опис методичної моделі з національно-патріотичного виховання особистості

Про матеріал
Система національно-патріотичного виховання наразі потребує нових підходів, матеріально-технічного забезпечення, використання інноваційних методів і форм роботи з учнями. Через проблеми сьогодення це питання є досить гострим, потребує великих зусиль. Пропоную ознайомитись з моделлю виховання особистості з власного досвіду.
Перегляд файлу

 

 

Опис методичної моделі

з національно-патріотичного виховання дітей та молоді

комунального закладу «вільнянська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат» запорізької обласної ради

«Виховати особистість»

 

 

Підготувала керівник гуртка «Ляльковий дизайн», вихователь

Орлова – Замула Маргарита Володимирівна

 

 

 

 

2023

Зміст

1.Вступ …………………………………………………………………………....3

2. Зміст, мета, умови реалізації, структурні компоненти  і завдання національно-патріотичного виховання………………………………………….4

3. Основні напрями національно – патріотичного виховання………………... 6

4. Реалізація національно - патріотичного виховання...……………………… .9

5. Результативність роботи……………………………………………………...11

6. Висновки…………………………………………………………………........11

7. Список використаної літератури…………………………………………….14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Вступ

Система національно-патріотичного виховання  наразі потребує нових підходів, матеріально-технічного забезпечення, використання інноваційних методів і форм роботи з учнями. Через проблеми сьогодення це питання є досить гострим, потребує великих зусиль. Яким же чином виховати справжнього патріота? Шляхом освіти і практичних дій, на прикладах минулих поколінь, вивчення історії можна виховати патріота. Провідна роль  у реалізації визначених державою для школи  завдань, належить педагогічному працівнику, який  має працювати   на рівні сучасних вимог, постійно удосконалюючись,  розвиваючи і збагачуючи свою професійну компетентність, інноваційну культуру.

Саме ці завдання ставить перед нами Міністерство освіти і науки України в різних методичних рекомендаціях з питань організації виховної роботи у навчальних закладах. Результативність і якість виховання  національно - патріотично налаштованої особистості залежить від послідовності  та системності  у проведенні комплексу заходів, спрямованих на  розвиток патріотичного руху. З огляду на ці чинники, цілком очевидною постає гостра проблема необхідності активізації національно - патріотичного виховання учнів усіх загальноосвітніх навчальних закладів, метою якого має стати створення основи майбутньої громадянської позиції членів українського суспільства. Проблема патріотичного виховання виникла давно. В основі її вирішення -  відродження національної культури, фундаментом якої являються усталені народні традиції та звичаї, що вироблені народом впродовж усього історико-культурного розвитку.

 

 

2. Зміст, мета, умови реалізації, структурні компоненти і завдання національно-патріотичного виховання

Національно - патріотичне виховання в нашому закладі спрямовується на залучення учнів до глибинних пластів національної культури і духовності, формування у дітей національних світоглядних позицій, ідей, поглядів і переконань на основі цінностей вітчизняної та світової культури. Воно здійснюється на всіх етапах навчання в школі, забезпечується всебічний розвиток, гармонійність і цілісність особистості, розвиток її здібностей та обдарованість, збагачення на цій основі інтелектуального потенціалу народу, його духовності і культури, виховання громадянина України, здатного до самостійного мислення, суспільного вибору і діяльності, спрямованої на процвітання України. Звичайно враховуються індивідуальні фізичні особливості кожного учасника освітнього процесу, адже мова йде про спеціальний загальноосвітній заклад.

Мета національно - патріотичного виховання – це виховання свідомого громадянина, патріота, набуття учнем соціального досвіду, високої культури міжнаціональних взаємин, формування уміння жити в громадському суспільстві, духовності та фізичної досконалості, моральної, художньо-естетичної культури.

Умови реалізації виховної діяльності:

  1. Оновлення змісту національно-патріотичного виховання.
  2. Створення потрібних умов для виховання дітей, розвитку їх здібностей, професійного самовизначення.
  3. Підвищення професійної компетентності вчителів, пов’язаної зі здійсненням процесу виховання.
  4. Наукове і організаційно-методичне забезпечення процесу виховання.
  5. Активізація творчої ініціативи вчителів, батьків у виборі методів, форм, засобів та технологій виховання.
  6. Забезпечення єдності навчання і виховання.
  7. Координація дій педагогічного колективу та сім’ї з питань виховання дітей.
  8. Співпраця педагогічних працівників, вихователів, батьків, учнів у напрямку формування родинно-сімейних, національно - культурних цінностей.
  9. Закріплення ролі сім’ї у вихованні дітей, зміцнення взаємодії сім’ї та навчального закладу.

Мети патріотичного виховання можна досягнути тільки  шляхом реалізації таких виховних завдань:

  • вдосконалення взаємодії науки та практики в організації виховного процесу, вироблення методичних засад сучасного виховного процесу, зорієнтованих на пріоритет національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді;
  •  впровадження сучасних форм та методів національно - патріотичного виховання у педагогічну практику;
  • системний аналіз практики національно-патріотичного виховання в закладах загальної середньої та позашкільної освіти;
  • створення інформаційного банку методичних моделей закладів загальної середньої та позашкільної освіти з національно-патріотичного виховання дітей та молоді;
  •  підвищення професійної компетентності педагогів з організації виховного процесу;
  • підтримка інноваційної діяльності педагогів у галузі національно-патріотичного виховання.

Структурні компоненти національно – патріотичного виховання:

  ціннісне ставлення до себе:

 • до свого духовного «Я»;

• до свого фізичного «Я»;

• до свого психічного «Я»;

 • до свого соціального «Я»;

ціннісне ставлення до сім'ї, родини, людей:

• розвиток і вдосконалення моральності;

 • родинно-сімейне виховання;

ціннісне ставлення особистості до суспільства й держави (демократичні цінності);

• виховання патріотизму, розвиток правосвідомості;

 • особиста відповідальність за долю своєї країни;

• готовність до захисту своєї держави;

ціннісне ставлення до праці;

ціннісне ставлення до природи;

ціннісне ставлення до культури й мистецтва;

  ціннісне ставлення до Європи та Світу.

Головною домінантою національно-патріотичного виховання молоді є формування у особистості ціннісного ставлення до навколишньої дійсності та самої себе, активної за формою та моральної, за змістом, життєвої позиції.

3. Основні напрями національно – патріотичного виховання

Погляньмо правді в вічі. Якщо раніше наші діти мали хоч якісь ідеали, соціальні орієнтири, нехай навіть штучні, надумані, і могли зіставляти з ними власні вчинки, то тепер кіно, телебачення і ринково-вулична література виставляють героями гангстерів, сумнівних закордонних суперменів та антигероїв, що негативно впливає на формування свідомості молодих громадян України. Виходячи з цього ми опиралися і працювали за такими напрямками національно – патріотичного виховання:

  • сформованість основних понять про народ, націю, суспільство, державу;
  • любов до батьків, рідної домівки, рідних і близьких людей;
  • усвідомлення єдності власної долі з долею Батьківщини;
  • сформованість основних понять про народ, націю, суспільство, державу;
  • знання Конституції України, виконання норм закону;
  • знання Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді;
  • почуття патріотизму, національної свідомості, розвиненої правосвідомості, культури міжетнічних відносин;
  • почуття свободи, людської і національної гідності;
  • розуміння важливості української мови як основи духовної культури нації;
  • знання історії, культури свого народу, його традицій, звичаїв і обрядів;
  • готовність до захисту національних інтересів України;
  • толерантне ставлення до представників інших народностей, шанобливе ставлення до їх культури, релігій, традицій.

В основу патріотичного виховання у нашому закладі  ми заклали принципи гуманізму, демократизму, єдності сім'ї і школи, наступності та спадкоємності поколінь. Хочеться також зазначити, що на наш погляд найважливішою громадянською рисою особистості є сформованість національної свідомості, патріотичних почуттів до рідної землі, свого народу, готовності до праці в ім'я України. Ціновим засобом відображання нації є формування в людини національної гідності й гордості за свою Батьківщину, відмова від почуття національної меншовартості, від почуття національної неповноцінності, що формувалися віками. Саме ці риси ми виховуємо в наших учнях.

Модель виховання особистості побудовано із врахуванням таких принципів:

- дитиноцентрованості і природовідповідності;

- узгодження цілей, змісту і очікуваних результатів виховання;

- науковості, доступності і практичної спрямованості змісту;

- взаємозв’язаного формування ключових компетентностей;

- творчого використання педагогом програми залежно від умов

виховання;

- адаптації до індивідуальних особливостей, інтелектуальних і

фізичних можливостей, потреб та інтересів дітей.

Зміст моделі має потенціал для формування у школярів з

інтелектуальними порушеннями таких ключових компетентностей:

- володіння державною мовою; що передбачає елементарні уміння та

навички (в межах мовленнєвих можливостей) усно і письмово висловлювати

свої думки, усвідомлення ролі мови для спілкування та культурного

самовираження, що є дуже важливою складовою формування особистості;

- можливість спілкуватися рідною мовою (в межах пізнавальних

можливостей), що передбачає використання рідної мови в різних

комунікативних ситуаціях, зокрема в побуті, освітньому процесі, культурному житті громади;

- навчання впродовж життя, що передбачає опанування життєво

необхідними базовими уміннями і навичками, що сприятимуть подальшій

соціальній адаптації та інтеграції в суспільство;

- громадянські та соціальні компетентності, що передбачають уміння

діяти (в межах своїх можливостей) в життєвих ситуаціях, ідентифікувати себе як громадянина України, дбайливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я

інших людей, дотримання здорового способу життя;

- культурна компетентність, що передбачає залучення до різних видів

мистецької творчості (образотворче, музичне та інші види мистецтв) шляхом

розкриття і розвитку природних здібностей, творчого вираження особистості,

формування навичок культури поведінки в соціумі;

- основи фінансової грамотності, що передбачає формування уявлень

про грошові одиниці, необхідні для здійснення та організації побутової

життєдіяльності, залучення до сфери соціально-побутової та елементарної

економічної діяльності.

Спільними для всіх ключових компетентностей є такі вміння:

спілкуватися, взаємодіяти та співпрацювати з дорослим та однолітками, сприймати інструкції та навчальні завдання, керувати емоціями, регулювати власну поведінку.

4. Реалізація національно - патріотичного виховання

Наша школа – інтернат - це життєвий простір дитини; тут вона не просто готується до життя, а живе. Тому виховна робота планується так, щоб сприяти становленню особистості як творця і проектувальника життя, гармонізації та гуманізації стосунків між учнями і педагогами, школою і родиною, керуючись ідеями самоцінності дитинства, демократичного діалогу між поколіннями. Важливу роль у цьому відіграє позакласна робота. Її мета полягає у задоволенні інтересів і запитів дітей, розвитку їх творчого потенціалу, нахилів і здібностей у різних сферах діяльності та спілкування. Домінуюча роль в її організації належить вихователю, який є передусім організатором позакласних виховних заходів. З вихованцями  постійно проводяться заходи з патріотичного виховання:

години спілкування: «Україна – єдина країна», «Україна – моя Батьківщина», «Я – громадянин і патріот держави», «Землякам – низький уклін і вічна пам’ять», «Супермени»;

лекції, бесіди, тренінги: «Я – громадянин незалежної держави України», «Зростаймо патріотами», «Мужність і відвага крізь покоління», «Моя рідна Україна», «Навчаємось захищати Батьківщину», «Ми нащадки козаків», «Наша вітчизна –Україна», «Державна символіка України», «Права і обов’язки громадянина», «Символи України», тощо;

круглі столи, конференції: «Квітка щастя», «Ввічливим і чемним будь»,

години пам’яті: «Їх славні імена в літописі Великої Вітчизняної», «Зростаємо громадянами-патріотами землі, що Україною зветься»; акції «З любов’ю до героя», «Оберіг воїну», «Допоможи матусі!»;

 виховні години з використанням інтерактивних вправ: «Державні символи України», «Символіка нашого краю», «Яким я бачу майбутнє своєї держави?», « Жити за законами держави», «Конвенція ООН «про права дитини»»;

 мультимедійні та онлайн  презентації, інформаційні відео: «Вони загинули в боротьбі за Українську державу», «Україна – європейська держава», «Нащадки твої, Україно!», «Ти - особистість», «Для вас, батьки».

 виховні заходи з елементами творчості, майстер - класи: «Різдвяний віночок», «Осінні мотиви», «Мої мрії», виготовлення колажів «Візуалізація майбутнього», «Мій перспективний план на 2023 рік»;

 заходи, які виховують любов до української мови – самопідготовки, «Свято мови», «Кожному миле його слово рідне», «Шевченківське слово»,

онлайн - конференція «Несемо мову солов’їну крізь роки».

 Діти відвідують та впорядковують пам’ятники загиблим воїнам-визволителям, що знаходяться на території міста. Педагогічний колектив запрошує військових  на виховні години. Вихователь приділяє увагу організації та здійсненню різноманітних екскурсій та походів з метою ознайомлення з пам’ятними та історичними місцями рідного краю.

Одночасно вихователь є ініціатором залучення учнів до роботи гуртків, секцій у позашкільний час. У Вільнянській спеціальній загальноосвітній школі – інтернат працює гурток «Ляльковий дизайн», керівником гуртка я працюю з 2014 року. Гурток приймає вихованців та реалізує  формування в учнів естетичних поглядів та смаків, на основі народної естетики. Виховує  національно - патріотичну свідомість шляхом створення прекрасного. Виховує також почуття гордості, глибокої поваги до символів держави, іншої загальнодержавної символіки та історичних святинь. На заняттях учні виготовляють ляльки з синтапону та капрону, ляльки – мотанки, ляльки – обереги та багато іншого. Вихованці моделюють одяг лялькам, опираючись на історично – культурну спадщину України. Дітям демонструються відео – презентації з зображенням одягу жінок та чоловіків різних регіонів нашої країни у різні часи її становлення. Таким чином учні вивчають та закріплюють історію свого народу.  Кожен працівник Вільнянської школи – інтернат є творчорозвиненою особистістю. В кожну справу вкладають свою душу та любов.

5. Результативність роботи

Винагородою за активну участь у творчому житті школи кожного учня стають дипломи за І та ІІ місця у різноманітних шкільних, обласних та всеукраїнських конкурсах: «Осінні мотиви», «Україна у моєму серці», «Знай та люби свій рідний край», «Народна іграшка», «Український сувенір», «Квітуча Україна», «Писанковий рай», «Моя новорічна мрія», «Берегиня роду українського», «Казкова феєрія», «Новорічна композиція», тощо.

 У школі оформлено куточок пам’яті «Герої небесної сотні», де учні мають змогу віддати шану героям України.  Встановлено полицю досягнень шкільного закладу – дипломи, кубки, медалі. Такі ж куточки є в кожній виховній групі. Учителі та вихователі школи постійно виховують в учнів повагу до державних символів, розвивають в них свідомість справжніх громадян і патріотів своєї країни.

6. Висновки

Вихованці нашого закладу, зважаючи на особливості їх фізіологічного розвитку, соромляться бути м'якими, добрими і ввічливими, сприймаючи недоречність і шанобливість щодо інших людей як ознаку недосконалості й відсталості. Натомість вони готові кинути виклик будь-кому, виявити брутальність, зухвалість і нахабство. Діти поступово забувають історико-культурну спадщину нашого народу через те, що родини не дотримуються традицій рідного краю з тих, чи інших причин.

Отже, завдання всіх педагогічних працівників нашого освітнього закладу – виховати в маленьких громадян України національно – патріотичну свідомість, любов та повагу до ближнього, до своєї Батьківщини. Потрібно популяризувати роботи  українських діячів культури, використовувати інноваційні технології під час виховного процесу. Учні повинні чітко усвідомлюють себе частиною своєї сім'ї, частиною своєї країни. Слід використовувати і спрямовувати інтереси учнів в такому напрямку, як проведення рольових ігор, екскурсій, конкурсів, конференцій, круглих столів з батьками. Виховну позицію нашого колективу характеризують: повага до кожної дитини як до особистості, віра в здатність учнів працювати серйозно, захоплено, творчо. Саме ця позиція визначає вибір методів, засобів, прийомів і форм виховання.

Національно патріотичне виховання має здійснюватися на всіх етапах навчання дітей і забезпечувати всебічний розвиток, гармонійність та цілісність особистості, розвиток її здібностей та обдаровань, збагачення на цій основі інтелектуального потенціалу народу, його духовності й культури. Така постановка питання націлює на розуміння тієї істини, що патріотами не стають у зрілому віці. Почуття любові до Батьківщини, поваги до свого народу, його історії, усвідомлення себе часткою великої і давньої нації мають формуватися з самого раннього дитинства. Методичний матеріал, відео обираються так, щоб учням було не тільки легко все сприймати, а й вивчати,  зрозуміти те суспільство, в якому ми живемо й працюємо, щоб вони постійно прагнули до покращення навколишньої дійсності. Національно - патріотична вихованість громадянина розглядається як інтегральна цінність та духовно-моральна якість особистості, що виявляється в почутті любові до України, до її мови і традицій народу, у відчутті духовного зв’язку з ним, у моральній відповідальності за долю Батьківщини і готовності її захищати. Виховати цілісну особистість досить складно, адже цей процес має багато складових компонентів.

  Проаналізувавши аспекти роботи у процесі виховання цілісної особистості хочеться підкреслити те, що  головне завдання нашого освітнього закладу та обов’язок педагогів – це виростити дітей справжніми громадянами та патріотами з почуттям особистої відповідальності і гідності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Список використаної літератури

 

1. Сайт  Документація шкільного закладу. Статут школи

2.Концепція національно - патріотичного виховання. Сизоненко Г.С., Стрілько В.В.

3. Завдання і напрями національно - патріотичного виховання.

4. Бех І.Д. Система патріотичного виховання дітей та учнівської молоді в

умовах модернізацій них суспільних змін: навчально – методичний посібник/

5. Повалій Л.В. Виховувати з любов’ю. // Еврика. – 1999. - №1(5). 72-75с.

6. Сайт МОН України "Національно - патріотичне виховання"

1

 

docx
Додано
10 червня
Переглядів
30
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку