Опис досвіду дистанційного навчання української мови та літератури

Про матеріал
Матеріал містить опис досвіду роботи з учнями під час дистанційного навчання української мови та літератури
Перегляд файлу

Відділ освіти Долинської ТГ Подільського району Одеської області

КУ «ДОЛИНСЬКИЙ ЛІЦЕЙ ДОЛИНСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ

ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ»

 

 

 

 

 

 

 

ВИКОРИСТАННЯ ХМАРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ У ПРОЦЕСІ ВИКЛАДАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ                                                                     (з досвіду впровадження)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опис досвіду роботи

вчителя української мови та літератури

 КУ «Долинський ліцей Долинської

сільської ради Одеської області»

Гусарської Наталі Василівни

 

Одеса-2022

2

Анотація

 

Тема досвіду: «Використання мережевих технологій дистанційного навчання у процесі викладання української мови та літератури»

Адреса досвіду: КУ « Долинський ліцей Долинської сільської ради Одеської області»

Автор: Гусарська Наталя Василівна

 

В описі досвіду висвітлено питання  про форми і методи ефективної взаємодії з учнями під час дистанційного навчання, а саме  необхідність використання мережевих технологій на уроках української мови та літератури під час дистанційного навчання, упровадження на їх основі новітніх методів, що ґрунтуються на застосуванні сучасних комп’ютерних засобів, забезпечення вибіркового авторизованого доступу педагогів, учнів до конкретних мережевих ресурсів. Визначено переваги хмарних технологій як способу задоволення освітніх потреб у здобутті нових знань. Обґрунтовано ефективність використання сервісів Google для неперервного навчального процесу та навчання учнів. Вони сприяють забезпеченню оперативного, поточного та підсумкового контролю; обліку результатів діяльності учасників освітнього процесу; дають можливість здійснити аналіз та результативність отриманих знань. Наведено приклад використання сервісів Google в навчальній діяльності для планування – пошта; організації – диск; координації – пошта; обліку – диск; аналізу – форми. Зазначені базові сервіси Google дають можливість використовувати в освітньому процесі Web-додатки, онлайнсервіси для освітнього процесу, систему дистанційного навчання, проведення відеоконференцій тощо. У дослідженні  висвітлено питання про доцільне використання  Google-сервісів на уроках української мови та літератури. Зосереджено увагу на практичну діяльність учнів як дієвого способу засвоєння значного обсягу інформації. Визначено необхідні умови технічного забезпечення використання хмарних технологій: Інтернет, комп’ютер, браузер,

3

навички роботи з Інтернетом.  Ключові слова: використання сервісів Google; інформаційно комунікаційні технології; сервіси Google: поштовий сервіс, Google Диск, документи, таблиця, презентація,  Google форми, сайт, освітні проекти «На урок», «Всеосвіта».    

 Опис досвіду носить раціоналізаторський характер. Тема розкрита глибоко і всебічно. Матеріали досвіду пропонуються  для використання   вчителями української мови та літератури, так як містять багато практичного матеріалу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 4

       Актуальність даного досвіду

   Сьогодні в усьому світі дедалі більше уваги приділяється розвитку інформаційного суспільства. До того ж  таке поняття, як «інформація» почало займати дуже важливе місце навіть у повсякденному житті, що, у свою чергу, вимагає від кожного члена суспільства підвищення рівня інформаційної культури, уміння швидко отримувати та професійно опрацьовувати інформацію. А зваживши на виклики 2020 – 2021 н.р., які постали перед кожним учасником освітнього  процесу, використання саме інформаційних технологій на уроках української мови та літератури в умовах дистанційного навчання продиктоване часом.

   Дистанційне навчання - засноване на сучасних інформаційних і комунікаційних технологіях навчання й підвищення кваліфікації.

   Дистанційні інформаційні технології навчання можна розглядати як природний етап розвитку традиційної системи освіти від дошки з крейдою до електронної дошки й комп'ютерних навчальних систем, від книжкової бібліотеки до електронної, від звичайного класу до віртуального. 

   Повноцінному дистанційному освітньому процесу сприяють хмарні технології,  що реалізуються за допомогою сервісів Google. Базові сервіси Google мають безмежні можливості не лише для організації навчання, але й професійного розвитку педагогів, підвищення їх компетентності у сфері інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ). Такий підхід дає можливість контролювати час, місце, темп і шлях засвоєння навчального матеріалу. Зазначена форма освіти робить можливим поєднання традиційних методик та актуальних новітніх технологій. Завдяки сервісам Google стає можливим не лише отримати доступ до освітніх матеріалів різного вигляду (текстових, графічних, мультимедійних), але й виконувати спільну роботу з учителем або групою однокласників.  Сучасний педагог повинен уміти користуватися сервісами у своїй професійній діяльності. При використанні сервісів Google відбувається процес розвитку особистості. Моя мета – це розкрити основні аспекти використання онлайн сервісів (на прикладі Google форм та Google-

5

диску) на уроках української мови та літератури під час дистанційного навчання та застосування у своїй роботі можливостей освітніх проектів «На урок», «Всеосвіта».

   Для досягнення визначеної мети сформульовані такі завдання: 

- довести необхідність використання мережевих технологій на уроках української мови та літератури під час дистанційного навчання; 

- визначити переваги хмарних технологій, які реалізуються за допомогою сервісів Google на уроках української мови та літератури;

- показати можливості освітніх проектів ««На урок», «Всеосвіта» для дистанційного навчання української мови та літератури. 

   Практичне значення опису досвіду полягає в тому, що напрацьовані методичні рекомендації можуть бути використані студентами-практикантами та вчителями-словесниками на уроках української мови та літератури під час дистанційного навчання.

Пропонуючи учням різні види роботи за допомогою використання  сервісів Google, можна:

- проводити креативні уроки, підтримувати інтереси і цікавість дітей за допомогою  сучасних  гаджетів; 

- підвищити мотивацію учнів шляхом зацікавлення їх навчальним матеріалом;

- формувати освічену, творчу, морально та фізично розвинуту особистість;

- виховувати компетентнісну особистість, яка здатна вчитися впродовж життя;

- домогтися цілковитого оволодіння необхідними знаннями, уміннями й навичками  в умовах карантину та  змішаного навчання;

- розвивати не механічне запам'ятовування певних відомостей, а здатність осмислювати вивчене, виділяти основне, сприяти виробленню вмінь свідомо застосовувати знання на практиці, активізувати розумову діяльність учнів, формувати в них глибокі й міцні навички;

- вирішити проблему підготовки до уроку, оскільки можна використовувати не лише розроблені види робіт, а й створювати на їх основі нові з урахуванням вимог та рекомендацій;

6

- розвивати комунікативні вміння та навички учнів;

- підвищувати результативність та якість навчання;

- урізноманітнити уроки української мови, створити сприятливу атмосферу для розвитку здібностей кожної дитини.     

 

Опис досвіду. «Використання хмарних технологій дистанційного навчання у прцесі викладання української мови та літератури»

   На навчання і виховання учнів усе більшою мірою впливає стрімкий потік нової сучасної інформації, реклами, застосування комп'ютерних технологій, розвиток Інтернет - технологій. Те, що раніше можна було отримати з різних джерел: із підручника, довідкової літератури, на уроці від учителя, із конспекту лекції тощо - сьогодні можна знайти в мережі Інтернет. Тому, вважаючи на ці обставини, у процесі підготовки до уроків  кожен учитель, і я в тому числі,  повинні запроваджувати в навчальний процес нові методи і способи подачі основної  інформації з предмету, використовувати різноманітні прийоми її отримання, збереження та аналізу, і,  на основі цього набувати певних компетентностей. У своїй діяльності враховую те, що кожний учень по-різному засвоює нові знання, має свої особисті здібності і можливості в опануванні певним конкретним матеріалом, та коли нова інформація подається для одночасного сприйняття її, наприклад, візуально і через слух, то рівень її отримання суттєво підвищується. Переконана, що це вимагає від вчителя знань особистих характеристик учнів класу, з якими він працює, та вміння застосувати нові методи і форми роботи , використовуючи індивідуальний підхід.  На сучасному етапі роботи з учнями при дистанційному навчанні з використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, намагаюся  подавати нову інформацію, задовольняючи індивідуальні запити кожного суб’єкта навчального процесу. Ефективність такого навчання залежить від організації навчального процесу як офлайн, так і онлайн.  Один із головніших факторів, на який звертаю увагу, це як кожний учень уміє самостійно працювати, опановуючи необхідну інформацію, бо від цього  залежить рівень його

7

навчальних досягнень. Під час дистанційного навчання використовувала асинхронне навчання. Не можу сказати, що навчання онлайн має лише недоліки, як це говорять більшість педагогів і батьків, є і багато позитивних моментів. Перевага цього навчання полягає у тому, що воно більш

гнучке, адже в кожному класі є діти, яким для опрацювання та засвоєння навчального матеріалу потрібно більше часу. Отже, можна забезпечити диференційоване навчання.      

    При організації дистанційного навчання учнів, керуюсь законодавчими та нормативними документами (Додаток А) 

    Варіанти організації дистанційного навчання учнів в асинхронному режимі: 

1. Із використанням електронної пошти. Надсилаю учням на їх електронні скриньки навчальні матеріали та/або посилання на навчальні онлайн-ресурси, завдання; учні опрацьовують самостійно матеріали та виконують завдання, а потім їх  надсилають на мою електронну скриньку. 

2. Із використанням Google Диску. Створюю документи, презентації  для учнів із навчальними матеріалами та завданнями, надсилаю їм посилання,  вони самостійно опрацьовують матеріали, виконують завдання. (Додаток 1)

3. Із використанням соціальних мереж / месенджерів. Створила групу в соціальній мережі/месенджері (Viber) з обмеженим доступом, розміщую навчальні матеріали та/або посилання на навчальні онлайн-ресурси, завдання. Також у групі коментую виконані завдання за допомогою голосового чату. (Додаток 2)

4. Із використанням сайту. Розміщувала навчальні матеріали та/або посилання на навчальні онлайн-ресурси, завдання для учнів на  своєму сайті, пізніше на шкільному, учні самостійно опрацьовують матеріали, виконують завдання та надсилають їх на електронну пошту або Viber.  (Додаток 3 )

5.Із використанням інтерактивної віртуальної дошки Padlet. Використовую, як для демонстрації завдань теми, так і для організації зворотнього зв'язку з учнями під час дистанційного навчання. Учні з задоволенням працюють з інтерактивною дошкою, адже тут вони неначе знаходяться в класі і мають

8

можливість спостерігати за результатами навчання своїх однокласників. (Додаток 4 )

29

    Варіанти організації дистанційного навчання учнів в синхронному режимі, які використовую: 

1. Проведення відеоконференцій (Google Meet, Zoom). Створюю обліковий запис у відповідному сервісі, планую трансляцію та надсилаю посилання на заплановану подію учням на електронні скриньки. Під час трансляції  демонструю екран, на якому підготовлена презентація або дошку Jamboard , записую, малюю на ній. (Додаток 5) 

2. Проведення чатів – спілкування в режимі реального часу через месенджери: Viber, Messenger, Telegram. Коли необхідно поспілкуватися не з усіма учнями, а з певними групами, організовую відеочат.

3. Використання спільних документів Google (документів, презентацій, таблиць, малюнків тощо) дозволяє організувати роботу в режимі реального часу. Учні створюють документи разом (записувати відповіді, думки, формули, створювати разом слайди тощо) і коментують їх. Цей інструмент застосовую також в асинхронному режимі. (Додаток 6) 

   Переконана, що проведення онлайн-уроків відповідно до розкладу занять у синхронному режимі за допомогою засобів для відеоконференцій тривалістю 30 хвилин стає складним випробуванням як для учнів, так і для вчителів. Тому проводжу різноманітні руханки, гімнастики для очей. Частину уроку (10–15 хвилин)  використовую для пояснення, а іншу частину (15–20 хвилин) для інтерактивної взаємодії та самостійного виконання завдань учнями. Враховую, що під час онлайн-спілкування швидкість засвоєння навчального матеріалу учнями менша, ніж в очному навчанні. Отже, виділяю найсуттєвіший матеріал теми та планую для онлайн-уроків менший за обсягом матеріал.  У плануванні навчальних занять із використанням технологій дистанційного навчання. Коли це можливо, застосовую технологію «перевернутого класу», коли перед

 

9

вивченням теми наступного уроку учні самостійно опрацьовують навчальне відео (презентацію), а під час відеоконференції  я надаю відповіді на питання,

пояснюю незрозумілі моменти, разом із учнями розв’язуємо завдання.  Наприклад, під час дистанційного навчання пропоную учням в якості домашнього завдання переглянути відео або презентацію з теми наступного уроку (додатково опрацювати теоретичний матеріал підручника), пропоную 2–3 простих запитання для самоперевірки, враховуючи, що час на ознайомлення з новим навчальним матеріалом не повинен перевищувати 30 хвилин. 

   У плануванні та підготовці уроку застосовую такий інструментарій: 

1. Google документи, презентації, таблиці, малюнки тощо: разом з учнями  створюю і спільно використовую документи, презентації, електронні таблиці, а також залишаємо коментарі. 

2. Інтерактивні вправи в Learningapps .  Конструктор Learningapps призначений для розробки, зберігання інтерактивних завдань з різних предметних дисциплін, за допомогою яких учні можуть перевірити і закріпити свої знання в ігровій формі, що сприяє формуванню їх пізнавального інтересу. Тому намагаюсь сама створювати вправи або ж користуюся розробками колег. ( Додаток 7)

3. Сервіси для створення хмари слів, Canva  урізноманітнюють  завдання, запропоновані до уроків. (Додаток 8 ) 

4. Віртуальні дошки дозволяють мені зібрати в одному місці різноманітні ресурси до уроку та надати можливість учням залишати свої відповіді, посилання на виконані завдання. 

5. Онлайн-тести «На урок», «Всеосвіта» дають можливість перевірити знання учнів з певної теми. Під час дистанційного навчання задаю тести лише в режимі реального часу або домашнього завдання з обмеженням у часі . Таким чином, я бачу реальні знання учнів, так як в режимі звичайного тестування учні можуть проходити заданий тест декілька разів. Дуже гарні можливості для контролю знань дають вищезгадані сервіси.

   Окремо хочу зазначити про переваги тестів - це миттєвий результат. Учні одразу можуть побачити оцінку, а вчитель в будь-який момент може

10

переглянути свою сторінку, де результати зберігаються назавжди. А ще дуже багато інформації про методичний інструментарій під час дистанційного навчання я отримала саме на цих сайтах. (Додаток 9 )

   Модель дистанційних уроків української мови та літератури, які проводжу, має наступні етапи:

1. Мотиваційний етап. Мотивація, на мою думку, найважливіша складова дистанційного навчання, адже учням самим потрібно налаштовуватися на роботу, вчителя, який під час офлайн –навчання поруч - немає.

2. Інформаційний етап (пояснення). 

3. Інструктивний етап (інструкції  і рекомендації щодо виконання завдань).

4. Контрольний етап (система тестування і контролю). 

5. Комунікативний і консультативний етапи ( інтерактивна взаємодія учнів з учителем і між собою щодо результатів опрацьованого матеріалу).      

   Рекомендую колегам вивчення програмового матеріалу за технологією дистанційного навчання здійснювати в таких формах:

 – оприлюднювати завдання з відповідної теми з української мови та літератури для самостійної роботи учнів на сайті закладу освіти або власному сайті/блозі (можна й у Viber групі); 

– організувати щоденне навчальне онлайн-спілкування з учнями; 

– розміщувати в мережі Інтернет (на Google Диску) мультимедійні матеріали (презентації, відеоролики тощо), які допоможуть учням у вивченні зазначеної в теми; 

– надати учням перелік інтернет-джерел, що сприятимуть засвоєнню програмового матеріалу (на каналі YouTube є відеоуроки за програмою з української мови для всіх класів). 

   У своїй практичній роботі під час дистанційного навчання використовувала і такий освітній ресурс, як  Всеукраїнська школа онлайн для 5–11 класів.

   Контрольний диктант і контрольний переказ проводила за допомогою відеоконференції Zoom або надсилала аудіодиктант, який записувала сама. Для достовірності результатів контролювала час на написання і відправлення робіт.

11

Для виставлення максимально об’єктивної оцінки учні мали 5 хвилин після завершення уроку, щоб прикріпити фотозвіти на віртуальній дошці або ж надіслати у Viber. Це дозволило мінімізувати обговорення в учнівських чатах із метою виправлення помилок. 

   Звісно, що улюбленим видом роботи стали вправи на сайті https://learningapps.org/ (готові, знайдені в інтернеті, а також авторські), наприклад, на встановлення послідовності подій у творі та відповідність. Варто врахувати, що інтерактивні вправи можуть бути лише заохочувальним видом роботи.  Для учнів, які не обмежуються теоретичним матеріалом підручника, створюю папку «Корисні ресурси» . Передбачаю  й тему «Повторення», де учні мають виконувати завдання в зошиті ,у Google Документі, у форматі коментарів.        

   За допомогою віртуальної дошки Padlet зручно проводити рефлексію. Для цього можна скористатися смайлами.

   На основі власного досвіду можу виділити кілька позитивних можливостей використання інформаційних технологій у процесі навчання: прямий і зворотний зв'язок між користувачами ІКТ; архівне зберігання великих обсягів інформації з можливостями їх передачі; можливість проведення віртуального експерименту; обробка та аналіз результатів експерименту та висновків, що з них випливають; можливість оцінки і контролю рівня опанування відповідною навчальною інформацією та коригування рівня навчальних досягнень.

   Реалізація творчого і обдуманого використання серверів  Google  на уроках української мови та літератури під час навчання онлайн дозволяє визначити такі види діяльності, до яких можна залучити учнів під час отримання інформації, її інтерпретація та подання в різній формі; взаємодія користувача з програмною системою, що припускає обмін текстовими запитами і відповідями; автоматизований контроль результатів знань, тестування тощо ( це й написання творів, презентацій, проєктів, дослідницьких робіт, створення коміксів, музичних листівок,  буктрейлерів, конференцій і т.д.). Зазначені види діяльності грунтуються на інформаційній взаємодії між учнями, учителями і

12

засобами інформаційно-комунікаційних технологій, спрямованих на досягнення навчальних цілей та заплановане засвоєння навчальної інформації.

   Для того, щоб учень свідомо працював в мережі Інтернет, він має володіти певними уміннями: користуватися комп’ютером, інформаційними ресурсами; користуватися пошуковими системами, каталогами; цілеспрямовано знаходити необхідну інформацію; розуміти адресну спрямованість інформації, критично обмірковувати її, формувати і обґрунтовувати альтернативні погляди;  зберігати і використовувати інформацію в повсякденному житті; опрацьовувати і подавати інформацію. Існує чимало способів організації дистанційного навчання української мови і літератури для учнів.  Проте варто не забувати й про традиційні методи роботи з учнями на відстані. Моя робота починалася, по-перше, із того, що потрібно було скласти календарно-тематичне планування, адаптоване до періоду карантину та змішаного навчання, урахувавши, які теми можуть бути винесені на самостійне вивчення учнями, а які потребують обов’якового роз’яснення вчителем. Складні теми намагаюся не  пропонувати для самостійного опрацювання школярам. По-друге, серед  завдань, які пропоную учням,   завжди є такі, що передбачають роботу з підручником. Намагаюся скласти  їх список так, щоб він містив чітко зазначені параграфи, сторінки та перелік вправ чи інших видів роботи. При цьому визначаю зміст та обсяг завдань для самостійної роботи учнів, аби уникнути перенавантаження.   

   Активно в свою практику викладання української мови та літератури впроваджую проведення уроків онлайн (ZOOM), тому що це обмін інформацією в режимі прямої трансляції . Але потрібно завжди враховувати, що перша умова проведення: учні та вчитель повинні бути забезпечені відповідним технічним обладнанням (ноутбук, планшет або комп’ютер з веб-камерою, телефон), мати підключення до мережі Інтернет. Друга умова: усі учні, роз’єднані територіально, повинні в призначений час приступити до роботи. Форми навчання у такому випадку використовую традиційні, але дещо модифіковані. При цьому між учителем та учнівською аудиторією існує безпосередній зв’язок: пряма відеотрансляція, демонстрування презентації

13

(зокрема колективний перегляд відео); обмін документами Microsoft Office; демонстрування робочого столу або активних програмних додатків із ноутбука.   

   Методика дистанційного навчання української мови та  літератури – нова форма й інший рівень взаємодії педагога й здобувачів освіти,  який передбачає виконання завдань, прослуховування, тестування, слухання,  читання текстів, і головне – зворотний зв'язок з учителем у  процесі навчання. Сьогодні у нас є академічна свобода, яка дозволяє обрати форми й методи реалізації дистанційного навчання:  онлайн-консультації вчителів, вебквести, інтерактивні вправи, уроки через ZOOM тощо. Окрім чіткого переліку літературних творів, запланованих для вивчення під час дистанційного навчання, надаю покрокові інструкції батькам і дітям, як організувати самостійну роботу вдома. Наприклад: прочитайте літературний твір, перегляньте відеоурок, створіть ментальну карту, виконайте інтерактивну вправу, скриншот виконаного завдання надішліть на електронну пошту вчителя тощо.   Для того, щоб забезпечити індивідуальний підхід до кожного  учня, завдання підбираю диференційовані (комусь достатньо виконати тести, а хтось може написати творче завдання). Але перед цим обов’язково зазначаю,  у скільки балів кожне завдання оцінюється або ж використовую освітні можливості сайтів «На урок», «Всеосвіта».

     Твердо переконана, що успіх роботи  на уроках української мови та літератури  під час дистанційного навчання залежить від активної взаємодії всіх учасників освітнього  процесу, технічних можливостей та, насамперед, навичок учителя в сучасних інформаційних та цифрових технологіях, тому активно займаюся самоосвітою ( Додаток 10).

     В нашому навчальному закладі мною було проведено майстер-класи для колег «Створення тестів на освітньому проекті «На урок» (березень 2021р.), ««Майстерня дистанційного уроку на основі використання сервісів Google» (листопад 2021р.) .                                                                                                     

   Підсумовуючи вищевикладене, можу сказати, що уроки з використанням мережевих технологій  сприяють кращому усвідомленню учнями програмового

14

матеріалу. Школярі не тільки сприймають навчальний матеріал, а й вчаться аналізувати його, формувати власне ставлення. Цей досвід стає базою для компетентнісних знань  із опрацьованих тем. 

Простота у використанні, безкоштовність та високий рівень доступності сервісів Google, які цифровий гігант Google постійно оновлює та вдосконалює, дає можливість вчителям організовувати ІКТ-підтримку звичайного формату навчання, а також для перевернутого і дистанційного, індивідуалізувати навчання і широко використовувати групові форми роботи. Навчання не обмежується лише школою. Матеріали, розміщені в хмарі, учні можуть переглядати вдома для повторення вивченого на уроці, або ж для того, щоб краще розібратись в темі, якщо при вивчені було щось незрозуміло. Для засвоєння матеріалу кожен учень матиме можливість самостійно підібрати темп сприйняття, обробки та засвоєння інформації. Вважаю, що це, в першу чергу, сприятиме підвищенню мотивації до навчання та кращому засвоєнню навчального матеріалу.

   Результативність досвіду полягає в тому, що мої учні перші в школі апробовують вищезазначені хмарні сервіси, приймають участь і стають переможцями Всеукраїнських інтернет-олімпіад «На урок», «»Всеосвіта» (Додаток 11). Також активно впроваджую свій досвід роботи серед педагогічного коллективу школи. В результаті більша частина вчителів поступово освоює хмарні технології і використовують їх не лише під час дистанційного навчання, а й у звичайному форматі (офлайн).

   Освоєння технологій дистанційного навчання допомогло мені взяти участь і отримати почесне ІІІ призове місце в обласному етапі Всеукраїнського конкурсу «Вчитель року-2021» (Додаток 12).

 

 

 

 

 

15-27

ДОДАТКИ

Додатки можна знайти за покликанням

https://docs.google.com/document/d/1lE91GsJPgBE9EbMsrA8zFYm1hYO_P_Ak/edit?usp=sharing&ouid=105013510316511573573&rtpof=true&sd=true

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

28

Список використаних джерел

1.     "Google-сервіси для вчителя. Перші кроки новачка  // Електронний ресурс. Режим доступу: http://sae-ukraine.org.ua/ua/project_news/Google-serv–sidlya-vchitelya–Perskroki-novachka-publication/

2. Власенко Л.В., Шинкаренко Н.В. Методи дистанційного навчання // Електронний ресурс. Режим доступу: http://dspace.nuft.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/5006/3/methods7.pdf

3. Лященко К.В. Google-сервіси: можливості та перспективи використання у сучасному освітньому середовищі // Електронний ресурс. Режим доступу: http://www.psyh.kiev.ua/

 

 

 

 

docx
Додано
19 травня 2022
Переглядів
1248
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку