських ігор. Безпосередньо ігри пов’язують з іменами героя Геракла, царя Пелопса, спартанського законодавця Лікурга та еллінського царя Іфіта, а також Прометея, що подарував людству вогонь.

Один з найпопулярніших міфів родоначальниками ігор називає Геракла і його батька Зевса.  Згідно з легендою, це Геракл першим називав ігри «Олімпійськими» і встановив звичай проводити їх кожні чотири роки. Легенда стверджує, що після здійснення дванадцяти подвигів Геракл побудував Олімпійський стадіон на честь Зевса. Після завершення будівництва, він пройшов по прямій 200 кроків і назвав цю відстань «стадій»

 

                  3 слайд                                          

Історична довідка .У далекі часи близько трьох тисячоліть тому на півдні Балканського півострова (сучасна Греція) та на прилеглих островах розквітала дивна держава – Еллада, населенням якої був дивний , талановитий народ – елліни. Найважливішим елементом культури цих давніх греків була  АГОНІСТИКА – принцип змагальності. Змагання надавали людині можливість повірити в себе, свої сили, найвищі цінності життя. У переможцях змагань вбачали образ божества, оскільки боги у греків були наділені людськими рисами.

Тілесна досконалість, фізична і духовна сила для греків були основними принципами, які проявлялись і на спортивних аренах.

 

4 слайд 

Олімпійські ігри взяли свій початок у 8 ст. до н.е., проводились в долині річки Алфею, в місті Олімпія.

5 слайд 

Проводились один раз на 4 роки на честь бога грому і блискавки ЗЕВСА. В Олімпії був храм, який вміщував в себе гімнасій (зал для тренувань), палестра (гімнастична школа для хлопчиків), стадіон, гіподром, будинок для гостей.

Опитування: Які з цих назв ви вже чули і можете розповісти про значення слів?

 

6 слайд 

 Міфи. В одному з джерел сповіщається, що ще у 884 році до н. е. правителі Еліди  Іфіт та Спарти Лікург, стурбовані постійними війнами між своїми народами, уклали угоду про перемир'я. На честь цієї події було вирішено провести Олімпійські ігри.

 Вони виробили статут священного перемир'я, взявши за основу проведення ігор чотирирічний цикл. Найголовніша умова складеної угоди — заборона усіх військових дій. Порушників ухвалено було карати великими грошовими штрафами, їх не допускали до змагань. У ті часи це вважалося найбільшим приниженням. Ізольованих від суперництва на аренах сторонилися навіть найближчі друзі.

Бачу, що ви вже втомились слухати і нам необхідно порухатись. Запрошую на естафету 5 учнів команди.  Наголошую, що в наступному конкурсі будуть брати участь інші учні!

 

Блок «Змагання»

Слово вчителя. По інвентарю ви зрозуміли про який вид спору ми поговоримо.

Опитування: Де застосовуються ракетки, м’ячики? (Бадмінтон, великий і малий теніс)

Цікаві факти. Бадмінтон — найшвидший ракеточний вид спорту: швидкість польоту волана може досягати 270 км/год. Бадмінтон входить до програми підготовки космонавтів. Походить ця гра ще із Стародавнього Сходу та Древньої Італії.

Теніс з'явився в XIV столітті на території сучасної Франції. Французька знать захоплювалася так званою «грою долонею» («же де пом»), яка справила великий вплив на розвиток сучасного тенісу. Першими гравцями-аматорами стали священнослужителі, і не тільки молоді семінаристи, але й священики більш високих звань: архієпископи і кардинали. Гра проводилася в стінах монастирів, переважно на кам'яній підлозі. Згодом для зручності гри на руку, що б'є по м'ячу, почали надягати рукавичку, а м'яч відбивати дерев'яними предметами, які згодом трансформувалися у так звані ракетки.

І ЕСТАФЕТА З  РАКЕТКАМИ ТА М’ЯЧИКАМИ

C:\Users\PC\Desktop\IMG_8771.jpg

Умова: за сигналом учителя перший учень обходить вісімкою фішки, тримаючи м’ячик на ракетці, назад повертається по прямій, передає ракетку наступному. Час засікається на початку руху і зупиняється в кінці , після 5-го учасника. Записати час кожної команди в протокол (Додаток № 2)

Історична довідка. Повертаємось до історії Стародавніх Олімпійських ігор.

7 слайд 

У змаганнях могли брати участь усі вільні греки. Однак жінкам заборонялося навіть бути присутніми в Олімпії. Олімпійські ігри були лише чоловічим святом — і не розвагою, а служінням богу, тому олімпійські переможці здобували особливу пошану—їх вшановували як людей священних, улюбленців Зевса.

8 слайд 

 Олімпійські ігри проходили влітку і тривали п'ять днів. У перший день атлети приносили жертви богам, давали клятву боротися чесно. Судді клялися виносити справедливі рішення. Наступні три дні приділялися змаганням.
Більшість змагань відбувалися на стадіоні. Атлети виступали оголеними.

 Одне з головних змагань— п'ятиборство — починалося з бігу. Потім греки випробовували свої сили у стрибках у довжину. Метання списа і диска були третім і четвертим видами змагань, п'ятим — боротьба. Учасники змагалися також у кулачному бою, в бігу зі зброєю, у гонках колісниць.

 

Блок «Змагання»

Наразі ми влаштуємо змагання для інших п’яти учасників команд.

ІІ ЕСТАФЕТА З ПАЛИЦЯМИ І М’ЯЧЕМ (ХОКЕЙ)

C:\Users\PC\Desktop\IMG_8802.jpgC:\Users\PC\Desktop\IMG_8818.jpg

Умова: Перший учасник за сигналом починає обводити фішки   за допомогою гімначтичної палиці. Повертається по прямій, передає палицю і м’яч наступному учаснику. Час зупиняється, коли останній учасник перетне фінішну лінію.

Опитування: На яку спортивну гру була схожа ця естафета і які ви знаєте її різновиди? (Хокей з шайбою, хокей на траві та ін.)

Літературна довідка. А чи знаєте ви, що налічується аж 12 видів хокею, і в українців є старовинна гра «Ковіньки». Історію та основи гри наводить А.Терещенко у своїй статті в журналі «Живая старина» (40-ві роки XVIII ст.)

«…Ніхто вже не пригадає нині, коли з'явился в Україні ця гра. Достеменно відомо, що ще у часи гетьмана Хмельницького у великому пошанівку в українських хлопчаків була гра „ковіньки“   („клюшки“). Влітку грали на лузі, чи просто на вигоні, де випасали худобу; взимку — на вулиці. У дернину чи сніг всаджували товстий кілок, озброювались кривими палицями-ковіньками й до смерку ганяли опуку — невеличку дерев'яну цурку..» , ще її називали свинкою.

Слово учителя. Повертаємось до Стародавньої Греції

У п'ятий, заключний, день ігор перед храмом Зевса нагороджували переможців, покладаючи їм на голови вінки з гілок оливи. Рідне місто ставило переможцеві пам'ятник і до кінця життя годувало безкоштовним обідом.

Опитування: А які нагороди отрумують спортсмени на сучасних Олімпійських іграх?

9 слайд 

Так – найпочесніша нагорода Олімпіади  - це Золота медаль, за друге місце спортсмен отримує Срібну, а за третє  - Бронзову медаль. І як у давні часи, медалісти мають ще й відповідні грошові винагороди, а також повагу не тільки рідного міста, а і всієї країни. Вони знані в усьому світі!

Представлення досягнень учнів. На виставці ви можете бачити спортивні нагороди ваших однокласників. Яке розмаїття! Лише в одному класі зібрались футболісти, хокеїсти, гімнасти, танцівники, борці та каратисти (призери змагань встають зі своїх місць). Хлопці та дівчата, бажаю вам досягати і надалі великих успіхів у спорті – ви надія і майбутнє України!

 

C:\Users\PC\Desktop\IMG_8782.jpgC:\Users\PC\Desktop\IMG_8792.jpg

Блок «Змагання»

А ми проведемо заключну естафету, у якій буде брати участь вся команда. В цій естафеті, ми будемо розвивати фізичні якості волейболіста. 

      Найважливішими якостями для гравців у волейболі є стрибучість для можливості високо піднятися над сіткою, реакція, координація, фізична сила для ефективних ударів. Для любителів волейбол — поширена розвага і спосіб відпочинку завдяки простоті правил і доступності інвентарю. Існують численні варіанти волейболу, що відгалузилися від основного виду,  пляжний волейбол,  міні-волейбол. Волейбол, це ще одна гра, яку винайшов також викладач фізичного виховання коледжу в США Вільям Джордж Морган. 9 лютого 1895 року в спортивному залі він підвісив тенісну сітку на висоті 197 см, і його учні, число яких на майданчику не обмежувалося, стали перекидати через неї баскетбольний м'яч. Морган назвав нову гру «мінтонет». 

Ми з вами будемо часто грати на уроках фізкультури у волейбол, тому що це улюблена гра в нашій гімназії. Іноді ми будемо використовувати не волейбольний м’яч, а фітнесм’яч, щоб цікавіше і веселіше позмагатись!

 

ІІІ ЕСТАФЕТА З ФІТНЕСМ’ЯЧЕМ

Умова: команда шикується в колону і за сигналом починає передавати м’яч над головою, останній гравець, отримавши м’яч, перебігає наперед. Час зупиняється, коли перший гравець знову з м’ячем на початку строю.

C:\Users\PC\Desktop\IMG_8885.jpgC:\Users\PC\Desktop\IMG_8879.jpg

 

ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА (10 ХВ)

 

10 слайд 

Тепер прошу всіх на свої місця, і я розповім, як ми будемо нагороджувати команди. Загалом кожна команда змагалась у трьох естафетах  на час. Судді до дадуть результати (загальний час виконання) кожної команди і таким чином у кого буде найбільший час проходження всіх трьох естафет – отримує третє місце, середній – 2 місце і команда з найменшим часом проходження естафети отримує 1 місце.

Нагородження команд. Фотосесія

C:\Users\PC\Desktop\IMG_8942.jpgC:\Users\PC\Desktop\IMG_8949.jpg

Заключне слово. Вітаю учасників змагань. Ви виправдали девіз Олімпійських ігор : «Швидше,   вище, сильніше ».  Спродіваюсь, що на сьогоднішньому уроці ви дізнались багато нового. Які цікавинки ви запам’ятали ?

 Нагадати домашнє завдання: повторити історію Стародавніх Олімпійських ігор.(Інформацію ви можете отримати в нашій бібліотеці – вашій увазі виставка книжок) Підготуватись до складання тесту. Виконати комплекс ранкової зарядки.

 Організований перехід до роздягальнь

C:\Users\PC\Desktop\IMG_8801.jpg

 


Список використаних джерел

 

 

  1. Баскетбол на Олімпійських іграх. [Електронний ресурс]. – Режим доступу :  https://uk.wikipedia.org/wikі/Баскетбол
  2. Булатова М. М. Енциклопедія олімпійського, спорту в запитаннях і відповідях / М. М. Булатова . — [2-ге вид.. — К.: Олімп. л-ра, 2011. 400 с.
  3. Булатова М. М. Твій олімпійський путівник / М. М. Булатова ; НОКУ. - Київ : [б. в.], 2011. - 120 с
  4. Дутчак М.В. Спорт для всіх в Україні: теорія та практика / М.В. Дутчак. –  К. : Олімпійська література, 2009. – 279 с.
  5. Історія виникнення тенісу. [Електронний ресурс]. – Режим доступу :   https://uk.wikipedia.org/wiki/Теніс
  6. Куроченко І.О. Фізична культура і спорт. Інформаційно-методичний довідник з питань фізичної культури і спорту. – Київ : 2004-1184 с.
  7. Овчарук О. Компетентності як ключ до оновлення змісту освіти // О. Овчарук. Стратегія реформування освіти в Україні: рекомендації з освітньої політики. – К. : “К.І.С.”, 2003. – 296 с.
  8. Шиян Б.М. Теорія і методика фізичного виховання школярів. Ч. 1, 2. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2002.
  9. Федерація хокею України. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://fhu.com.ua/Хокей

 

 

 

 

 

 

Додатки

Додаток №1

Тест (2б)

 «Олімпіада стародавньої Греції»

  1. На честь кого проводили Стародавні Олімпійські ігри(А – Зевс, Б-Геракл, В-Гера)
  2. Де під час Стародавніх Олімпійських ігор проходили перегони на колісницях(А – стадіон, Б-гіподром, В – аеродром)
  3. Заборона усіх військових дій під час проведення спортивних змагань називалась ( А – агонистика, Б – палестра, В – Екехерія)
  4. Якого виду змагань не існувало на Стародавній олімпіаді(А – метання списа і диску, Б – бігу на один стадій і  перегони на колісницях, В – футбол та важка атлетика)
  5. Хто мав право брати участь у Стародавніх олімпійських іграх(А – вільні греки-чоловіки, Б – чоловіки та жінки знатного роду, В – гладіатори)
  6. Які нагороди отримували переможці Стародавніх Олімпійських ігор ( А – золоті, срібні та бронзові медалі, Б – вінок з оливи та пошану всього міста, В – лавровий вінок і мішок грошей)

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №2

Протокол змагань

Назва команд/назва естафет

І

Теніс/час

ІІ

Хокей/час

ІІІ

Волейбол

/час

Загальна кількість

Місце

1

Червоні

 

 

 

 

 

2

Сині

 

 

 

 

 

3

Зелені

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Дубовик Елена
Додано
28 вересня 2021
Переглядів
915
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку