Підготовка учнів до олімпіади з інформатики

Про матеріал
Методичні рекомендації підготовки учнів до олімпіади з інформатики. Такі олімпіади мають різний рівень стійкості, від міського та регіонального рівнів до національних та міжнародних змагань. Учасники змагаються, вирішуючи завдання на конкретних програмних мовах програмування, таких як S++, Java або Python. Олімпіади з інформатики сприяють розвитку логічного мислення, креативності та технічних навичок учасників. Вони мають також молодим талантам проявити свій потенціал, отримати визнання та можливість отримати стипендіальну підтримку або вступити до престижних вищих навчальних закладів.
Перегляд файлу

image


Підготовка до олімпіади з інформатики  сприяє розвитку: 

· абстрактного мислення; 

· логічного мислення; 

· здібностей до розв’язування нестандартних задач; 

· уміння сконцентруватися на виконанні завдання; 

· уміння знаходити рішення в непередбачених ситуаціях; 

· уміння розподіляти час на виконання завдань; 

· уміння одночасно розв’язувати кілька задач; 

· уміння аналізувати свої розв’язки, знаходити помилки, передбачати різноманітні ситуації для поставленої задачі.  

Етапи роботи з талановитою молоддю, які використовую у своїй педагогічній діяльності:  

Ø  підготовка вчителя;

Ø  відбір учнів; 

Ø  вибір напрямів діяльності для розвитку таланту; 

Ø  робота з розвитку таланту (багато направленість); 

Ø  створення спортивної атмосфери; 

Ø  участь учнів в різних конкурсах, турнірах, олімпіадах.

imageПідготовка учня до олімпіади починається з підготовки вчителя. 

Проблеми, що постають перед учителем:

Ø  Знання алгоритмів розв'язання олімпіадних завдань.

Ø  Наявність самих завдань.

Ø  Знання мов програмування.

Ø  Навчання учнів правильної організації діяльності на олімпіаді.

image

Ø  Online курси із вивченням мов програмування:

Розробка та аналіз алгоритмів. Частина 1.   

Основи програмування

image

image

image

image

Ø  Пошук літератури та відео в Інтернеті

-            С.В. Матвійчук, С.С.Жуковський  Практикум програмування Python / C++ на e-olymp.com

-            С. В. Матвійчук Навчити учнів програмувати

-            С.В. Матвійчук Абетка програмування на Python

-            Практикум з програмування мовою Python

-            Введення в Python

-            Python для дітей та батьків.  

 

Ø  Систематизація знайденого матеріалу

 Можна виділити наступні групи алгоритмів:

Алгоритми над цілими числами.

Рекурсія.

Сортування.

Задачі на перебір.

Геометричні задачі.

Динамічне програмування.

Графи і дерева.

Текстові перетворення.

Форми методичної діяльності при підготовці: 

Ø  індивідуальна форма навчання; 

Ø  робота в групах на уроках;

Ø  робота у різнорівневих групах на факультативах;

Ø  робота в парах;  Ø дистанційне навчання;  Ø самостійне навчання. 

Онлайн-системи  тестування олімпіадних завдань

image

image


інформатики : 

Ø  набити універсальну заготовку для розв’язання  олімпіадної задачі

(процедури введення даних та виводу результату); 

Ø  на наступному етапі учню необхідно уважно прочитати умову, не пропускаючи жодної фрази;

Ø  якщо з точки зору формальної логіки умова задачі може трактуватися неоднозначно - слід ставити запитання експертам;

Ø  часто трапляється, що після детального прочитання задачі, не знаєш, як до неї підступитися. У такому випадку рекомендується відкласти її і читати наступну;

Ø  далі учню необхідно побудувати математичну модель задачі, пошукати той клас стандартних завдань і алгоритмів, який пов'язаний з даним завданням. Чітко сформулювати базовий клас задачі.  

інформатики : 

Ø  якщо одне із значень виражається через інше необхідно записати рекурентне співвідношення;

Ø  особливо важливо побудова моделі в геометричних задачах. Любитель цікавих завдань повинен знати всі способи подання прямої на площині, в просторі та зв'язок між ними;

Ø  задачі дискретної математики, до яких належить більшість олімпіадних завдань з інформатики, часто зводяться до перебору різних комбінаторних конфігурацій об'єктів та вибору серед них найкращого. Тому знання алгоритмів генерації є необхідною умовою успішного розв’язання задачі.

 

інформатики : 

Ø  Учню треба запрограмувати рішення задачі у вигляді викликів процедур і функцій, які поки що слід описати у вигляді "заглушок" (уявної чи порожньої дії або імітації справжнього дії, які повинна виконувати програма). Таким чином він зможе налагодити логіку програми, яка знову ж таки повинна залишатися робочою.  

Ø  При необхідності треба витратити півхвилини і дописати коментарі про те, що за значення зберігаються в кожній із змінних, що повертає та чи інша функція і т.д.

Ø  Потім слід по одній набивати і налагоджувати вже описані процедури і функції, домагаючись, щоб свою дію кожна з них виконувала правильно в будь-якому випадку.

 

інформатики : 

Ø  Якщо ж учень не придумав ефективного розв’язку  завдання, то нехай вирішить  його по-простому: наприклад, за допомогою повного перебору. 

Ø  Якщо і це складно, то хай спростить собі завдання, тобто відкине умови, які йому заважають або доб’ється, щоб програма проходила на самих простих тестах.  

Ø  Аналогічно слід вчинити з завданнями, на вирішення яких у нього не вистачило часу.

Ø  Рекомендація ж прочитати умову задачі ще раз вже після рішення задачі, тільки на перший погляд здається парадоксальним. Часто виявляється, що школярі вирішували все ж трохи не те завдання, яке потрібно.

інформатики : 

Ø  Наступний крок програму необхідно тестувати.

Перше правило тестування - перевіряти завдання на тесті (наборі вхідних даних) з прикладу. 

 

Ø  Далі, хай не лінується придумувати свої тести, та використовує багато "маленьких" тестів.  

Друге правило – нехай уважно перевіряє, що програма видала на тесті.

 

Ø  Окрім "маленьких" тестів, необхідно завжди перевіряти рішення на так званому "максимальному" тесті. Часто такий тест призводить до помилки часу виконання

Вічна дилема: що краще - тестувати або перевіряти логіку?

інформатики : 

По ходу змагань учню доводиться регулярно приймати тактичні рішення. 

Ø  Перевіряти рішення далі або відправити його у журі?

Ø  Тестувати, налагоджувати програму або шукати помилки? 

Ø  Важливо правильно розставляти пріоритети. Що важливіше в останню годину змагань - надійне рішення однієї задачі або ризикована спроба вирішити ще дві? 


Висновки: 

Отже, під час підготовки до олімпіади з інформатики необхідно не тільки вчити учнів методів розв’язування задач та основним алгоритмам. 

 

Учнів потрібно вчити:

-            вмінню керування своєю діяльністю;

-            розподіляти час на розв’язання кожної задачі;

-            вмінню розбивати процес розв’язання задачі на етапи,  -    виділяти певні етапи та їх виконувати.

 

До олімпіади учнів необхідно готувати теоретично, практично та психологічно. 

 

У процесі психологічної підготовки необхідно налаштувати учасника на бажання і вміння максимально реалізувати свої потенційні можливості (зауважте - не перемогти, а максимально реалізувати) в екстремальних умовах, які пред'являє олімпіада.


image

image

image

pdf
Додано
11 лютого
Переглядів
414
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку