ОЛЕШКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ ВІДДІЛ ОСВІТИ
ОЛЕШКІВСЬКА РАЙОННА СТАНЦІЯ ЮНИХ ТЕХНІКІВ
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
Опис досвіду роботи
керівника гуртка космічного макетування та моделювання,
початкового технічного моделювання
Олешківської районної станції юних техніків
Сироти Юрія Миколайовича
Автор: Гордійчук Т.В.
методист Олешківської районної
станції юних техніків
м. Олешки 2018р.
Опис досвіду роботи
керівника гуртка космічного макетування та моделювання,
початкового технічного моделювання
Олешківської районної станції юних техніків
Сироти Юрія Миколайовича
Одним із стратегічних завдань реформування освіти в Україні згідно з Державною національною програмою «Освіта» є формування освіченої, творчої особистості, становлення її фізичного і морального здоров’я. Пошук технологій супроводу соціального становлення особистості, її соціальної адаптації стає важливим аспектом педагогічної роботи не тільки у школі, а й у позашкільному закладі.
Своє завдання як керівника гуртка Сирота Юрій Миколайович вбачає в створенні умов для різнобічного розвитку вихованців та їх успішної самореалізації в соціумі.
Одним з кращих шляхів стимулювання прагнення бути самостійним, розвивати індивідуальні здібності, розширювати обсяг знань допрофесійної підготовки є зацікавлення учнівської молоді технічною творчістю.
Сьогодні завдання сучасної позашкільної освіти спрямовані не на озброєння молоді певною сумою знань, а на розвиток її здібностей та інтересів, підвищення активності в пізнавальній та практичній діяльності. Ефективність виконання завдання в значній мірі залежить від уміння педагога знайти індивідуальний підхід до кожного зі своїх вихованців, потаємні шляхи, які ведуть до дитячих сердець.
Від того, на скільки вдало керівник гуртка організує навчально-виховний процес, які слова добере для спілкування,залежатиме,чи буде навчання дитини комфортним та успішним. Сирота Ю.М. вважає, що дуже цікавими є процеси моделювання та макетування технічних об’єктів, а особливо – космічної техніки минулого, сучасного й майбутнього.
Рішення бути вчителем прийшло до Юрія Миколайовича ще у дитинстві: його корені визначили майбутній шлях. І це не дивно, адже уся родина – педагоги.Учительська династія – це особливий світ, у якому живуть люди різного віку, але об’єднані прагненням до творчості та бажанням віддавати серця дітям.
Уже сімнадцять років працює керівником гуртка початкового технічного моделювання, та шостий рік – керівником гуртка космічного макетування та моделювання Олешківської районної станції юних техніків, керуючись мудрістю давньогрецького філософа та мислителя Сократа: «В кожній людині – сонце. Дайте йому змогу засвітитись». Своїм педагогічним кредо вважає вислів талановитого педагога В.О. Сухомлинського: «У природі немає дитини безталанної, ні на що не здатної. Кожному можна дати радість творення».
Використовуючи досягнення педагогічної науки, намагається створити власний педагогічний стиль,який дозволив би максимально розкрити можливості усіх вихованців та розвинутиїх творчіздібності.
Впевнений, що педагог сучасного позашкільного навчального закладу повинен уміти організувати освітній процес як педагогічну взаємодію між учителем та учнями, а також він має бути творчим, мобільним, опановувати та впроваджувати нові педагогічні технології.
Система роботи Сироти Юрія Миколайовича спрямована на вирішення довгострокової проблеми, над якою працює педагогічний колектив СЮТ: «Соціалізація особистості через розвиток творчих здібностей». Відповідно до зазначеної проблеми він обрав свою: «Забезпечення умов для самореалізації та розвитку творчих здібностей вихованців на заняттях гуртка космічного макетування та моделювання».
Варто зазначити, що проблема сьогодні полягає у виборі методик і механізмів оновлення змісту освіти в навчально-виховному процесі як з урахуванням інтересів та здібностей учнів, так й особистої творчої індивідуальності педагога, актуальність – в розробці нових оригінальних підходів до побудови системи навчально-виховного процесу технічного гуртка.
Отже, окремі форми та методи навчання повинні поступитися цілісним новим педагогічним технологіям.
Відповідно педагог визначив головну мету та завдання: формування компетенцій особистості у процесі космічного макетування та моделювання ;
На початку занять Сирота Ю.М. завжди намагається організувати екскурсії, вікторини, денні походи на яхті, рухомі ігри на природі. Керівник гуртка переконаний, що такі форми роботи допомагають згуртувати новий дитячий колектив, не дивлячись на різний вік та різноманіття вподобань гуртківців ( Додаток 1).
Заняття проводить так, щоб дітям було цікаво. У своїй роботі використовує інноваційні методи та підходи до організації навчально-виховної діяльності, а саме: технологію організації групової навчальної діяльності школярів, проектну технологію ( Дж. Дьюї, В.Х. Кілпатрик, С.Т. Шацький),технологію створення ситуації успіху (за А.С. Бєлкіним), технологію формування творчої особистості (С.О.Сисоєва, Н.В. Кичук та інші), технологію інтерактивного навчання ( Дж. Шерман, Г. Фріц, С. Ренегар, Л. Пироженко ), технологію комп’ютерного ( інформаційного) навчання ( за А. Єршовим), ігрові форми роботи і т.п.
Так, на заняттях з вивчення розділів: «Основні поняття технічного макетування й конструювання», «Методи науково-технічного прогнозування. Основи науково-технічного моделювання», «Основи машинного проектування в ракетно-космічній техніці», теми «Перегляд й аналіз комп’ютерних ігор на космічну тематику» застосовуєтехнологію комп’ютерного ( інформаційного) навчання, а використання технології організації групової навчальної діяльності школярів вважає доцільним під час розгляду тем: «Основні елементи конструкції ракетних рушійних установок», «Робота з конструкторами», «Фізичні основи космонавтики», «Перспективи розвитку космонавтики та ракето-космічної техніки».
Відповідно до вимог типової програми гуртка космічного макетування та моделювання, за якою працює Юрій Миколайович, у роботі приміняється проектна технологія, яка дає змогу ефективно реалізовувати принцип особистісно-орієнтованої освіти, формувати навички пошуку, аналізу та опрацювання інформації, сприяє самоосвіті, кращому закріпленню навчального матеріалу й оволодінню новими знаннями. Використовує метод проектів у таких розділах програми, як «Наукова фантастика та науково-технічний прогрес», «Виконання творчих проектів», «Ракетно-космічне макетування», «Багаторазові транспортні ракетно-космічні системи», «Філософські аспекти розвитку космонавтики й ракетно-космічної техніки», а ігрові форми роботи – як «З історії космонавтики і ракетної техніки», «Ознайомлення з ракето-космічною технікою», «Планети та супутники сонячної системи. Фізичні умови на них», «Виконання творчих проектів», «Екскурсії, конкурси, виставки».
Визначальними пріоритетами практичної діяльності є особистісно-орієнтований підхід,створення оптимальних умов для самовиховання, індивідуалізація і диференціація навчання, орієнтування на кожного гуртківця, який свідомо отримує нові знання, набуває досвіду спілкування з однолітками та вчиться аргументувати свою точку зору, успішно соціалізується.
Керівник гуртка вважає, що особисті моральні переконання вчителя є найбільшою мотивацією для праці дитини.Прагне, щоб кожен гуртківець відчував, що він може бути найкращим і найталановитішим, і це відчуття обов’язково треба постійно підтримувати.
Сирота Ю.М. намагається працювати так, щоб очі вихованців горіли цікавістю, сяяли творчими задумами та раділи від успіхів. Саме технологія «створення ситуації успіху» допомагає розв’язувати багато проблем щодо розвитку особистості дитини, усвідомлення нею своїхздібностей, віри у власні сили.
Особливу увагу Юрій Миколайович приділяє дітям з кризових, асоціальних сімей, обділених батьківською турботою, любов’ю. Щорічно організовує та проводе свято юного техніка, День іменинника, заходи з відзначення Дня космонавтики, Свято Миколая, Новорічну технічну вікторину за участю категорійних дітей.
На практиці переконує своїх гуртківців, що отримані знання та навички не будуть марними і принесуть їм користь у вивченні шкільних предметів та у майбутньому дорослому житті.
Робота гурткакосмічного макетування та моделювання спрямована на побудову середовища,в якому учні отримують знання не тільки від педагога, але і один від одного, працюючи разом. З власного досвідукерівник гуртка може зазначити, що дітям дуже подобається групова форма роботи, яка сприяє активності вихованців, підвищенню рівня засвоєння знань, формуванню позитивного ставлення до навчання.
Організовуючі групову діяльність на занятті, Сирота Ю.М. постійно дотримується таких вимог:
Заняття гурткакосмічного макетування та моделювання будує за принципом послідовності, коли забезпечується можливість роботи над різними темами кожним учнем, враховується його індивідуальний рівень підготовки.
Юрій Миколайович упевнений, що керівник гуртка повинен застосовувати такі методи і форми роботи, які б дозволили ефективно працювати з дітьми в сучасних реаліях.
Нині суспільство дуже швидко змінюється. На особисте переконання педагога, інформаційно-комунікативні технології повинні широко використовуватися в освітніх системах. Бо вони відкривають дітям доступ до багатьох джерел інформації, покращують уміння самостійно працювати, дають цілком нові можливості для творчості, й технічної, зокрема, а також для знаходження й закріплення різних професійних навиків, дозволяють реалізувати принципово нові форми і методи навчання, динамічне подання матеріалу.
Використання сучасної комп'ютерної техніки гуртківцями підвищує ефективність навчального процесу та практичної роботи, дозволяє глибше індивідуалізувати та зробити цікавішим навчання, для ефективного здійснення цих завданьЮрій Миколайович постійно працює над розвитком методичної, матеріально-технічної бази.
Так, на СЮТ створено комп’ютерний зал, де займається гурток «Користувачі ПК», яким керує Ткаченко Ольга Олексіївна – учитель-методист, Відмінник освіти України. Тісна співпраця з таким талановитим педагогом дає можливість використовувати ІКТ,технологію комп’ютерного
( інформаційного) навчання на заняттях гуртка космічного макетування та моделювання, якісно засвоювати програмне навантаження, що дуже важливо, бо деякі з вихованців не мають вдома комп’ютерів.
Вивчення певних розділів програми не можливо без використання комп’ютерної техніки. Саме тому для цієї роботи використовуються на заняттях операційна система MS Windows, програми RCCad, AutoCAD, CADViewer. Це дозволяє залучити учнів до навчального процесу як активних учасників, які самі стають співтворцями заняття. Час проведення занять керівник гуртка вибирає таким чином, щоб це було зручно дітям.
Космічна тематика досить цікава, знаходиться на вістрі науки та технологій, тому діти виявляють неабияку зацікавленість і наполегливість займаючись в ньому. Гурток розвиває технічне мислення, розширює кругозір, надає навички роботи з ручним інструментом, ознайомлює з технологіями обробки конструкційних матеріалів.Вихованці займаються 3 роки. В перший рік навчання вони вивчають історію космонавтики, зміну уявлень людей про нашу Землю, Всесвіт і місце людей в ньому. З технічного боку вихованці вивчають реактивний рух, будують найпростіші ракети.Наступний рік навчання більш глибоко знайомить з різновидами ракетних двигунів, конструкцією ракет і космічних апаратів. Дітивчаться обраховувати орбіти і траєкторії польотів космічних апаратів. На практиці будують складніші моделі ракет і моделі копії відомих і знакових космічних кораблів.Третій рік навчання - це в основному конструкторський рівень. Вихованці на основі попередньо отриманих в гуртку знань конструюють перспективні типи ракет, зорельотів, космічні станції та інопланетні бази, виконують творчі проекти.
На заняттях гуртка вчитель намагається створити умови для набуття гуртківцями високого рівня компетенцій, розвитку духовних якостей, свідомості, самостійності, впевненості у собі, прищеплює турботу про власне здоров’я та здоров’я оточуючих. Для цього проводить різноманітні виховні заходи «Паління – втрачене здоров’я», «Палиш –здоров’я не цінуєш » та інші. Разом з гуртківцями оформлюємо правовий куточок та розділ «За здоровий спосіб життя», які постійно оновлюються.
Шляхом спостереження під час занять Сирота Ю.М. виявляє перехід первинних мотивацій, тобто просто цікавості дітей до всього нового у вторинні – можливість поглибити знання з таких предметів, як математика, хімія,фізика,астрономія,історія,трудове навчання і технології, інформатика.А саме – фізика: закони руху, закон Всесвітнього тяжіння, атомна фізика, оптика; хімія: види ракетних палив, окислювачі, системи життєзабезпечення; математика: обрахування параметрів орбіт, енергетичних характеристик ракет; астрономія: будова Сонячної системи, фізичні умови на планетах та їх супутниках, закони Кеплера; історія:історія космонавтики від древності до наших днів, міфи і легенди народів світу про Космос і Землю; трудове навчання і технології: технології обробки конструкційних матеріалів, уміння і навички роботи з ручним інструментом та роботи на верстатах;інформатика: робота з комп’ютером, вивчення програм RCCad, AutoCAD, CADViewer.
Широко використовує такі форми роботи, як ігри, проекти, свята, тренування і змагання, які мають велику популярність серед дітей і дозволяють отримати корисні навички самостійного життя ( Додаток 2).
Вихованці гуртків космічного макетування та моделювання, ПТМ є активними учасниками різноманітних заходів, які проводяться станцією юних техніків. Упродовж багатьох років вони неодноразово ставали призерами районних та обласних масових заходів з технічної творчості: фотоконкурсів «Моя Україна», «Пам’ять», конкурсі «Букет замість ялинки» та інші. Юрій Миколайович дуже пишається своїми дітьми, радіє їх досягненням (Додаток 3).
Результативність роботи гуртка простежується з досягнень його вихованців :
З метою створення комфортних умов для роботи гуртка педагог активно співпрацює з батьками, учителями - предметниками, класними керівниками Олешківської гімназії, спеціалізованих загальноосвітніх шкіл І-ІІІ ст. № 2 нашого міста. Такі стосунки вихованню гармонійно розвиненої особистості, яка зможе реалізувати себе у сучасному соціумі (Додаток 4).
Співпрацює також зі своїми колегами: разом з ними проводить спільні тренування, змагання, масові заходи з технічної творчості. Саме ці форми роботи дають можливість дітям розширити кола знайомств, знайти нових друзів, однодумців, якісно підготуватися до районних, обласних та Всеукраїнських конкурсів і змагань, а головне – самореалізуватися та соціалізуватися. Це для керівника гуртка – найбільша нагорода (Додаток 5).
Постійно приділяє увагу техніці безпеки при проведенні занять та масових заходів. Розробив пам’ятки під час занять у гуртках космічного макетування та моделювання, початкового технічного моделювання.
Гурток працює за типовою програмою, затвердженою Міністерством освіти, молоді та спорту, відповідно до вимог якої перевірка й оцінювання знань та умінь гуртківців здійснюється під час виконання ними практичних робіт.
Для ефективної роботи гуртка створив сучасну дидактичну, матеріально-технічну бузу. Про результативну та стабільну роботу свідчить набуття вихованцями допрофесійної та початкової професійної підготовки, результативність діяльності. Наприклад, при вивченні історії космонавтики та ракетної техніки знайомимося з професієюінженера-конструктора, при опануванні розділу «Космонавтика та професійна орієнтація учнівської молоді» Юрій Миколайович детально розповідає про роботу програміста, космонавта, науковця ракето-космічної галузі .
Як керівник гуртка, постійно працює над вдосконаленням своєїпрофесійної майстерності. Кожного року складає план самоосвіти, систематично бере участь у семінарах, нарадах, обміні досвідом.
Так, на районних щорічних семінарах керівників гуртків, які стосувалисявивчення шляхів використання проектної діяльності у роботі гуртків, він виступав з теми «Основні вимоги організації проектної діяльності у гуртку»,
« Проекти на заняттях технічних гуртків», у 2008 році на обласній координаційно-методичній раді з теми : «Використання творчих завдань на заняттях гуртка початкового технічного моделювання» за участю директорів позашкільних закладів Херсонської області, презентував про роботу нашогогуртка та проводив майстер-клас. Брав участь у обласних конкурсах на кращу методичну розробку з науково-технічної творчості, має диплом І та ІІІ ступенів.
Сирота Ю. М. є переможцем ІІ (обласного) етапу та учасником і бронзовим призером ІІІ етапу(м. Київ) Всеукраїнського конкурсу «Джерело творчості» у номінації «Керівник предметно-технічного гуртка» у 2017 році.
Сирота Юрій Миколайович працює так, що кожен його вихованець – це талант,тому педагог неодмінно бачить красу дитячої душі, є щирим і правдивим, добрим зі своїми вихованцями, і обов’язково відкриває їм незвичайно цікаві шляхи до нових ідей.
Використані джерела:
1.Класному керівнику: творчі прийоми у виховній роботі / упоряд. :
Л. Шелестова, Н. Чиренко. – К.: Шк.світ, 2010. – 128 с. – (Бібліотека
«Шкільного світу»).
2.Основы педагогического мастерства: Учебн. пособие/Под ред. И.Я.
Зязюзина. – К.: Вища школа, 1987. – 206 с.
3. Перспективний педагогічний досвід / Упоряд. Ж. Сташко. – К.: Шк.світ,
2007. – 128 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»).
Додаток 1
Вихованці Сироти Ю.М. на екскурсіях
Додаток 2
Під час проведення масових заходів з технічної творчості
Під час проведення масових заходів з технічної творчості
Додаток 3
Досягнення вихованців Сироти Ю.М.
Додаток 4
Керівник гуртка активно співпрацює з вчителями
Додаток 5
Плідна співпраця з колегами
1