Можливо, вчителям стане в нагоді опис мого досвіду у віршованій формі "Розвиток критичного мислення на уроках словесності". Намагалася підійти до питання нестандартно і креативно. Як у мене вийшло, робити висновки вам, моїм колегам.
Опис досвіду вчителя української мови та літератури Крикоти Т.А. по темі «Розвиток критичного мислення учнів на уроках словесності»
Справжній учитель школою живе.
Туди він поспішає щохвилини,
Туди знання і мудрість він несе,
Щоб доторкнутися до серденька дитини.
Шалено час стрімкий мчить уперед,
Й ми, педагоги, теж не хочем відставати.
І не відкрию вам великий я секрет:
Вчимо дітей життя складне пізнати.
Щоб заклад рідним був для школярів,
Щоб їм хотілося знання тут здобувати,
Щоб кожен свій талант в школі розкрив -
Це те, що спонукає працювати.
Постійно ми у пошуку ідей
І технологій , й методів ,прийомів.
Ми розвиваємось , бо ми - серед дітей
Й після невдач чекаємо підйомів.
Тож як словесник ставлю за мету
Критичне мислення у учнів розвивати,
Щоб учень знав : я відповідь знайду
Й логічно зможу іншим розказати.
Тому співпраця дуже вже важлива,
Й байдужості тут місця вже нема.
Працюючи у школі, зрозуміла:
Навчаюсь доти - доки вчусь сама.
Навчити дітей мислити критично -
Це правильно поставити питання,
Розвинути життєві компетентності
Й знайти практичне їм застосування.
Критичне мислення – не критика й не негатив,
Це новий напрям у науці мислення,
Це здібності, це справжній креатив,
Радість досягнення й задумів здійснення.
Тож нині стоїть гостро це питання:
Логічно мислити ми маємо навчити.
Аналіз, синтез , порівняння – операції,
Якими учні мають володіти.
Критичне мислення формує компетентність:
І соціальну ,й комунікативну.
Та перш за все навчає вмінню вчитись,
Формує з учня особистість активну.
Моя мета - створити успіх на уроці,
Допомогти зрости, радість відчути
І зрозуміти: легко не бува на кожнім кроці,
І лінню перемогу не здобути.
Критичне мислення щоб справді розвивати,
Співпрацю ми створімо на уроці,
До роботи в парах, групах залучати
Й висловлювати думку вчімо на кожнім кроці.
Критичним буде мислення тоді,
Коли думки в дитини самостійні.
Як наслідок, потрібний результат -
І до співпраці будуть всі активні.
І щоб питання це втілити в життя,
Вчимося з учнями ми ставити питання.
Хочемо йти сміливо в майбуття,
Щоб готувало жити нас навчання.
Тож разом ми формуєм власну творчість,
Робимо висновки і рішення знаходимо.
І у дискусіях, в дебатах, і у іграх
Ми дійсно переможцями виходимо.
Тому ситуація успіху така важлива
Для того,щоб всі труднощі здолати.
Дитина ж зацікавлена – кмітлива,
Тоді їй можна знань ще більше дати.
«Роби, як ми , роби ти краще нас» -
Девіз, що мислення критичне розвиває.
Це спонукає працювати клас
Й невпевненість у власних силах подолає.
Прийоми теж важливі дуже є.
Щоб мислення критичне розвивати,
Проблемну ситуацію створімо,
Чи діалог, чи бесіду, дебати.
Такі стратегії вчать мислити дитину
І аргумент дібрати до проблеми.
Вони формують вміння знайти істину
І розв’язати будь – які дилеми .
Прийоми «Незакінченого речення»
І «Вільного письма» використовую.
А ще «Взаємні запитання» разом ставимо,
І думку кожної дитини я враховую.
Важливо фіксувати всі емоції,
І щоб дитина їх демонструвала.
І не беруться до уваги помилки,
А свою думку щоб дитина мала.
Ще результат приносить гронування,
Що дозволяє підсумок зробити,
Дасть змогу вирішити будь – яке завдання
Й за схемою асоціацію створити.
Проекти ще я в практику впроваджую:
Й дослідницькі, і творчі, й ігрові.
І результатом мої учні радують ,
Бо інформацію шукатимуть самі.
Як наслідок є створене портфоліо:
Це твори, ілюстрації, казки.
Це дає змогу самовдосконалитись ,
І для роботи створює зразки.
Ти «Обери позицію» свою
І наведи до неї аргументи.
Можливо, іншу обери,
Що пропонують твої опоненти.
Критичне мислення уроком не обмежити,
Бо позакласна ще робота є.
Проекти, композиції, газети –
Це те , що справді результат дає.
Застосування технології важливе,
Бо мотивацію формує у дітей.
У підсумку – матеріал засвоєний,
Бо висновком з дитячих є ідей.
Критичне мислення – це стимул у освіті,
За сутністю це справді інновація.
З проблеми будь –якої вихід є,
Якою складною не була би ситуація.
І
1