Нетрадиційний урок за темою "Звуки мови і звуки мовлення. Голосні й приголосні звуки".

Про матеріал

Мета: поглибити знання про звуки мови; з'ясувати різницю між звуками мови і мовлення; уточнити знання про голосні і приголосні звуки; виробляти навички правильного визначення та вимови голосних і приголосних звуків, розрізнення понять «звук», «буква»; розвивати усне мовлення; виховувати спостережливість; допитливість, любов до природи, зокрема до дельфінів.

Перегляд файлу

Тема. Звуки мови і звуки мовлення. Голосні й приголосні звуки.

Мета: поглибити знання про звуки мови; з’ясувати різницю між звуками мови і мовлення; уточнити знання про голосні і приголосні звуки; виробляти навички правильного визначення та вимови голосних і приголосних звуків, розрізнення понять «звук», «буква»; розвивати усне мовлення; виховувати спостережливість; допитливість, любов до природи, зокрема до дельфінів.

Обладнання: малюнок «Мовний апарат», пази для проекту, світлини із дельфінами.

 

Перебіг уроку

Мотивація.

  • Якби дельфіни були різнокольоровими, то яким би був ось цей?

Мій дельфін…

    За давньогрецькою легендою, «дельфіном» назвали тварину, в яку перетворився Аполлон, щоб показати людям шлях у Дельфи, саме там потім був заснований знаменитий  храм.   

      Існує антична легенда про те, що Афродіту, яка народилась у морі, виніс на берег дельфін. Відтоді ця симпатична тварина вважається символом рятівника.

 

Храм у Дельфах

Актуалізація опорних знань та опора на суб’єктний досвід.

  • Погляньте на світлину. Якби ми були недалеко, то які б звуки почули?
  • Які природні звуки нас оточують?
  • За допомогою яких звуків здійснюється спілкування між людьми?

Оголошення теми уроку.

Сьогодні ми говоритимемо про звуки.

Цілепокладання та планування.

Знати:

що означає слово «фонетика»;

як творяться голосні й приголосні звуки (які органи беруть участь у творенні);

на які групи поділяються приголосні звуки;

що таке звуковий запис та чим він відрізняється від буквеного.

Уміти:

розрізняти звуки мови та мовлення;

записувати слова звукописом;

називати у слові звуки та характеризувати їх.

Організація пізнавальної діяльності учнів.

Проблемно-пошукова робота.

Вимовте звуки [м], [т], [а], [и], [о], [р].

  • Чи означає щось окремо взятий звук?
  • Чи можна із цих звуків утворити слово?
  • Як утворюються слова за допомогою звуків?
  • Із поданих звуків можна утворити слова мати і мити. Якими звуками різняться ці слова? Як зміна звука змінила значення слова?

Робота із підручником.

- Що таке звук?

- Фонетика – це …

- Що утворюють звуки мови?

- Як передається на письмі звучання слова?

Учитель. Дельфіни мають свою мову. Нині відомо, що ці тварини використовують під час спілкування 32 види свисту (кожен свист означає певну фразу і несе в собі повідомлення, наприклад, привітання, сигнал болю, сигнал тривоги тощо) і близько 180 комунікаційних знаків. Кожен дельфін має власне ім’я. Найдивовижнішим є те, що ім’я дається дельфінові ще при народженні (висновок фахівців із штату Флорида (США).

- Погляньмо на малюнок органів мовлення.

Отже, звуки творять органи мовлення.

  • Вимовте голосні звуки? Як вони утворюються? Покладіть пальці на горло.
  • Вимовте звуки [д], [з], [б] та [ш], [с]? Чим вони різняться? Покладіть знову пальці на горло. Який висновок можна зробити? То які приголосні називаємо дзвінкими, а які глухими? Звірмо наші висновки з теоретичним матеріалом підручника.
  • Чи  є однакові звуки у словах дельфін і діло?
  • Скільки в українській мові звуків? Скільки голосних, приголосних?
  • Як утворюються звуки? Голосні? Приголосні?

Робота біля дошки.

  У пошуках їжі й орієнтуванні під водою дельфіни використовують ехолокацію.

  • Підкресліть граматичну основу. Назвіть прийменник, сполучник.
  • Зробіть звуковий запис слова дельфін.

Довідка. Ехолокатор – ультразвуковий промінь, яким дельфіни «обмацують» простір.

  Дельфіни впізнають одне одного, а вихованням дитинчат можуть займатися сестри матері.

  • Яким є речення за кількістю граматичних основ?
  • Зробіть звуковий запис слів виховання, матері.

Учитель. Учені довели, що між батьками-дельфінами та їхніми дітьми особливі стосунки.

  Якщо на Землі до людини за розумовими здібностями наближаються мавпи, то серед морських тварин, безперечно, дельфіни.

  • Яким є речення за кількістю граматичних основ?
  • Доведіть, що друга частина складного речення – неповна.
  • Зробіть звуковий запис слів стоять, земля, людина, морський.

Робота у групах: створення проекту

   Тривалість життя дельфіна може досягати 75 років, але в неволі скорочується до 30-ти років. А в дельфінаріях ці тварини справді довго не живуть. Це не риби, а ссавці, вони дихають повітрям і часто підхоплюють «людські» респіраторні захворювання, з якими зустрітися в умовах моря чи океану майже нереально. Крім того, в умовах неволі в них розвиваються хвороби хребта і м’язів…

І група.  Голосні звуки.

ІІ група. Приголосні звуки.

ІІІ група. Дзвінкі звуки.

ІV група. Глухі звуки.

V група. Тверді звуки.

VІ група. М’які звуки.

VІІ група. Пом’якшені приголосні.

Контрольно-оцінювальний етап.

Дельфін звичайний, білобочка –  поширений в усіх морях світу, водиться в Чорному та Азовському морях.

Учитель. Спілкування з дельфінами допомагає стабілізувати психоемоційний стан людини, зняти психологічне напруження. Після спілкування з дельфіном людина заспокоюється, швидко знаходить вихід із кризової ситуації. Тому дельфіни дуже часто використовуються у медицині та психотерапії. Дельфінотерапія – ефективна психологічна реабілітація для людей, що потрапили в екстремальні умови: пережили землетруси, урагани, аварії чи інший сильний стрес.

    Пацієнтами дельфінів є підприємці, люди творчих професій, діти із захворюваннями нервової системи. Дельфінотерапія — ніяка не екзотика. Ще в 70-х роках минулого століття американка на прізвище Сміт придумала лікувати за допомогою цих морських тварин дітей.

Розмалюй свого дельфіна!

 

 

  1. У слові синій – усі приголосні м’які.

Так – синій; ні – сірий колір.

  1. У слові вода усі приголосні дзвінкі.

Так – блакитний; ні – білий.

  1. У слові дельфін немає глухих звуків.

Так – жовтий; ні – брунатний.

  1. У слові тварина три голосних звуки та чотири приголосних.

Так – зелений; ні – фіолетовий.

Домашнє завдання (на вибір).

Намалюйте проект «Голосні і приголосні звуки», узявши за основу сюжет із життя дельфінів.

Виконати вправу 246.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
3 серпня 2018
Переглядів
1773
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку