Опис досвіду роботи з теми «Використання інноваційних технологій на уроках англійської мови в умовах реалізації нових стандартів освіти»

Про матеріал
Впровадження в практику роботи школи інноваційних технологій, покликаних формувати полікультурну мовну особистість, готову до плідної міжкультурної комунікації має вирішальне значення у підвищенні якості володіння школярами іноземною мовою.
Перегляд файлу

Опис досвіду роботи

з теми

«Використання інноваційних технологій на уроках англійської мови в умовах реалізації нових стандартів освіти»

 

 

 

підготувала

Максимець Алла Леонідівна

вчитель англійської мови

КЗ: «Лаврівська гімназія»

 

 

Щоб бути хорошим учителем,

 треба любити те, що викладаєш,

і любити тих, кого навчаєш.

Бо викладання – це не якесь

 ремесло, а певний вид мистецтва.

А ті, кого ми навчаємо - це дар Божий

В.Ключевський

 

    Сьогодні в центрі уваги - учень, його особа, неповторний внутрішній світ. Тому основна мета сучасного вчителя - вибрати методи і форми організації навчальної діяльності учнів, які оптимально відповідають поставленій меті розвитку особистості.

Основною метою вивчення іноземної мови є формування і розвиток комунікативної культури школярів, навчання практичному опануванню іноземної мови.

Завдання вчителя полягає в тому, щоб створити умови практичного опанування мови для кожного учня, вибрати такі методи навчання, які б дозволили кожному учневі проявити свою активність, свою творчість. Завдання вчителя - активізувати пізнавальну діяльність учня в процесі вивчення іноземної мови.

    Останніми роками все частіше піднімається питання про використання інноваційних технологій в школі. На даний час пріоритет надається комунікативності, інтерактивності, автентичності спілкування, вивченню мови в культурному контексті, автономності і гуманізації навчання. Дані принципи роблять можливим розвиток міжкультурної компетенції як компонента комунікативної здатності. Кінцевою метою навчання іноземним мовам є навчання вільному орієнтуванню в іншомовному середовищі і умінню адекватно реагувати в різних ситуаціях, тобто спілкуванню. Щоб навчити спілкуванню іноземною мовою, потрібно створити реальні, справжні життєві ситуації (тобто те, що називається принципом автентичності спілкування), які стимулюватимуть вивчення матеріалу і вироблятимуть адекватну поведінку.

Щоб реалізувати поставлені цілі, постійно потрібно перебувати у пошуках Нові Державні стандарти освіти передбачають, що вчителі будуть працювати за іншими підходами до навчання і змісту освіти. Замість запам’ятовування фактів та визначення понять, учні набуватимуть компетентностей. Тобто набуватимуть динамічної комбінації знань, умінь і навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей, що визначають здатність особи успішно соціалізуватися, провадити професійну діяльність. Тобто формується ядро знань, на яке будуть накладатися уміння цими знаннями користуватися, цінності та навички, що знадобляться випускникам української школи.

Компетентнісний підхід до вивчення іноземних мов розглядається як такий засіб організації навчально-пізнавальної діяльності учнів, що забезпечує засвоєння ними змісту навчання та досягнення мети навчання при розв’язанні певних проблемних завдань. Відповідно до рішень Європейської Ради основною компетентністю на уроках іноземної мови є комунікативна компетентність, тому що вона забезпечує набуття учнями вміння обговорювати проблеми, доводити власну позицію, виробляти власну точку зору, розвивати критичне і креативне мислення та адаптуватися у мовному середовищі.

     Сучасна методика приділяє велику увагу використанню активних методів навчання, таких як: креативне навчання, метод проектів та навчання у співпраці. Останнім часом великої популярності набуває метод проектів.

Основною метою навчання іноземним мовам є не система мови, а іншомовна мовленнєва діяльність, але не сама по собі, а як засіб між культурної взаємодії. Задача вчителя іноземної мови полягає в тому, щоб створити кожному учню умови, за яких він має  практично оволодіти мовою, проявити свою активність та творчість.

Сучасні педагогічні технології такі, як навчання у співпраці, проектна методика, використання нових інформаційних технологій, Інтернет - ресурсів допомагають реалізувати особистісно-орієнтований підхід у навчанні, забезпечують індивідуалізацію і диференціацію навчання з урахуванням здібностей дітей, їх рівня знань.

Необхідність формування комунікативної компетентності учнів зумовлено реалізацією не тільки відповідно оновленого змісту освіти, але й ефективних методів і технологій навчання , які я намагаюсь впроваджувати в практику роботи.

Комп’ютерні технології

Можливості використання Інтернет - ресурсів величезні. Глобальна мережа Інтернет створює умови для знаходження будь-якої необхідної учням і вчителям інформації, що знаходиться в будь-якій точці земної кулі: народознавчий матеріал, новини з життя молоді, статті з газет і журналів та інше.

Крім того, робота направлена на вивчення можливостей Інтернет - технологій для розширення кругозору школярів, налагоджувати і підтримувати ділові зв'язки і контакти зі своїми однолітками в англомовних країнах.

Учні можуть брати участь в тестуванні, у вікторинах, конкурсах, олімпіадах, що проводяться по мережі Інтернет, брати участь в чатах, відеоконференціях тощо, без чого неможливо обійтися при організації дистанційної форми навчання.

Учні можуть отримувати інформацію з проблеми, над якою працюють в даний момент в рамках проекту.

 

Комп’ютерні технології можуть застосовуватись на всіх етапах вивчення мови, під час розгляду всіх тем і розділів шкільної програми. Протягом останнього року, при запровадженні дистанційного навчання в умовах карантину, використання комп’ютерних технологій набуло ще більшої актуальності.   

 У своїй роботі я використовую наступні соціальні сервіси:

1. www.youtube.com

2. learningapps.org

3. bubbl.us

4. easel.ly та інші.

Усі створені мною завдання розміщено на власному блозі, який виступає як засіб, що забезпечує реалізацію діяльнісного підходу. Для моїх учнів, він є своєрідним навчальним майданчиком, особливо під час дистанційного навчання. Учні через блог залучаються до різних видів навчальної діяльності.

Веб -сервіси дозволяють школярам спільно створювати та використовувати в мережі інформаційні ресурси, обмінюватися знайденою або створеною інформацією, що сприяє кращому розвиткові їх комунікативних вмінь та навичок.

Форми роботи з комп'ютерними навчальними програмами на уроках іноземної мови включають: вивчення лексики; відпрацювання вимови; навчання діалогічному і монологічному мовленню; навчання письму; відпрацювання граматики. На уроках англійської мови за допомогою Інтернету можна вирішувати цілий ряд дидактичних завдань: формувати навики і уміння читання, використовуючи матеріали глобальної мережі; удосконалювати уміння письмової мови школярів; поповнювати словниковий запас учнів; формувати у школярів мотивацію до вивчення англійської мови.

За допомогою комп’ютера й інтерактивного проектора на уроках та в позаурочній діяльності використовуються різноманітні комп’ютерні технології: мультимедійні презентації, електронні таблиці, відео матеріали, Інтернет-ресурси, програмне забезпечення до британських навчальних курсів, електронні словники для молодших класів, інтерактивні посібники з граматики. Їх вид залежить від типу уроку, його мети та структури.

 Досвід показує, що презентації для закріплення лексики є прекрасною базою для відпрацювання граматичного матеріалу. Використовуючи можливості інформаційно-комунікаційних технологій, створюються ребуси і кросворди для повторення лексики, а також відео фрагменти (власні і готові) в якості опори, як для переказу тексту підручника, так і для відпрацювання розмовної теми чи граматичної конструкції. Цей вид роботи викликає інтерес у дітей і надає вчителеві змогу перевірити, наскільки усвідомлені їх усні висловлювання.

Ефективність використання технологій, що готують до комунікаційної діяльності, особливо помітна на початковому етапі вивчення іноземної мови.

 У початкових класах діти не сприймають довгих пояснень, тому для них пояснення проводиться у формі бесіди та діалогу. Увагу маленьких школярів також можна привернути зображеннями яскравих іграшок, картинками, наочними предметами, розучуванням пісень за допомогою міміки та жестів, відео фрагментів - все це розвиває уявну та асоціативну пам'ять дітей.

 Комп'ютерне тестування, розроблене в PowerPoint, дозволяє учням відразу ж перевірити свої знання, використовуючи ключ або правильний варіант, представлений на наступному слайді. Створення комп'ютерних презентацій широко практикується учнями 8 та 9  класів для представлення своїх дослідницьких проектів з англійської мови. Пошук матеріалу з використанням Інтернет-ресурсів розширює інформаційну базу учнів. На уроках країнознавства створюємо комп`ютерні презентації по географічному положенню Великобританії, політичному устрою, музиці, освіті та науці. 

 На уроці введення нового матеріалу незамінним є використання мультимедійних презентацій, інтерактивного проектора й таблиць - найефективніших під час семантизації лексичних одиниць та первинного відпрацювання їх використання. На уроках формування навичок і розвитку умінь процес засвоєння знань із застосуванням комп’ютерних технологій стає цікавішим та ефективнішим, автоматизується вживання граматичних структур в усному мовленні, а також формується граматична правильність мовлення за рахунок багаторазового вживання мовленнєвих структур. Наприклад, закріплення вживання у діалогічному мовленні дієслова to be у часовій формі Past Simple. Ефективним для розвитку мовних та мовленнєвих навичок, зокрема граматичного аспекту говоріння, є використання наочності, відтвореної за допомогою комп’ютера. Наприклад, застосування комп’ютерних технологій є доцільним під час тренування учнями вживання часових форм Present Simple та Present Continuous, а також закріплення вживання структури There is/There are. На уроках узагальнення та систематизації знань використання комп’ютерних технологій допомагає структуруванню отриманих знань. Електронні тести, вікторини, анімаційні таблиці, малюнки та схеми, відеофільми сприяють підвищенню результативності засвоєння навчального матеріалу, ефективному використанню часу на уроці, мають велику практичну направленість завдяк

Комп’ютер на будь-якому уроці допомагає створити високий рівень особистої зацікавленості учнів за допомогою інформації, яка виводиться на екран. Старші учні залучаються до створення власних презентацій. Самостійна творча робота зі створення комп`ютерних презентацій розширює запас активної лексики професійного спілкування. Учні самостійно вчаться знаходити цікаву інформацію з даної теми, для цього користуються Інтернетом. Це дуже захоплює учнів, адже кожен намагається показати щось нове, цікаве.

 

Цікавим і захоплюючим для учнів 5 – 9 класів стало проведення уроків-квестів із використанням QR-кодів.  

 

Oдним з основних завдань вчителя англійської мови є  надання учням візуального уявлення про життя, традиції, мовні реалії англомовних країн. Для цієї мети використовую навчальні відеофільми, використання яких сприяє реалізації найважливішої вимоги комунікативної методики: представити процес оволодіння мовою як розуміння живої іншомовної дійсності. Використання відео на уроках сприяє індивідуалізації навчання і розвитку вмотивованості мовної діяльності учнів. 

Ще однією перевагою відео є сила враження і емоційної дії на учнів. Тому головна увага повинна бути приділена формуванню у учнів особистого відношення до побаченого. Успішне досягнення такої мети можливе при систематичному показі відеофільмів і відео фрагментів при методично організованій демонстрації.

Одним з основних засобів навчання в початковій та середній школі є автентичні матеріали: пісні, вірші, заримівки, джазові ритми, скоромовки,відеозаписи та відеофізкультхвилинки.

      Для учнів початкової ланки використовую різні  тематичні відеопісні та уривки з мультсерії ' Magic English'.

 

 

 В старшій ланці під час вивченя окремих тем я використовую мультимедійний посібник "Word on the Street",  який створено Британською Радою.

Посібник забезпечує соціокультурний компонент мовної освіти та створює контекст для ефективного формування комутативної компетенції учнів. “Word on the Street” – це десять півгодинних епізодів, знятих у Британії на теми, які є цікавими для молоді: покупки, традиції, відпочинок, їжа, подорож по Британії. Дві частини посібника-брошури та СД містять різнотипові завдання до кожного з епізодів, які слід виконувати перед, під час і після перегляду (чи прослуховування) кожного розділу.

Пропоновані завдання спрямовані на пізнавальну діяльність учнів, на розв’язання певних проблемних ситуацій, на вдосконалення фонологічного, лексичного та граматичного компонентів мовної компетенції. Вони є доступними і цікавими. Серед завдань є такі, що знайомі учням та нові для них: поєднати дві колонки, поставити питання чи відповісти на пропоновані, вставити слова у пропуски, визначити правду чи неправду, знайти додаткову інформацію чи порівняти зі своєю країною і т.д.

Використання відео на уроках - це важливий комунікативний засіб формування у учнів соціолінгвістичної компетенції.

    Доведено, що його ефективність зростає за таких умовах:

      а) при застосуванні у зв'язку з темою чи навчальним матеріалом уроку;

      б) коли тривалість відео фрагменту становить не більше 10 хвилин;

    в) при правильній спланованій діяльності учнів протягом етапів Pre-

        viewing, While-viewing, Post-viewing.

 

 У цьому році розпочала використання  програми Kahoot.

 

Впровадження інформаційних технологій у вчення значно різноманітить процес сприйняття і відробітку інформації. Завдяки комп'ютеру, Інтернету і мультимедійним засобам учням надається унікальна можливість опанування великого об'єму інформації з її подальшим аналізом і сортуванням. Значно розширюється і мотиваційна основа навчальної діяльності.

У сучасному мовному просторі комп’ютерні технології стали невід’ємною частиною спілкування, отримання інформації, розвитку творчих здібностей та самоосвіти. Для учнів це природний та цікавий шлях до розвитку уміння спілкуватись не тільки рідною, а й іноземною мовою. Тому актуальність використання комп’ютерних технологій на уроці полягає саме в ефективності поєднання корисного і цікавого, навчання і розваги, наочності й інформативності.

Використання комп’ютерних технологій та Інтернет ресурсів допомагає вчителям при підготовці до уроку (можна швидко знайти матеріали). Участь у вебінарах, конференціях та спілкування в групах з колегами та носіями мови сприяє підвищенню педагогічної майстерності та рівня володіння мовою, дає можливість запозичувати досвід колег та ділитися власним досвідом, відкриває нові шляхи для самоосвіти.

Метод проектів

Однією з технологій, що забезпечує особистісно-зорієнтоване навчання, є метод проектів, як спосіб розвитку творчості, пізнавальної діяльності, самостійності. У ході проектної діяльності в учнів формуються компетентності, які закріплені Законом України “Про освіту” і яких потребує життя: володіння державною мовою, компетентності у галузі природничих наук, техніки, технології, інформаційно-цифрова, громадянська і соціальна, підприємливість, екологічна і здоров’язбережувальна, уміння навчатися впродовж життя.

Як відомо, концепція НУШ передбачає міжпредметну інтеграцію, отже використання методу проектів є актуальним на сучасному етапі освіти, оскільки для виконання проекту необхідні знання різних галузей, результат можна побачити, осмислити, застосувати в реальній практичній діяльності, залучаючи знання різних галузей, прогнозуючи результати і наслідки різних варіантів розв’язку,    Робота над проектом – процес творчий. Учень самостійно або під керівництвом вчителя займається пошуком вирішення якоїсь проблеми, для цього потрібне не лише знання мови, але і володіння великим обсягом наочних знань, володіння творчими, комунікативними і інтелектуальними уміннями. В курсі іноземних мов метод проектів може використовуватися в рамках програмного матеріалу практично по будь-якій темі, в нових навчальних комплексах українських видавництв для 5-9-х класів, за якими ми працюємо, методику проектів уже закладено. Прості та невеликі за обсягом проекти  включаю у цикл уроків у вигляді творчих завдань. Робота над проектами розвиває уяву, фантазію, творче мислення, самостійність і інші особові якості.

Під час виконання проекту спілкування англійською мовою органічно поєднується з інтелектуально - емоційною діяльністю у формі гри, інтерв’ю. Опановуючи  культурою проектування дитина вчиться творчо мислити, самостійно планувати дії, естетично оформляти свій проект.     

      Цей метод навчання використовую і з молодшими школярами, і з середніми. Вимоги до проектних робіт учнів з віковою градацією
 ускладнюються. Учні початкової ланки створюють проекти - малюнки,  проекти - наочності. Учні середньої ланки розробляють проекти на ватманах, у формі доповідей, рефератів, створюють проекти - презентації  за допомогою компютерних технологій, відеопроекти з різної тематики.

    Робота над проектом - це багаторівневий підхід до вивчення мови, що охоплює читання, аудіювання, говоріння і граматику. Метод проектів сприяє розвитку активного самостійного мислення учнів і орієнтує їх на спільну дослідницьку роботу. На мій погляд, проектне навчання актуальне тим, що вчить дітей співпраці, а навчання співпраці виховує такі етичні цінності, як взаємодопомогу і уміння співпереживати, формує творчі здібності і активізує учнів.

      Метод проектів формує в учнів комунікативні навики, культуру спілкування, уміння коротко і доступно формулювати думки, терпимо відноситися до думки партнерів по спілкуванню, розвивати уміння добувати інформацію з різних джерел, обробляти її за допомогою сучасних комп'ютерних технологій, створює мовне середовище, сприяюче виникненню природної потреби в спілкуванні іноземною мовою.

    Проектна форма роботи є однією з актуальних технологій, що дозволяють учневі застосувати накопичення знань з предмету. Учні розширюють свій кругозір, кордони володіння мовою, отримуючи досвід від практичного його використання, вчаться слухати іншомовну мову і чути, розуміти один одного при захисті проектів. Діти працюють з довідковою літературою, словниками, комп'ютером, тим самим створюється можливість прямого контакту з автентичною мовою, чого не дає вивчення мови лише за допомогою підручника на уроці в класі.

Як ми бачимо, реалізація методу проектів на практиці веде до зміни позиції вчителя. Із носія готових знань він має перетворитися в організатора пізнавальної, дослідницької діяльності своїх учнів.  Тобто вчитель не має права дати лише завдання та чекати на презентацію проекту. Ми повинні також виконувати великий об’єм роботи на різних етапах проектної діяльності, а саме:

  • підвести учнів до протиріччя (проблеми) та запропонувати їм самостійно знайти рішення;
  • викласти учням різні позиції щодо вирішення одного й того ж питання;
  • запропонувати учням розглянути це питання з різних точок зору;
  • стимулювати інтерес, якщо є перші невдачі, активність та мислення учнів;
  • висувати проблемні завдання.

На уроках іноземної мови здійснюю такі типи проектів:

По-перше, творчі. Такі проекти, як правило, не мають детально опрацьованої структури: вона лише намічається і розвивається, кориться логіці та інтересам учасників проекту. Вони можуть домовитись про бажаний результат (випуск спільної стінгазети). Оформлення результатів проекту може бути у вигляді збірника, сценарію, відеофільму тощо.

По-друге, лінгвістичні. Вони надто популярні тому, що торкаються проблеми вивчення іноземної мови, що особливо актуальне у міжнародних проектах і тому викликає інтерес в учасників проектів. Серед них є:

  • навчальні проекти, які направлені на вивчення матеріалу або формування певних навичок та вмінь;
  • лінгвістичні, які направлені на вивчання мовних особливостей, фольклору;
  • філологічні, які направлені на вивчення етимології слів, літературні дослідженні тощо.

По-третє, культурологічні(країнознавчі) проекти. Вони пов’язані з вивченням історії та традицій різних країн. Ці проекти передбачають розвиток мовних та мовленнєвих умінь та навичок на більш - менш просунутому рівні володіння мовою. Іноземна мова тут виступає у ролі засобу спілкування.

По-четверте,  рольово-ігрові проекти. Вони також дуже популярні і часто пов’язані з іншими типами проектів. Рольово-ігрові, як і культурологічні проекти, передбачають розвиток мовних та мовленнєвих умінь та навичок. За змістом ці проекти можуть бути:

  • уявні подорожі, які мають різноманітну мету: навчання мовленнєвим структурам, кліше, діалогічним висловлюванням;
  • імітаційно-ділові, які моделюють професійні, комунікативні ситуації, які наближають ігрову ситуацію до реальної;
  • драматизовані, які націлені на вивчення літературних творів;
  • імітаційно-соціальні, де учні виконують різні соціальні ролі.

Як ми бачимо, в основі методу проектів лежить розвиток пізнавальних навичок, уміння самостійно конструювати свої знання, критично мислити. Проектна діяльність – це ідеальна можливість для учнів використовувати свої знання творчо.

Досвід роботи над проектною технологією впродовж трьох років дозволяє його назвати не лише найпопулярнішою педагогічною технологією, але й цікавим та корисним методом роботи. Тому що:

  • в основу цієї технології покладено розвиток особистості учня;
  • учень набуває як навчального, так і життєвого досвіду;
  • учні вчаться оцінювати свою діяльність, свої мовленнєві здібності;
  • учні бачать перспективи подальшого вдосконалення свого навчального досвіду;
  • підвищується інтерес до предмета.

Коли учень працює у проекті, він відчуває, що вся система роботи орієнтована на нього і його особистість, тому його діяльність будується на особистому досвіді, інтересах і схильностях. Зміст проекту базується не на вивченні тем, готових текстів, а на обговоренні актуальних проблем, які цікаві власне дитині. Під час виконання проекту учні мають змогу обговорювати цікаві теми, вчитися висловлювати власні думки, а не лише погоджуватися з автором тексту, мають змогу аналізувати, узагальнювати.

 Виконуючи проект, учні можуть працювати в різних режимах: індивідуально, у парі або в групі. У цьому випадку вчителю не можна поділяти учнів на групи, вони мають визначитись самостійно стосовно складу групи. Але перед тим, як вони це зроблять, учитель має пояснити учням, що вони повинні групуватися за таким принципом, щоб до групи входили учні з різним рівнем мовленнєвої підготовленості. Тобто, повинні сформуватися приблизно однакові за рівнем підготовленості групи, щоб у них були однакові можливості у виконанні проектної роботи.

Працюючи над проектним завданням, школярі читають, пишуть англійською мовою, прослуховують різні інформаційні джерела. Таким чином, здійснюється інтеграція всіх видів мовних навичок та умінь. Ми знаємо, що письмо як одне з комунікативних умінь відіграє  далеко не останню роль у досягненні учнями комунікативної компетенції. Але досвід підказує, що не всі учні можуть спілкуватися англійською мовою в письмовій формі, оскільки письмо часто є допоміжним засобом. Однак у створенні проекту учням необхідні навички письма, тому протягом уроків з теми учитель має підготувати ряд тренувальних вправ. Одним із допоміжних методів є читання. Школярі відшуковують необхідну інформацію, опрацьовують її, розширюють свій лексичний запас. Тобто вони не просто зазубрюють слова у відриві від контексту. Це стимулює їх до бесіди, що, власне, і є нашою метою. Як ми бачимо, учні завдяки методу проектів потрапляють у такі умови, коли необхідно використати накопичені знання з предмету у реальних ситуаціях.

У ході роботи у школярів  розвивається вміння відповідально ставитися до навчального процесу. Тренується і розвивається пам'ять при опрацюванні інформації та її осмисленні. Тобто цей метод сприяє розвитку дитини. 

Проектна діяльність вбирає в себе елементи інтерактивної моделі навчання, а саме: робота в малих групах, «мозковий штурм», «навчаючи-учусь», розігрування ситуації в ролях тощо. У роботі над проектом кожний учень групи робить свій внесок у його реалізацію залежно від знань та інтересів. Головне для дітей – навчитися працювати в команді, брати на себе відповідальність за прийняття рішень. Тут має здійснюватись взаємодія учнів між собою та з учителем. Учні усвідомлюють, що успіх їхньої проектної роботи залежить від кожного у команді. Багато дітей під час такої роботи здобувають перший досвід організаторської роботи, що, можливо, потім, у подальшому житті, стане у пригоді. З досвіду можу сказати, що проектна діяльність має і виховне значення, тому що колектив стає згуртованим і дружним.

На своїх уроках метод проектів використовую як у вигляді самостійної індивідуальної або групової роботи учнів на протязі різного за тривалістю часу.  Учні пишуть про себе –  свою сім’ю, свій дім, свої інтереси і уподобання, або, наприклад, учні 7-го класу розробляли проект власного магазину, учні 8-го класу робили проект по темі «Світ навколо нас». На уроках країнознавства створюємо комп`ютерні презентації по географічному положенню Великобританії, політичному устрою, музиці, освіті та науці.  Працюючи над проектом, учні проводять невелику дослідницьку роботу з теми, яка їх цікавить. Учні займають активну позицію під час проектної роботи. Виконуючи проект, учні часто щось вирізають, зафарбовують, про щось пишуть, шукають інформацію в книжках, спілкуються з іншими людьми, знаходять ілюстрації – можливо, навіть, роблять аудіо - чи відеозаписи.  

Як ми бачимо, в основі методу проектів лежить розвиток пізнавальних навичок, уміння самостійно конструювати свої знання, критично мислити. Проектна діяльність – це ідеальна можливість для учнів використовувати свої знання творчо, показати знання в галузі мовної системи в межах програмного мінімуму,а також  навички оперування цими знаннями.

Ігрова діяльність.

      Ще одним з ефективних способів активізації мовлення на уроці є ігрова діяльність. Дуже важливим для мене є навчити дитину працювати з навчальним матеріалом, заломлюючи його крізь призму власного творчого сприйняття і демонструючи це індивідуальне сприйняття в процесі спілкування з групою та вчителем на уроці. Переконана, що кожна людина володіє величезним запасом творчих сил, тому саме творчий аспект в організації навчального матеріалу допомагає її учням відкрити закладене природою.

Гра на уроці іноземної мови є формою навчання, яка моделює життєві ситуації, явища, процеси, види професійної діяльності. Я вважаю, що потяг до гри властивий людині будь-якого віку, а задоволення від гри нерідко є умовою збереження рівноваги, психічного здоров’я людини тощо. Я намагаюся застосувати гру з навчальною метою на будь-якому етапі навчання. З особистого досвіду помічаю, що гра за своєю психологічною структурою близька до навчальної задачі. У процесі навчання іноземної мови можна використати будь-яку гру, де застосовується мова. Проте в різних випадках ефект її може бути різним. Цікавим для учнів був урок-конкурс «The Wonderful World of English».  У  формі змагання діти удосконалювали знання, вміння та навички , отримані на уроках

Застосування гри формує у моїх учнів позитивне ставлення до предмета іноземної мови. На мою думку, основа функція гри на уроці іноземної мови – бути засобом навчання, розвитку і виховання. Гра мусить мати найперше чітко виражену навчальну функцію. Крім того, вона має бути змістовною, відкривати поле для мислення, кмітливості, уяви, наполегливості, добрих почуттів, а також формувати прагнення дитини до ініціативи, до розв’язування проблем з допомогою іноземної мови. У мовному плані я використовую гру, як засіб закріплення структур і словника, стимулюю ініціативне мовлення, даю учням можливість відчути радість володіння мовою.

   Значення рольової гри неможливо вичерпати й оцінити розважально-рекреативними можливостями. У цьому і проявляється її феномен, адже будучи розвагою, відпочинком, вона здатна перерости в навчання, творчість, терапію, у модель людських відносин і проявів у праці. У рольовій грі насамперед розвиваються уява, увага й образне мислення дітей, закладається здатність оперувати образами дійсності, що, у свою чергу, створює основу для опанування складних форм творчої діяльності.

Для учнів початкової та середньої ланки використовую такі види рольових ігор:

  • фонетичні рольові ігри:- Proverbs.- The ABC games- Be polite.- Word Games- Flowers for sale.
  • лексичні рольові ігри:- Rhymes.- This is my nose.Орфографічні рольові ігри:- How many pages?- The Alphabet.- Pantomime.- Fill the missing letters.- Family.- Alphabet train.- Clothes.- A letter ladder.- Who is the first?- Use a letter ,make a word.- My aunt went to town.- Add consonants.- Memory game.- Word composer.- Time.- Puzzles and riddles.- Crossing the river.- Riddles.- Anagrams.

Особливу роль відіграє рольова гра у розвитку здатності дітей взаємодіяти з іншими людьми. Відтворюючи в грі взаємини дорослих, дитина освоює правила і способи спілкування, здобуває досвід взаєморозуміння, вчиться пояснювати свої дії і наміри, координувати їх з іншими дітьми. В своїй практиці часто використовую   рольову гру «Дискусія між українськими й англійськими однолітками».

    Гра - драматизація на уроках англійської мови дозволяє дітям засвоїти необхідні слова і вирази, відпрацювати інтонацію, розвинути образну, виразну мову. Подобається учням розігрування за ролями діалогів із частковими змінами.

В своїй практиці використовую вікторини, розгадування ребусів та кросвордів. Такі форми роботи вчать учнів зосереджуватися, концентрувати увагу, розвивають швидку реакцію, мовну здогадку. Вони формують комунікативні вміння та навички. Учням подобається коли гра має здатність вносити в урок пожвавлення , елемент змагання. 

Ігри допомагають зробити процес навчання іноземній мові цікавим і творчим, дають можливість створити атмосферу захопленості і попереджають стомлюваність. У будь-який вид діяльності на уроці іноземної мови можна внести елементи гри, зв’язку з чим навіть найнудніше заняття набуватиме цікавої форми. Використання на уроці англійської мови інтерактивних навчальних ігор і навчально-творчих завдань дає змогу підвищити інтерес до вивчення мови, а також створити ситуацію уявного мовного середовища. Із розвитком творчої особистості дитини тісно пов'язують технологію використання на уроці навчальних ігор і творчих завдань. У процесі вирішення творчих завдань учні створюють певний творчий продукт, наприклад, оповідання, казку, вірш, малюнок, виріб. У ході вивчення різних тем доцільно використовувати різні види творчих завдань, оскільки це спонукає дітей до пошуку, зацікавлює новизною. Унікальною лабораторією розуму є уява і фантазія. Без них діти не сприймали б казок, не хотіли б гратися і творити. Це невід'ємні складові процесу навчання. Найголовніше завдання вчителя при цьому — створити в класі творчу атмосферу, зрозуміти психологічну сутність цього процесу, заохотити дітей до пізнання.

 

Інтегровані уроки англійської та української мов.

Приділяю увагу  поетичному, фольклорному матеріалу. Вивчення пісень, віршів, скоромовок, прислів’їв має багато переваг. Завдяки цьому створюється сприятливий психологічний клімат, знижується напруження, активізується мовленнєва діяльність, підвищується емоційний тонус, підтримується інтерес до вивчення мови.

Два учні презентують однакові прислів’я двома мовами та аналізують їх:

 

 

 

Учні по черзі аналізують вірш двома мовами.

 

                     

Аналізування поданого граматичного явища на прикладі афоризмів, поданих українською та англійською мовами.

      Інтерактивні метод навчання.

  . Найбільш ефективними шляхами реалізації комунікативного підходу до вивчення іноземної мови є застосування інтерактивних методів навчання. Системне використання інтерактивних методів є актуальним для сучасної освіти, та виступає ґрунтовною складовою у формуванні компетентної особистості учня як громадянина демократичного суспільства. Інтерактивне навчання дає змогу наблизити викладання до нового, особистісно-зорієнтованого рівня.

Впровадження інтерактивних методів навчання відбувається за логікою “від простого до складного”, паралельно застосовуючи як фронтальні, так і групові методи за такою схемою:

interakt-n

Методи інтерактивного навчання можна поділити на дві великі групи: групові та фронтальні. Перші передбачають взаємодію учасників малих груп (на практиці від 2 до 6-ти осіб), другі – спільну роботу та взаємонавчання всього класу.
Час обговорення в малих групах – 3-5 хвилин, виступ – 3 хвилини, виступ при фронтальній роботі – 1 хвилина.

Групові методи:

  1. Робота в парах.
    Учні працюють в парах, виконуючи завдання. Парна робота вимагає обміну думками і дозволяє швидко виконати вправи, які в звичайних умовах є часомісткими або неможливими (обговорити подію, твір, взагалі інформацію, вивести підсумок уроку, події тощо, взяти інтерв’ю один в одного, проанкетувати партнера). Після цього один з партнерів доповідає перед класом про результати.
  2. Робота в трійках. По суті, це ускладнена робота в парах. Найкраще в трійках проводити обговорення, обмін думками, підведення підсумків чи навпаки, виділення несхожих думок).
  3. Змінювані трійки. Цей метод трохи складніший: всі трійки класу отримують одне й те ж завдання, а після обговорення один член трійки йде в наступну, один в попередню і ознайомлює членів новостворених трійок з набутком своєї.
  4. 2+2=4. Дві пари окремо працюють над вправою протягом певного часу (2-3 хвилини), обов’язково доходять до спільного рішення, потім об’єднуються і діляться набутим. Як і в парах, необхідним є консенсус. Після цього можна або об’єднати четвірки у вісімки, або перейти до групового обговорення.
  5. Карусель. Учні розсаджуються в два кола – внутрішнє і зовнішнє. Внутрішнє коло нерухоме, зовнішнє рухається. Можливі два варіанти використання методу – для дискусії (відбуваються “попарні суперечки” кожного з кожним, причому кожен учасник внутрішнього кола має власні, неповторювані докази), чи для обміну інформацією (учні із зовнішнього кола, рухаючись, збирають дані).
  6. Робота в малих групах. Найсуттєвішим тут є розподіл ролей: “спікер” – керівник групи (слідкує за регламентом під час обговорення, зачитує завдання, визначає доповідача, заохочує групу до роботи), “секретар” (веде записи результатів роботи, допомагає при підведенні підсумків та їх виголошенні), “посередник” (стежить за часом, заохочує групу до роботи), “доповідач” (чітко висловлює думку групи, доповідає про результати роботи групи).
    Можливим є виділення експертної групи з сильніших учнів. Вони працюють самостійно, а при оголошенні результатів рецензують та доповнюють інформацію.
  7. Акваріум. У цьому методі одна мікрогрупа працює окремо, в центрі класу, після обговорення викладає результат, а решта груп слухає, не втручаючись. Після цього групи зовнішнього кола обговорюють виступ групи і власні здобутки.
    Фронтальні методи:
  1. Велике коло. Учні сидять по колу і по черзі за бажанням висловлюються з приводу певного питання. Обговорення триває, поки є бажаючі висловитися. Вчитель може взяти слово після обговорення.
  2. Мікрофон. Це різновид великого кола. Учні швидко по черзі висловлюються з приводу проблеми, передаючи один одному уявний “мікрофон”.
  3. Незакінчені речення. Дещо ускладнений варіант великого кола: відповідь учня – це продовження незакінченого речення типу “можна зробити такий висновок…”, “я зрозумів, що…”
  4. Мозковий штурм. Загальновідома технологія, суть якої полягає в тому, що всі учні по черзі висловлюють абсолютно всі, навіть алогічні думки з приводу проблеми. Висловлене не критикується і не обговорюється до закінчення висловлювань.
  5. Аналіз дилеми (проблеми). Учні в колі обговорюють певну дилему (простіше) чи проблему (складніше, бо поліваріантно). Кожен каже варіанти, що складаються внаслідок вибору. Найкраще давати завдання вибору з особистісним сенсом (наприклад, “чи платити податки, якщо країна не здатна їх правильно розподілити?”).  

    Значне місце у формуванні комунікативної компетентності посідають проблемні ситуації, дискусії, комунікативні творчі  завдання, асоціативні кола, вікторини, методичні прийоми   «Коло ідей», «Мікрофон», «Мозковий штурм, «6 капелюхів», метод незакінченого речення тощо.

Дуже подобається учням прийом «Збери речення», де вони по черзі доповнюють по одному слову в попередню конструкцію. Полюбляють вони гру «Snowballs» , в якій вони по черзі додають своє слово, але при цьому повторюючи все , що сказали інші діти. Наприклад, I like playing volleyball. Іншй учень повторює це речення і додає своє: I like playing volleyball and tennis,  і т.д.

“Brainstorm”- прекрасний метод для використання досвіду учнів, спонукає їх проявити уяву та творчість, дає можливість їм вільно висловлювати свої думки.

На етапі мотивації використовую прийоми, що створюють проблемні ситуації, викликають у дітей зацікавленість до створення проекту. Наприклад вправи “Вилучи зайве”, “Логічні силогізми”. Використовую прийоми, що налаштовують на позитивну, доброзичливу атмосферу: ”Скажи другові приємне слово”, ”Подаруй усмішку”. За допомогою вправи “Чарівна скринька” стараюся об’єднати учнів у групи так, щоб вони щоразу могли спілкуватися з різними дітьми.

Вчу дітей вільно висловлювати свої думки. Цьому сприяє вправа “Мікрофон”, метод “Обери позицію”. Атмосферу комфорту, впевненості у собі, відчуття власної значущості допомагають створити вправа “Нашіптування”.

 

Для розвитку уміння творчого викладу думок використовую "Сlustering"або "mapping"  (звуження понять до ключових слів із даної теми та розширення понять від ключового слова) – це відмінний прийом, який показує відносини між ідеями. Учитель записує ключове поняття в центрі та ставить класу або групі запитання, які допоможуть показати взаємозв’язок між  основним і похідними поняттями. «Кубування» є добрим прикладом діяльності, коли клас стає майстернею, а учнів просять працювати невеликими групами над конкретним завданням. Взаємодія групи та внесок кожного учасника є колективною творчістю.

Важливим і не менш цікавим моментом у діяльності вважаю вправи, які допомагають собі чітко уявити, що чекає попереду, пофантазувати, помріяти і уявити наступні етапи роботи. Це методи критичного мислення “Асоціативний кущ”, таблиці ЗХД, передбачення на основі опорних схем “Кошик ідей” .

Використовуючи прийом «Колажування» узагальнюємо  теоретичний матеріал, відповідаючи на питання та викладаючи  на дошці  схеми-правила.

Особливо доцільною для мене є робота в парах і групах . При організації такої роботи пам’ятаю, що особливо цінним є те, що учні мають можливість брати на себе ролі експертів, співрозмовників, мислителів, партнерів. Організовую навчання таким чином, щоб учні вчилися доводити твердження, відстоювати свою думку, набувати досвіду спілкування. Вважаю, що ефективність навчання в малих групах залежить від того, наскільки кожен учень усвідомить важливість роботи разом та взаємодії через взаємодопомогу. Я досягаю усього шляхом впровадження у роботу в групах позитивної взаємозалежності, особистої відповідальності кожного за його ділянку роботи; формуванню соціальних навичок.

C:\Users\Samsung\Desktop\Алла\молоді.jpg  У своїх дітей бачу підвищення самооцінки, збільшення досягнень, соціальної підтримки, закріплення навичок взаємодії, розвитку внутрішньої мотивації, зростання активності, кращого ставлення до вчителів, навчального закладу. У результаті такої діяльності і виникає соціальне спілкування, оскільки учні виконують найрізноманітніші ролі - лідера, організатора, експерта, дослідника.

Мої учні вчаться планувати свою роботу. Цьому сприяє вправа “План уроку”, який складається у вигляді малюнків.

Організовуючи самостійну роботу, а саме пошук інформації, добираю такі завдання, які дають змогу висловити думку кожному членові групи. Діти відчувають власну індивідуальність, значимість. Ставлячи завдання, обов’язково повідомляю учням засоби підтримки і допомоги, передбачувані труднощі, які можуть виникнути в процесі виконання завдань. Ставлю запитання: “Як працюватимеш над завданням?”, “Що зробити спочатку, що потім?”, “До кого звернешся за допомогою?”, “Де будеш шукати інформацію?”.

У початкових класах діти не сприймають довгих пояснень, тому для них пояснення проводиться у формі бесіди та діалогу. Увагу маленьких школярів також можна привернути зображеннями яскравих іграшок, картинками, наочними предметами, розучуванням пісень за допомогою міміки та жестів, відео фрагментів - все це розвиває уявну та асоціативну пам'ять дітей.

  Особливу увагу також приділяю діалогічному мовленню: вчимося вживати форми ввічливої подяки, ввічливого звертання тощо. Засвоєння учнями комунікативних формул починається  ще в початковій школі, і цей список розширюється з кожним уроком. Надалі ці вирази стають надійною опорою у вільному спілкуванні, яке приносить учням реальне задоволення. Для такої роботи обираю  короткі діалоги, які відтворюють особливості вживання реплік – кліше. Під час роботи з діалогом  намагаюся формувати в учнів комплекс умінь, що дозволять їм успішно вступити в мовний контакт з носієм мови, підтримати і завершити спілкування, використовуючи автентичні мовні формули відповідно в офіційній / неофіційній ситуації мовної взаємодії і статусу співбесідника. Вміння школярів використовувати мовленнєві кліше та зразки сприятимуть запобіганню страху невдачі, знімають психологічні бар'єри у використанні іноземної мови як засобу спілкування на заняттях та формують соціокультурну компетенцію. Дискусія – це активне висловлювання власних думок, тому без інтерактивності вона просто  неможлива. Учні отримують можливість не тільки здобувати нові знання, а використати, активізувати уже наявні. Чи не найбільш цікавим та захоплюючим і ,головне , невимушеним є мозковий штурм. Наприклад, при  вивченні теми «Тварини» для активізації мислення учнів учням показую малюнки та пропоную пояснити, з якою країною у них асоціюється дана тварина. Відповіді учні надавали за зразком. Наприклад, «I think an elephant lives in Africa”. Відповідаючи по черзі, учні мають можливість висловити свою думку та порівняти її з думкою своїх товаришів. Або запропонуйте , чим можна займатися під час відпочинку на літніх канікулах. -  Suggest different ways of activities during your summer holidays.

Інтерактивні методи навчання дозволяють залучити до роботи всіх учнів класу, сприяють виробленню соціально важливих навиків роботи в колективі, взаємодії, дискусії, обговорення. При застосуванні інтерактивного навчання поглиблюється мотивація. Однак, неможливо побудувати весь процес навчання виключно на інтерактивних методах. Це один з багатьох прийомів, які допомагають досягнути мети і приносять результат тільки в поєднанні з іншими. Поєдную взаємонавчання з іншими методами роботи – самостійним пошуком, традиційними методами.   

Технологія співпраці

До сучасних технологій відноситься і технологія співпраці. Основна ідея полягає в створенні умов для активної спільної діяльності учнів в різних учбових ситуаціях. Діти об'єднуються в групи по 3-4 людини, їм дається одне завдання, при цьому обмовляється роль кожного. Кожен учень відповідає не лише за результат своєї роботі, але і за результат всієї групи. Тому слабкі учні прагнуть з’ясувати в сильних те, що їм незрозуміло, а сильні учні прагнуть, щоб слабкі досконально розібралися у завданні. І від цього виграє весь клас, тому що спільно ліквідовуються пропуски.

 

Європейське мовне портфоліо

Що стосується мовного портфоліо, то в його основу закладено співвідношення українських вимог до рівня опанування іноземної мови із загальноєвропейськими системами, що, у свою чергу, є відправною точкою для створення єдиного освітнього простору. Основним критерієм оцінки рівня володіння іноземною мовою в технології мовного портфоліо є тестування. Пріоритетом даної технології стає переорієнтація учбового процесу з викладача на учня. Учень же, у свою чергу, несе свідому відповідальність за результати своєї пізнавальної діяльності. Вищезгадана технологія приводить до поступового формування в учнів навичок самостійного опанування інформації.

Я запроваджую ведення учнями портфоліо вже з другого класу. Для початку вони складають у папки проектні та творчі роботи, а також результати діагностичних робіт. Починаючи з 5 класу, учні самі оцінюють свої знання, вміння та навички з кожної теми.

Завдяки мовному портфоліо учень має змогу побачити власний прогрес у вивченні мови, виявити труднощі і працювати над їх подоланням.

 

Застосування інноваційних технологій у вивченні іноземної мови, безсумнівно, має велике практичне значення, а саме:

  • є ефективним засобом реалізувати свій творчий потенціал;
  • допомагає вчителю у здійсненні особистісно-орієнтованого підходу до навчання;
  • сприяє розширенню кругозору учнів і підвищення їх культурного рівня;
  • є засобом підвищення мотивації до вивчення предмета;
  • стимулює пошукову діяльність учнів і сприяє розвитку їх творчих здібностей.

 Крім цього, впровадження в практику роботи школи інноваційних технологій, покликаних формувати полікультурну мовну особистість, готову до плідної міжкультурної комунікації має вирішальне значення у підвищенні якості володіння школярами іноземною мовою.

Вважаю, що ідея вчителювання тільки у співпраці з учнями, коли вчитель є партнером, другом, модератором.  Моє завдання - створити у класі доброзичливу атмосферу інтелектуального пошуку, творчості, взаємодії, учити дітей розуміти і вирішувати проблеми, надавати можливість щоденно відчувати радість пізнання, успіху, впевненості в свої сили. Тому мій лейтмотив, який зустрічає моїх дітей кожного ранку: “У нас можна ...”.