Опис досвіду роботи
вчителя початкових класів
КЗ «Ліцей №2
Долинської міської ради»
Пташинської Наталії Василівни
«Гармонійний розвиток особистості шляхом використання інноваційних технологій в освітньому процесі».
(Технологія «Піснезнайки» та освітня технологія Школи Ейдотехніки).
ЗМІСТ
ВСТУП
РОЗДІЛ І. Теоретичний
1.1. Актуальність проблеми збереження здоров’я дітей та формування здорового способу життя як цінності.
1.2. Музикотерапевтична технологія «ПіснеЗнайка».
1.3. Освітня технологія мнемотехніка Школи Ейдотехніки.
РОЗДІЛ ІІ. Практичний
2.1. Використання елементів технології «ПіснеЗнайки» та мнемотехніки в освітньому процесі.
ВИСНОВКИ
Головне завдання –
сформувати здорову духовно багату особистість
Від життєрадісності, бадьорості
дітей залежить їхнє духовне життя,
світогляд, розумовий розвиток,
міцність знань, віра в свої сили.
В. О. Сухомлинський.
ВСТУП
Усі ми хочемо бачити дитину розумною, вихованою, здоровою. Але перед нами виникає проблема. Чомусь інколи у дитини зникає інтерес до навчання та погіршується стан її здоров’я. Досвід попередніх поколінь переконав нас у тому, що у переважної більшості всіх невстигаючих учнів головна причина відставання у навчанні – поганий стан здоров’я, якесь нездужання або захворювання. Не секрет, що не всі діти, особливо шестирічного віку приходять до школи фізично і психічно готовими. А зрілість декого, за свідченням педіатрів відповідає 5- річному віку. І перш за все це зрілість кістково- м’язової та нервової системи, центрів сприйняття та запам’ятовування інформації, мислення, координації рухів. Такі факти наводять нас на сумні роздуми. І саме вони спонукали мене працювати над темою «Гармонійний розвиток особистості шляхом використання інноваційних технологій в освітньому процесі». Не один рік я використовую в своїй роботі методологічну технологію «Піснезнайку» та освітню технологію мнемотехніку Школи Ейдотехніки.
РОЗДІЛ І. Теоретичний
1.1. Актуальність проблеми збереження здоров’я дітей та формування здорового способу життя як цінності.
Протягом багатовікової історії людства на різних етапах розвитку суспільства вивченню проблем здоров’я завжди приділялась велика увага. Тож проблема збереження здоров’я дітей та формування здорового способу життя як цінності є і сьогодні актуальною.
Велику увагу приділяв збереженню здоров’я дітей В.О. Сухомлинський, створивши «Школу радості» під блакитним небом. Він писав: «Турбота про здоров’я – це найважливіша праця вихователя. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра в свої сили».
1.2. Музикотерапевтична технологія «ПіснеЗнайка».
Я дуже вдячна Президенту Міжнародного інноваційного центру гармонійного розвитку людини, кандидату медичних наук Наталії Яновській за те, що вона на сторінках журналу «Початкова школа» висвітлила суть унікальної технології, яка робить навчання цікавішим і легшим, сприяє поліпшенню відносин між дорослими та дітьми. Це музикотерапевтична педагогіка «ПіснеЗнайка». З нею кожний день навчання дарує радість, і кожна дитина має змогу розкрити свій творчий потенціал. А відбувається це завдяки тому, що «ПіснеЗнайка»:
* відповідає провідній діяльності молодших школярів;
* задовольняє їхню життєву потребу в русі;
* оптимально адаптована для навчання дітей, які мають різні рівні психічного, фізичного та інтелектуального розвитку.
Даний освітній проект передбачає не тільки особистісно орієнтоване навчання, виховання, розвиток духовного світу дитини, а й її оздоровлення.
Мета даного проекту: домагатися, щоб кожна дитина мала змогу якнайповніше розкрити і реалізувати свій творчий потенціал та поліпшити стан фізичного і психічного здоров’я.
Виходячи з цього, ставлю перед собою такі завдання:
На мою думку застосування технології «ПіснеЗнайки» є альтернативою традиційному навчанню. Піснезнайські пісні – це не просто заримовані знання, - це втілення найсучасніших досягнень на перехресті педагогіки, психології та медицини. Дуже цінно, що з «ПіснеЗнайкою» і виховний процес протікає невіддільно від навчального. Адже під час слухання мелодійних українських пісень генетичного коду нашої нації, дитина засвоює загальнолюдські цінності і при цьому отримує естетичне задоволення. А це є важливим чинником виховання національної самосвідомості школярів. Впроваджуючи інновацію, я зрозуміла, що музика цих пісень сприяє психоемоційній корекції, нормалізує діяльність всього організму дитини, здатна коригувати процеси кровообігу, обміну речовин та активність мозку, а також залучає до роботи як збуджених і непосидючих дітей, так і кволих та сором’язливих. За моїми спостереженнями діти до 6 років, а інколи до 8-10 років є більш емоційними, у них переважає образне мислення. І тому, щоб зберегти здоров’я дітей, не можна перевантажувати процес навчання логікою, письмом, лічбою, бо в цей період замість розумового розвитку вони емоційно виснажуються, втрачають інтерес до здобуття знань, стають збудженими і нервовими. Таким дітям необхідні яскраві враження, позитивні емоції, почуття радості життя. Тому технологія «ПіснеЗнайка» є якраз тією універсальною технологією, яка навчає дітей умінню раціонально, логічно, емоційно та творчо мислити.
1.3. Освітня технологія мнемотехніка Школи Ейдотехніки.
Школа Ейдотехніки пропонує засвоєння складу числа за допомогою мнемотехнічних методик. Її суть полягає в подачі та сприйманні цифрової інформації в образній формі. Цю методику намагаюсь проводити в два етапи. На першому етапі за допомогою прийому цифрообразів, цифри перетворюються в веселі та цікаві для дитячого сприймання образи. Наприклад:
цифра 1 - це образ олівця,
цифра 2 - це образ турботливої ластівки,
цифра 3 - це образ лисички-сестрички,
цифра 4 - це образ затишної хатинки,
цифра 5 - це образ запашного яблука,
цифра 6 - це образ голосного чайника,
цифра 7 - це образ роботящого молотка,
цифра 8 - це образ швидкої машини,
цифра 9 - це образ веселого кита,
цифра 10 - це образ яскравого сонечка.
На другому етапі знайомлю дітей з картинками, які мають певний сюжет. Для покращення засвоєння використовую розповідь або прийом римізацію.
Наведу приклад образного складу числа 8. Центральний образ – це швидка машина. Складові образи – це два будиночки, ластівка з чайником, яблуко з лисичкою та олівець з молотком. Сюжет: з швидкою машиною трапилася прикра річ – вона перестала працювати, тому що закипіла в ній вода. В цій машині їхали лисичка з яблуком. І вони не знали, що робити. Але їм на допомогу вирішила прилетіти ластівка з повним чайником води. Також відремонтувати машину погодився олівець зі своїм молотком. Після ремонту всі друзі відпочинуть в двох будинках.
Для покращення засвоєння можна використати прийом римізацію.
Зупинилася машина, їхати не може.
Що робити, як рушити, хто їй допоможе?
Ось шукають, що зламалось, Яблуко й Лисиця.
Принесла у чайнику Ластівка водиці.
Молотком наш олівець все відремонтує:
Що зламалось, відкрутилось,що свистить, парує.
А, зробивши добру справу, справжні добрі друзі
Відпочинуть в двох Будинках, що стоять на лузі. Таким чином на заняттях з математики у 1 класі діти без напруження та з інтересом вивчають склад чисел від 1 до 10.
РОЗДІЛ ІІ. Практичний
2.1. Використання елементів технології «ПіснеЗнайки» та мнемотехніки в освітньому процесі.
Спочатку я ознайомилась з методичними рекомендаціями щодо використання комплекту «Всесвіт» із серії «ПіснеЗнайки». Щоб осягнути весь навчальний матеріал про навколишній світ, зрозуміти взаємозв’язки, які існують між живою і неживою природою, ми почали одну за одною прослуховувати навчальні пісні на перервах, під час ранкових зустрічів. Велику увагу стала приділяти пісні «Зорі», оскільки вона є більш заспокійливою. Діти підсвідомо запам’ятовували слова пісень і підспівували їх. Так відбувалось пасивне навчання.
«ПіснеЗнайка» не є уроками музики і співу. Як тільки учні прослухали пісню декілька разів, ми розпочинали активне навчання. Особливо це вдається на уроках ЯДС, де школярі розглядають ілюстрації з екрана комп’ютера і наспівують вже знайомі їм пісні. За бажанням дитина може рухатися в такт музиці. Таким чином виконується робота трьох каналів сприйняття: слухового, зорового, рухового. Оптимальною умовою для навчання дітей цього віку якраз і є активність усіх цих каналів. Адже, як свідчить народна мудрість: «Розкажи мені – і я забуду, покажи мені – і я запам’ятаю, дозволь мені діяти самому - і я зрозумію». На жаль, традиційна педагогіка не має змоги завжди враховувати ці особливі сприйняття.
У циклі «Всесвіт» вісім навчальних тем. Завдяки цьому комплекту учні знайомляться з планетами і зорями, призначенням і властивостями повітря й води, кругообігом її у природі, гірськими породами, корисними копалинами і грунтами.
Особливо стали подобатися дітям уроки з дизайну і технології, де вони ліплять, вирізають, малюють яскраві малюнки, слухаючи та наспівуючи піснезнайські пісні і не обов’язково вокально точно, а навіть просто мугикаючи. Завдяки цьому уже відбувається звільнення від стресу, формуються навички правильного дихання, що сприяє профілактиці простудних захворювань. Адже спів ще масажує гортань та щитовидну залозу, при заїканні знімає спазми голосового апарату і дихання.
Після кількох місяців такої необтяжливої роботи мої вихованці стали більш врівноваженими, впевненими в собі, перестали комплексувати, із задоволенням ідуть до школи, повертаються додому в гарному настрої.
Комфортність та превентивність навчання з «ПіснеЗнайкою» допомагає дитині легше адаптуватися до шкільних навантажень і уникнути перевантажень та хронічного стресу, які найчастіше і спричиняють негаразди з успішністю та зі здоров’ям учня – інколи на довгі роки.
Залучення до «ПіснеЗнайки» в процесі навчання дає позитивні емоції. За висловлюванням Паре «Веселі люди швидше видужують і довше живуть». За висловлюванням А.В. Сенеки «Уміння продовжувати життя в умінні не скорочувати його».
Найбільше ж багатство на світі –людина,
Розумна і творча істота єдина.
Ми люди, тож мусимо жити у згоді,
Любить берегти все живе у природі,
Щоб вдячно промовити знову і знову –
О, Земле велична, о Земле чудова!
Діти швидко запам’ятовують слова пісень і під час уроків позакласного читання. Вони співають їх і, добре знаючи текст, одночасно читають його з екрана проектора. Музична мова пісні зрозуміла і близька кожному. Більше того, проспіване слово комфортно задіює і ліву, і праву півкулю мозку. Позитивне ж емоційне збудження від слухання приємних мелодій поліпшує увагу, активізує взаємодію кори і підкірки, що стимулює інтелектуальну діяльність. Мій досвід показує, що за використанням такої технології навчання на восьми текстах пісень в учнів покращується техніка читання. Мене вже давно зацікавила технологія вдосконалення техніки читання у магнітофонному супроводі, розроблена вченим О.М. Кушніром, коли дитина і бачить те, що читає, і чує звуковий орієнтир. Та щоденне записування текстів на магнітофонну стрічку було обтяжливим, а «ПіснеЗнайка» не вимагає затрат і часу і поєднує всі види діяльності.
6 – 7 лютого 2013 р. в м. Києві відбувся Міжнародний форум «Гармонія інтелекту та здоров’я «ПіснеЗнайки». У ньому взяли участь педагоги України, Польщі, Німеччини. На цьому форумі побувала і я, де дізналася багато нового й цікавого та зустрілася з талановитими педагогами. Міжнародний форум проходив у гімназії «Либідь» міста Києва. Я особисто познайомилася з Президентом Міжнародного інноваційного центру гармонійного розвитку людини, кандидатом медичних наук, автором проекту «Гармонія інтелекту і здоров’я» Яновською Наталією Миколаївною.
«Чарівний світ чисел» є універсальним навчальним комплектом. Сприйняття і засвоєння знань з ним буде легким для кожного учня, незалежно від психофізіологічних особливостей його розвитку. Використання цього комплекту дає можливість організувати на практиці гармонійне особистісно орієнтоване навчання.
Використовую елементи «ПіснеЗнайки» на уроках математики при вивченні складу чисел. На екрані проектора випливають цифри. Діти бачать їх, чують інформацію і можуть в цей час рухатись.
Знай: один – чотири рази –
Це «чотири» буде разом.
Два та два – завжди чотири:
Приберем свої квартири!
Три й один – ми бачим з вами –
Це чотири є так само.
Допомагає також «ПіснеЗнайка» засвоїти таблицю додавання чисел з переходом через розряд.
Шість і сім — тринадцять.
Шість і сім — тринадцять.
Шість і шість, п’ять і сім,
Сім і п’ять — дванадцять.
А ще моїм учням допомагає «ПіснеЗнайка» добре вивчити таблицю множення.
Два на три - шість. Три на два - шість.
Вісім на сім, сім на вісім – п’ятдесят шість.
ВИСНОВКИ
Технологія «ПіснеЗнайки» допомагає дітям розширити свої знання про навколишній світ, навчитися любити українську мову, покращити техніку читання, вдосконалити знання про голосні і приголосні звуки; засвоїти склад чисел в межах 10, навчитися швидко додавати числа з переходом через розряд та добре опанувати таблицю множення. Використовую її під час ранкових зустрічей, під час перерв та навчальних занять.
Під час роботи в групі та в парі дітям цікаво працювати з цифрообразами.
Підсумовуючи описане, хочу сказати, що технологія «ПіснеЗнайки» та освітня технологія Школи Ейдотехніки дійсно сприяють різнобічному розвитку дитини, а саме: активізують розкриття творчого потенціалу молодших школярів, допомагають зберегти стан фізичного і психічного здоров’я, попереджуючи перевтому і стрес, покращують успішність, роблять стосунки дітей із батьками та вчителями теплішими і ближчими. Я продовжуватиму і далі впроваджувати в навчальний процес даний інноваційний проект, тому що впевнена: він допоможе мені запобігати перевтомі дітей, стресовості, гіподинамії і водночас збагатить їх духовно-естетичний світ.
І хочеться закінчити словами П.І. Чайковського: «Там, де слова безсилі, найкрасномовніше промовляє музика».
Використані джерела:
1. Державний стандарт початкової освіти "Початкова школа", 2000.
2. Лиса О. Радість від читання - радість пізнання. "Початкова школа", 2000.
3. Освітні технології. Навчально-методичний посібник / О.М. Пєхота, А.З. Кіктенко, О.М. Любарська та ін., за ред. О.М. Пєхоти - К.: А.С.К., 2003.
4. Пометун О.І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання / науково-методичний посібник - К.: "Видавництво А.С.К.", 2004.
5. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи. - К.: Генеза, 1999.
6. Савченко О.Я. Сучасний урок у початкових класах. - К.: Магістр, 1997.
7. Сухомлинський В.О. Вибрані твори в п'яти томах. Т.3 "Радянська школа", К., 1997. Т.3. 670 с.
8. Сухомлинський В.О. Вибрані твори в п'яти томах. Т.3 "Радянська школа", К., 1997. Т.4. 640 с.
9. Триліс С. Природа і здоров'я "Початкова школа", 2007.
9. Яновська Н. Мистецтво навчання або навчання через мистецтво. "Початкова школа", 2005.
10. Яновська Н. Гармонія шкільного повсякдення. "Початкова школа", 2006.
https://naurok.com.ua/mnemotehnika-sutnist-ponyattya-ta-metodu-70377.html
https://naurok.com.ua/muzikoterapevtichna-pedagogika-pisneznayka-153766.html
https://classmy.at.ua/index/pisneznajko/0-24