Опис досвіду роботи Доценко Валерії

Про матеріал
«Упровадження інноваційних технологій на уроках інформатики як підґрунтя формування життєвих компетентностей школярів»
Перегляд файлу

 

 


Вступ

В умовах інформаційного суспільства за експертними прогнозами вже сьогодні на ринку праці найбільш затребуваними стають вміння навчатися впродовж усього життя, критично мислити, ставити цілі та досягати їх, спілкуватися в багатокультурному середовищі, працювати в команді. Тому перед сучасною освітою постає досить масштабне завдання: сформувати в учнів такі вміння, які б надали їм змогу вільно орієнтуватися в інформаційних середовищах, здійснювати пошук та опрацювання даних і відомостей, самостійно конструювати раціональні алгоритми в роботі з інформацією, застосовувати ці алгоритми й прийоми в самостійній діяльності та продуктивно використовувати набуті знання і вміння як в особистих, так і в соціально значущих цілях. Саме тому в контексті сучасних концепцій навчання на перший план виходить особистість учня. Проте вона завжди панувала там. Просто зараз виникла нагальна потреба її помітити. Всі ми бачимо, наскільки зріс інформаційний потік, в якому захлинаються наші учні. Більшість підручників переобтяжені теоретичним матеріалом. А як  скористатися ним для розв’язування життєвих завдань – для більшості учнів залишається проблемою. Виходячи з цього  пріоритетною задачею учителя інформатики на уроці вважаю формування всебічно та гармонійно розвинутої особистості, здатної застосовувати здобуті знання, вміння, навички у житті. Для мене урок – не просто «відрізок» навчального процесу, завершений за змістом, у часі й організаційно. Я усвідомлюю, що від якості окремого уроку залежить ефективність реалізації основних функцій освітньої системи. По завершенню уроку дитина щонайменше має уявляти, для чого їй поданий матеріал та як використовувати його для накопичення свого життєвого досвіду.

Розумінням вагомості та актуальності для сучасної  шкільної  освіти окресленого кола проблем зумовлено вибір автором досвіду проблеми педагогічної діяльності, а саме: «Упровадження інноваційних технологій на уроках інформатики як підґрунтя формування життєвих компетентностей школярів».

Актуальність досвіду

Високоінформатизоване сьогодення вимагає від учня  здатності  до мислення високого рівня та інноваційної діяльності,  до самостійності й нестандартності рішень, інтелектуальної компетентності. Сучасна  людина повинна бути інформаційно розвиненою, здатною до  логічного  міркування, такою, що може алгоритмічно викладати свої думки,  програмно їх оздоблювати, і як наслідок, вирішувати будь-які задачі, що ставить перед нею життя.

 Тому процес формування предметних та ключових освітніх  компетентностей учнів як пріоритетний чинник забезпечення державно визначених вимог до освітнього рівня сучасної учнівської молоді має бути першочергово зорієнтованим  на розвиток логічного мислення, формування готовності учнів до вирішення задач за умови реалізації алгоритмічного та евристичного підходів, на удосконалення  аналітичних вмінь  вичленення структури об'єкта, виявлення  взаємозв'язків, усвідомлення принципів організації, створення схем, структур  та моделей.

Вирішення означеної задачі саме як проблеми інформаційної освіти, що надається сучасною  школою, потребує моделювання вчителем технологічних підходів до організації навчального партнерського діалогу «вчитель-учень» як процесу педагогічно керованого самостійного здобуття учнем знань, інформації, досвіду, конструювання знаннєвої бази, знаходження шляхів розвитку творчого та критичного мислення, побудови алгоритму вирішення навчальної та життєво орієнтованої проблеми.

З огляду на вищезазначене особливої ваги та актуальності набуває проблема побудови  такої системи педагогічних дій, що забезпечують набуття учнями життєвих компетентностей, яка б ґрунтувалася на дотриманні наступно-перспективних зв’язків між ступенями освіти, починаючи з початкової шкільної ланки та завершуючи етапом профільного навчання в старшій школі.

Практичне значення досвіду визначається тим, що автором пропоновано  найбільш ефективні технологічні підходи до розвитку логічного, алгоритмічного мислення, основ програмування, що можуть бути практично застосовані в процесі викладання  інформатики.

Сутність досвіду. Обґрунтування ефективності технологій реалізації провідної педагогічної ідеї та її складових й запропонованих інновацій щодо організації навчально-виховного процесу

Проблема розвитку прийомів розумової діяльності ставить перед учителем інформатики завдання пошуку нових методів та підходів для подальшого вдосконалення змісту, форм і засобів навчання на уроках інформатики. Навчальний процес доцільно організовувати так, щоб створити цілісну картину наукових знань, яка є підґрунтям практичних умінь і навичок та забезпечує можливість розумового розвитку учнів. Оскільки при вивченні шкільного курсу інформатики сучасного учня важко здивувати комп’ютерною технікою, інформаційними технологіями, учителю інформатики дуже важливо пробудити інтерес, зацікавленість дитини  комп’ютерними науками, починаючи процес знайомством з історією обчислювальної техніки, основами формальної логіки, алгоритмізації  та призводячи учня до оволодіння  сучасними методами моделювання та програмування. Впевнена, що розвиток в учнів логічного, алгоритмічного мислення, основ програмування, творчих здібностей щодо формування ключових компетентностей для життя можливий у процесі впровадження сучасних інноваційних технологій і тільки на засадах партнерства.

 «В основі педагогіки партнерства - спілкування, взаємодія та співпраця між учителем, учнем і батьками. Учні, батьки та вчителі, об’єднані спільними цілями та прагненнями, є добровільними й зацікавленими спільниками, рівноправними учасниками освітнього процесу, відповідальними за результат» («Нова школа. Простір освітніх можливостей»).  Саме тому прагну не провести урок, а реалізувати його разом з учнями. Для цього використовую сучасні інноваційні технології, серед яких перевагу надаю наступним:  проектна технологія;  ігрові технології навчання, технологія проблемного навчання.

На думку автора, розвивальна мета реалізується у процесі оволодіння учнями досвідом творчості пошукової діяльності, усвідомлення явищ оточуючої дійсності. Саме тому в урочній та позаурочній діяльності мною активно впроваджується проектна технологія, яка сприяє підвищенню дитячої ініціативи, пошукової активності, самостійних відкриттів засобів і способів розв'язання завдань. Виконання проекту заповнює вакуум між стандартними та часом «нудними» з точки зору дітей завданнями, учні з великим задоволенням виконують завдання проекту. Проектна методика стимулює роботу в команді, сприяє інтегруванню знань з різних предметів, застосовуючи інтерактивні методи та програмні педагогічні засоби навчального призначення. На погляд автора роботи, працюючи в проектах, дитина не тільки набуває конкретних знань, вона вчиться спілкуватись, співпрацювати, ставити перед собою мету та досягати її. Це і є та життєва компетентність, яка визначена на державному рівні як результат освітнього процесу. Тему «Проектна діяльність» введено вже у 5-му класі, «Виконання індивідуальних навчальних проектів» - у 7-му, 8-му  класах. Проте проектний підхід вважаю доцільним застосовувати навіть у початкових класах, оскільки він дозволяє наблизити навчальний процес до життя, потреб дітей, навчальний матеріал  адаптувати до реальних життєвих ситуацій, а головне –це  робить навчання молодших школярів цікавим і змістовним, а процес набуття знань простим і доступним. Упровадження цієї технології, з моєї точки зору, значно розширює можливості навчального процесу. Таке навчання характеризується використанням комп’ютера для спілкування, проведення самостійної дослідницької роботи учнів, створення власних публікацій у вигляді брошур, буклетів, грамот, візиток, презентацій, в яких учні розміщують інформацію про себе та свій проект; для пошуку інформації в світовому інформаційному просторі. Все це дозволяє розвивати навички мислення високого рівня, реалізувати важливі навчальні цілі, що стоять перед сучасною школою – формування в учнів мотивації до навчання.

Впевнена, що проектна технологія найефективніше розв’язує проблему розвитку логіко-алгоритмічного та програмового мислення, оскільки  передбачає можливість виконання різноманітних за своєю типологією проектів у залежності від їх тематики та призначення, які доцільно використати для практичного застосування набутих учнями знань.

Можуть бути різні підстави для вибору тематики проекту, яку можуть запропонувати як вчителі, так і самі учні. Це організація навчального процесу, при якій вибір педагогічних засобів та темпу навчання враховує індивідуальні особливості учнів, рівень розвитку їх здібностей та сформованого досвіду. Проекти можуть бути: індивідуальні, парні, групові (за кількістю учасників); короткочасні, середньої тривалості, довготривалі  (за часом проведення).

Так наприклад, учням 2-го класу пропоную виконання індивідуального проекту для природознавства «Рослини нашого краю», музичного мистецтва -  «Народні інструменти», інформатики «Правила безпечної роботи в Інтернеті». Такі проекти передбачають пошук зображень в Інтернеті, добір відповідної інформації. Учні 3-7-х класів із задоволенням створюють проекти у програмному середовищі Scratch, індивідуальні навчальні проекти, в тому числі з використанням програмних засобів навчального призначення.                 У практиці гімназійної інформативної освіти запроваджую створення учнями навчальних проектів у межах певного предмета. Для цього в своїй діяльності намагаюся співпрацювати з учителями-предметниками, разом з якими обираю найважливіші теми чи розділи, наприклад, з фізики, хімії, біології, мови тощо. Звісно, робота над проектами передбачає залучення знань з інших галузей науки для розв’язання певної проблеми та використання відповідних інформаційно-комунікаційних технологій навчання.  Це можна зробити за допомогою редактора презентацій MS Power Point, Open Office Impress. У процесі створення таких проектів для комп’ютерної презентації доцільно використовувати ілюстративний матеріал, який добирається з інформаційно-комунікаційного середовища або ж сканується в комп’ютер з відповідної літератури. Мультимедійні програми та матеріали, дібрані з Інтернет, допомагають учневі, який цікавиться певним предметом, розвинути свій творчий потенціал, логічне мислення, кругозір, якісно засвоїти складні поняття, механізми. Оскільки здоров’я є важливою складовою сучасного навчального процесу, пропоную учням різних вікових категорій груповий проект «Навчання і здоров’я». При цьому учні об’єднуються в групи:

І група – «Спеціалісти соцопитування»  (проводить анкетування, інтерв’ю вчителів, адміністрації, учнів НВК, їхніх батьків);

ІІ група – «Експерти зі здоров’язбереження» (збирає інформацію про здоров’зберігаючі технології):

ІІІ група – «Менеджери проектів майбутнього» (презентує, якою бачить школу майбутнього). Учитель може виконувати функцію консультанта по ІКТ.

Учням 10-11-х класів пропоную роботу над колективним проектом, наприклад «Ремонт удома»: школярі створюють інформаційну модель однієї з кімнат своєї квартири з метою оклеювання її шпалерами, визначають її розміри, вартість матеріалу, здійснивши пошук певних  даних в Інтернеті, створюють звітуючу таблицю, графічну модель засобами графічного редактора тощо.

Щодо часу проведення короткочасні проекти використовую в межах одного уроку. Наприклад, при вивченні теми «Текстовий процесор» за обмежений час учні повинні створити статтю в газету за певною темою та оформити її засобами системи опрацювання текстів. Проекти середньої тривалості пропоную як залікові роботи наприкінці вивчення певної теми. Так, по закінченню теми «Комп’ютерні презентації» учні демонструють й захищають свої «продукти». Довготривалі проекти виконували учні з високим рівнем навчальних досягнень протягом, як мінімум, одного навчального року для представлення їх на конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт.  Це були і мультимедійні, ігрові та навчальні програми, і розроблені певною мовою програмування програмні засоби, і бази даних вчителів та учнів, навчальні посібники тощо. Реалізація проектної технології на практиці приводить до зміни ролі вчителя. Із носія готових знань він перетворюється в організатора пізнавальної, дослідницької діяльності своїх учнів. Змінюється і психологічний клімат у класі, оскільки вчителю доводиться переорієнтувати свою навчально-виховну роботу і роботу учнів на різноманітні види їх самостійної діяльності, завдання дослідницького, пошукового, творчого характеру. Наскільки ефективним у навчанні є впроваджувана технологія як одна з обраних мною щодо реалізації проблеми дослідження, говорять результати гімназистів.

Аналіз результатів професійної діяльності. Впроваджувана педагогічна система забезпечує стабільно якісний освітній результат. Гімназисти є учасниками і переможцями обласного туру конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт МАН, дипломантами регіональних конкурсів-захистів творчих та науково-дослідницьких робіт при Донбаській державній машинобудівній академії, Київському міжнародному університеті. Камаєв Василь (11 клас) посів ІІІ місце в обласному етапі конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт на відділенні «Комп’ютерні науки», секція «Технології програмування» (2013 рік, м. Донецьк). Олексієнко Валерія – ІІ місце в регіональному конкурсі на відділенні «Комп’ютерні науки», секція «Мультимедійні, навчальні та ігрові програми» при ДДМА, є дипломантом  конкурсу з ІКТ «Екософт-2016» (м. Київ). Гімназисти є переможцями           ІІ етапу олімпіади з інформаційних технологій. Бутик Віталій (11 клас)                  у 2015-2016 н.р. посів ІІІ місце в обласному етапі олімпіади з ІКТ.  Величко Роман, Прокоп’єв Микита демонструють стабільно високі результати у конкурсах щодо застосування інформаційних технологій, технологій програмування. Ми пишаємося відмінними та добрими результатами наших учнів у Міжнародному конкурсі з інформатики та комп’ютерного мислення  «Бебрас» – близько 70 гімназистів взяли участь за останні два роки та продемонстрували достатню якість навчання. Наші учні є активними учасниками багатьох конкурсів: «Онляндія – безпечна веб-країна», «Samsung назустріч знанням», «Безпечна хвиля», «Година коду». Та найвищим результатом є вибір випускниками гімназії професій, пов’язаних з комп’ютерними та інформаційними технологіями, сердечна вдячність учителям та прославлення ними рідного навчального закладу. Таким для них і стала гімназія -  джерело цікавого, творчості, натхнення, прагнення досягти успіху. Випускник НВК – особистість, патріот, інноватор. Знання та вміння, здобуті в НВК, взаємопов’язані з ціннісними установками самого учня, формують його життєві копетентності, необхідні для успішної самореалізації у житті, подальшому навчанні та праці.

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
1 червня 2021
Переглядів
334
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку