Операції порівняння. Оператори розгалуження.

Про матеріал

Використовуючи розробку уроку, учитель має можливість розкрити такі поняття учням як: порівняння, логічні вирази (Операції відношення, оператор IF-ELSE, конструкція ELSE- IF-ELSE, оператор CASE.), розгалуження.

Перегляд файлу

 

 

Тема уроку: Операції порівняння. Оператори розгалуження.

Мета:

Сформувати поняття:

Порівняння;

Оператора розгалуження;

Формувати вміння:

Працювати в середовищі програмування;

Створювати проект та налагоджувати його;

Використовувати логічні операції та оператори розгалуження;

Редагувати код обробників подій;

Використовувати середовище програмування для створення проектів;

Створювати проект для власного використання;

Чітко й лаконічно висловлювати думки;

Робити висновки;

Виховувати:

Уважність, дисциплінованість під час роботи на ПК.

Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь.

Базові поняття й терміни: порівняння, логічні вирази, розгалуження.

 Структура уроку:

I. Організаційний етап

II.Перевірка домашнього завдання

III.Актуалізація опорних знань

IV.Мотивація навчальної діяльності

V.Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

1. Операції відношення.

2. Оператор IF-ELSE.

3. Конструкція ELSE- IF-ELSE.

4. Оператор CASE.

VI. Первинне  закріплення знань

VII. Підбиття підсумків уроку

VIII. Домашнє завдання

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

Привітання. Підготовка класу до занять.

  1. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
  2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Письмова робота

Запишіть означення термінів:

1)судження;

2) кон’юнкція;

3) диз’юнкція;

4) заперечення;

5)логічні вирази.

 

 

      IV.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

На минулому уроці ми розглянули логічні операції та вирази. Постають питання: «Як застосувати набуті знання на практиці?», «Які конструкції передбачені в мові програмування для організації розгалуження?».Спробуємо дати відповіді на ці питання.

  1. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Операції відношення

Оператор

Дія

=

Дорівнює

<>

Не дорівнює

>

Більше

<

Менше

>=

Більше або дорівнює

<=

Менше або дорівнює

Результат виконання операторів відношення і логічних операторів має тип boolean.

Оператор IF-ELSE

Формат інструкції має вигляд:

If (логічний вираз)

{інструкція1;} else {інструкція2;}

Частина else є необов’язковим елементом.

Якщо елемент «логічний вираз», поверне значення ІСТИНА, буде виконана if-інструкція1; в іншому випадку – else – інструкція2(якщо така існує). Одночасно обидві інструкції ніколи не виконуються. Умовний вираз, що керує виконанням  if-інструкція, повинен мати тип boolean.

 

 

 

 

 

 

 

Приклад 1. Iз двох введених чисел вивести менше.

var a,b: byte;

begin

write('Введiть через пропуск два числа: ');

readln(a,b);

if a < b then writeln('Вiдповiдь: ', a)

else writeln('Вiдповiдь: ', b)

end.

Приклад 2.  Якщо введене число додатнє, то збiльшити його на 10.

var D: integer;

begin

writeln('Введiть число: '); readln(d);

if D > 0 then D:=D+10;

writeln('Вiдповiдь: ', D)

end.

Конструкція ELSE-IF-ELSE

Цю конструкцію в програмуванні  часто використовують для перевірки кількох умов:

If (умова) {}

Else if (умова) {}

Else if (умова) {}

Else{}

Умовні вирази обчислюються зверху вниз. Щойно в якій-небудь гілці виявиться істинний результат, буде виконана інструкція, пов’язана з цією гілкою, а решта сходинок пропускається. Якщо виявиться, що жодна з умов не є істинною, виконується остання else-інструкція. Якщо остання else-інструкція не задана, а решта виявилися помилковими, то взагалі жодна дія не буде виконана.

Приклад 3. 

    4    при  x <= 0

 Обчислити y =      - 2*x  при  0 < x < 10

    x+1  при  x >= 10

 

var x,y:integer;

begin

readln(x);

if x<=0 then y:=4

else if x>=10

then y:-x+1

else y:=-2*x;

writeln('Вiдповiдь: ', y)end.

 

Оператор CASE

Оператор Case використовується у випадках, коли треба розгалуджити

 програму бiльше, чим на двi гiлки i розгалудження залежить не вiд умови,

а вiд   конкретного значення якоїсь змiнної.

Змiнна, вiд значення якої залежить вибiр шляху виконання програми,

  називається селектором (перемикачем), її конкретнi значення - мiтками.

 Формат команди Case у повнiй формi такий:

 Case <селектор> of

 <мiтка1>: <інструкція 1>;

 <мiтка2>: <інструкція 2>;

 ...

 <мiткаN>: <інструкціяN>

 else <інструкція>

 end;

 Значення селектора зверху вниз  порiвнюється з значенням мiток;

 якщо цi значення спiвпадають, то виконується інструкція, яка стоїть пiсля

 мiтки i виконання інструкції завершується. Якщо значення селектора не

  спiвпадає зi значенням нi однiєї мiтки, то виконується інструкція, яка

  стоїть пiсля службового слова else i виконання оператора завершується.

 Формат команди Case у короткiй формi такий:

 Case <селектор> of

 <мiтка1>: <інструкція 1>;

 <мiтка2>: <інструкція 2>;

 ...

 <мiткаN>: <інструкція N>

 end;

 Команда виконується аналогiчно, але при неспiвпаданнi селектора i

  мiток дiї не виконуються i програма переходить до виконання наступної

  інструкції.

 Запам'ятайте:

  а) команда Case завжди завершується службовим словом End;

  б) кiлькiсть мiток - вiд 1 до 255;

 в) у зв'язку з цим, селектором може бути тiльки змiнна типу

 byte, shortint або  char;

  г) пiсля мiтки може стояти тiльки ОДИН оператор. У випадках, коли треба використати бiльше операторiв, вони обмежуються службовими словами begin i end (тобто, використовується ОДИН складений оператор).

 Конкретнi значення мiток можуть перелiчуватися через кому або

  використовується пiддiапазон, якщо цi значення iдуть пiдряд.

Приклад 4. По введеному номеру надрукувати назву дня тиждня.

  Var t: byte;

  begin

    write('Введiть номер дня тиждня: ');

    readln(t);

    case t of

 1: writeln('Понедiлок');

 2: writeln('Вiвторок');

 3: writeln('Середа');

 4: writeln('Четвер');

 5: writeln('П''ятниця');

 6: writeln('Субота');

 7: writeln('Недiля');

 else writeln('У недiлi тiльки 7 днiв!');

    end

  end.

Приклад 5. По введеному номеру мiсяця надрукувати - це учбовий або канiкулярний час.

  Var t: byte;

     begin

    write('Введiть номер мiсяця: ');

    readln(t);

    case t of

 1 .. 5, 9 .. 12: writeln('У цi мiсяцi ми вчимося');

 6 .. 8: writeln('У цi мiсяцi ми вiдпочиваµмо');

 else writeln ('Нема мiсяця з таким номером')

    end

  end.

Приклад 6. По введенiй лiтерi надрукувати чоловiче iм'я.

  Var с: char;

  begin

    write('Введiть лiтеру (А, Б, В, Г, Д): ');

    readln(c);

    case c of

 'А': writeln('Артем');

 'Б': writeln('Борис');

 'В': writeln('Вiктор');

 'Г': writeln('Герасим');

 'Д': writeln('Дмитро');

   end

  end.

  1. ПЕРВИННЕ ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

Практичне завдання.

Створіть програми для перевірки існування трикутника зі сторонами a, b, c  та розв’язування квадратного рівняння. Використайте блок-схеми алгоритмів, розроблених на минулому уроці.

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ  УРОКУ

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Опрацювати конспект уроку та відповідний розділ підручника.

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Інформатика (академічний, профільний рівень) 11 клас (Лисенко Т.І., Ривкінд Й.Я., Чернікова Л.А., Шакотько В.В.)
Додано
19 квітня 2018
Переглядів
1652
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку