ОНОВЛЕННЯ ФОРМ І
МЕТОДІВ ПОЗАКЛАСНОЇ РОБОТИ З ІНФОРМАТИКИ
В сучасному суспільстві тривають швидкі й фундаментальні зміни в основних напрямках людської діяльності. Людство має нагальну
потребу обробки інформації. Тому я, як вчитель інформатики, ставлю перед собою завдання
пошуку нових організаційних форм і методик навчання інформатики серед них такі методи:
«МОЗКОВИЙ ШТУРМ»
Мозковий штурм є колективним пошуком нетрадиційних шляхів розв'язання проблем. Цей
метод враховує думку не лише окремої людини, а й цілого класу. Під час мозкового штурму забороняється будь-яка критика (словесна,
жестикуляційна, мімічна), підтримується будьяка ідея, навіть жартівлива або безглузда.
Дебати сприяють розвитку логічного та критичного мислення, навичкам організації власних думок, навичкам усного мовлення, толерантності, умінню працювати в колективі
Діє за принципом «думаю, говорю, записую». Учень вголос оголошує, чим у даний момент він займається;
одночасно вирішується задача управління діяльністю всього класу.
За допомогою коментованого управління:
• середній і слабкий учень тягнеться за сильним;
• розвивається логіка суджень, доказовості, самостійність мислення;
• учень стає на місце вчителя, який керує класом.
Інтерактивне навчання сприяє формуванню навичок та вмінь як предметних, так і загально навчальних; виробленню життєвих цінностей; створенню атмосфери співробітництва, взаємодії; розвитку комунікативних якостей. Дана технологія передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв'язання проблем.
Інтерактивне навчання — це навчання діалогу, під час якого відбувається взаємодія учасників педагогічного процесу з метою взаєморозуміння, спільного розв'язання навчальних задач, розвитку особистісних якостей учнів.
Технології ігрового навчання — це така організація навчального процесу, під час якої навчання здійснюється в процесі включення учня до навчальної гри (ігрове моделювання явищ, «переживання» ситуації).
Навчальні ігри мають на меті крім засвоєння навчального матеріалу, умінь і навичок, ще й надання учневі можливості самовизначитися, розвивати творчі здібності, сприяють емоційному сприйманню змісту навчання
Критичне мислення — мислення вищого порядку, яке спирається на інформацію, усвідомлене сприйняття власної інтелектуальної діяльності та діяльності інших.
Параметрами критичного мислення є: особистісне ставлення до об'єкта, аргументованості висновків; логічність викладу; здатність змінити позицію на основі контраргументу.
Основні прийоми технології: мозковий штурм, розширена лекція, постановка учнями запитань, "читання з позначками, дискусія. Розумові дії, які формуються під час використання технології:
• знання;
• розуміння;
• використання знань та вмінь;
• аналіз;
• синтез;
• оцінювання, уміння роботи висновки.
Проект—це робота, що самостійно планується та реалізується учнями де вони
привчаються творчо мислити, самостійно планувати свої дії, естетично реалізувати засвоєні засоби та способи роботи, а також удосконалювати свої навички та культуру особистого спілкування і співробітництва.
Формування компетентностей учнів зумовлене не лише реалізацією відповідного оновленого змісту освіти, а й
пошуком адекватних методів та технологій навчання. Всю свою роботу я спрямовую на реалізацію основної групи
компетентностей, які дають можливість реалізувати предмет інформатика: соціальну, полікультурну, комунікативну, інформаційну,
саморозвитку та самоосвіти, продуктивної творчої діяльності.
При вивченні інформаційних технологій, з одного боку, повинні одержати розвиток і конкретизацію всі основні
змістові лінії курсу інформатики (інформації, подання
інформації, інформаційних процесів, алгоритмів, формалізації
і моделювання, інформаційних технологій, телекомунікацій), з іншого боку, ці змістові лінії є науковою основою досліджуваних інформаційних технологій.
Я вважаю, що серед завдань навчання інформатики найосновнішими є підвищення рівня викладання предмета, спрямування його на формування в учнів комп’ютерної
грамотності, показ практичного застосування набутих знань в основних галузях виробництва, удосконалення методів
навчання, навчання учнів самостійної роботи над підручником, підвищення ефективності основної форми навчальновиховного процесу – уроку.
Успішне виконання цих завдань багато в чому залежить від того, як буде підготовлений урок і як його проведе вчитель.
Тому завжди починаю свою роботу з розробки календарнотематичних планів для кожного класу, під час якої продумую і планую які форми і методи навчання будуть
використовуватись під час вивчення тої чи іншої теми. Під час поурочного планування визначаю оптимальні шляхи
реалізації основних функцій: освітньої, розвиваючої, виховної.
З досвіду роботи вважаю, що позакласна робота з інформатики є важливою ділянкою навчально-виховної діяльності . Вона сприяє розширенню і поглибленню знань учнів з різних питань сучасної науки, техніки і
виробництва, формуванню в них практичних умінь, дає змогу розвивати творчі здібності учнів, підвищувати
їхній інтерес до інформатики, допомагає у підготовці учнів до вибору майбутньої професії. Позакласні
заняття мають великий вплив на урок, підвищують якість навчання з інформатики.